גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני לא יודע לקנות מגרש אם אין לי ודאות שאוכל לבנות"

דרישה לחניות תת-קרקעית באור-עקיבא ובאשקלון, דרישה לסקר סיסמי בנשר שעלול להכשיל את הפרויקט ועוד - רשות מקרקעי ישראל מפרסמת עוד ועוד מכרזים, אבל לא בהכרח דואגת שהם יתאימו לשוק

מנהל רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, מכריז בכל הזדמנות שהרשות (לשעבר המינהל) עושה כל שביכולתה לשווק קרקעות למגורים כדי לעמוד ביעדי השיווק של הממשלה ולהגדיל את היצע הדירות.

המכרזים אמנם מתפרסמים, אולם רבים נסגרים ללא תוצאות. לא מדובר בהכרח בהיעדר היענות או בהיענות נמוכה למכרזים: לא פעם ולא פעמיים נפסלים מכרזים על ידי ועדת המכרזים בתואנה שההצעות היו נמוכות מדי. דוגמא אחת למקרה שכזה היא מכרז שפורסם בחודש מאי האחרון באזור הצפון, בעיר נשר הסמוכה לחיפה. המכרז של הרשות היה על מגרש בשטח 12.8 דונם, המאפשר בניית 192 יחידות דיור. המגרש שימש בעבר את מגרש הכדורגל העירוני והוא ממוקם בשיפולי הכרמל, בדרום מזרח העיר. הרשות פרסמה מכרז שמציע ליזמים להגיש הצעות ללא הצגת מחיר מינימום.

ההצעות לא התקרבו לשומה

"אנחנו מחפשים מגרשים במקומות שבהם נוכל למכור מלאי של דירות זולות. המגרש המדובר הוא אחד מהם כי הוא נמצא במיקום לא כל כך טוב בנשר, על כביש ראשי", מספר אחי טימור, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת יצחקי, "במכרז שכזה, אין מקום לטעויות. כל תמחור לא נכון של הקרקע גורם להפסד. עשינו בדיקות בנוגע למגרש וגילינו שבתב"ע יש סעיף שקובע שתנאי לקבלת היתר הוא להביא התייחסות מפורטת של מהנדס גיאו-טכני. זהו סעיף חריג - כל חיי אני עובר על תב"עות ואת זה עוד לא ראיתי. זה דבר שנראה פעוט אבל הוא משמעותי מאוד. בגלל שבמגרש יש חיבור בין מורדות הכרמל למישור צריך לבצע את הבדיקות והמשמעות היא שבכלל לא בטוח שיהיה אפשר לבנות על המגרש".

לאור הסעיף החריג בתב"ע, מסביר טימור שהכדאיות לרכישת הקרקע יורדת בגלל הסיכון, וכך גם ההצעות שניתן להגיש על המגרש. "אחרי בדיקות מקדמיות שעשינו, כולל פנייה למומחים ולמי שחיבר את התב"ע, אף אחד לא הצליח להרגיע אותנו שיש ודאות מלאה שיהיה אפשר בכלל לבנות על המגרש הזה, ואת הבדיקות יהיה אפשר לעשות רק אחרי רכישת הקרקע. זה מסוג הסיכונים שלוקחים אולי על מגרש בתל אביב, שם אפשר להשקיע מאות אלפי שקלים כי התמורה בהתאם. אבל בנשר זו בעיה. כשפנינו לרשות אמרו לנו שקודם נזכה במכרז ואז נוכל לבדוק הקרקע".

נוסף לנקודה הבעייתית של הבדיקות הגיאוטכניות מסביר טימור שגם המכרז כפי שהוא, לא מעניק גמישות רבה ליזם: "אפשר לבנות שני מגדלי מגורים של 16 קומות. גם ככה הבנייה שלהם יקרה וזה רק להוסיף עוד סיכון. גם עם מחיר קרקע אפס, הבדיקות שדורשים מהיזמים לעשות ועלות הבנייה הופכים את המכרז ללא כלכלי".

בסופו של דבר החליטו בקבוצת יצחקי לא לגשת למכרז אולם קבלנים ויזמים אחרים סברו אחרת והיו מוכנים לקחת את הסיכון. אבל כאשר הגיעו ההצעות לוועדת המכרזים הן נפסלו כי היו נמוכות מדי.

לפי תוצאות המכרז, למגרש בנשר הוגשו חמש הצעות שנעו בין 1.67 מיליון שקל ל-4.17 מיליון שקל. למרות שלמכרז לא היה מחיר מינימום, ההצעות היו נמוכות באופן משמעותי מהשומה שקבע השמאי, שעמדה על לא פחות מ-22.8 מיליון שקל - כ-120 אלף שקל עלות קרקע לכל יחידת דיור.

"ההצעות שהוגשו בכלל לא התקרבו לשומה", מסביר טימור, "יש על המינהל לחץ גדול לשווק קרקעות והיזמים מוכנים לקחת סיכונים, אבל גם לזה יש גבול. אני לא יודע לקנות מגרש אם אין לי ודאות שאוכל לבנות עליו. במקרה הזה, אם המינהל היה עושה בעצמו את הבדיקות כדי להסיר את חוסר הוודאות הוא היה יכול לקבל הצעות גבוהות יותר. ההצעות שהוגשו לא היו סתם נמוכות - הרי כולם תמחרו את האי ודאות. בשביל בדיקה כזו, שעולה כ-200 אלף שקל, היו יכולים לקבל עוד 5 מיליון על הקרקע. המחיר הריאלי יכול לעמוד על 25-30 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. זה על פי כוח הקנייה באזור, שגם הוא לא ברור, וזה מוביל להצעה מינימלית של כ-5.7 מיליון שקל. לא הייתה אף הצעה כזו, וגם אם הייתה, גובה השומה היה ככל הנראה פוסל גם אותה".

מרשות מקרקעי ישראל לא נמסרה תגובה בעניין זה.

"טעות אחת יכולה למחוק חברה"

כאמור, המכרז בנשר אינו היחיד. 150 קילומטר דרומית משם ניתן למצוא דוגמא נוספת, שכונה שכבר שנים מנסים במינהל ובמשרד השיכון לשווק ללא הצלחה יתרה. מדובר בשכונת אגמים באשקלון, שפעם אחר פעם משווקים בה מתחמים שכמעט ואינם זוכים לביקוש.

גם שם, בדומה למקרה בנשר, טוענים יזמים שהתכנון המקורי והתנאים לקבלת ההיתר הופכים את הפרויקט ללא כדאי. "כבר כמה פעמים שהוציאו מכרזים בשכונה הזו ואף פעם לא ניגשנו", מספר יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג כדאי. "הפעם החלטתי לבחון את המכרז כי חשבנו להיכנס לשם. מחיר המינימום של המכרז הוא בדיחה, כמעט באפס, והפיתוח עומד על כ-100 אלף שקל ליחידת דיור. כשעושים בדיקה על המחירים בשכונה ובעיר מגיעים למסקנה שממוצע המחירים יכול לעמוד על 800-820 אלף שקל לדירת 4 חדרים. אבל בחישוב שעושים עם עלות הבנייה, אפילו עם קרקע במחיר אפס, מגיעים בקושי לרווח של 7%. זה נתון שאפילו ליווי בנקאי לא תקבל איתו, וזה רווח שלא מצדיק את הפרויקט.

"התב"ע בשכונה בעייתית, אופי הבינוי לא תואם את מה שהשוק המקומי יכול או רוצה לשלם. רוצים לבנות שם מגדלים עם תקן חניה שמחייב חניונים תת קרקעיים וזה מבריח הרבה יזמים. כל חישוב שעשיתי, ואני גם מבצע לעצמי אז אני יכול לקחת בחשבון מחירים נמוכים יותר, לא מוביל אותי לאפשרות לבנות ולמכור דירה במחיר היעד".

שיווק המגרשים בצורה הזו פעם אחר פעם לא יצליח אם לא ינסו לעשות משהו שיהפוך את המגרשים לכדאיים יותר, אומר אמסלם. "בימים כאלו של אי ודאות בענף קשה לי לראות מי ייקח סיכון עבור רווחיות נמוכה שלא משקפת את הסיכון. טעות אחת במכרז יכולה למחוק חברה, וכבר ראינו את זה קורה. אפשר אולי לנסות להקל על תקן החניה או לא לחייב בחניון תת קרקעי. גם עלויות הפיתוח גבוהות מאוד וזה דבר שיכול לרדת".

לדברי אמסלם, יש מקומות נוספים שבהם התניה לחניון תת קרקעי, שמקפיצה את העלויות, גורמת למכרזים להיסגר ללא ביקוש: "לפני כמה חודשים היה מכרז באור עקיבא, לשלושה מתחמים, מהם שניים נסגרו ללא הצעות כלל (ל-225 דירות כל אחד). הסיבה הייתה שבשני המכרזים הללו הייתה דרישה למרתפי חניה ובגלל זה היזמים פשוט לא ניגשו. זו עובדה. חניון תת קרקעי מגלם עלות של כ-70 אלף שקל למקום חניה. בתוספת מע"מ ורווח יזמי מגיעים לכ-90 אלף שקל. זו תוספת משמעותית לדירה שבחלק מהמקומות לא יהיה מי שישלם אותה".

דחייה סדרתית ברמת גן

מכרזים בעייתיים לא תמצאו רק בגבולות אזור הביקוש אלא גם ממש בתוכו. כך, שנים ארוכות כבר מנסה המינהל לשווק מגרש למגורים ברמת גן המאפשר בניית 200 דירות, ודוחה ומבטל אותו פעם אחר פעם מסיבות שונות, שעד לאחרונה נבעו מאי הסכמה בין הרשות למשטרת ישראל היושבת במקום בדבר פינוי השטח. נכון להיום תלוי המכרז באוויר, לאחר שמועד הסגירה שלו כבר נדחה מה-11 באוגוסט ל-10 בנובמבר וסיור הקבלנים שהיה אמור להיערך בתחילת חודש יולי בוטל. זאת, לאחר שבגם ברשות הבינו שכדאי להפוך את המכרז לאטרקטיבי יותר בשל הכמות הגדולה של המטלות הציבוריות שהוא כולל ופרסמו מחיר מינימום בגובה 24.6 מיליון שקל, מה שמשקף שווי קרקע ליחידת דיור בגובה 123 אלף שקל, מחיר זעום ל'סחורה' בלב אזורי הביקוש.

"המכרז הזה מעניין. הוא במיקום טוב ברמת גן וכולל הרבה יחידות דיור. אבל המדינה ממשיכה כל הזמן לדחות אותו", אומר בעל השליטה והמנכ"ל של חברת אאורה ישראל, יעקב אטרקצ'י. "הרבה יזמים כבר לא מתייחסים לזה ברצינות אחרי כל הדחיות. אף אחד לא מבין למה דוחים, וכשהוציאו את המכרז שוב עם מחיר מינימום נמוך הוא גרר התעניינות. ואז דחו אותו שוב. זה ממש כאילו המינהל צועק 'זאב זאב', ובסוף באמת אף אחד לא יתייחס ומישהו ייקח את זה במחיר נמוך. יש שם הרבה מאוד מטלות ציבוריות אבל המיקום בהחלט אטרקטיבי. יכול להיות שבמינהל פשוט רוצים להראות שהם משווקים במרכז ובגלל זה מוציאים אותו פעם אחר פעם ודוחים אותו כל פעם מחדש".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: הואיל "ושיווק מתחם המשטרה ברמת גן נמצא בתוכנית השיווק של רמ"י, פורסם מכרז לשיווק המתחם. במהלך שיווק המתחם התעוררו בעיות שונות שמנעו סגירת המכרז ולפיכך הוחלט להקפיאו. לאחר שחלה התקדמות מסוימת הוחלט לפרסם את המכרז פעם נוספת, הדחיות נועדו לשם השלמת התיאומים מול המשטרה".

עוד כתבות

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

לפחות 3 מטרות חשודות יורטו בשמי הצפון

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?