גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

4 תפקידים פופולריים - מה הם דורשים וכמה מרוויחים בהם?

מנהלי חדשנות בבנקים, מהנדסי מחשוב תפיסתי, מנהלי רכש לקוחות בדיגיטל ולוחמים-מפצחים בסייבר - "גלובס" בודק 4 תפקידים שהחלה דרישה לאיושם בשנים האחרונות, והפכו להיות פופולריים יותר עם הזמן

ההתפתחות הטכנולוגית האדירה של השנים האחרונות משפיעה לא רק על האופן שבו אנחנו מתקשרים בינינו, עושים קניות ומזמינים חופשות אלא גם על שוק התעסוקה. יש מקצועות שנותרו יציבים יחסית - כמו מורה, רופא או טכנאי מקררים - אבל תחומים שלמים של מקצועות עוברים שינויים מפליגים בתחום ההיי-טק, הפיננסים, השיווק, הפרסום ואחרים, שמטרתם לענות על צרכים חדשים.

"גלובס" בדק ארבעה תפקידים שהחלה דרישה לאיושם בשנים האחרונות, והופכים להיות פופולריים יותר ויותר עם הזמן; אילו כישורים הם דורשים, ועד כמה הם מתגמלים.

מנהלי חדשנות בבנקים

"שהלקוחות לא יחשבו שהבנק הוא דינוזאור"

מדוע נדרש: לדברי זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס מכללת היי-טק והמי"ל, ארגונים פיננסיים כמו בנקים מזהים שהקיבעון המחשבתי שלהם לא יאפשר להם להתמודד עם צורכי הצרכן החדש וחוששים שהלקוחות העתידיים יתייחסו לבנק כדינוזאור. בנוסף, הם רוצים למשוך עובדים צעירים ויצירתיים.

מהות התפקיד: כל ארגון יוצק לתפקיד תוכן אחר. לדברי ליעד עמית, מנהל תחום החדשנות בבנק הפועלים, וגילי הוך, מנהלת מחלקת מו"פ במרכז לניהול אסטרטגי שאליה כפוף תחום החדשנות, בבנק הפועלים נועד תחום החדשנות מצד אחד להטמיע בבנק טרנדים מובילים בתחום הצריכה והעדפות הצרכנים ולבחון את האופן שבו הטכנולוגיה משרתת אותם; ומצד שני לרתום את עובדי הבנק לשותפות בפעילויות השונות ולהעלאת רעיונות מקוריים לקידום חדשנות בתוך הארגון.

לדברי השניים, הבנק מיסד מערכת שמאפשרת לכל עובד וכל מנהל להציע הצעה בכל תחום במסגרת יחידה שנקראת "אכפת לי", שמרכזת את כל הרעיונות לחדשנות מצטברת ולהתייעלות. לדברי עמית, "בשנתיים וחצי האחרונות הוגשו כך 13,500 הצעות, מתוכן הבנק יישם יותר מ-1,000 הצעות. הן הגיעו גם מצעירים בעלי חשיבה שאינה בנקאית קלאסית, וכן מוותיקים ובעלי ניסיון בבנקאות.

השכלה: עמית למד משפטים ומינהל עסקים, ועבד קודם לכן בתחום השיווק. כלומר, הוא לא הגיע מתחום הפיננסים.

כמה שנים קיים: "לפני שלוש שנים הוקמה יחידת החדשנות בחטיבת האסטרטגיה".

שכר: בבנק הפועלים מדובר בדרג ביניים של ניהול. לפי נתוני מנפאואר פרופשנל, מנהל חדשנות בחברת מוצרי צריכה משתכר 18-24 אלף שקל בחודש. בחברות טכנולוגיות שכרו של מנהל חדשנות יכול להגיע ל-30-40 אלף שקל.

מהנדסי מחשוב תפיסתי

"המהנדס חייב להבין את המשתמש"

מדוע נדרש: לדברי יגאל ינקו, מנהל תכנון אסטרטגי בקבוצת Perceptual Computing באינטל: "כחברה שמייצרת רבים מהמחשבים בעולם, הגענו למסקנה שאנשים מוכנים לשלם על שימוש חווייתי במחשב, ואנחנו מנסים לייצר עבור הלקוחות האלה עוד ועוד חוויות".

מהות התפקיד: מהנדס המחשוב התפיסתי בחברות מחשבים אמור לחולל מהפכה בדרך שבה אנחנו מתקשרים עם המחשבים, ולהפוך את חוויית המשתמש לטבעית ואינטואיטיבית. תפקידו לפתח את הממשק אדם-מכונה, ולייצר מוצרים שיאפשרו להפעיל את המחשב באמצעות החושים הטבעיים שלנו - העיניים, האוזניים, המגע והקול - בלי שנצטרך ללמוד פקודות מיוחדות לשלוט, לשחק או ליצור בעזרת המחשב. ינקו: "מהנדס מחשוב תפיסתי אצלנו חייב להבין בבני אדם. לא מספיק להיות מהנדס חומרה או תוכנה, אלא צריך גם להבין את משתמש הקצה ואת צרכיו. לדוגמה, אנו חוקרים את אוכלוסיית המבוגרים, ושואפים לפתח עבורם פתרונות שיאפשרו להם להיעזר במחשב בצורה אינטואיטיבית".

השכלה: מעצבים מהמכללות המובילות, בעלי גישה הנדסית או מהנדסים או בעלי תואר במדעי המחשב שפונים גם לכיוון העיצוב. עובדים לעתים נשלחים להתמחות.

כמה שנים קיים: "4-5 שנים, עם הרבה יותר פוקוס בשנה-שנתיים האחרונות".

שכר: להערכת מנדל, השכר לבעלי ניסיון בתחום הוא 20-23 אלף שקל.

מנהלי רכש לקוחות בדיגיטל

"מריץ 20 קמפיינים ובודק מה עובד הכי טוב"

מדוע נדרש: ענף הפרסום עבר בשנים האחרונות מהפך: משוק לא דיגיטלי, לזירת בורסה שבה הקונים יושבים מול המחשב ומחליטים איזו מדיה לקנות. רק 10% מהמדיה נמכר היום באמצעות אנשי מכירות, והיתר מוקצה לאותה בורסה. ההחלטה מה לפרסם מתבצעת על-ידי אלגוריתמים שמפענחים את קהל היעד בצורה אוטומטית לגמרי. וכאן נכנס לתמונה מנהל הרכש.

מהות התפקיד: אחראי על תכנון, פיתוח, הוצאה לפועל ומדידה של פעילויות השיווק המשולבות של הארגון. בעידן שבו הפרסום עבר ממסורתי, שקשה למדוד, לפרסום באינטרנט, בגוגל וברשתות חברתיות, ניתן לקבל תוצאות מדויקות יותר. תפקיד מנהל רכש הלקוחות בדיגיטל הוא לבדוק את תוצאות הפעילות השיווק בערוצים השונים ולוודא שעבור כל שקל שיצא מתקציב הפרסום, התקבל בחזרה ערך גדול יותר בהגעת לידים, עסקאות וכו'.

לדברי שחף בר גפן, מנכ"ל קבוצת ווב 3, את מנהלי הרכש הוותיקים החליפו אנשים שלא עברו את גיל 25, עם תפיסה כמותית, שקודם כול מתעסקים במתמטיקה. "הם יושבים על המערכת, ובלי שום סנטימנט, קשרים או קומבינות עושים קסמים, ויוצאים למצוא מתוך ערמת השחת את המחטים שעובדות. מנהל רכש הלקוחות מבקש 20 גרסאות לבאנר, מריץ 20 קמפיינים במקביל ובודק מה עובד הכי טוב".

השכלה: בוגר כלכלה, מתמטיקה או מדעי המחשב. "במודעות הגיוס מבקשים פסיכומטרי מעל 700".

כמה שנים קיים: 5 שנים, הביקוש גבר בשנתיים האחרונות.

שכר: בשנה הראשונה אפשר להגיע ל-15,000 שקל בחודש (ברוטו), ובשלוש השנים הבאות - 30-35 אלף לחודש (ברוטו).

לוחמים-מפצחים בסייבר

"לאתגר את מערכות ההגנה בנקודות החולשה"

מדוע נדרש: לדברי משה ישי, מנכ"ל קומסק ייעוץ, מאחר שכל דבר נשלט היום על-ידי מחשב - מידע של חשבונות בבנקים, מערכות פונקציונליות או בקרים של מזגנים ומערכות שליטה במעליות או שערים - המערכות זקוקות להגנה ובחינה מתמדת של העמידות שלהן בפני פריצה.

מהות התפקיד: ביצוע בדיקות אתגר למערכת כדי לבדוק עד כמה היא חסינה. "כמו שמייצרים קנקן חזק ובסוף הייצור מטיחים אותו על הרצפה כדי לוודא שהוא אכן עובד - כך מטרתו של הלוחם לפצח את המערכת כדי שניתן יהיה לאתגר אותה בנקודות החולשה", אומר ישי. "הלוחם-מפצח לא יודע לתכנן מערכות אבטחה, אך יודע לעקוף אותן, ותמיד יש דרך לעקוף".

השכלה: "ידע בסיסי באבטחת מידע ומאפיינים אישיותיים יצירתיים. בניגוד לארכיטקטים של המערכת, שהם מהנדסי מערכות, לוחם-מפצח יכול להיות גם אחד שרק השתחרר מהצבא".

כמה שנים קיים: כ-5 שנים, אך התפקיד לא היה חשוף עד כה.

שכר: להערכת מנדל, מדובר בשכר שמתחיל ב-10 אלפים שקל ויכול להגיע ל-30 אלף שקל. לדברי ישי, השכר הוא "כמו שכר אמנים, אין חשיבות לוותק ולהשכלה".

עוד כתבות

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לרעה והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

תזרים חיובי בכל מצב / צילום: יוסי כהן (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב

שנת 2023 לא הייתה קלה עבור שוק הרכב הישראלי: מכירות היבואניות צנחו בעשרות אחוזים, ועדיין הן מצליחות להציג רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים ● מבט בדוחות היבואניות חושף את המגמות שמתדלקות תזרים חיובי בכל מצב: יציבות בשוק הליסינג, ביקוש גובר למכוניות משומשות וסטנדרט חדש בענף

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד