גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלה המניות הזרות שהמוסדיים משקיעים בהן את הפנסיה

עוד ועוד מכספי הגופים המוסדיים, המנהלים את כספי הציבור, יוצאים לחו"ל, ובמאי כבר עמד שיעור החשיפה הכולל שלהם למניות מחוץ לתל אביב על 118 מיליארד שקל ■ המניה הכי אהובה עליהם: סיטי ■ צפו ברשימה המלאה

כבר כמה שנים שהגופים המוסדיים הגדולים ביותר בישראל מוציאים יותר ויותר מכספי החיסכון הציבורי שהם מנהלים לחו"ל. במיוחד בולטת ההעדפה שלהם להשקיע במניות זרות, במקום במניות בשוק המקומי. כך, נכון לסוף חודש מאי השנה עמד שיעור החשיפה הכולל של המוסדיים למניות בחו"ל על כ-118 מיליארד שקל, שהם כ-9.6% מסך התיק שהם מנהלים, לעומת 60 מיליארד שקל בלבד רק 3 שנים קודם לכן.

הסיבות העיקריות ליציאה המאסיבית של המוסדיים לחו"ל קשורות לצמיחה האדירה בהיקף הכספים המנוהלים באפיקי החיסכון לטווח ארוך, שהפכו גדולים על שוק ההון המקומי הקטן, שלא מאפשר פיזור ראוי של השקעות. גם הצורך של המוסדיים לצמצם את הסיכון הגיאו-פוליטי, ומהלכים שהובילה הרגולציה המקומית שהקלו על ביצוע ההשקעות בחו"ל, תרמו למגמה.

חלק משמעותי מהחשיפה המנייתית של הגופים המוסדיים הישראליים למניות בחו"ל (כולל מניות ישראליות הנסחרות בחו"ל), נעשה בצורה לא ישירה באמצעות קרנות נאמנות ותעודות סל. אולם חלק אחר מתיק המניות שלהם מושקע ישירות בשורה של מניות זרות.

מבדיקת "גלובס", הנסמכת על דיווחי 4 מ-5 קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים - עולה כי המניה הזרה הפופולרית ביותר בתיק ההשקעות הישירות של מנהלי ההשקעות בגופים הללו, היא של קבוצת הבנקאות האמריקאית סיטיגרופ .

נכון לסוף יוני 2013, השקיעו מגדל, הפניקס ומנורה מבטחים כ-89 מיליון שקל במניית סיטי. בנק ההשקעות, שספג מכה אדירה במשבר האשראי העולמי של 2008, אינו הבנק הזר היחיד אשר חביב על מנהלי ההשקעות ב-4 חברות הביטוח הגדולות. כך, במקומות התשיעי והעשירי ברשימה ניתן למצוא את מניות הבנקים בנק אוף אמריקה (בו מחזיקות הפניקס ומנורה) ו-JP מורגן (הפניקס, הראל ומנורה).

המניה הזרה השנייה שנמצאת במקום השני מבחינת היקף ההשקעה של קבוצות הביטוח היא זו של חברת התעשייה Norfolk Southern, וכל ההשקעה בה נעשתה על ידי מגדל. חברת הביטוח של שלמה אליהו, שמנהלת את התיק הגדול ביותר (כ-64 מיליארד שקל בכל הפוליסות ביטוחי חיים שמנוהלות בשוקי ההון), מחזיקה כיום מניות בשווי של כ-68 מיליון שקל בחברה זו.

סכום השקעה דומה הופנה על ידי מגדל, הפניקס ומנורה גם אל החברה השלישית בדירוג המניות הזרות האהודות. כאן מדובר במניית ענקית האינטרנט גוגל. אחריה ניצבות במקום הרביעי והחמישי מניות AT&T ונוברטיס עם השקעה בהיקף של כ-64 מיליון שקל בכל אחת מהן.

96 מיליון שקל במגזר הרכב

אילו עוד מניות בולטות בתיקי המוסדיים שבחנו? בעשירייה השנייה נמצאות שתי נציגות לסקטורים שיש להם נוכחות מכובדת בתיק המניות של 4 החברות: הטכנולוגיה והאנרגיה. במקום ה-11 וה-12 נמצאות מניות קוואלקום ו-PBF עם השקעה כוללת של כ-49 מיליון שקל ו-43.5 מיליון שקל, בהתאמה.

אחריהן ניצבת מניית חברת יצרנית כלי הרכב טויוטה. למעשה, 4 חברות הביטוח השקיעו בסך-הכול כ-96 מיליון שקל במניות יצרניות כלי רכב בינלאומיות ובהן טויוטה, דיימלר, BMW, פולקסווגן, רולס רויס, ופורד.

עוד סקטור בולט בתיקי המניות הזרות הוא הפארמה. בין מניות חברות התרופות שהמוסדיים משקיעים בהן - לצד השקעות גדולות בהרבה במניות הפארמה הישראליות טבע ופריגו - ישנן חברות ענק כגון נוברטיס שכבר הזכרנו, פייזר, באייר, סאנופי, רושה, גלקסו סמית' קליין, בריסטול מאיירס ואחרות.

בסך-הכול, מתוך סכום כולל של כ-2.25 מיליארד שקל שמחזיקות 4 קבוצות הביטוח במניות של חברות זרות הנסחרות בחו"ל, סך של כ-227 מיליון שקל הלך לחברות הפארמה, בעוד שבחברות מסקטור הבנקאות משקיעים מנהלי ההשקעות כ-254 מיליון שקל. בסקטור האנרגיה מחזיקות החברות במניות בסכום מצרפי של מעל לכ-180 מיליון שקל.

באופן לא מפתיע מניות הטכנולוגיה מהוות מרכיב מרכזי אף יותר בתיקי המניות בהחזקה ישירה של חברות הביטוח הגדולות, כ-20% שהם כ-449 מיליון שקל. מדובר בעיקר בהשקעה ישירה של כ-226 מיליון שקל במניות חברות תשתיות מחשוב, ושל כ-131 מיליון שקל במניות חברות אינטרנט (ובהן, בין היתר, גוגל, Ebay, באיידו, פייסבוק ואמזון).

מנורה עם חשיפה גבוהה לחו"ל

נכון לסוף יוני, כ-1.8% מסך הנכסים שניהלו מגדל, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים בפוליסות החיסכון המושקעות בשוק ההון, הופנו להשקעה ישירה במניות זרות סחירות בחו"ל. לאור גודלן של חברות הביטוח המקומיות, ולאור גודלן של החברות הבינלאומיות ומידת הסחירות הגבוהה בהן, נראה שמדובר רק בנקודת פתיחה, כשהמספרים הללו צפויים רק לגדול ככל שיחלוף הזמן.

קבוצת הביטוח הפניקס, שאת השקעותיה מנהל רועי יקיר, החזיקה נכון לסוף יוני בתיק מניות זרות סחירות בחו"ל בהיקף של כ-547 מיליון שקל. בסך-הכול, החברה מחזיקה במסגרת זו בכ-76 חברות - השקעה המהווה כ-2.9% מהתיק הכולל שלה בפוליסות המשתתפות ברווחים.

לעומתה, מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, מחזיקה ישירות במניות זרות סחירות בחו"ל בהיקף מצרפי של כ-1.06 מיליארד שקל (60 חברות). מדובר בשיעור חשיפה גבוה יחסית ביחס לתיק הכולל - 7.25%.

מגדל, שאת השקעות העמיתים שלה מנהל עומר קרייזל, נחשבת היסטורית לגוף המוסדי הישראלי המוביל והראשון ביציאה לחו"ל. נכון לסוף יוני 2013 החברה החזיקה ישירות במניות זרות סחירות בחו"ל בהיקף של כ-572 מיליון שקל, שמהווה כ-0.9% מסך תיק החיסכון בביטוחי החיים שהחברה מנהלת בשוקי ההון. מגדל מחזיקה במניות של כ-20 חברות שונות.

לחברת הביטוח הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל, תיק המניות הזרות הסחירות בחו"ל הקטן מבין 4 החברות שבחנו. בסוף יוני, החזיקה הראל בכ-15 חברות, בסך מצרפי של כ-72 מיליון שקל.

המגזרים הבולטים

המניות הזרות האהובות

עוד כתבות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת