גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יפה, אבל מתנכרת לים: דני קושמרו נסע לחיפה

במבט ראשון, חיפה היא עיר שלווה, עם חוף, עם נוף ואפילו עם דו קיום ■ אבל במבט שני, רואים את ההחמצות ואת הים המוזנח ■ דני קושמרו מנקודת מבט של אורח לרגע

הפעם תעשה משהו קרוב, בלי הסכסוך. כך הורה העורך. אז רכבתי לחיפה, העיר השלישית בגודלה בארץ. משהו פשוט, ברור, רחוק מספיק מהגבול, בלי קו ירוק. עיר פועלים, עיר עם עתיד ותחתית, עיר אמתית.

כביש החוף ממרכז הארץ לחיפה הוא כביש ישר ובטוח, שני נתיבים לכל צד וגדר הפרדה, מה שלא מפריע למדינה לעשוק את מי שנוסע בו באמצעות אגף נוסף של רשות המסים בדמות מצלמות מהירות מיותרות. מה זה עושה ליחס של האזרח לרשויות שלטון החוק? האם זה מגביר את האמון במשטרה, שהפכה כאן לסניף של משרד האוצר? אתמהה.

מיואש מהכביש המשמים חותך מזרחה לעליות של בית אורן. את שרידי השריפה הגדולה כבר כמעט ולא רואים, קשה להבין אם הצהוב על ההרים הוא בגלל הדליקה או משום בעירת אוגוסט. האוויר מתקרר קמעה ונעשה לח פחות כשהכביש מטפס מעלה. זו דרך מפותלת שצריך להיזהר בה, לכבד אותה, להיות מוכן להפתעות עם ידיים משוחררות שמוכנות לתת פקודת היגוי מהירה. עיקול אחד מחייך אליך ומעודד להוריד נמוך את האופנוע ולהאיץ, והעיקול שאחריו נשבר ברדיוס מפתיע ומנסה להרוג אותך. שום שלט לא יזהיר אותך כאן מסיבוב חד, וכאן גם אין מצלמות. אתה מוזמן למות בלי תיעוד, בחינם, בלי מס. הדיוטי פרי של בית אורן.

הכניסה לחיפה מעוררת בך מחשבות שאולי אפשר כבר להוריד קצת את הדריכות על האוכף. מה פתאום, ביג מיסטייק. כבישי הכניסה של העיר מכיוון מזרח נמצאים בעיצומם של שיפוצים שמקשים להבין מה הנתיב שבו אתה אמור לנסוע, וגם כאן מנסים להרוג את האזרחים (מפתיע שבישראל של היום אופנוענים עדיין נחשבים כאלו) הרכובים על שניים. כאן לא מסתפקים בפס צהוב שיפריד את נתיב התחבורה הציבורית, פה מפרידה מדרכה מסיבית שמספיק מגע בה כדי להפיל רוכב מאופנועו.

שאנז אליזה לערבים בלבד

והנה חיפה. הפעם כאן בנופש. נזכר בטל פרידמן חבוש פאה מדובללת ומגוחכת על ראשו, מחקה את ראש העירייה יונה יהב כשהוא ספק מבקש-ספק מתחנן - "בואו לחיפה נבוא לקחת אתכם! בבקשה!!!". הרי מוזר לצאת לחופשה בעיר שבה אתה עורך מדי פעם פגישות עבודה, מקום שבו אתה עובר בדרך לאיפה שהוא, חופשה בעיר שאתה מבקר בה מזמן לזמן. הרי בשביל חופש צריך לטוס לאן שהוא, או לפחות לנסוע רחוק, לא?

אבל הנה אני כאן, קייטן בכרמל, בפעם הראשונה בחיי בחדר מלון חיפאי. המבנה עתיק, בית טמפלרים שנוסד אי-שם בסוף המאה ה-19. מבחוץ קירות אבן ישנים, אבל המעצב לא נתן לזה להפריע לו והחדר מפתיע במראה חללי חשוך-תכלכל עם שרשראות של נורות לד זעירות שמאירות את המיטה כמו בבורדל במעבורת חלל, עירוב מוזר של סטאר-טרק וסקס-סטייל. אין הרבה חדרי מלון שגורמים לך לחייך. הנופש החיפאי שלי כבר הוכיח את עצמו.

המלון נמצא בשדרות בן גוריון, מה שנקרא המושבה הגרמנית, או מה שקוראים כל הלא-חיפאים "הרחוב הזה שמול הגנים הבהאיים". המראה מדהים. גן פרחים סימטרי ובסופו המקדש המרהיב, לא להאמין שאנחנו בישראל, אולי משום שאכן לא-ישראלים אחראים ליופי הזה. בקצה השני של הרחוב, בניגוד תעשייתי חד, העגורנים של הנמל. "זו עיר מבולבלת, לא החליטה מה היא רוצה להיות כשתהיה גדולה", אומר לי עיתונאי שמסקר את חיפה כבר שנים, "עיר נמל? עיר תעשייה והיי-טק? אולי עיר תיירות". לא בטוח שאפשר גם וגם.

בשדרה היפה שמול הגנים יש אווירה בינלאומית: המושבה גרמנית, המוזיקה הודית, האוכל ערבי. העונג על הקוסמופוליטיות נקטע ברגע. "אל תתלהב יותר מדי", אומר ידוען-עבר חיפאי, "זה שאנז אליזה של ערבים בלבד. היהודים לא מגיעים לפה". חבל, אני מנסה, זה היה יכול להיות טוב, אבל הוא קוטע אותי "אין טוב, ערבי טוב זה ערבי...". לא, לא, אל תהרוס לי, אני מתחנן, תן ליהנות לרגע מאשליית השלווה.

יש גם קולות אחרים, "חיפה היא דוגמה לכך שזה יכול לעבוד, יהודים וערבים יחד", אומר לי חיפאי ותיק, "במלחמת לבנון 2 גרתי בבית ישן, בלי ממ"ד. בכל פעם שהייתה אזעקה רצתי להסתתר אצל השכן הערבי שלי בקומה שלמטה".

- איך זה מתחבר לעובדה שדווקא אוניברסיטת חיפה היא מוקד לפעילות לאומנית ערבית-פלסטינית?

"הסטודנטים הערבים שמפגינים מגיעים ממקומות אחרים, הם לא חיפאים", הוא מתרץ.

עיר עם עתיד?

ממשיך בסיור, לעבר הים. הנמל שיחגוג בחודש הבא שמונים להיווסדו, זה שהיה פעם תפארתה של העיר, ירד מגדולתו לאחר שזה של אשדוד (סליחה - גם של אלון חסן) עבר אותו במספר הספינות שפורקות בו את מטענן.

משם עוד דרומה, עובר ליד בית החולים רמב"ם ובסיס חיל הים שאת עמדות השמירה שלו הכרתי טוב כל כך, עד לשכונת בת גלים שנושקת לים. הכבישים כאן מטולאים, הבתים עייפים, בית קפה בקצה הטיילת הנטושה מאכלס רק זוג קשישים עם כוס קפה ושולחן שש-בש. גם החוף שמגיע דרומית לשכונה שונה כל כך מחופי הים של נתניה, תל-אביב ואשדוד, חוף עצוב. בכלל, חיפה היא מקרה מוזר, עיר ים שמתנכרת לו. ברוב חלקי העיר החוף חסום - על ידי הצבא, הנמל, המפעלים הכימיים או סתם בגלל פסי הרכבת.

יש הרבה כוונות טובות - לשקע את המסילה, להזיז את הנמל התעשייתי מזרחה, או להקים פארק ירוק שיישק לים, שייקרא, כמה אירוני, בשם "פארק הכט" על שמו של ד"ר ראובן הכט שהקים את ממגורות דגון שחוסמות גם הן את החוף. עד שיעשו על האש בפארק צ'רלס קלור החיפאי ייקח עוד זמן, אבל כבר היום יש משקיעים מבינים שמשהו כאן לא הגיוני.

"המחירים בבת גלים הכפילו את עצמם בשנים האחרונות" אומר לי הנדל"ניסט, "מי שקנה לפני שלוש שנים ב-400 אלף רוצה היום מיליון. הבעיה שהרוכשים הם תל-אביבים שלא יודעים שחיפה היא מקרה מיוחד, שאצלנו דווקא כשמתרחקים מהים המחירים עולים, אז עכשיו הם תקועים עם הנכס ועם הטיפוסים המפוקפקים שמסתובבים שם בלילות".

המילה הזו, "תל-אביבים", שמבוטאת תמיד בבוז מהול בקנאה, אופיינית לסיורים בפריפריה. "פעם, אם צים הייתה עושה מסיבת עיתונאים, העיתונאים היו באים מתל-אביב לחיפה. היום אין דבר כזה. הכול בתל-אביב. יותר ויותר חברות, גם חברות ספנות, מעבירות את המשרדים שלהן הרחק ממוקד העצבים של העיר, לאזור התעשייה הדרומי, רק משום שזה מקצר את המרחק לגוש דן. יש לא מעט משרדים שאחרי שנים בחיפה שפשוט סגרו ועזבו למרכז. וזה לא רק הם. יש לנו בדיחה בעיר - אתה יודע איפה אפשר למצוא את כל החיפאים בבוקר? בתחנת הרכבת לתל-אביב.

"אל תראה אותי ממורמר, זו עיר עם הרבה מקומות בילוי, יש בה באמת הכול", וכשאומרים לי דברים כאלו בטון מתנצל, אני יודע שיגיע המשפט הסופי שישים את החותמת שלפעמים קצת משעמם פה, והוא אכן מגיע: "תראה, זו עיר שבאמת נפלא לגדל בה ילדים", אומר החיפאי ומודה לבסוף "נו, זו עיר עם פוטנציאל אדיר שלא התממש. יש חוף, יש נוף, אבל יש הרבה שעזבו אותה, נדמה שכולם רוצים גוש דן. מודה שיש קצת תחושה של פספוס", והרי זה הסיפור של החיים שלנו בארץ הזו בכלל, לא?

משהו חדש מתחיל?

שמואל גלברט מהירוקים שוטף בנתונים: מכל הענק שמכיל 12 אלף טון אמוניה אינו ממוגן דיו ומסכן את האזור, במרחב חיפה יש שיעור של אסטמה פי 2-3 מהממוצע הארצי, תכולת העופרת בדם כאן היא פי 4, הפניות ילדים למיון גבוהות ברבע, וכל זה קורה משום שבאזור שהוא רק 4% משטח המדינה יש 25% מהמפעלים המזהמים והמסוכנים. את זה ייקח הרבה זמן לשנות.

בינתיים יש דברים אחרים שקורים בשטח, שנדמה שבחלקים גדולים של העיר צריך להציב שלט ענק של "כאן עובדים": אולי אלו הבחירות לראשות העיר שמתקרבות, שגם בהן יזכה כנראה יהב, ואולי משהו באמת קורה - האצטדיון היפהפה שבקרוב יפתח את שעריו, קמפוס הנמל החדש שמארח אמנות וצעירים, ותנופת הבנייה של שכונות חדשות בדרום העיר שאולי ישנו סוף-סוף את היחס שלה לדבר הכחול הגדול הזה שנמצא מולה.

שעת ערב, יוצא לבלות עם הסטודנטים בבתי הקפה הקטנים של רחוב מסדה בכרמל, בארים קטנים של יהודים ושל ערבים. מופרדים, אבל צמודים זה לזה. בוחר לשבת עם ידידים ערבים בבר הקבוע שלהם, ערבים ישראלים צעירים, משכילים, עושים לחיים על כוס בירה. אני מנסה את בירה טייבה מרמאללה, הם הולכים על גולדסטאר. שתי הבירות מדגישות את העובדה שהם חילוניים שלא צמים ברמדאן.

הם מדברים על הרצון להרגיש שייכים למדינה הזו, על הגזענות שפוגעת בהם, כזו שמגיעה לפעמים דווקא מהחברים היהודים שמוצאם במדינות ערב. "הרי מה זה מרוקאי?", אומר אחד מהם בחצי חיוך, "זה ערבי שלא התפתח".

והנה, כמו בלופ ענק, שוב סיימתי בסכסוך. ואני רק חיפשתי סתם איזו חופשה, בעיר ישראלית נורמלית.

דוקאטי היפרמוטארד

האם למכונה יש אופי? האם אוסף ברזלים, ברגים ובוכנות, יכולים להיות שמחים או עצובים? אם אתם טוענים שלא, אזי מעולם לא רכבתם על אופנוע ומאוד ייתכן שאתם נוהגים במכונית משפחתית סטנדרטית, שגם לה אגב יש אופי, בדרך כלל מהסוג המשעמם.

לדוקאטי היפרמוטארד יש אופי. כזה מהסוג השמח, הפראי משהו, זה חוליגאן בחליפה. כשהוא נכנס בצהלות בריטון של מפלט לחיפה, ידעו אנשי המושבה הגרמנית שהאיטלקי הגיע. צעירות תיירות ממילאנו הצטלמו ליד החתיך מבולוניה שלבש פלסטיקה בצבע מט שחור, שילדה אדומה, ובולם אחורי בצבע צהוב. כלי נאה.

זה אופנוע מהסוג היחידני, שמעדיף רוכב אחד על שניים, שחובב עיקולים על אוטוסטרדות. תנוחת הישיבה בו זקופה והמנוע הכוחני מתחנן, אבל לא מקבל, מעט מיגון רוח שיאפשר לו להראות עד כמה מהר הוא יודע להוביל את המכונה שהוא אחראי לה. 821 סמ"ק במנוע שני צילינדרים בזווית 90 מעלות, 110 סוסים שבועטים את האופנוע קדימה, שנאבק במבוגר האחראי - והכוונה לא אליי אלא למחשב - שמנסה למנוע משחקים מסוכנים מדי. זה אופנוע שאוהב להיות על הצד, שחיבב מאוד את הפיתולים החיפאיים של פרויד והדר, אופנוע שאופנוענים אוהבים.

מחיר: 106 אלף שקל

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • שני בני אדם נוספים נפצעו בתאונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו