גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים ביצירת "כנס העתידנים" של איתן מנצורי

גיוס כספים מסביב לעולם, אנימציה ב-7 מדינות, כוכבים על הסט ו-3.5 שנים מהחיים

מרינה תל אביב, לפני שלוש שנים וחצי. יאכטות מתנדנדות לאט בין הרציפים, הים כחול ירקרק ברקע, השמש מלטפת את השמשיות. שני גברים, שנפגשים לראשונה, יושבים בצלן. האחד, בן 50 ומשהו, מזוקן ובעל עיניים בהירות, מדבר. השני, אז עוד לא בן 35, מקשיב בריכוז. הסצנה הזו, שהייתה שקטה וכמעט מקרית, הזניקה את מסעו המקצועי משנה החיים של איתן מנצורי, מפיק סרטו החדש של ארי פולמן, "כנס העתידנים", שיפתח השבוע את פסטיבל הסרטים בחיפה, ומהשבוע הבא יעלה על האקרנים ברחבי הארץ. מסע שרק תסריטאי כמו פולמן, למשל, יכול היה לכתוב.

כשמנצורי - אז עם רזומה צנוע של שני פיצ'רים כמפיק, כמה כעוזר מפיק, ושורה ארוכה של תפקידים שונים שמילא על סטים של סרטים ושל סדרות מקומיות - משחזר כיום את הפגישה ההיא, הוא נרגש כאילו לא עבר מאז טירונות קשה מסביב לגלובוס, והרים הפקה בקנה מידה הוליוודי עם לוקיישנים בשש ארצות ועם שחקנים כמו רובין רייט, הארווי קייטל, פול ג'יאמטי, דני יוסטון וג'ון האם. "ארי הוא אייקון", משתפך מנצורי, "שדרה שלמה של אנשים מכירים אותו. הוא נוגע בהם, הוא מגנט, רוצים לדבר איתו. שם התחילה הרפתקת חיי. אני מדבר עליו באהבה גדולה, כי הוא המנטור שלי.

"ארי שמע עליי מנילי פלר, עורכת הסרט, שערכה את 'המשוטט', סרט שבו הייתי מפיק שותף, ובאתי לפגישה. הוא כבר היה עמוק בתהליך גיוס הכספים של הסרט וחיפש מישהו שייכנס לעבוד איתו, כי הוא היה חייב להתפנות ולביים את הפרויקט הכל-כך מורכב הזה, מישהו שיוכל לסמוך עליו ויוריד ממנו את נטל ההפקה. האמת היא שהידע שלי בזירה הבינלאומית היה מינימלי אז".

- זה לא מופרע שהוא הציע פרויקט בסדר גודל כזה לאדם עם כל-כך מעט ניסיון? למה אתה?

"את זה את צריכה לשאול אותו, אבל אני יכול להעריך שהוא חיפש אדם שהוא יוכל לסמוך עליו, שיהיה מספיק אינטליגנטי ללמוד את התחומים שהוא לא מכיר. אין הרבה אנשים שיש להם ניסיון מקיף באנימציה, בהפקה בפועל, בהפקה בינלאומית ובניהול תקציב".

- באותה פגישה במרינה, כשפולמן התחיל לתאר לך את הפרויקט והבנת במה הוא כרוך, לא נבהלת?

"מה זה נבהלתי? לארי יש נטייה למזער דברים. משהו כמו, 'תראה, זו הפקה פשוטה, נצלם קצת בארצות הברית ובגרמניה, קצת אנימציה, לא משהו רציני'. ואני יושב מולו וחושב על מה הוא מדבר פה. שמעתי את עצמי מהמהם, ובתוכי ניסיתי להבין מה זאת המפלצת מרובת הראשים הזאת שעומדת מולי, ואם היא בכלל טובה לי".

- באמת התלבטת אם לקחת את זה?

"התקשרתי ליואב רועה, חבר של אחי ומפיק מוכשר שעוזר לי תמיד, ואמרתי, נפגשתי עם ארי והוא הציע לי... ועוד לא הספקתי לסיים את המשפט והוא קפץ, בטח, לך על זה. כשאני נזכר במה שקרה אחרי שהסכמתי... זה היה כמו בלונה פארק. ארי יושב בקרון של רכבת הרים ושואל אותי אם אני רוצה להצטרף אליו, ואני עוד לא מספיק להתיישב, והקרון כבר מזנק קדימה בפול מהירות. מהר מאוד מצאתי את עצמי ברכבת לקלן, עם ארי, השותף הגרמני, העוזרת שלו, ועם חוזים ביד".

"הארווי קרא ונגנב"

חמש שנים עברו מאז ההצלחה המסחררת של "ואלס עם באשיר", וכנס העתידנים, עיבוד חופשי של פולמן לספר המדע הבדיוני של סטניסלב לם, הוא פרויקט מאתגר לא פחות מקודמו; ודאי מבחינה הפקתית. הסרט צולם בלוס אנג'לס ובגרמניה, במסגרת של קו-פרודוקציה של שש מדינות אירופיות; האנימציה נעשתה בשבעה אתרים ברחבי העולם, בעיצובו של דוד פולנסקי ובבימויו של יוני גודמן. הפקת הסרט התחלקה בין 18 ימי צילום דחוסים עם שחקנים, ובין שנים של עבודת אנימציה, עריכה ופוסט פרודקשן (להרחבה ולביקורת על הסרט, ראו מסגרת בעמוד 45).

"הדבר הראשון שארי אמר לי היה, 'אני משחרר הכול, תעשה מה שאתה חושב'", מספר מנצורי. "אז אנחנו יושבים ברכבת לקלן, והשותף הגרמני אומר לי, בוא נעבור על החוזים, וארי הולך שתי שורות אחורה, שם כובע על הראש ונרדם. אנחנו מתחילים לעבוד. מדי פעם אני מעיף מבט אחורה, ואומר לעצמי, הנה הוא מצטרף אליי עכשיו, כי יש איזו סוגיה שאני לא מבין, אבל הוא ישן".

- זרק אותך למים עם הכרישים.

"אחד הדברים שלמדתי ממנו, זה להרים את הראש מהמיקרו ולהסתכל רחוק מאוד. זה כמו לשוט בסירת מנוע במהירות סבירה, וכשאתה רואה מכשול אתה מזיז את ההגה ימינה ושמאלה ועוקף אותו. פה, להבדיל, מצאתי את עצמי על משחתת, וכשאתה רואה קרחון בעוד חמישים קילומטרים, אתה חייב להזיז את ההגה עכשיו ולהסתכל שנה וחצי קדימה. ולחשוב שכל הסרט המטורף הזה התנהל מהחומוס של אבו חסן ומהסטודיו ביפו".

- איך הגעתם לרובין רייט?

"ארי התחבר אליה די מוקדם ב'גלובוס הזהב', עם ואלס עם באשיר. הוא ישב באירוע עם המנהלים של סוני קלאסיק, שקנו את הסרט, וראה את רובין יושבת באחד השולחנות הרחוקים עם שון פן, שהיה אז בעלה. היה בה משהו עצוב, נוגע ללב ויפה, והיא התאימה לו לתפקיד בסרט, אפילו שהייתה לו מישהי אחרת לגמרי בראש".

- מי?

"אנחנו לא אומרים", הוא מחייך חיוך ממזרי. "זה לא חשוב. הוא כל-כך התרשם ממנה, שהתחיל להסתמס עם דוד פולונסקי ועם יוני גודמן, ושאל מה הם חושבים על רובין כדמות מצוירת. בתוך חצי שעה דוד שלח לו איור שלה. ארי ניגש אליה עם האיור ככה, תראי את זה, מה את אומרת, והיא ענתה, סבבה, אני איתך. באמריקה לא ניגשים לשחקן ומציעים לו תפקיד, צריך להתקשר לסוכן, פרוצדורה, ואנחנו היינו שכונה. לקח הרבה מאוד זמן עד שהתנענו מנועים, והיא בטח אמרה לעצמה, מי אלה המשוגעים מהמזרח התיכון.

"ליום הראשון של הצילומים היא הגיעה מהסט הענקי של 'נערה עם קעקוע דרקון' של דיוויד פינצ'ר, סרט של כמה מאות מיליונים, אל הסט הצנוע שלנו. היא הייתה חולה ואמרה לעצמה, אלוהים אדירים, איך הסכמתי לזה. היא הלכה אחרי חצי יום. זאת הייתה ההחלטה ההפקתית הראשונה שלקחתי".

- ככה, על ההתחלה לשחרר את הכוכבת הגדולה?

"היום הראשון של הצילומים הוא הכי דרמטי. ארי היה האדם היחיד שהיא הכירה, והחלטתי לשלוח אותה הביתה עם כל ההשלכות הכלכליות שהיו כרוכות בזה. הבנתי שזה לא בריא ליחסים שלנו איתה לטווח הארוך".

- יכולתם לשלם לה את הסכומים שמשלמים לה בהוליווד?

"היא הצטרפה מתוך התלהבות מהפרויקט. היה ברור לכל הכוכבים שלקחנו, שכסף גדול הם לא יראו. לרובין שילמו אז בין 750 אלף דולר למיליון דולר לסרט. אנחנו נתנו לה גרושים".

- ותואר של מפיקה שותפה.

"יותר טייטל של כבוד".

- היא לא מקבלת אחוזים?

"היא מקבלת מעט אחוזים. זה מה שקוראים בהוליווד 'פאשן פרוג'קט'. היא קיבלה 850 דולר ליום. הייתה מלהקת מדהימה שעבדה איתנו ועזרה לנו להגיע לכולם. ישבתי איתה ועם הסוכנים של בראד פיט ושל אדם סנדלר, שאיתו היה דיבור רציני".

- למה עם סנדלר זה לא עבד?

"אני חושב שזה היה בגלל לו"ז. ואז בא הארווי קייטל ומחק הכול. ואלס עם באשיר העיף לו את המוח. הוא היה במרינס, ומשם בא החיבור שלו לארי. הארווי קרא את התסריט ונגנב".

- גם איתו סגרתם על שכר נמוך ועל אחוזים?

"שם זה היה מאוד מורכב. לא עבדתי שם לבד. שכרנו מפיק בפועל אמריקאי, שסיים בדיוק להפיק את 'שודדי הקריביים', ועורך דין מקומי שעבד איתנו ועם המלהקת על החוזים, והתנהלנו מול הצוות שלו. הארווי התלהב, פאשן פרוג'קט, הסכים על מחיר נמוך, אבל שלח רשימת דרישות של משהו כמו 80 אלף דולר. צריך להטיס אותו ואת העוזר שלו במחלקה ראשונה, יש מלון ספציפי שהוא אוהב, מכונית ספציפית שאנחנו צריכים לשכור לו, חייט מסוים שתופר לו חליפות, והטריילר (הקרוון האישי). שם נחשפתי לעולם הטריילרים. הטריילרים קובעים את ההיררכיה על הסט, והוא החתים אותנו שלאף אחד לא יהיה טריילר יותר גדול משלו".

*** הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות