גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן ריסוק: המכוניות שמנסות לשבור את התדמית השלילית

לא מעט יבואני רכב מנסים לנפץ בשנים האחרונות את מחסום תדמית המותג והדעות הקדומות, שמעכב את חדירתם לישראל ■ לעיתים נדירות זה מצליח, אבל לרוב המחסום עוצר את המכונית

במבט ראשון, שוק הרכב הישראלי נראה כמו אחד השווקים המתקדמים בעולם. כמעט כל מותגי הרכב הגדולים בעולם מיובאים ומיוצגים בישראל, עם ייצוג נאה גם ל"שחקני ספסל". אבל מבט מעמיק מגלה תופעה שאותה ניתן לכנות "חסינות תדמית המותג". מותגי רכב יכולים לסבול בישראל עשרות שנים מתדמית שלילית. התדמית הזו משתקפת בשמירת הערך של רכבי אותו המותג בשוק המשומשות, והיא מגלה חסינות מפליאה בפני ניסיונות שינוי של היבואן והיצרן.

מנגד, מותג רכב שנהנה כאן מתדמית חזקה, יכול להדוף בקלות נזקים תדמיתיים שנגרמו ליצרן בחו"ל, ועוצמת המותג שורדת גם אם אותו יצרן עובר לייצר את כלי הרכב שלו במדינות ייצור זולות.

כושר הישרדות

דוגמאות יש בשפע, וניקח במתכוון כמה מהקיצוניות שבהן. מותג הרכב דייהטסו, למשל, נטש את השוק הישראלי, ואת אירופה בכלל, לפני כשנה וחצי. כיום אין למותג אולם תצוגה או מכירות בישראל, והוא לא נהנה מהשקעה או מתמיכה שיווקית.

ברוב מדינות העולם חיסול הנוכחות השיווקית היה גורם להכחדת המותג ולריסוק ערכי השוק שלו. אבל, נכון להיום, דייהטסו הוא עדיין אחד ממותגי הרכב החזקים ביותר בשוק המשומשות הישראלי, עם שמירת ערך יציבה וביקוש לדגמי מפתח (כמו סיריון וטריוס), העולה על זה של דגמים מקבילים. עוצמת המותג היא כה גדולה, עד שיש לא מעט לקוחות בארץ שכלל אינם יודעים שדייהטסו כבר לא מיובאת לכאן.

טויוטה, כדוגמה נוספת, היא אחד משלושת המותגים העממיים החזקים בשוק הישראלי - אם לא החזק שבהם. תדמית המותג בישראל כמעט לא נשרטה מהגל הגלובלי של קריאות לתיקונים בשנים האחרונות, והמותג נחשב כאן למותג יפני סולידי, למרות שרק חלק קטן מכלי הרכב של החברה, שמיובאים ארצה, מיוצרים ביפן. טויוטה יאריס, למשל, מיוצרת בצרפת, מכונית המנהלים אוונסיס מגיעה מבריטניה, והקורולה החדשה מגיעה מטורקיה. רק לשם המחשה, הקורולה החדשה היא כיום להיט המכירות הגדול של שוק הרכב הישראלי, עם כ-5,000 הזמנות בישראל בתוך חודשיים בלבד, כשחמישית מהן נרשמו עוד לפני שהמכונית נחשפה.

גם תדמית המותג של סוזוקי וניסן היא של מותגים יפניים סולידיים, למרות שרק אחוז קטן מרכבי המותגים האלה שנמכרים בישראל, אכן מיוצרים ביפן.

מהצד השני והפחות חיובי של תופעת "תדמית המותג החסינה" בישראל, נמצאת סיטרואן. בתחילת שנות ה-90, סיטרואן הייתה אחד ממותגי הרכב החזקים בשוק הישראלי, והמשפחתית שלה, BX, הובילה את פלח המשפחתיות האסטרטגי. אלא שסדרה של בעיות איכות וליקויים פגעו בתדמית המותג ומאז, במשך 20 השנה האחרונות, המותג מנסה "לזנק בעלייה" ולהילחם בסטיגמה. מכוניות סיטרואן עברו בשנים האחרונות מהפך איכות וכיום הן נחשבות בין המובילות באיכות בסקרי דעת קהל באירופה. רובן כמעט זהות מכאנית למכוניות החברה-האחות פיז'ו. עם זאת בשוק המשומשות, המכוניות המקבילות של פיז'ו נהנות משמירת ערך סולידית יותר.

פורצי הגבולות

יש גם מקרים נדירים, שבהם מותגי רכב מצליחים להיחלץ ממלכודת הסטיגמה השלילית בישראל ולהפוך אפילו למובילי מכירות. נראה, שכדי שזה יתרחש, אחד משני דברים (או שניהם) צריך לקרות: שיוך של המותג ליצרנית רכב מצליחה, שיוצר מעין מטריית תדמית מגוננת; או הופעת דגם רכב מוביל אחד (או יותר) של המותג, שמביא עמו שילוב כה יוצא דופן של תמורה לכסף, עד שהוא מצליח לשדרג את תדמית המותג כולו.

סקודה היא דוגמה בולטת להשפעה החיובית של מטריית מותג קבוצתית. את דרכה בארץ היא החלה כמותג עצמאי עם תדמית מזרח אירופאית של "רכב עולים", עם בעיות גימור ואיכות. ב-1994 היא נרכשה על-ידי קבוצת פולקסווגן ושינתה את תדמיתה, סינכרנה את מערך הדגמים והטכנולוגיות שלה והפכה למה שהיא כיום: מותג ה"תמורה לכסף" של קבוצת פולקסווגן. השינוי בתדמית המותג בישראל היה יותר איטי מאשר באירופה, ורק בשנים האחרונות השתלבה סקודה בצמרת המכירות בשוק המקומי.

במקרה של המותג הקוריאני קיה התהליך היה דומה, אבל שונה. גם קיה הפכה בשלהי שנות ה-90 להיות חלק מקבוצת-על - יונדאי מוטורס. אלא שיונדאי מוטורס עצמה עוד סבלה באותה עת בישראל מחבלי לידה תדמיתיים. כיום, יונדאי הוא אחד המותגים החזקים בשוק הרכב ולקיה וליונדאי יש היצע דגמים כמעט מקביל, שמתומחר דומה. אך מטריית התדמית "קיה-יונדאי" עדיין אינה מגוננת על קיה.

את מחסום תדמית המותג הצליחה קיה לפרוץ באמצעות שני דגמים חדשים. הראשון היה המיני פיקנטו, שנתפסה כמכונית בגודל אמיתי עם תמורה גבוהה לכסף, בתוך פלח שוק שכלל עד אז בעיקר מכוניות של מינימום תמורה במינימום מחיר. הדגם השני היה רכב הפנאי ספורטאג', שעם עיצוב מתקדם ותמחור אגרסיבי ביסס את תדמית המותג בקרב המעמד הבינוני המבוסס בישראל.

הסינים באים

חסינות תדמית המותג בישראל מהווה מוקד למבחן שטח מעניין, שנערך בשנתיים האחרונות סביב ניסיונות ההחדרה של מכוניות סיניות לישראל. שני מותגים חדשים - MG (של חברת סאייק) ו-GREAT WALL, מנסים לפלס דרכם בישראל.

זו לא הפעם הראשונה שמותגי רכב סיניים מוצעים למכירה במדינות מערביות. קדמו לנו גרמניה, ספרד, צרפת, איטליה ועוד, שבהן נמכרו כמויות מוגבלות של כלי רכב סיניים כבר לפני מספר שנים. אבל בכל המדינות האלה קיימת תעשיית רכב מקומית, שמהווה גורם כלכלי חשוב שמייצר למדינה הכנסות ומקומות תעסוקה. באופן צפוי, כלי התקשורת במדינות האלה פיתחו מהר מאוד חרדה מפני הצפת השוק המקומי בכלי רכב זולים מסין, שעלולים לשבור את השוק ואת מטה לחמם של רבבות פועלים. לפיכך, הם מיהרו לקדם את המכוניות הסיניות הראשונות בטקסי חניכה אגרסיביים ("זובור" בעגה הצבאית), שקטלו את בטיחותן ואיכותן וחיסלו את סיכוייהן.

בישראל אין תעשיית רכב מקומית שנהנית מפרוטקציוניזם, וקיימת רגישות רבה למחיר הרכב ולאבזור התקני שלו, שבאופן מסורתי מהווים נקודות יתרון של הסינים. המכוניות הסיניות שנמכרות כיום בארץ, זולות מהמקובל בקבוצתן ומציעות רמות אבזור חריגות לקבוצות המחיר שלהן.

בישראל גם קיים שוק ליסינג מפותח, שלפחות תיאורטית אמור היה לנטרל חלק מסיכוני הבעלות של "המאמצים המוקדמים" (ראו תיבה).

עד כה התוצאות של המותגים הסיניים הצעירים בישראל לא היו מזהירות, בלשון המעטה. למרות השקעה יוצאת דופן בפרסום וקידום, היקפי המכירות שלהם נותרו צנועים ביחס למתחרים מיפן וקוריאה. כך, המשפחתית הקומפקטית MG350, שאותה משווקת לובינסקי, מכרה אשתקד 168 יחידות בלבד. השנה (עד יולי) נמכרו עוד 309 יחידות, שחלק נכבד מהן הוזרמו לשוק הציים בתנאים אטרקטיביים, על-ידי חברת הליסינג של היבואן.

המותג GREAT WALL, שאותו מייבאת חברת המזרח, התמקד מלכתחילה בנישת הטנדרים ובכל השנה שעברה מכר 205 יחידות. השנה נמכרו עד כה 54 יחידות של המותג.

הנחת הבסיס המתבקשת לנוכח קשיי החדירה, היא שהלקוחות הישראלים חוששים מהתדמית של "מוצר זול באיכות נמוכה", שמיוחסת למותגים "מייד-אין צ'יינה". אבל השיקול הזה פחות חשוב כיום. הלקוח המערבי כבר רגיל לראות את התווית "מייד-אין צ'יינה" על הרבה מוצרים, כולל מוצרים של מותגי יוקרה, שנמכרים כאן במחירים גבוהים, כמו מקררים, טלוויזיות, טלפונים חכמים, מחשבים ניידים וכו'.

גם רגישות התדמית של הלקוח הישראלי ביחס למדינת הייצור של הרכב פחתה בשנים האחרונות. אם בעבר הרחוק יוחסה אצלנו דרגת איכות שונה אפילו לדגמים שונים של אותו מותג, שיוצרו במדינות שונות, הרי שבשנתיים האחרונות נמכרו כאן עשרות אלפי מכוניות מתוצרת מדינות כמו הודו, תאילנד, סלובניה וטורקיה, שלא מזוהות מיידית עם איכות עילית.

זו רק ההתחלה. בחודשים הבאים יגיעו לארץ עוד דגמים סיניים, שתואמים את האופי הישראלי, ונכונות הלקוח לאמצם תיבחן. עיניים מלוכסנות רבות יעקבו אחרי המבחן הזה, ובהן גם של אנשי קורוס - יצרנית הרכב "הישראלית" הראשונה מזה עשרות שנים, שמנסה ליצור בסין מותג רכב חדש, ולהציב תחרות מול מותגים מובילים במערב.

חברות הליסינג: מנציחות תדמית?

כמעט אחד מכל שני כלי רכב חדשים שנמכרים בישראל, נרכש על-ידי חברות הליסינג וההשכרה. עוצמת שוק הליסינג הייתה אמורה לרכך את הקשיחות התדמיתית של מותגי רכב בישראל ולנטרל סטיגמות, מכיוון שאפיק הליסינג מפריד בין השימוש ברכב לבין הבעלות עליו - הלקוח יכול להרשות לעצמו להמר על מותג רכב לא מוכר או בעייתי, כי הוא לא יצטרך למכור אותו בתום התקופה או לטפל בתקלות. בפועל, נראה שחברות הליסינג העצמאיות הגדולות רק מחזקות את מחסומי המותג.

עיון בתמהיל הרכישות של כמה מחברות הליסינג הגדולות מגלה בחירה שמרנית לא פחות מזו של האזרח הפרטי. כלומר, דומיננטיות מוחלטת למותגי רכב יפניים וקוריאניים כמו מאזדה, טויוטה ויונדאי. חברות הליסינג טוענות שהן לא קובעות את השוק אלא רק מסתגלות אליו. מכיוון ששמירת הערך של רכבי הליסינג בשוק היד השנייה היא מרכיב קריטי ברווחי החברות בענף, הן מתמקדות בכלי רכב שמועדפים על-ידי העם ויש להם סיכוי לשמור על הערך טוב יותר. מחסום זה הביא לא מעט יבואנים עם מותגים פחות חזקים לפתח לעצמם מערכי ליסינג עצמאיים, שמתמקדים בשיווק מותגי רכב של אותו יבואן. השילוב יבואן-חברת ליסינג הפך להיות אחד מצינורות השיווק החשובים של מותגים כאלה.

תקרת הזכוכית של פלח היוקרה

גם מותגים שהצליחו לפרוץ את מחסום התדמית הישראלי וליצור בסיס מכירות רחב, נתקלים לעיתים בתקרת זכוכית של תדמית המותג, כשהם מנסים לפרוץ מעלה לעבר פלחי שוק ייצוגיים ועתירי תדמית. קיה, למשל, שעושה חיל במכירות כלי רכב עממיים ורכבי פנאי, לא רשמה הצלחה רבה בהחדרת מכונית המנהלים אופטימה לישראל. גם יונדאי מכרה רק כמויות מוגבלות של מכונית המנהלים המקבילה i40 ופורד מוכרת כמויות מוגבלות של רכב הכביש-שטח היקר "אקספלורר", למרות תמחור אגרסיבי.

עדיין, היצרנים ממשיכים לנסות לנפץ את תקרת הזכוכית ולעיתים גם היבואנים בישראל מנסים ליישר קו. בחודשים הקרובים נראה כאן ניסיון מעניין של יונדאי לטפס לפלח היוקרה עם דגמי הסלון והקופה ג'נסיס. סיטרואן מנסה לחזק את בסיס הרכב העממי שלה באמצעות כלי רכב יוקרתיים מסדרת ה-DS, שכולם כמעט מיובאים לארץ. אולם, עד כה הדגם היחיד שהצליח לבסס נוכחות משמעותית הוא ה-DS3 הקומפקטי.

הליכה בכיוון השני, כלומר פריסת מטריית מותג של מותג רכבי יוקרה על כלי רכב עממיים יותר, הרבה יותר מהירה ויעילה. ב.מ.וו, מרצדס ואאודי, למשל, עושות כיום חיל בשיווק כלי רכב קומפקטיים וזולים יחסית, וחלק לא מבוטל ממכירותיהן בישראל בשנה האחרונה הן בדגמים זולים. הכול כמובן יחסי.

פחות יפני מיפני

מבחן ריסוק

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק