גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נינט טייב: "מה שכותבים עליי לא משקף עשירית ממה שקורה"

נינט טייב מספרת בראיון ל"גלובס" על תהליך היצירה בצל הזרקורים המסנוורים של התקשורת ■ בסופ"ש היא תעלה ב"בארבי" בת"א מופע מאלבומה "כל החיות ידעו"

שירה בשפת ייסורים מרגיעה. זו התחושה שעולה במהלך האזנה לאלבומה החדש של נינט טייב, "כל החיות ידעו". אלבום שכל כולו פורקן כנות וכאב, וחיפושים עמוק-עמוק פנימה.

טייב, 29, כתבה והלחינה את כל שירי האלבום למעט שניים ("עושק" ו"ארבע המיתות" - היחידים המנוקדים בחוברת האלבום, שאותם כתב דורי מנור), והם חושפים - גם האסוציאטיביים שביניהם - נפש סוערת, מורכבת, הנעה בין קצוות.

"אני לא נוטה להיחשף כל-כך, והאלבום די חושף כל מיני צדדים שקיימים בי", אומרת טייב בראיון ל"גלובס". "לא חשבתי שאני הולכת לחשוף את נשמתי. זה היה הכי טבעי בעולם, זו האמת, לא רואה סיבה לעשות משהו כשזה לא אמיתי. לא יכולה לשדר 'פאן פאן הפי הפי' כשזה לא משקף מה שקורה. לפעמים נדמה שבכל מקום יודעים כל מה שעובר עליי. מה שכותבים עליי - שלא לדבר על הפפראצי - לא משקף עשירית ממה שקורה".

בשבועות האחרונים חוותה טייב ביתר שאת את ציפורניה הצהובות של התקשורת הישראלית, כשזו התעסקה באובססיביות בפרידתה מבן זוגה ב-8 השנים האחרונות, השחקן יהודה לוי. טייב, באופן עקבי, מסרבת להתייחס לנושא הפרידה.

- טייב, האלבום מסתיים ב"לבד".

"זה משקף רגע מסוים בחיים שלי, אני לא כל הזמן ככה. שיר כמו 'עושק', שזה הקצה השני, מכסה את כל הצדדים שלי".

- ככלל, השירים באלבום מאוד קשים. האנשים הקרובים אלייך הופתעו מהפתיחות, מהחשיפה? הבינו אותך יותר?

"זו פעם שנייה השבוע ששואלים אותי את השאלה הזו. שאלה שלא נשאלה עד עכשיו. זה מעניין, כי לא חשבתי על זה, על מה יגידו כשיקראו את המילים. כשאני כותבת, אני שוכחת לרגע שזה משהו שאני הולכת לחלוק עם הרבה אנשים. מוזר, כי חלק מהאנשים, החברים והמשפחה שלי, שאלו - 'וואלה, הכול בסדר? מה קורה איתך?'".

את השירים כתבה טייב במהלך השנה האחרונה. "בזמן שהתחלתי להופיע עם האלבום הקודם, 'Sympathetic Nervous System', שהיה באנגלית. תוך כדי ההופעות, החלה פריחה בעברית. והכול קרה נורא מהר".

- ואיך הן התגובות מקהל המאזינים?

"אני מקבלת המון תגובות על כמה אנשים מתחברים למה שכתבתי. יש גם תגובות קיצוניות, של אנשים שלא יוצאים מהבית ושומעים את האלבום ב'לופ'".

- אובססיבי משהו.

"אובססיות זה דבר טוב. זה נהדר. וזהו. נקודה".

הולכת עד הסוף

"כל החיות ידעו" הוא האלבום הרביעי של טייב. קדמו לו "יחפה" (2007) בהפקתו של אביב גפן, "קומוניקטיבי" (2009) - אלבום אולפן שאפתני בהפקת חברי להקת "רוקפור", אשר הפיקו עבורה גם את "Sympathetic Nervous System" - אלבום מעולה בשפה האנגלית שיצא אשתקד, וש"כל החיות ידעו" הוא למעשה המשכו העברי.

הדבר ניכר פחות בעיבודים ובהשפעות הסגנוניות שלו (הקודם זכה לעיבודי רוק קלאסי ורוק אלטרנטיבי, ובעיקר ניכרת השראת ה"פיקסיז"), ויותר מבחינת ההתפתחות היצירתית והמוזיקלית של טייב, הן בלחנים והן בהבעה הלירית.

בהופעותיה, טייב "הולכת עד הסוף" עם ביצועים בימתיים אנרגטיים וסוחפים לשירים המוקלטים, ועל כן התקליט מעורר ציפייה למפגש מוזיקלי מטלטל בין קהל לבין זמרת שיש לה כל-כך הרבה אהבה לתת.

המשך סיבוב ההופעות של התקליט יתקיים ביום חמישי הקרוב, 12 בספטמבר, במועדון ה"בארבי" בתל-אביב, ובינתיים טייב מתכוננת אליו היטב.

טייב: "לפעמים יש אכזבות - יש אמנים שהם יותר אמני אולפן, ואז כשאתה בא להופעה שלהם ולא מבין מה הולך, אתה מתבאס. ויש אמנים שהם טובים יותר בהופעות. ויש את שניהם, שטובים גם באולפן וגם בהופעות. אני מקווה שאני של שניהם. אני רוצה להאמין שכן. אני מאוד אוהבת להופיע. פחות מתחברת לאולפן, הקטע שלי הוא יותר במה".

- הרבה פעמים נדמה שהופעה היא בעצם האפשרות היחידה של זמרים לחוות איזושהי אינטימיות עם הקהל דרך השירים שלהם.

"זה מאוד נכון. כשאתה על הבמה, זה כאילו המקום הכי חשוף. אתה בלב העניין והעיניים נשואות אלייך. ואתה בהתייחדות עם המוזיקה. "זה יותר טהור, יותר בעולם שלך. להעביר את הקהל חוויה. לגרום לכל אחד להרגיש משהו, מסיבותיו הוא. זה מתחלק להרבה סוגים של רגשות. לא יכולה להיכנס לראש של כל אחד".

- וכשאת מופיעה עם שיר העוסק בסיטואציה קשה או בתחושה כבדה, מה נחוץ בשביל להביע את מה שהרגשת כשכתבת אותו?

"זה נורא תלוי במה שעבר עלי באותו יום. לפעמים אני חוזרת לאותה הנקודה שבה כתבתי את השיר, ועולות בי כל מיני תחושות. לפי שיטת סטניסלבסקי, שחקן שרוצה להעלות רגש כמו עצב, צריך להתחבר לרגע קשה. אצלי, השיר לוקח אותי למקום הזה, אני פורטת על המיתרים האלה. התחושה משתחזרת, אני נשארת איתה".

- ואיך יוצאים ממנה, במעבר לשיר שמצריך הבעה רגשית אחרת?

"ההופעה מאוד קיצונית בקצוות שלה. אחרי שיר שקט, צריך כמה שניות כדי לצאת מה'מוד' הזה. למשל, בשיר 'דופק' האנרגיה מאוד שונה. אבל תמיד יש משהו שנשאר אחרי ההופעה, אני מעכלת מה היה, צריכה להבין מה קרה. אני מהמנתחים, אוהבת לחפור בהכול, וזה לא נגמר כי תמיד עולה שאלה שמולידה עוד שאלות, ואני יכולה פשוט לחפור בלי הפסקה".

- אחד הדברים שהתבררו לגביך לאורך השנים האחרונות זה שאת מאוד קשה עם עצמך.

"אני מאוד ביקורתית. לא מאפשרת לעצמי להירגע. גם אם הייתה הופעה טובה, ויש הופעות טובות, וגם אם החברים בלהקה נתנו את הנשמה, זה אף פעם לא מושלם. תמיד מחכים להופעה הבאה".

- השאלה אם "מושלם" הוא לא יותר מאשר תחושה רגעית שחולפת, ואז עסוקים כל הזמן בניסיונות סיזיפיים לשחזר אותה.

"אני יכולה להבין למה אתה מתכוון, אבל כשאני חווה אושר אמיתי, טהור, אין תחושה שמשתווה לזה. גם אם הרגע חומק אחרי זה, גם אם אחרי זה יש נפילה. אני מעדיפה לחוות ולאבד".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם