נחתם? נפשתם בחגים ובחופש הגדול? יופי. עכשיו הגיע הזמן לצאת לחופש. לא רק משום שמחירי החופשות נמוכים אפילו ב-50% לעומת הקיץ, אלא גם משום שמזג-האוויר אידיאלי ביעדים רבים, ומרבית האתרים מדוללים בכמות המבקרים עם שוך עונת השיא. בנובמבר, חודש השפל בהיבט התיירות, המחירים יירדו אף יותר. הכינו את הדרכונים ועדכנו את הבוס.

אם לא בחו"ל, גם בישראל הירידה בביקוש מתורגמת לירידה במחירים: בישרוטל המחירים נחתכו ב-60%-70%.

לדברי מנהלת השיווק של אשת טורס, גלית זכאי, מחירי החופשות בחו"ל בתקופה של אחרי החגים צנחו בשיעורים של 30%-40%, ובמקביל "נראה שינוי בתוכן הטיולים באמצעות בניית יעדים עם תוכן וערך מוסף כמו פסטיבלים ואירועים במקומות שונים. הוזלת המחירים באה לידי ביטוי גם בשינוי בתוכן החבילה: חבילות החורף לרוב כוללות מלונות יוקרה במחיר של חבילות נופש במלון בדרגת 4 כוכבים בקיץ".

יואב קרני, סמנכ"ל בסיגנל טורס, מעריך כי הירידה במחירי חבילות הנופש לחו"ל עם סיום תקופת החגים עומדת על 25% בממוצע, כשהשנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הוא מזהה עלייה של 15% בביקוש לנופש בתקופת הסתיו, בעיקר לערים אירופאיות בהן ברצלונה, ברלין, אמסטרדם, פראג, פריז ובודפשט.

"מחירי החופשות ימשיכו לרדת אף יותר עם תחילת עונת הסתיו-חורף באופן רשמי ב-1 בנובמבר, מגמה שנראה עד לחנוכה שיחול השנה בסוף נובמבר. בתקופת חנוכה תהיה עלייה במחירי הטיסות לחו"ל, ולאחר מכן נרגיש עלייה נוספת לקראת חג המולד והשנה האזרחית החדשה".

ניר מזור, מנהל אגף השיווק של קשרי תעופה, מוסיף כי "בכל הנוגע לחופשות מוזלות, החג האמיתי הוא החג של "אחרי החגים". בתקופה זו נוצרות הזדמנויות צרכניות במחיר הנמוך ב-40% לעומת מחירי השיא בחגי תשרי.

עיקר הנהנים מהמחירים הנמוכים הם אלה שאינם תלויים בחופשות של בתי-הספר, כמו גמלאים, ועד לאמצע אוקטובר גם סטודנטים יכולים לנצל את הימים האחרונים לפני תחילת שנת הלימודים האקדמאית.

השנה, תקופה זו מתרחשת כשמזג-האוויר עדיין נוח ונעים למטיילים הן ביעדי הקיץ - מלטה, סיציליה ואיי יוון וכמובן בערים האירופאיות שמוסיפות להתקרר ככל שנכנסים לעומק הסתיו.

ורד שוורץ, מנהלת השיווק של דיזנהאוז, מדברת על מחירים הזולים בכ-40% ליעדים באירופה ובארה"ב: "זו תקופה מצוינת לצאת לחופשה במחיר אטרקטיבי בשל ירידה בביקושים. מנגד, בגלל העובדה שאנו עדיין בתחילת הסתיו עדיין ניתן להינות ממזג-אוויר נעים ונוח ביעדים אלה".

לדבריה, טיסות סדירות לאירופה מתחילות ב-350 דולר, טיסות לניו-יורק מ-970 דולר, וטיסות למזרח מ-1,000 דולר.

בגוליבר מדגישים כי הירידה החדה לעומת תעריפי החגים מורגשת בעיקר ליעדי הנופש באגן הים התיכון (כמו רודוס וקוס), והיא מגיעה עד 60%.

בארץ: הנחות בחלק מהמלונות

ולא רק בחו"ל: גם בתי-המלון בישראל, שהתפוסה בהם פחתה לאחר החגים, מציעים היום מחירים שפויים לצד מזג-אוויר נעים באילת ובטבריה. הפערים לרוב עומדים על כ-20%, כאשר בחלק מהמקרים ההפרשים בין תעריפי החג ותעריפי אחרי החג הם כה גבוהים, עד שהם גורמים להרמת גבה:

במלון רויאל גארדן המחיר בתקופת החגים לזוג ללילה עמד על 1,650 שקל. כעת המחיר הוא 500 שקל (!), כולל שני ילדים חינם וארוחת בוקר שלא כלולה במחיר החג - הגבוה ביותר מפי שלושה.

במלונות ישרוטל אגמים, המלך שלמה והנסיכה, מחיר החג עמד על כ-1,300 שקל ללילה. כעת הוא צנח ל-570 שקל, כולל ארוחת ערב. רק תבואו.

אבל ההנחות הללו לא גורפות: בחלק מהמלונות אין הנחות כלל, אלא מקבלים יותר בעד האגרה: סוף שבוע במלון ממילא בירושלים עדיין תשלמו כ-1,800 שקל ללילה אחד, אך הוא כולל ארוחת בוקר והרצאות - מה שלא נכלל בתקופת החגים.

בחלק מבתי-המלון, בהם מלונות דניאל (טמרס) ומלונות קראון פלאזה, מסבירים כי בחודש אוקטובר אין ירידה משמעותית בביקוש משום שקהל היעד השתנה - "עברנו מביקושי משפחות לנופש קיץ וחגים לביקושים של אנשי עסקים שמגיעים לאחר תקופה של כמעט 3 חודשי הפסקה (קיץ וחגים)" - במלונות אלה ההוזלה עומדת על כ-20%.

נופש אחרי החגים