גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממונע: רשמים וחוויות מהכנס השנתי של אופנועני ב.מ.וו

דני קושמרו ביקר בעיירה עם השם הבלתי אפשרי גארמיש-פאראטנקירשן לרגל האירוע השנתי של אופנועני ב.מ.וו ■ היו הרבה שיערות שיבה ו-GS אחד חדש

גם הקהילה שלי חוגגת לפעמים. אין לזה סיקור תקשורתי, בחוץ לא עומד כתב נרגש עם מיקרופון בשידור חי, ואין שום משאית עם פרווה ורודה ורמקולים. זו חגיגה של כת מאוד לא אופנתית, כזו שהולכת ונעלמת, רמז לתרבות שוקקת שהייתה כאן במאה השנים האחרונות.

הסטטיסטיקות מדברות על כך שבכל שנה ממוצע הגילים של רוכבי האופנוע עולה בחצי שנה. אם מצרפים לכך גם את הסיכון המסוים שיש ברכיבה הדו-גלגלית, אפשר לסכם שבקרוב נגיע לאנשהו, וזה לא יהיה ממש רחוק.

אחד מאירועי ההתכנסות של הקהילה הזו מתרחש פעם בשנה בעיירה בעלת השם הבלתי אפשרי גארמיש-פאראטנקירשן, עיירת סקי גרמנית על גבול אוסטריה, שאליה מגיעים בכל קיץ עשרות אלפי אופנוענים מרחבי העולם, לכנס השנתי של אופנועני ב.מ.וו.

למרות הדימוי - כמעט שאין שם פירסינג וכתובות קעקע, על ביגוד עור שחור אין מה לדבר, והמוזיקה היא בעיקר קיטש מהסבנטיז. אתה מסתכל באלפי הרוכבים שמגיעים לפסטיבל, ורואה בעיקר אנשים ששיבה זרקה בשיערם, או במה שנשאר ממנו. הם באים לא פעם עם בת הזוג שלהם, כזו שרואים שהם נמצאים איתה כבר איזה שנה-שנתיים, או ארבעים, רכובים על אופנוע שהוא בדרך כלל רב המכר האלמותי ה-R1200GS, וגם איתו נראה שהם מקיימים זוגיות ארוכת שנים.

זה מראה כמעט מכמיר לב של אנשים שהחלו בחוויה הדו-גלגלית כשזו הייתה הדבר הכי קולי וג'יימס-דיני שיש, ומישהו לא סיפר להם שברגע מסוים במשך השנים משהו השתנה, ובמקום ברוס ספרינגסטין הביאו את ג'סטין ביבר. "אל תהיה שיפוטי", אומרים לי כל הזמן. אבל אתם? תרגישו חופשי.

על שדה הדשא הגדול חונים להם אלפי האופנועים, כל אחד מהם קיבל לוחית עץ קטנה להניח מתחת לרגלית כדי שהכלי הכבד לא ייפול. במתחם עצמו פסטיבל שמח עם מוזיאון שהוקם במיוחד ובו מוצב בגאון האופנוע הראשון של החברה, שמסיבות מאוד מסוימות נאלצה להפסיק לייצר מטוסי קרב למלחמות עולם, ועברה בלית ברירה לשני גלגלים: ה-R32 מודל 1923, מנוע בוקסר 486 סמ"ק, 8.5 סוסים, שלושה הילוכים ומהירות מרבית של 95 קמ"ש, אופנוע כמו חדש, במצב נסיעה. לידו עשרות דוכנים של אביזרים ושיפורים, כאלה שמוכרים בעיקר את האשליה שיום אחד, מתישהו, ממש אחרי הטיפול בפרוסטטה, החברים הלא צעירים האלה יגשימו את חלומם הישן, יעלו על האופנועים שלהם ויחצו את אפריקה.

אפשר גם להשתעשע בתפילה קטנה בכנסייה שהוקמה במיוחד, לצפות בכריס פייפר גורם לכל האופנועים הסדרתיים והכבדים של החברה להפוך למכשירי פעלולים קלילים, או ללכת להופעה של קיר המוות. אמרנו, כאן הסבנטיז אף פעם לא נגמרו. בערב, ברעש הרמקולים הגדול באוהל ענק, מלצריות בוואריות עם מחשופים נדיבים נושאות בקלות מפתיעה כוסות ליטר של בירת חיטה.

על הבמה חבורת נגנים במכנסיים קצרים וכתפיות, "גרי אנד גארי" קוראים להם, להקה עם שם טיפשי ששרה מוזיקה טיפשית, אבל לאף אחד זה לא מפריע לצעוק בקול גדול ג'ינג'ס חאן. נדמה שהיכולת הזו, לשמוח סתם, בלי ציניות, היא משהו שאנחנו במדינה ההיפראקטיבית שלנו קצת שכחנו. הגרמנים, כמו גרמנים, ידווחו אחר כך שבאירוע השתתפו 25 אלף ליטרים של בירה, עשרת אלפים פרעצעלים ו-4,800 תרנגולות שהפכו לשניצלים.

יוצא לרכיבה על ה-GS החדש, שרחוק תשעים שנות דור ומיקרופרוססורים מהבחור הזקן ההוא שבמוזיאון, יוצא לסיבוב בכבישי האלפים המופלאים. אספלט משובח, פיתולים ברדיוס קבוע, כבישים שנועדו לאופנועים. האוויר והריחות חודרים מבעד לקסדה ומכים באף, ניחוח טרי של דשא קצוץ, בושם חציר וגללי פרות - חוויה לכל החושים.

לך תמחיש אותה למי שרגיל לנסוע בקופסה ממונעת כל חייו, כמו להסביר לעיוור מהו צבע. זה היה פסטיבל נעים של הקהילה שלי, היה נעים להסתכל על מי שהיה שם, השתקפות מסוימת של עצמי בעוד כמה שנים, עצמי שנואש מלהסביר לאחרים את העונג שברכיבה, מלהיות מיסיונר דו-גלגלי. לא רוצים - לא צריך.

מומלץ לכל אופנוען להגיע פעם לאירוע כזה, לראות שלהבדיל ממה שאומרים לו כל הזמן בישראל, הוא דווקא הנורמלי והאחרים הם המשוגעים, כי כאן באירופה מקבלים אותו באהבה עם חיוכים בתחנות הדלק ובלי יותר מדי אנשים במדים שיגידו מה מותר ומה אסור. ממשיך לשייט לי בכביש, חושב עד כמה זכיתי, כמה טוב כאן, מגביר עוד ועוד את המהירות.

ואז תפס אותי שוטר.

הכותב היה אורח חברת ב.מ.וו

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם