גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלב חלה? החתול נפצע? תתכוננו לשלם מאות שקלים לווטרינר

הידרותרפיה לכלבים, דיקור סיני לחתולים, אלקטרותרפיה לחיזוק השרירים ועוד חידושים שיצילו את בעלי החיים שלכם, אבל ישאירו אתכם מרוששים ■ ברוכים הבאים לבתי החולים הווטרינריים - כאן אין ביטוח משלים, רק מזומן או תשלומים

כשד"ר יוני פרס מבקש "חתולה חמודה" להצטלם איתה, הוא מיד גורר חיוכים מהצוות שלו ומקבל לידיו את אופליה, חתולה לבנה עם תפרים שחורים לאורך גולגולתה. "חמודה", זה מושג יחסי מאוד בעולמם של חתולים. וכך, מי שנבחרה לדגמן עבורנו, היא היחידה שחומר ההרדמה מהניתוח שעברה עדיין מהול בדמה.

אופליה הקטנה לא במצב רוח לשריטות היום. אפשר לנחש שגם ההורים המאמצים שלה לא בדיוק במצב רוח - לא מהפעולה שנאלצה לעבור ולא מהחשבון שמחכה להם. מה הנזק, אתם שואלים? 9,000 שקל, לא פחות ולא יותר. 5,500 שקל עבור הסרת גידול בראשה, היתר על צילומי רנטגן, בדיקות מעבדה, ימי אשפוז, תרופות ועירויים. ואופליה עוד יצאה בזול לעומת מקרים אחרים שפגשנו. ברוכים הבאים לבית החולים הווטרינרי, המקום שבו אין ביטוחים משלימים - רק מזומן או תשלומים.

3 בתי חולים כאלה פועלים בארץ: זה שייסד בכפר הירוק שברמת השרון ד"ר יוני פרס, בנו האמצעי של נשיא המדינה שמעון פרס; בית החולים האוניברסיטאי בבית דגן מייסודה של האוניברסיטה העברית; ובית החולים בבית ברל. כמה מרפאות וטרינריות קטנות יותר מציעות בשנים האחרונות שירותי רפואת חירום כולל כירורגיה ואשפוז, אבל גם אלה, לפחות לא השרלטניות שבהן, מפנות לבתי החולים את המקרים המורכבים.

מה זה מורכבים? גולדי, למשל, הייתה מאושפזת במשך שבועיים במרכז השיקומי "צעדים" ששוכן בכפר הירוק, בשל בליטת דיסק בחוט השדרה האחורי ודלקת זיהומית חיידקית במפרקי הירך.

בגילה המתקדם, 11, השילוב הזה גרם לה לכאבים עזים, לקושי בהליכה ולבצקות ברגליים. פעם מקרה כזה היה מטופל במינון מכובד של אנטיביוטיקה וסטרואידים, אבל גולדי זכתה לרפואת לוקסוס: הידרותרפיה באמצעות הליכון תת-מימי (ראו תמונה), אלקטרותרפיה לחיזוק שרירי הרגליים האחוריות והפחתת הבצקות, טיפולי לייזר קלים להפחתת הכאב בעמוד השדרה ופיזיותרפיה לשיפור התפקוד.

לפני השיקום בכפר הירוק היא נותחה בביה"ח בבית דגן ואושפזה גם שם למשך 10 ימים. אחרי כל הפרוצדורות, שכללו בין היתר שאיבה של 6 קילו נוזלים ומוגלה עקב הזיהום שהתפתח, גולדי יצאה מבית דגן כשהיא עדיין לא מסוגלת ללכת, עם הפניה לשיקום.

כמה עלה כל הסיפור? כ-20 אלף שקל. התבוננות בטבלת העלויות שצירפנו וגם אתם תוכלו לעשות את החשבון, שעדיין לא נגמר: גולדי ממשיכה להגיע לטיפולים במרכז השיקומי, כדי לחזק את השרירים. למזלה, יש לה גיבוי מהבית: הבעלים שלה, דנה שמש, שרירנית, ו"מיס פיטנס" של ישראל. "זה נטל מטורף ואני מוותרת כנראה על טיול שתכננתי לארה"ב בגלל העלויות האלה, אבל גולדי היא כמו הבת שלי", מספרת שמש. "מהרגע שהבהירו לי שזה לא מקרה להמתת חסד ושיש מה לעשות, לא היה לי ספק שאני הולכת לעשות מה שצריך. בזכות השיקום היא חזרה ללכת".

מי שמטפלת בגולדי ובמקרים דומים היא ד"ר הדס רפפורט, מומחית לרפואה שיקומית, שהקימה את המרכז השיקומי בכפר הירוק. כששואלים אותה על ההלם של בעלי הכלבים שנחשפים לעלויות, היא אומרת: "למחלקה שלי מגיעים אחרי שורה של אבחונים נוירולוגים, צילומים ולעתים קרובות ניתוחים. כלומר, אלה שכבר הוציאו מעל ל-10,000 שקל. כך שאם הם כבר עשו כברת דרך כזו, הם מוכנים לפוש אחרון".

רפפורט היא בוודאי סמל לרפואה הווטרינרית המודרנית: משכילה מאוד, שירותית, כזו שלא הסתפקה בלימודיה בארץ אלא התמחתה בארה"ב בשיקום וברפואת יונקים - מה שכלל עבודה עם אריות ים, דולפינים ומבצעי חילוץ נועזים. בשעות הפנאי היא גם חותרת בקיאק.

דיקור במקום ניתוח

מי שמופתע מהידרותרפיה לכלבים ודאי יופתע עוד יותר לשמוע על אפשרות של רפואה סינית לחתולים. "הרפואה המשלימה נכנסת לתמונה בדרך-כלל כשאנחנו הרופאים מרימים ידיים", מסבירה ד"ר ענבר ישראלי, שעברה התמחות בתחום בארה"ב המיועדת לרופאים בלבד. ברוב זמנה בכפר הירוק ובבתי חולים אחרים היא פועלת ככירורגית, אבל מה שהאזמל או התרופה לא תמיד יודעים לעשות, היא עושה עם מחטים. כששואלים אותה אם דיקור סיני לבעלי חיים הוא לא בגדר מותרות וטרנד של בעלי אמצעים מאזור המרכז, היא טוענת כי הדבר רחוק מכך. "המודעות לרפואה משלימה דומה למודעות לצמחונות, ואת זה אתה לא פוגש אצל עשירים בהכרח אלא דווקא אצל סטודנטים או צעירים אחרים, שכבר עברו עם בעל החיים שלהם כברת דרך ברפואה המודרנית, אבל הם צריכים עוד צעד אחד", היא אומרת.

נשאלת שאלה אם הלקוחות תמיד מבינים מה המשמעות של "וטרינר טוב". " יש בארץ יותר מדי וטרינרים", טוען ד"ר פרס. "הדבר מוביל לתחרות קשה, וזה לפעמים פוגע במקצוע. כך שללקוחות קשה תמיד להבין מה זה 'וטרינר טוב'. לתת חיסון כולם יודעים, אבל כשמגיעים לדברים המורכבים יותר, זה כבר סיפור אחר. היום יותר ויותר וטרינרים מציעים שירותי חירום, אבל זה לא רציני שאתה צריך להזעיק רופא מהבית, וזה בטח לא רציני שרופא כזה יחבר בעצמו אינפוזיה בלי שום עזרה איתו. המערכת צריכה לעבוד כך שווטרינר נורמלי סוגר את המרפאה, ויודע שהוא יכול לאכול ארוחת ערב בשקט ולבלות עם משפחתו, ולא להיות מוקפץ כל הזמן. לכן, יש בתי חולים שפתוחים 24 שעות וזה התפקיד שלהם".

לדבריו, חלק מהלקוחות מתלוננים על המחירים כי הם רגילים לרפואה ציבורית, או למיתוס שווטרינריה היא שליחות בלבד - ולא עסק שצריך להתפרנס ממנו. "אני נתקל לפעמים באנשים שרגע אחרי הבדיקה של בעל החיים שלהם שואלים אותי: 'ד"ר, מגיע לך משהו?'. מישהו היה מדמיין לשאול רופא באסותא אם 'מגיע לו משהו'? קנית מוצר, אתה צריך לשלם עליו. יש כאלה שרוכבים על המצפון ומצפים שנטפל בבעל החיים ללא תמורה או בחצי העלות, כי הם מכירים את הסיפורים על ד"ר דוליטל וג'יימס הריוט. צריך לזכור גם שהניתוח הכי מורכב אצלנו יכול לעלות 5,000-8,000 שקל, בעוד שניתוח בבני אדם יכול להגיע ל-80-100 אלף שקל. לא לוקחים את זה בחשבון, כי יש את קופת החולים שמשלמת".

לדברי פרס, בחלק מהמקרים העלות מכריעה את הכף לטובת היעדר טיפול, והמשמעות לעתים היא הרדמה של בעל החיים. "לפעמים הצוות פה מתגייס ומאמץ את בעל החיים, אבל לפעמים המצב ממילא קשה, ואם לבעלים לא מתאפשר לשאת בעלויות - המתת חסד הופכת לאפשרות ממשית. מהבחינה הזו יש לנו יד קלה יותר על ההדק בהמתות חסד, לעומת מה שמנהוג עם בני אדם. יש לנו קווים מאוד ברורים מתי בעל חיים סובל, כמה זמן נשאר לו לחיות והאם זה הוגן להשאיר אותו בחיים במצב כזה", אומר פרס.

- מדוע הרפואה הווטרינרית יקרה יותר היום?

ד"ר עופר צדוק, מהמרכז הווטרינרי ברעננה: "משום שהיא שינתה את פניה. עד לפני כמה שנים יכולת למצוא במרפאות רופא אחד, מקסימום שניים. היום תראה אצלי 6 רופאים. זה צוות שלם, אבל דווקא הפורמט הנוכחי לא רווחי יותר, אלא להפך. הדלתא שתייצר מרפאה שהיא יקרה יותר ונותנת טיפול מתקדם יותר, תהיה לרוב קטנה יותר מאשר רופא שנותן טיפול דל אמצעים, טיפול שגרתי. בעבר היו נותנים סטרואידים ואנטיביוטיקה והיו שולחים הביתה. זו רפואה קלה בהוצאות אפסיות. היום אתה עובד קשה יותר ונשאר כמעט בלי רווח, אבל אתה מרגיש טוב יותר עם עצמך כי אתה סופסוף רופא".

לדברי ד"ר צדוק, הישראלים רגילים למערכת בריאות ציבורית כשלצידה מערכת פרטית מסובסדת, ולכן קשה להם להבין את המחירים של הרפואה הווטרינרית, שהיא פרטית לחלוטין לכל אורך הקו.

"לא ברור לנו עד הסוף שהשירותים האלה יקרים. האזרח האמריקאי, למשל, יודע יותר טוב לאן הוא נכנס כשהוא לוקח כלב לטיפול. יש לו מודעות גבוהה יותר לעלויות של הטיפול. הכי צורם לי שאנשים בארץ קונים כלב גזעי ב-4,000 שקל, וכבר ברגע שזה מגיע לטיפול הראשון הם טוענים שאין להם כסף. זה צורם וזה עקום, אבל זה קורה כל הזמן. אנשים לא לוקחים את הפרמטר הזה בחשבון. "הם חושבים שקנו כלב, ומקסימום יש עלות של מזון או חיסון, ואז הם מופתעים. אני רואה את זה כל הזמן כמה הם מופתעים, אפילו מתקוממים. תאר לך שכלב עלול להזדקק לטיפול כרוני. לפעמים אפילו כימותרפיה או דיאליזה. רוב הסיכויים שלבני אדם זה לא יעלה דבר, אבל סדרה של טיפולי דיאליזה לכלב יכולה להגיע לכ-12 אלף שקל".

לכן, ד"ר צדוק ממליץ לתכנן קדימה את ההוצאות הצפויות על בעלי החיים, ולשקול רכישה של חבילות או מנויים שמציעים חלק מהווטרינרים - חבילת שירותים שכוללת לרוב חיסונים ואף כיסוי עבור שורה של צילומים, פעולות וניתוחים שנעשים במרפאות פרטיות.

חבילה כזו יכולה לעלות כ-2,000 שקל בחודש, וצדוק שומר לעצמו את הזכות להחריג את בעל החיים שלכם אם הוא צפוי להתברר כבלתי משתלם בעליל. בישראל, רק חברת הביטוח "הפניקס" מציעה ביטוח לכלבים ולחתולים, בעלות של 850-1,300 שקל בשנה (תלוי בסוג הכלב או החתול). הפוליסה כוללת כיסוי על שורה של פעולות וניתוחים בהשתתפות עצמית של 500 שקל לפעולה, אולם לא ניתן לבטח חתול או כלב מעל גיל 8 - כלומר דווקא בגילאים שהם באמת עולים לנו ביוקר.

לדברי שמי שטובי, סמנכ"ל המכירות בחטיבת הלקוחות של הפניקס, יש רק כמה אלפים בודדים שמחזיקים כיום בפוליסה הזו, והדבר נובע ממודעות נמוכה של בעלי כלבים וחתולים בישראל וממוטיבציה נמוכה של סוכני ביטוח, שמתמקדים יותר בביטוחים אחרים.

"אין וטרינרים עשירים בארץ, רק אם הגיעו מרקע כלכלי איתן"

קיים פער ניכר בין התחושה ש"שודדים אותך" עם הגשת החשבון אצל הווטרינר, לבין תפיסת המציאות של הווטרינרים עצמם. גם המצליחים שבהם, בעלי המרכזים הגדולים והמוכרים, מתעקשים כי הם לא מרוויחים יותר מהשכן ממול. ולא, השכן ממול לא גר בסביון.

לא תמצאו וטרינרים במרצדס כמו הכוכבים שברופאים הרגילים, אלה שיומיים באסותא מסדרים להם הכנסה חודשית של עשרות אלפי שקלים, בצד הכנסות יפות מפרקטיקה פרטית נוספת. חברת ביטוח יכולה לשלם לרופא באסותא 50 אלף שקל לניתוח בודד ואפילו יותר מזה, בעוד שניתוח וטרינרי עומד על עשירית מזה, מורכב ככל שיהיה.

"אין וטרינרים עשירים בארץ, ואני אומר את זה ממקום של כאב", אומר ד"ר צדוק. לדבריו, "יש וטרינרים שהגיעו מרקע כלכלי איתן, אבל פה מתחיל ונגמר ההון שלהם".

גם פרס מסכים: "זה לא מקצוע שאתה מתעשר ממנו. באמריקה אולי כן, פה לא. אנשים בארץ מנסים לחיות, לא יותר".

מחירון חייתי

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה