גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בועה חשמלית: איש לא למד מהסוף העגום של בטר פלייס?

כלי התקשורת מלאים בדיווחים אופטימיים וערך המניות של העוסקים בתחום נוסק אל על. האם מניעים ציניים נסתרים עומדים מאחורי המירוץ לעבר הרכב החשמלי?

אפילו משקיע בינלאומי מתוחכם ומנוסה עשוי לעמוד כיום נבוך ומבולבל לנוכח ההתפתחויות האחרונות בשוק הרכב החשמלי בעולם. מצד אחד ניצבת קריסת בטר פלייס בחודש מאי השנה, שעל-פי כל קנה מידה אמורה להיות תמרור אזהרה ענק לגבי הפוטנציאל המסחרי של הרכב החשמלי.

"בטר פלייס" קרסה אף שלרשותה עמדו מקורות מימון שהרבה חברות היי-טק צעירות יכולות רק לחלום עליהם, למרות התמיכה הבינלאומית הרחבה מאירופה ועד סין, אפילו שהתקבלה בזרועות פתוחות במוסדות הרגולציה הבכירים ביותר בעולם, ולמרות ה"גב" שניתן לה על-ידי אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם.

לחברה הייתה אסטרטגיה עסקית-טכנולוגית מתוחכמת, שנועדה לפתור בעיות שרוב השחקנים הקיימים בשוק אפילו עדיין לא נתקלו בהן. הטכנולוגיה שלה הייתה בשלה, ולמעשה הקדימה את זמנה בכמה שנים טובות. כל זה לא עזר לה במבחן השוק.

מי שירצה יכול להוסיף לרשימת תמרורי האזהרה את ההתרסקות של יצרנית הסוללות A123 בשנה שעברה, שגם בה הושקעו מאות מיליוני דולרים, ואת פשיטות הרגל של יזמיות הרכב החשמלי פיסקר ו-KODA השנה.

אבל כאשר בוחנים את החדשות ואת הכותרות ה"מחשמלות", שזורמות בשבועות האחרונים מתעשיית הרכב, אפשר לקבל את הרושם שעתיד הרכב החשמלי מעולם לא נראה מבטיח יותר.

ב.מ.וו השיקה בשבועות האחרונים רכב חשמלי חדש בטקס גלובאלי עתיר כיסוי, שהתקיים בשלוש בירות בו זמנית. באותה הזדמנות היא הודיעה על מחויבותה להשקעה אסטרטגית בתחום הזה ולפיתוח תשתית טעינה תומכת; מרצדס היריבה תשיק בתערוכת פרנקפורט ארמדה שלמה של כלי רכב חשמליים; רנו הכריזה בגאווה כי חצתה את רף המכירות של 100 אלף מכוניות חשמליות בעולם; פולקסווגן ואאודי נערכות להשקת רכב חשמלי משלהן; ואילו משרד האנרגיה האמריקאי הכריז בימים האחרונים כי מכירות הרכב החשמלי בארצות הברית זינקו השנה בכ-100% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. המשרד אף פרסם לאחרונה מדד אחיד שמשווה בין עלות הנסיעה ברכב חשמלי לעלות הנסיעה ברכב בנזין.

וישנה כמובן גם טסלה, יצרנית הרכב החשמלי הפרטית הזעירה, שמייצרת כיום שני דגמים בלבד - שהזול מביניהם עולה יותר מ-60 אלף דולרים - היא אחת הסחורות החמות ביותר בשוק ההון האמריקאי בשנתיים האחרונות, ולכך נגיע בהמשך. בשורה התחתונה, המסר שמשדרת תעשיית הרכב נראה כאילו הוא מתעלם כליל מהניסיון הקצר והמר למסחר את הרכב החשמלי בישראל ובדנמרק.

הסתירה הזו מעלה כמה שאלות מהותיות. האם ייתכן שבטר פלייס הייתה בדרך הנכונה, ורק העיתוי שלה לא היה מוצלח? האם עוד סבב של מימון היה מאפשר לה להיות "טסלה מספר 2"? או שאולי תעשיית הרכב החשמלי כולה ממשיכה כיום במעין מסלול התאבדות מכוח האינרציה, דוגמת הלמינגים, שדוחפים את עצמם במעלה הצוק אל הסוף הבלתי נמנע?

סוללות לא טעונות

כדי לנסות לענות על השאלות צריך להסתכל על התמונה הנוכחית של שוק הרכב החשמלי דרך שני פילטרים שונים - הפילטר הטכנולוגי והפילטר העסקי. במישור הטכנולוגי אבן הנגף העיקרית, שמעכבת את פריצת הדרך של הרכב החשמלי, הייתה ונשארה טכנולוגיית הסוללות. הרבה מאוד מחקר אקדמי ומעשי מושקע כיום בתחומי הנאנו-טכנולוגיה והנדסת החומרים כדי ליצור זן חדש של סוללות על. אבל עד שלא תתרחש פריצת דרך יוצאת דופן ביכולת הייצור והאגירה של חשמל, סוללות הליתיום לרכב הן כעת הפתרון המעשי המרכזי - ומדובר בפתרון יקר מאוד.

כמה יקר? מחקר עדכני של חברת המחקר של בלומברג בנושא העריך שהמחיר של סוללה ברמה אוטומוטיבית, כשהיא ארוזה ומוכנה להתקנה ברכב, נע כיום סביב 690 דולרים לקילוואט-שעה. במונחים מעשיים זה אומר שסוללה של רכב חשמלי כמו ניסאן LEAF עם 24 קילוואט שעה, שמספקת טווח נסיעה מעשי של כ-180-160 קילומטרים, בתנאים קרובים לאופטימליים, עולה ליצרנית בסביבות 16 אלף דולרים.

אם אתה רוצה להגדיל את טווח הנסיעה השימושי של רכב חשמלי "נטו" (כלומר לא היברידי) ולהתגבר על "חרדת הטווח" של הלקוחות - או במילים אחרות על הפחד שלהם להיתקע באמצע הדרך עם סוללה ריקה - אתה צריך להשתמש בסוללה הרבה יותר גדולה והרבה יותר יקרה.

זה בדיוק מה שחברת טסלה עשתה עם מודל S שלה, שכולל סוללת ענק של לא פחות משישים קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח תיאורטי של 335 קילומטרים בין טעינות. את הטריק הזה אפשר לעשות רק במכוניות סופר יקרות, שהן גם גדולות מספיק כדי לשאת את מארזי הסוללות הכבדים. לראיה - תג המחיר ההתחלתי של יותר מ-60 אלף דולרים לטסלה S.

ברכב "נגיש", העלויות לצרכן פשוט גבוהות מדי גם עם סבסוד ממשלתי כבד. את זה למדו על בשרם אפילו היצרנים הסינים בעלי עלויות הייצור הנמוכות, שנתקלים בחודשים האחרונים בקשיים רציניים לשווק מאסות של רכב חשמלי למרות העידוד הממשלתי.

עוד דרך לשפר את הטווח היא להפחית דרמטית את משקל הרכב. וכאן יש רק שתי דרכים להשיג את המטרה: להשתמש בפלטפורמה של רכב עירוני קל משקל כמו המרצדס סמארט והרנו טוויזי החשמליות - או להשתמש בחומרים מתקדמים.

ב.מ.וו אימצה את הפתרון השני ב-i3 החדשה, ששוקלת יחד עם הסוללה לא הרבה יותר ממכונית בנזין בגודל מקביל (לשם השוואה, הרנו פלואנס החשמלית שוקלת כמעט 300 קילוגרמים יותר מהפלואנס הרגילה) בזכות מרכב פולימר מחוזק בסיבי פחמן. זה כמובן פתרון יקר: ה-i3 הקומפקטית של ב.מ.וו, למשל, עולה כמו ב.מ.וו סדרה 3 חזקה ומאובזרת.

החלפת הסוללות תקועה

שיטה שלישית היא שיטת החלפת הסוללות הידועה של בטר פלייס. שימוש בפתרון של תחנות החלפה בקנה מידה ארצי הוא עסק יקר להחריד, ומשתלם כלכלית ליצרן רק אם הוא משיג מכירות רציניות של כלי רכב חשמליים או שהוא נהנה מסבסוד ממשלתי עמוק. יתר על כן, פתרון כזה דורש מחויבות יוצאת דופן של יצרן רכב, שמוכן לייצר כלי רכב עם יכולת החלפת סוללות. הפתרון הזה לא היה פופולרי בתעשיית הרכב עוד לפני קריסת בטר פלייס, ואחרי הקריסה הוא כמעט בלתי ישים מבחינה מעשית.

אנחנו יודעים שלפתרון הזה יש עדיין בארץ לא מעט חסידים, שמוכנים להישבע שזו הדרך הנכונה לגן העדן החשמלי; אבל עובדה היא שאף שהפטנטים והטכנולוגיות של בטר פלייס בתחום הזה - שבהם הושקעו מאות מיליוני דולרים - עומדים כיום למכירה בנזיד עדשים על-ידי המפרק, אנחנו לא רואים שחקנים בינלאומיים גדולים ורציניים עומדים בתור לרכוש אותם.

בטווח הארוך, מה שיכול להביא את קפיצת הדרך המיוחלת הוא ירידה משמעותית במחירי הסוללות. שי אגסי ובטר פלייס העריכו לא אחת שמחיר הסוללות לרכב ירד דרמטית בשנים הבאות; דוח של חברת המחקר מקינזי, שפורסם בשנה שעברה, שותף לדעה זו וחוזה כי מחיר הסוללות לרכב ירד עד כדי 200 דולרים לקילוואט עד סוף העשור. מחיר כזה עשוי, לשם המחשה, לחתוך כמעט עשרת אלפים דולרים מהמחיר של סוללה טיפוסית לרכב חשמלי משפחתי כמו ניסן ליף.

כדי שזה יקרה, בהנחה שלא תתרחש בינתיים איזו קפיצת דרך מפתיעה בטכנולוגיה עצמה או במחירים של חומרי הגלם, יהיה צורך בהיקפי ייצור גבוהים מאוד של סוללות שיפחיתו את העלויות. אלא שכאן נמצא הפרדוקס המוכר של "הביצה והתרנגולת": כדי שהיקפי הייצור של הסוללות יעלו, צריך למכור הרבה יותר כלי רכב חשמליים בעולם, למעשה אלפי אחוזים יותר. אבל, כדי להשיג ביקוש בהיקפים כאלה, מחירי הסוללות - ועמם מחירי הרכב - חייבים לרדת דרמטית. בינתיים מורגשת רק ירידה קלה יחסית במחירים, ודאי לא הירידה האקספוננציאלית, שחזתה בטר פלייס.

אין מכירות, יש תקציבים

הפילטר השני, שדרכו צריך לסנן את "הרעש הירוק", הוא הפילטר הפיננסי. אין ספק שכסף גדול מאוד זורם כיום לשוק הרכב החשמלי וימשיך לזרום בעתיד. ב.מ.וו ורנו לבדן השקיעו עד כה כמעט עשרה מיליארד אירו בפיתוח רכב חשמלי ובמפעלי ייצור, ועוד יצרניות משקיעות כיום סכומי עתק בתחום. השאלה היא אם מישהו באמת מצפה לראות את הכסף הזה בחזרה באמצעות מכירת מכוניות נישה עם טווח נסיעה מוגבל.

ליצרן נישה, שמתמקד בלקוחות העשירים של שוק היוקרה - כמו טסלה, למשל - יש סיכוי טוב לכסות את העלויות, ואולי גם להרוויח. מוקד הכוח והמכירות של טסלה הוא בקליפורניה, שבה יש שכבה רחבה של עשירים, של ידוענים ושל מנהלים שצריכים להלבין - סליחה, לצבוע בירוק - את תדמיתם הציבורית והעסקית.

מנכ"ל של חברה ציבורית גדולה, שירכוש לעצמו לימוזינת פאר גרמנית מגודלת, עלול להיתקל ביחס צונן מכיוון המשקיעים והבורד בתקופות של הידוק חגורה. מנגד מנכ"ל, שירכוש איזו טסלה S סופר מפוארת עם מנוע בנזין פנימי לגיבוי ולטעינה (אופציה מאוד פופולרית בקרב הלקוחות) ב-80 אלף דולרים, יזכה לתשואות רמות ואולי גם לתצלום נאה בדוח השנתי של "האחריות הסביבתית", שארגונים גדולים מחויבים לפרסם.

גם ליצרנים, שמכוונים את עצמם לשוק ההמוני, יש כיום דרכים עקיפות לגרוף הרבה כסף משוק הרכב החשמלי. דרך אחת היא "המסלול הממשלתי". כמעט כל הממשלות במדינות המתקדמות בעולם מחויבות כיום לעמידה ביעדים בינלאומיים להפחתת זיהום האוויר - בעיקר בפליטת ה-CO2 - והן מקצות תקציבי עתק לנושא. רכב חשמלי הוא שיטה מצוינת להשגת יעד זה בשילוב עם בונוס אלקטוראלי של אהדת הציבור.

תקציבים ממשלתיים יכולים לבוא לידי ביטוי בצורה של מענקים ממשלתיים לפיתוח רכב וסוללות ולייצורם, וכן סבסוד ישיר ועמוק של המכוניות לצרכן באלפי דולרים/אירו. לחלופין קיימת שיטה מורכבת (שלא ניכנס אליה כאן) של רכישה ושל סחר ב"קרדיטים סביבתיים" ממשלתיים על חיסכון בפליטת CO2 בהיקפים נרחבים.

טסלה, למשל, הבינה היטב את חוקי המשחק, ובדוח האחרון שלה לבורסה, שהיה מצוין ותרם לא מעט להקפצת שווי החברה, כמעט 15% מההכנסות - משהו כמו 85 מיליון דולרים - נוצרו ממסחר ב"קרדיטים סביבתיים" של מדינת קליפורניה.

ואם כבר בטסלה עסקינן, אנחנו מגיעים היישר לערך המוסף האמיתי של הרכב החשמלי ליצרנים: יצירת ערך בשווקי ההון.

בועה פיננסית ירוקה

הדוגמה של טסלה ממחישה היטב את גודל ה"רעב" של המשקיעים להשקעה ב"מניית חלום" עם ערך מוסף סביבתי: מניית טסלה הגדילה בשנה שעברה את שווייה פי ארבעה, והיא נסחרת כיום על-פי שווי שוק דמיוני כמעט של יותר מ-17 מיליארד דולרים. לצורך המחשה, מדובר בכרבע משווייה של פורד ו-70% יותר מפיאט האיטלקית, ששתיהן מייצרות ומוכרות בשלוש שעות יותר ממה שטסלה מייצרת ומוכרת בערך בשנה.

יצרני הרכב הגדולים והידועים בעולם, שכמעט כולם נסחרים בשוקי ההון ומתומחרים בקמצנות, בהתאם לביצועים האמיתיים שלהם, עומדים כיום מהצד משתאים לנוכח בועת הענק הפיננסית שיצרה טסלה. גם הם רוצים נתח מהעוגה, גם הם רוצים להגדיל את שווי השוק של החברה בהיקף דמיוני, לשפר את תנאי גיוס האשראי התאגידיים שלהם, ולגרוף רווחי עתק אישיים באופציות למנהלים.

לפיכך, הרבה יצרני רכב מסתכלים כיום בציניות על נישת ייצור כלי הרכב החשמליים בתור השקעה פיננסית, שאולי לא תיצור לחברה שלהם רווחי עתק ממכירות - סביר יותר להניח שרק הפסדים בשנים הקרובות - אבל תקפיץ את ערך השוק בתוך הבועה הירוקה ותשמש כבסיס לשלל תרגילים פיננסיים בשוק המוזר של הסחר ב"אופציות זיהום אוויר".

מסיבה זו המסרים האופטימיים, המשודרים כיום בתעשייה בנושא הרכב החשמלי, אינם מיועדים לאוזניהם של הלקוחות אלא לסוחרי שוק ההון. ואם למישהו הם מזכירים את הימים הטובים של בועת ההיי-טק, שבהן די היה בהצהרות כדי להקפיץ מניות, נראה שזה לא במקרה.

דוגמה לרטוריקה הרווחת? בעת ההשקה של הרכב החשמלי של ב.מ.וו אמר יו"ר ב.מ.וו כי "המכונית החשמלית של ב.מ.וו תעשה לניידות האישית את מה שהטלפון החכם עשה עבור התקשורת האישית". כלומר, נהיה לא רק טסלה אלא גם סוג של אפל.

בשלב זה אנחנו יכולים לשמוע ברקע את קולות המחאה של הירוקים ושל מעריצי הרכב החשמלי בישראל, שאולי אינם רבים, אך הם ודאי אדוקים. למה הציניות, הם ישאלו בכעס, למה לחפש מסרים נסתרים כשתעשיית הרכב סוף-סוף מתיישבת בדעתה ומתחילה לפעול ברצינות למען עתיד תחבורתי ירוק יותר.

צר לנו לאכזב את כת חסידי הרכב החשמלי, אבל תעשיית הרכב היא גוף עסקי, שציניות היא שמו השני. תעשיית הרכב מרוויחה הרבה יותר מכלי רכב גדולים ומזהמים, והיא מעסיקה דרך קבע מאות לוביסטים במדרונות השוק האירופי המשותף ובמסדרונות הממשל האמריקאי, שכל תפקידם הוא לחסום ולמנוע רפורמות סביבתיות מחמירות מדי, שיפגעו ברווחיהם. אם מישהו בונה על תעשיית הרכב שתכרות את הענף הגדול שעליו היא יושבת, הוא לוקה בעודף נאיביות.

ולא מדובר רק בם. מדובר גם בלקוחות, שרוצים להרגיש ירוקים, אבל לא מוכנים לשלם עבור זה. או כמו שאמר לאחרונה נשיא חטיבת ההנעה של קונצרן פיאט קרייזלר, בוב לי, בכנס פנימי: "הרבה לקוחות רוצים להפחית את פליטת ה-CO2 ולתרום לאיכות הסביבה, אבל הם עדיין לא מוכנים לשנות את סגנון חייהם או לשל ם את העלות שכרוכה בכך".

כמה חשמליות מוכרים בעולם?

קיימים כיום הרבה נתונים סותרים על היקף המכירות של הרכב החשמלי בעולם. אחת הסיבות לכך היא שרבים מכניסים לתמונה הכוללת גם את המכירות של כלי הרכב ההיברידיים-הנטענים, דוגמת שברולט וולט ופריוס פלאג-אין, שמכירותיהם בפועל גבוהות משמעותית משל כלי רכב חשמליים "נטו". על-פי הערכות, נעים כיום בעולם בסך-הכול כ-180 אלף כלי רכב חשמליים וחשמליים נטענים, כאשר חלק לא מבוטל מהם הוא מסחריות המשמשות ממשלות וארגונים גדולים. המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם נטו היא הניסן Leaf, שבשלוש שנותיה בשוק העלתה על כבישי העולם כ-75 אלף יחידות (עד אוגוסט 2013).

יחסית למכירות כלי הרכב מונעי הבנזין והדיזל מדובר בטיפה בים, וגם היא אינה מושגת בקלות. בסין, למשל, שבה הממשלה מקדמת באגרסיביות את שוק הרכב החשמלי באמצעות סובסידיות רציניות, ושבה יש פוטנציאל מכירות ענק, נמכרו בשנה שעברה רק כ-12 אלף מכוניות חשמליות מתוצרתם של כמעט עשרה יצרנים.

בחודשים האחרונים אמנם חלה עלייה לא מבוטלת בקצב המכירות, אבל היא מושגת בעיקר הודות למדיניות הנחות אגרסיבית של היצרנים. ניסן חתכה בתחילת 2013 כ-6,400 דולרים מהמחיר של הליף, מה שסייע לה להאיץ מכירותיה. הפורד פוקוס החשמלית של פורד חתכה 4,000 דולרים מהמחיר בחודש יולי, ואילו מחיר השברולט VOLT ההיברידית הנטענת נחתך ב-5,000 דולרים, והיא נמכרת בסביבות 28 אלף דולרים בארצות הברית אחרי הסובסידיה הממשלתית. על-פי הערכות, לאחר חיתוך המחירים וההנחות, המחירים של רוב היצרנים בפלח נמצאים על סף הרווחיות או מתחת לו. ולא רק המחירים הם הבעיה, אלא גם קצב ההתקדמות האיטי של תשתית הטעינה, והעובדה שבתעשייה הגלובלית עדיין מנסים למצוא מודל להפקת רווחים מהותיים מהטעינה.

ישראל: השוק מחכה לניצוץ

הקריסה המתוקשרת של בטר פלייס הותירה את השוק הישראלי נבוך ומבולבל. מצד אחד, קיימים כאן לא מעט חסידים, שראו בשנים האחרונות את האור והצטרפו לשורות בטר פלייס. מצד שני, הקריסה, שנבעה מחוסר היענות של הציבור הרחב ומחוסר נכונות ממשלתית להרים תרומה משמעותית (להבדיל ממילולית) לקידום הפרויקט, הכניסה את יבואני הרכב הממוסדים לסוג של הלם.

הניסן Leaf, מלכת המכירות של השוק, הגיעה לארץ בצורה מהוססת ואיטית, ללא קידום מכירות משמעותי. בעקבותיה מגיעה המכונית הדו-מושבית רנו טוויזי, שתפנה יותר לחובבי גדג'טים ממקדי תשומת לב ופחות למחפשי פתרונות תחבורה רב תכליתיים. אנשי טסלה ביקרו בארץ כמה פעמים וניהלו מגעים רציניים עם מועמדים פוטנציאליים ליבוא, אך בינתיים העסק לא הניב פירות. גם אנשי מיצובישי, מרצדס ופיז'ו, שהשקיעו לא מעט בתקינה וביחסי ציבור לקראת שיווק רכב חשמלי בארץ, "התקררו" לאחרונה. הטויוטה פריוס פלאג אין כן הגיעה אלינו, ואפילו במחיר זול משמעותית מהמתוכנן, אבל השברולט VOLT הנטענת היא עדיין מסורבת עלייה.

בשורה התחתונה, קצב מכירות כלי הרכב החשמליים בישראל - שהוגדרה לא אחת כמובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי - הוא איטי יותר מאשר במדינות רבות אחרות.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב