גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: סקודה אוקטביה - מלכת המכוניות הנכונות

האוקטביה מנסה להתרחק, רחמנא ליצלן, מכל דמיון לבריות מפורכסות כמו ה"ג'וק" או ה"קשקאי" ודומותיהן ■ היא עסוקה בבניית מסורת, בראייה לטווח ארוך

הנה שאלת-טריוויה מוטורית: מדוע נקראת הסקודה אוקטביה בשם "אוקטביה"? והנה התשובה הטריוויאלית: לחברת סקודה היסטוריה ארוכה ורבת תהפוכות. בשנות הכיבוש הגרמני, למשל - והנה עוד פיסת טריוויה מוטורית - היא אולצה לייצר כלי רכב צבאיים עבור "מפעלי הרמן גרינג" והצבא הגרמני. בין כלי הרכב הללו היה גם טרקטור בשם "ראד שלפר" (כך ממש!), שתוכנן בידי... אינג'ינר פרדיננד פורשה. לא פחות.

נחזור לענייננו. עם תום הכיבוש הנאצי, החל הכיבוש הרוסי. סקודה חזרה לייצר מכוניות. טיודור, ספארטק, פליסיה - אלה היו שמות כמה מדגמיה. וכיצד נקרא הדגם השמיני בסדרת דגמי סקודה? נכון: אוקטביה. "השמינית" בלטינית (שגויה).

ב-1989 תם גם הכיבוש הרוסי, וגם לסקודה נקרא דרור. ב-1991 החל שיתוף הפעולה עם קונצרן פולקסווגן, וב-1996 הוקמה האוקטביה לתחייה. מן הרגע הראשון היא זכתה להערכה ולכבוד גוברים והולכים, וגם לפליאה מסוימת. רק מעטים ציפו שסקודה, הברווזון הנחשל מן המזרח, תציג לעולם מכונית נכונה כל-כך ונבונה כל-כך. מכונית שיש בה מרחב מחיה נדיב, נוחיות ושימושיות מוקפדים, תא מטען בממדים של מכולה, עלויות תפעול הגיוניות, אמינות מרשימה ומחיר אנושי.

ב-2004 הוצג הדור השני של "השמינית". כל העקרונות דלעיל נשמרו בקפידה. אליהם הצטרפו מיני הידורים חביבים שביקשו לאשש את הסיסמה שאימצה לעצמה סקודה: "פשוט חכמה".

עתה, ב-2013 , נולד הדור השלישי. וגם על האוקטביה הזאת הוטלה המשימה להיות "פשוט חכמה": מידה לא מבוטלת של חוכמה אפשר למצוא כבר בעקרונות העיצוביים שלה. בכל קו ובכל אבחת מכחול ניכר המאמץ האדיר לחסוך ממנה כל בדל של עיצוב-יתר. לשמור על רגיעה. לא לנקר עין כלשהי. להתרחק, רחמנא ליצלן, מכל דמיון לבריות מפורכסות כמו ה"ג'וק" או ה"קשקאי" ודומותיהן. האוקטביה לחלוטין לא במשחק הזה. היא עסוקה בבניית מסורת. בראייה לטווח ארוך. בעצם - בשבירת מחסום הזמן העיצובי. ולשם כך הוענק לה מעין "עיצוב הבורח מעיצוב". מתאר המבקש להיות על-זמני ועל-אופנתי. כמו ג'ינס, כמו אוברול עבודה, כמו חליפה ועניבה. עיצובים עם חיי נצח.

מותר לנחש כי למישהו מקונצרן פולקסווגן הייתה יד בניסוח המדיניות הצורנית הזאת. הם הרי מתמחים בעיצובים ארוכי-נגן שכאלה. ראו "חיפושית", ראו "גולף", ראו "טרנספורטר".

ובכל זאת, פה ושם עוטרה האוקטביה החדשה בכמה קווים מחודדים, שכאילו הקשיחו קמעה את סנטרה. גם סוללת נוריות LED לתאורת יום היא קיבלה, שהרי מאז "גנב" העולם כולו את הרעיון הזה ממכוניות אאודי, נעשה הקישוט השימושי הזה לחובה קדושה ממש. ומאחור - כרגיל - התאורה האחורית האופיינית לסקודה, בתצורת האות כ"ף. למען יידע כל הנעקף בכביש ע"י סקודה - כי בידי סקודה הוא נעקף.

המכונית כולה לא תעצור את נשימתו של איש, לא תרגיז איש, וגם לא תרגש איש. אבל ייתכן שב-2013, היא כבר תעורר בו ניד-ראש קל של היכרות, ואולי אף חיוכצ'יק קטן של ידידות. וזו - בדיוק זו - הייתה הכוונה.

העיצוב הפנימי, וגם המרחב הפנימי, קפצו לפחות צמד מדרגות. בסיס הגלגלים שצמח קמעה הוסיף לרווחת כל חמשת הנוסעים, והבגז' - עם אותה פתיחת בגז' ייחודית הנקראת "ליפט-בק", שמניפה גם את מלוא החלון האחורי בעת פתיחת תא המטען - עושה את האוקטביה לחלומה הרטוב של כל משפחה מרובת מזוודות.

סביבת הנהג פונקציונלית כראוי, עדכנית כראוי - עם USB וחיבורי סמארטפון, ואינטרנט, ופייסבוק, וטוויטר, וקוקר, וצוויקר, ולוקר ושטריקר (דומני כי מחמת גילי ואדישותי העמוקה לכל ההבלים הללו, טעיתי בכמה משמות הגאדג'טריה), וגם מסך ניווט נדיב ויעיל. ולצד כל אלה - רשימת "אקסטרות" שלא הייתה מביישת מכונית מפלח שוק גבוה בשתיים-שלוש דרגות: החל בשלל עזרי נהיגה ובטיחות וכלה במושבי עור ומערכת חניה אוטומטית.

מנועים: נהגתי בשניים שיגיעו ארצה כבר בשלב ראשון: 1.2 ליטר טורבו שמייצר 105 כוחות סוס, ו-1.4 מוגדש עם 140 סוסים. גם מן השלישי טעמתי, זה שלא יגיע: 1.8 טורבו ו-180 כוחות סוס. כולם בריות מוכרות מבית פולקסווגן.

ה-1.2 - אני פגשתי בו כשהוא מחובר לתיבת הילוכים ידנית - נועד לאנשי הארנק הלחוץ. הוא חסכוני. מאוד חסכוני. לפחות על-פי נתוני היצרן. כמעט 20 ק"מ לליטר. מטבע הדברים, הוא לא עוקר הרים, אבל גם לא יתסכל איש. ה-1.4 הוא מנוע מתוק. זריז, גמיש, נעים, מרשים. גם בו פגשתי עם גיר ידני, אך אני מנחש שגם עם תיבת DSG הוא יישאר כזה. וה-1.8 השרירי - הוא שרירי דיו כדי לחלץ מן האוקטביה את מיטבה הדינמי. לא מכונית מרוץ, אבל מכונית שיכולה לגרום לקורת רוח לא מבוטלת גם לחולה ההגה של המשפחה.

על כבישי צ'כיה המטולאים נדמה היה שמערכת המתלי האוקטביה היא על הצד הקשה יותר. על כבישי ישראל, הידועים בסלילתם המופתית, בוודאי תיטיב את דרכיה. אם לא בזכות מתליה, אז אולי מחמת חיבתה לציון.

אין מנוס מלומר כי האוקטביה החדשה היא מכונית פשוט מוצלחת. פשוט נבונה. פשוט נכונה. היא אולי לא (ואולי דווקא כן) המציאה את סגמנט "המכוניות השימושיות" - כלי התחבורה הנבון, הנכון וחסר היומרות, אבל היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת של פלח המכוניות החיוני הזה.

וראוי לזכור עוד עובדה אחת: האוקטביה - ועמה עוד דגמי סקודה - חוללו ממש נס מוטורי: מותג שהיה נושא לבדיחות אכזריות ("איך מכפילים את שוויה הכספי של סקודה פיבוריט? ממלאים את מכל הדלק שלה"), הפך בזכותן למותג שהוא מושא להערכה עמוקה ולביקוש גואה. וכל זאת, ב-18 שנים קצרות. מרשים.

הכותב היה אורח חברת סקודה בצ'כיה

סקודה אוקטביה

חלק מהמתחרות

הונדה סיביק

ב-142 אלף שקל מציעה הונדה את הדור החדש של ההונדה סיביק. למנוע ה-1.8 ליטרים שלה אין טורבו, אבל הוא מייצר 142 כ"ס ומאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות. למכונית יש תא נוסעים מרווח מאוד ושמירת הערך שלה יציבה כסלע.

אופל אסטרה 1.6 טורבו

ב-141 אלף שקל מציעה אופל את הגרסה החזקה של האופל אסטרה, עם מנוע 1.6 ליטרים טורבו, שמייצר 180 כ"ס בריאים. את הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש היא עושה ב-9.2 שניות. כמו האוקטביה זו אחת המכוניות המרווחות בקבוצה.

פולקסווגן ג'טה 1.4

ב-146 אלף שקל מציעה פולקסווגן את אחותה-לפלטפורמה של האוקטביה, הג'טה החדשה. המרכב הוא 4 דלתות קלאסי, אך מרחב הפנים נדיב מאוד. במחיר הזה מקבלים את מנוע ה-1.4 ליטרים טורבו בגרסה החלשה יותר, של 122 כ"ס.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר