גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המטרה שלי למקסם את התשואה, לא לצלוב אנשים"

עדו קוק לא רוצה לחנך את השוק בהסדרי החוב, כמו חלק מהקולגות שלו: "למלחמות האלה יש מחיר כלכלי" ■ בראיון ל-G הוא מתמודד עם הדירוג השלילי, מתכונן לקבל החלטות מהירות, ומסביר למה הוחלפה שדרת הניהול

עדו קוק לא החליק בטבעיות לניהול בית ההשקעות הוותיק אי.בי.אי, שהקימו אביו עמנואל קוק ושותפיו צבי לובצקי ודוד ויסברג. הוא בכלל רצה להיות רופא, וגם לאחר שכבר נכנס לעבוד בעסק התלת-משפחתי, לקח אתנחתא של שלוש שנים לברר עם עצמו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול. גם חילופי הדורות בניהול בית ההשקעות היו רחוקים מלהיות מובנים מאליהם, ולמעשה רק לאחר שאי.בי.אי כמעט נמכר ב-2007 לאפריקה ישראל של לב לבייב, קוק הצעיר ו"בני דורו" הגיעו אל זקני השבט ותבעו את המושכות לעצמם.

- למה בעצם שלושת המייסדים רצו בכלל למכור את אי.בי.אי? הרי אתם, הבנים והבת, כבר הייתם משולבים בעסק. לא סמכו עליכם שתוכלו להוביל אותו? רצו לפרק את החבילה?

"הגיעה הצעה שנראתה הגיונית, וגם אז הם לא היו בני 30, וזה התאים להם. האופציות האחרות, שכללו את הדור הבא, לא היו כל-כך ברורות. קודם כול, תמיד יש ספק אם נצליח לפעול בהרמוניה שהם פעלו. אין פתרון קסם להעברת עסק משפחתי לשלוש משפחות; יש בזה סיכון, והמכירה הזאת יכלה לפתור את הבעיה. וגם מראש, אפילו שעבדתי פה כשליח מגיל 12, אבא שלי לא הסתכל עליי גדל ואמר, 'וואלה, יבוא יום והבן שלי ינהל את העסק'. הוא לא אדם כזה.

"הצעד הזה, לבוא ולומר, תנו לנו לנהל את העסק, לא בא מהם, אלא מאיתנו, מהדור הצעיר, מרון ויסברג וממני, ומאלה (אלקלעי, בתו של ויסברג וכיום סמנכ"לית הפיתוח העסקי) ודייב (לובצקי, בנו של צבי וכיום מנהל אמב"ן - אי.בי.אי ניהול תיקים)".

- על איזה רקע הצעתם את החלפת המשמרת?

"אי-אפשר להעמיד חברה למכירה, ואז לבטל את האירוע כאילו לא היה ועכשיו הכול כרגיל. יום אחד, לפני שש שנים, דיברנו בינינו, בני הדור הצעיר. אמרנו לעצמנו, החברה נמצאת בתקופה של שינוי, השנים עוברות, וברור שצריך להתמודד עם זה. זאת חברה שצריכה להחליט על המשך דרכה. ואז כל אחד דיבר עם אבא שלו, לראות מה הוא חושב. הצענו לקחת אחריות באופן מדורג, עם כמה שפחות רעשים, בעיקר בעניין המנהלים השכירים שאנחנו עתידים להחליף".

"שינויים בשדרת הניהול" הוא שם נאה לעזיבה מסיבית של מנהלים ותיקים בבית ההשקעות, חלקם עם ותק של 15 ושל עשרים שנים. "בפועל", מודה קוק, "כל המנהלים של החברות שמהן מורכב בית ההשקעות, שהיו ב-2008, אינם מנהלים. חלקם נמצאים בארגון בתפקידים אחרים, כגון ייעוץ, וחלקם עזבו. הייתה פה איזושהי רוח שהייתה להם עצמאות רבה, וההגעה שלנו, בני הדור השני, שינתה זאת. אנחנו לא מאוד שונים מההורים, אבל בכל זאת היה רצון לייצר ריכוז. בחלק מהמקרים גם הייתה ראייה שונה איך העסק צריך להתנהל".

בין השאר עזב לפני חודשיים שותפו של קוק למנכ"לות, רון ויסברג, לדברי קוק "מסיבותיו האישיות שלא קשורות לארגון. עשינו יחד את השינוי, והוא בא ואמר לי, תישאר מנכ"ל, לי יש עוד תוכניות". ויסברג נשאר בינתיים בסביבה וגם מרבה לטייל, וקוק מעריך כי ינסה את מזלו בנדל"ן, תוך שמירה על מעורבות מסוימת בבית ההשקעות.

חשיפה גבוהה לבן-דב

הנחת העבודה בדבר מחירי החסר של האג"ח הקונצרני יכולה להביא לתשואות יפות, אבל גם לחדרים ההומים של הסדרי החוב בשלביהם השונים. "הצלחנו במסגרת הפיזור להגיע למצב שבו החשיפה שלנו לאיגרות חוב בעייתיות קיימת, אבל יחסית אינה מהותית", אומר קוק. לאי.בי.אי אחזקה לא מאוד גדולה באלביט הדמיה, ואחזקות קטנות יותר בחבס ובפטרוכימיים, אבל בעיקר היא מחזיקה אג"חים של סאני ושל סקיילקס, המצויות כעת בעיצומן של סערות הסדרי החוב. בסקיילקס יש לה כ-9 מיליון שקלים נומינלי, שהם כ-6 מיליון כיום, ובסאני כ-29 מיליון שקלים ערך נקוב, שהתכווצו ל-9 מיליון.

- בסיבוב האחרון של ההצעות להסדר, בעל השליטה בשתי החברות, אילן בן-דב, הציע "להסתפק" במשכורת שנתית של 1.8 מיליון שקלים. מה אתה אומר על כך?

"אם לבעלים יש בעיה לפרוע חובות, והוא נשאר בחברה כבעלים, הוא צריך להיות מאוד-מאוד צנוע. הוא צריך להתנהל כמו אחד שחייב כסף".

- ואיך לדעתך כל העניין הזה ייפתר?

"יש שתי רגליים שמחזיקות את העסק הזה - פרטנר ופעילות הסלולר של סמסונג. משם יכול לבוא הפתרון. אם פרטנר תמשיך להתקדם כמו בתקופה הזאת, והמכה שחברות הסלולר חטפו תעבור והן יחזרו לרמת רווחיות קצת יותר גבוהה, המניה תוכל לחלק דיבידנדים שמהם יוכלו החברות לשלם חלק מהחוב, ובמקביל הפעילות של סמסונג תמשיך לייצר רווח - אני מניח שאפשר להגיע לתספורת לא דרמטית".

- אתה נשמע מאוד רגוע ולא לוחמני.

"ברור. המטרה שלי היא למקסם את התשואה, לא לחנך את השוק. המטרה לא צריכה להיות לצלוב אנשים, אלא לייצר תשואה".

- יש בתי השקעה שמדברים אחרת.

"למלחמות האלה יש מחיר כלכלי. אם יש דבר שלמדתי בשנתיים הללו של הדיונים על הסדרי חוב, זה שאנחנו לא יודעים לנהל או לפרק חברות. אני רואה את הסכסוך באלביט הדמיה, איך המחזיקים מתקוטטים, ובכל חודש שעובר נשרפים כמה מיליוני שקלים. הרי לא משנה 5% לפה או לשם, או אם מוטי זיסר יקבל את האופציה ל-2.5% מהחברה או לא. הדבר שהוא כמעט הכי חשוב בתהליכים הללו הוא הזמן".

"היו הזדמנויות שלא ניצלנו"

אי.בי.אי מורכב כיום מחברת מטה שהיא חברה ציבורית החולשת על ארבע חברות בבעלות מלאה: ניהול תיקים, קרנות, גמל וחבר בורסה, וחברה אחת בבעלות חלקית - אי.בי.אי חיתום, שבה הם מחזיקים 44%, בנק הפועלים מחזיק 20% באמצעות פועלים שוקי הון, והיתר מוחזק בידי הציבור.

בית ההשקעות הוקם בשנת 1971 על-ידי שלושת המייסדים. שלושתם עדיין נמצאים בבית ההשקעות, והם נשארו גם בעלי המניות העיקריים (כ-20% כל אחד), למעט חבילת מניות של כ-19% המוחזקת על-ידי איש ההיי-טק הנמלט קובי אלכסנדר, היושב כיום בנמיביה - עסקה שבזמנו נראתה הזדמנות ולאחר מכן הפכה לנטל על בית ההשקעות הכה סולידי (ראו מסגרת בעמוד הבא).

עמנואל קוק ודוד ויסברג היו יחד בגן, ובשנה הבאה יהיו בני 80. צבי לובצקי, הצעיר בחבורה, כדורסלן עבר בנבחרת ישראל, יסגור 75. הוא זה שעדיין עובד מבוקר עד סוף היום. קוק האב הולך בשתיים בצהריים, ויסברג מנצל את הזמן ומסתובב בעולם, אבל בשאר הזמן גם הוא נמצא, ורוח המייסדים בהחלט מרחפת במקום. "זו מועצת החכמים, זקני השבט שהם על תקן יועצים", אומר קוק. "הם יודעים כל מה שקורה, בכל יום".

בתחילת ימיו, בית ההשקעות היה מחלוצי ניהול הכסף, בעיקר המוסדי, מחוץ למערכת הבנקאית. שנה-שנתיים לאחר היווסדו הוקמה במסגרתו חברה לשירותי מסחר בבורסה (חבר בורסה), אחר כך התווספו ניהול קרנות הנאמנות, פעילות החיתום (בשותפות עם פועלים שוקי הון), קופות הגמל וניהול תיקים. זה בית השקעות שנודע בסולידיות מרגיעה, על רקע הרפתקנים פיננסיים שצצים לפרקים.

"היום הם (המייסדים)", צוחק קוק, "אנשים ותיקים ואפורי שיער, אבל אז הם היו צעירים ונמרצים, ובכל זאת יש פה דנ"א סולידי שקול שהוא הבסיס". אלא שאותן סולידיות, זהירות, החלטות שמתקבלות רק פה אחד של שלוש המשפחות השותפות, שכה היטיבו עם המוניטין של בית ההשקעות, היו בעוכריו כאשר החלו לנשוב רוחות של שינוי; רפורמת בכר, שאושרה באוגוסט 2005, יצאה לדרך, והזריזים מיהרו לקטוף קרנות וקופות גמל שהבנקים העמידו למכירה. לובצקי, למשל, נהג לומר אז שהמחירים מופקעים, שאי.בי.אי לא תקנה, ושהיא בהחלט יכולה לצמוח בכוחות עצמה.

"אין ספק שבצמתים שבהם היה צריך להחליט מהר ללחוץ על הכפתור", מודה קוק, שאז עוד לא היה בעמדת הנהגה, "הפסדנו כמה דברים. כמובן, צריך לזכור שחלק מהעסקות היו גרועות מאוד. לא כל מי שקנה הצליח; היו גופים ששברו את הראש. אבל אז, בהחלט היה עדיף להיות יותר החלטי, להבין שצריך לרכוש ולקחת עוד קמצוץ סיכון. היו הזדמנויות בשוק שלא ניצלנו. בכלל, לתחום קופות הגמל נכנסנו מאוחר. עד שהחלטנו ועד שזזנו, התחלנו עם התחום בסוף 2005, כשכבר התחיל הבלגן בעקבות ועדת בכר. היום אנחנו מנהלים בתחום הזה קרוב ל-2.5 מיליארד שקל, וזה יחסית מעט".

*** הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"