גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא רוסיה פוטין: לא שולל תמיכה בתקיפה צבאית בסוריה

(עדכון) - זאת, אם יוכח מעל לכל ספק שמשטר אסד השתמש בנשק כימי ■ סייג את דבריו: כל מתקפה חייבת לעבור את אישור האו"ם ■ ועדיין, רוסיה לא תפסיק למכור נשק ל"ממשלה הלגיטימית" של סוריה ■ ישראל משנה עמדה: מביעה תמיכה בתקיפה בסוריה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא שולל את האפשרות שמוסקבה תתמוך בתקיפה צבאית בסוריה, אם יוכח מעל לכל ספק שמשטר אסד השתמש בנשק כימי. בראיון לערוץ הטלוויזיה הממלכתית ברוסיה סייג פוטין את דבריו והדגיש כי כל מתקפה חייבת לעבור את אישור האו"ם.

הוא הזהיר את המערב מפני "פעולה חד צדדית" בסוריה. פוטין התייחס גם לאספקת הנשק למשטר אסד, ואמר כי רוסיה לא תפסיק למכור נשק ל"ממשלה הלגיטימית" של סוריה, בהתאם לחוזים שעליהם חתמה.

נשיא רוסיה הודה כי מוסקבה כבר שלחה מספר מרכיבים של טילי 300-S מתקדמים לסוריה, אך אמר כי משלוחים נוספים הוקפאו. פוטין רמז כי ייתכן שרוסיה תמכור את הטילים לגורמים אחרים אם מדינות המערב יתקפו בסוריה בלי תמיכה ממועצת הביטחון של האו"ם.

ישראל משנה עמדה: מביעה תמיכה בתקיפה בסוריה

במהפך בעמדה הישראלית, הביע אמש (ג') שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, תמיכה כמעט ישירה ביזמת ממשל אובמה לנקוט פעולה צבאית נגד משטר אסד. זו הפעם הראשונה שגורם ישראלי רשמי בכיר תומך בפעולה האמריקאית המתוכננת בסוריה. במקביל, ירדה אתמול היהדות המאורגנת בארה"ב מהגדר וארבעה ארגונים יהודיים הביעו תמיכה במבצע בסוריה, לאחר שבועות של שתיקה, אך הודעותיהם נמנעות מלהדגיש את ישראל.

גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון אמרו ל"גלובס", כי העובדה שישראל והארגונים היהודיים המובילים תומכים עתה במבצע נגד אסד תסייע לבית הלבן בגיוס מחוקקים "מתנודדים", רבים מהם ידידי ישראל, למחנה הגדל והולך של תומכי הפעולה. חלק מידידי ישראל על גבעת הקפיטול הביעו חשש, שפעולה אמריקאית בסוריה עלולה להצית פעולת גמול של חיזבאללה ו/או איראן נגד ישראל. ייתכן שחששות אלה יתפוגגו מעט בעקבות הבעות התמיכה של השגריר ושל היהדות המאורגנת.

כזכור, דרש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משרי הממשלה ביום א' להימנע מדיבורים על נושא זה. כדבריו: "אין מקום להצהרות פרטיות". הוא הסביר, שמדובר במצב "נזיל" ובעניינים רגישים, שיש לטפל בהם "באחריות ובדיסקרטיות". "אני מבקש מכם לא לפעול בלי לגלות התחשבות ואחריות כלפי בעלת בריתנו רק כדי לתפוס רגע של תהילה", אמר רה"מ. "הצהרות (פרטיות) אינן משרתתות את אזרחי מדינת ישראל", הוא אמר.

עתה תמה תקופת השתיקה. בהצהרה בחשבון הטוויטר שלו, שחוברה בהתייעצות עם משרד רה"מ, אם לא בהוראתו, כתב אורן: "ישראל מסכימה עם הנשיא אובמה שהשימוש בנשק כימי הוא 'פעולה נתעבת', שעליה חייב משטר אסד לתת את הדין ושבגינה הוא צריך לשאת ב'תוצאות בינלאומיות'. ישראל אף מסכימה עם הנשיא שהשימוש בנשקים כימיים מקדם הפצת נשקי השמדה המונית ומעודד 'ממשלות שמעדיפות לייצר נשק גרעיני'". (המילים בגרשיים - מתוך התבטאויות של אובמה).

הודעת השגריר מדגישה שמדובר בהודעה של ממשלת ישראל. המסמך משקף דאגה חמורה בירושלים מהשפעתה ההולכת וקטנה של ארה"ב באזור, ובמיוחד מהאפשרות שאיראן תפרש ישיבה בחיבוק ידיים של ממשל אובמה כחולשה מובנית של ארה"ב במאה ה-21.

ההחלטה לפרסם את הודעת השגרירות התקבלה רק לאחר שישראל הבינה שבוושינגטון מתחילה להתגבש תמיכה דו-מפלגתית בפעולה והיא שוב אינה נתפסת כיזמה פרטית של ממשל אובמה. כמה מחוקקים רפובליקאיים בכירים, ובראשם יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, ואריק קנטור, הציר השני במידרג הבכורה של הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, הודיעו על תמיכתם במבצע. ישראל לא רצתה להביע תמיכה בפעולה שהיתה זוכה בגיבוי דמוקרטי בלבד.

סלי מרידור, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב, אמר שלשום ל"ניו ייורק טיימס", שישראל צריכה לחלוק עם ארה"ב הערכות, אך לא לתת לה עצות, במיוחד אם הדיון הציבורי בארה"ב יחל לשאת אופי מפלגתי וישמש סלע מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים, כפי שקרה לעיתים קרובות בממשלו של ג'ורג' וו. בוש. "למדינה קטנה כישראל, תמיכה דו-מפלגתית היא נכס אסטרטגי", הוא אמר.

הגורמים הפרו-ישראליים אמרו, שאין זה מקרה שהודעת השגריר פורסמה ביום שבו יצאו ארבעה ארגונים יהודיים גדולים בהודעות תמיכה בפעולה בסוריה. הארגונים הם השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון (אייפ"ק), ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, הליגה נגד השמצה (ADL), בהנהגתו של אייב פוקסמן, והקואליציה היהודית הרפובליקנית (RJC).
היהדות הממוסדת עודה חוששת מיצירת זיקה בין יהודי ארה"ב וישראל לבין מעורבות אמריקנית במלחמה נוספת במזה"ת.

הקשר בין ניאו-שמרנים, רבים מהם יהודים, בממשל של הנשיא הקודם, ג'ורג' וו. בוש, לבין הפלישה האמריקנית לעיראק, ב-2003, שהתבססה על מידע מודיעיני כוזב, עודו חרוט בתודעת רבים. הטיב לבטא זאת ד"ר איתמר רבינוביץ', אף הוא שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, שאמר שלשום ל"ניו יורק טיימס": "תהיה זו שגיאה להדגיש יותר מדי את האינטרס הישראלי. זה יהיה רע לשראל אם האמריקאי הממוצע יכניס לו לראש, ששוב שולחים את הבחורים להילחם למען ישראל. הם צריכים לצאת להילחם למען אמריקה".

אתמול, לפני פרסום הודעות התמיכה, קיימו בכירים בממשל אובמה שיחת ועידה עם מנהיגים ופעילים יהודיים כדי להסביר להם את עמדת הממשל. סוכנות הידיעות היהודית (JTA), דיווחה שבתום השיחה, לאחר שפקידי הממשל ירדו מהקו, אמרו נציגי ועדת הנשיאים לפעילים של ארגונים יהודים אחרים, שנותרו על הקו, שהודעותיהם אינן צריכות להיות "ממוקדות ישראל".
ולפי סוכנות רויטרס, פעילי הארגונים היהודיים מודים, שארגוניהם רוצים שהשיח הציבורי בארה"ב על סוריה יתמקד בביטחון הלאומי של ארה"ב ולא בשאלה כיצד פעולה נגד אסד תסייע לישראל.

ואכן, ישראל אינה מוזכרת אף לא באחת מהודעות התמיכה של הארגונים. בהודעת התמיכה של אייפ"ק נאמר, בין השאר: "בעלות בריתה של ארה"ב וגם אויבותיה צופות לראות מה יהיו תוצאות ההצבעה החשובה בקונגרס (על אישור ההחלטה). החלטה הרת גורל זו תתקבל כאשר איראן אצה להשגת יכולת גרעינית. אם הקונגרס לא יאשר את הפעולה, יחליש הדבר את אמינותה של ארה"ב במאמציה למנוע הפצת נשקים בלתי קונוונציונליים, וזה מצב שיסכן במידה רבה את ביטחונה של ארה"ב ואת האינטרסים של בעלות בריתה".

והודעתה של ועידת הנשיאים מציינת: "אלה שמבצעים מעשי רצח מופקרים חייבים לדעת שלא יימלטו מעונש... אלה שמחזיקים, או רוצים להשיג, נשקי השמדה המונית, ובמיוחד איראן וחיזבאללה, חייבים לראות שיש מי שייתן את הדין".

הודעות התמיכה של השגרירות בוושינגטון ושל הארגונים היהודים התפרסמו על רקע החלטת הבית הלבן להפעיל אמצעי מוכר ובדוק במאמציו לשכנע מחוקקים בשני בתי הקונגרס, משתי המפלגות, לאשר פעולת עונשין קצובה בזמן נגד משטר אסד בסוריה: צרכי הביטחון של ישראל. המסר של הממשל למחוקקים הוא: הצביעו בעד פעולה בסוריה; היא תסייע להגן על ישראל. אויביה, לרבות איראן וארגון הטרור חיזבאללה, ישאבו עידוד אם הקונגרס לא יאשר את המבצע.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות