גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלגלי מלחמה

מה מסתרר מאחורי הדממה התקשורתית סביב "חוק שירותי הרכב"?

השבוע חוזרת ועדת הכלכלה לדון ב"חוק שירותי הרכב" שהגיש משרד התחבורה לאישור לפני החגים. למי שהחמיץ (או שכח) את הפרקים הקודמים, הנה תקציר העלילה. "חוק שירותי הרכב" גובש במשרד התחבורה במשך כשנתיים, במטרה להסדיר במסגרת אחת את האספקטים התחרותיים והעסקיים המרכזיים בענף הרכב ובענפי המשנה, שעד כה לא היו מוסדרים או שהוסדרו בצווים זמניים ובתקנות שונות ומשונות.

בין השאר קובע החוק נהלים לקבלת רישיונות לייבוא סדיר, מקביל ואישי של כלי רכב, מסדיר את סוגיית התחרות והתקינה של החלפים, קובע כללי עבודה לשמאי רכב ומסדיר את פעילות המוסכים. הוא גם מטמיע בתוכו כמה מההמלצות המקוריות של "ועדת זליכה" להסדרת התחרותיות בשוק הרכב ושל צוות היישום הבין-משרדי, שהוקם כדי לבדוק את הישימות של אותן המלצות.

מלחמת אור בחושך - ולהפך

עד כאן הכול טוב ויפה, וסביר להניח שאותה הצעת חוק מורכבת ומקצועית, או רובה, הייתה עוברת ללא עיכובים או התנגדות ובלי שחברי הוועדה יתעמקו בה יתר על המידה בטרם יצביעו בעדה (כמקובל בוועדות הכנסת). אלא שבשלב זה עשה משרד התחבורה טעות אסטרטגית ו"ארז" את החוק בעטיפה לוחמנית ואקטיביסטית, עם הבטחות ויומרות צרכניות מרחיקות לכת. בין השאר נמסר לציבור שהחוק הזה יפחית בצורה משמעותית (עד כדי 20%) את מחירי הרכב בישראל, שהוא נועד לתקן עיוותים תחרותיים קשים ורבי שנים - שזוהו על ידי ועדת זליכה - ושממשלות רבות לא טרחו לתקן. בנוסף החוק מבקש להעניק לשר התחבורה הנוכחי, ולשרי התחבורה שיבואו אחריו, סמכויות אישיות מרחיקות לכת שיאפשרו לו לשלוט במוקדי הכוח של הענף.

כפי שיודע כל איש שיווק, "האריזה חשובה לעתים יותר מהמוצר" ואותה הצעת חוק טכנית ברובה הפכה במתכונת הלוחמנית שבה נעטפה למעין מסע צלב חברתי-כלכלי של כוחות האור (משרד התחבורה או היבואנים - תלוי בנקודת המבט) נגד כוחות החושך (כנ"ל).

הדיון הראשון ששר התחבורה הטיל עליו את מלוא כובד משקלו היה טעון מאוד וגלש מדי פעם גם לאיומים מרומזים. הוועדה, בראשות פרופסור אבישי ברוורמן, הבטיחה לשר התחבורה כי היא תדון בנושא בקצב מואץ ואכן דיון ראשון נקבע מיד לאחר החגים.

בינתיים, בתקופת החגים עצמה, חלה תפנית מעניינת בעלילה כאשר הממונה על ההגבלים העסקיים פרסם, לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה, את דוח הבדיקה של רשות ההגבלים בנושא התחרותיות בענף הרכב. לאחר שנתיים שבהן "הופשט" הענף מכל סודותיו המסחריים, כולל הרווחיות הפרטנית ומחירי המכירה בפועל של כל דגם ודגם, קבעה רשות ההגבלים כי אף שזוהו כשלים נקודתיים, בעיקר בכל הנוגע לפוטנציאל לאפליית מחירים בין לקוחות עסקיים ללקוחות פרטיים, שוק הרכב הישראלי הוא תחרותי על פי כל קנה מידה בינלאומי.

מאז הפרסום התעטפו כל הצדדים בשתיקה ונראה כאילו ירד הנושא מסדר היום. אפילו באתר הפייסבוק של שר התחבורה, ששימש בחודשים האחרונים במה לכמה מההצהרות היותר-מיליטנטיות של השר בנושא שוק הרכב, לא מצאנו כל התייחסות חדשה לנושא. אלא שמאחורי הקלעים מתנהלים כל העת מאבקי כוח שקטים בין משרד התחבורה לוועדת הכלכלה, בין היבואנים לוועדה ובין משרד התחבורה ליבואנים. ואלה עתידים לבוא לידי ביטוי בדיוני הוועדה בחוק, שיחלו השבוע ויימשכו בשבועות הקרובים.

מלחמה משפטית מול קרב על כבוד

איך תתפתח העלילה המרתקת, שדנה בגורלו של שוק של 30 מיליארד שקל בשנה? מנקודת המבט של היבואנים ושל חברות הליסינג, המלחמה ככל הנראה לא תתנהל לכל רוחב החזית אלא תתמקד במוקדים נקודתיים ועקרוניים. בענף הרכב מגלים בעיקרון אדישות כלפי רוב סעיפי החוק. חלקם נתפסים כבלתי ריאליים לאכיפה או ככאלה שלא ישפיעו במאום על ההתנהלות בשוק, וחלק מהתקנות אפילו מתקבלות בברכה.

בניגוד לאמונה הרווחת, הרבה יבואנים אינם מוטרדים כלל מהסדרת היבוא המקביל של כלי רכב חדשים או מהסדרת האפשרות - התיאורטית - של חברות הליסינג למכור במקביל רכב חדש. שתי התקנות כבר עברו "פיילוט" ומיושמות בפועל, אבל עד כה לא השפיעו על התחרות בענף. גם הסדרת המוסכים והחלפים אינה מטרידה את קברניטי הענף.

בין הנקודות הבעייתיות שבהן יתמקד העימות בוועדה נמצאת האפשרות לייבוא סדיר של כלי רכב משומשים לישראל, דבר שלא התאפשר עד כה. בענף מתכוונים להגיש התנגדות משפטית גם לתקנות שיעניקו לשר סמכות אישית לשלול או לאשר זיכיונות, לפטור יבואנים של רכב וחלפים מעמידה בתקנות שיבואנים אחרים מחויבים להן, וכך הלאה. עיקר פעילות היבואנים בוועדה תתמקד ככל הנראה בהתנגדויות לתקנות נקודתיות עם נימוקים משפטיים, שמאחוריהן סוללה משפטית רצינית.

משרד התחבורה, כפי שנראה כרגע, ממשיך להמר על כל הקופה ובונה על כך שהצעת החוק תתקבל ככתבה וכלשונה. למשרד התחבורה יש כיום הרבה חזיתות להילחם בהן (הנמלים, למשל) אבל נושא יבוא הרכב ומלחמת "הכבוד" מול היבואנים עדיין חרותים על דגלו של השר.

מעניין יהיה לראות כיצד יתמודד משרד התחבורה עם דוח הממונה, ששולל למעשה את הנחות היסוד של ועדת זליכה על חוסר התחרותיות בענף יבוא הרכב, שהיו הקטליזטור ל"חוק שירותי הרכב". למשרד התחבורה היה כמעט חודש להכין "שיעורי בית" בנושא ולא נופתע לגלות "שפנים" שיישלפו מהכובע בניסיון לערער את אמינות הדוח.

בתווך נמצאת ועדת הכלכלה, ובעיקר פרופסור ברוורמן שניצב כיום בפני מכבש לחצים של גורמים רבי עוצמה משני צדי המתרס. יו"ר ועדת הכלכלה עדיין לא הביע עמדה פומבית בסוגיה אבל אנחנו מהמרים שהוא ידחף את הצדדים לסוג של פשרה, מעין גרסה "מרוככת" של החוק שלא תפגע בכבוד השר אבל גם לא בליבת העסקים של ענף הרכב.

הצרכן נשאר בצד

שכחנו מישהו? אה, כן. הצרכן הקטן. זה שבשמו כביכול מתנהלת המלחמה על הסדרת שוק הרכב. כיום נהנה הצרכן משפע של הנחות והוזלות, לעתים בהיקף של 7%-10% ממחיר המחירון. ההנחות נובעות מעוצמת השקל ומהצטברות מלאים אצל היבואנים. אבל בשורה התחתונה עדיין מדובר בחלוקת עוגות למי שמתקשה לשלם על הלחם.

רכב משפחתי חדש הוא עדיין מוצר שדורש כ-8 עד 12 משכורות נטו, לעומת 2-3 משכורות בארה"ב, וצריך הרבה אופטימיות כדי להאמין שהחוק ישנה את המצב. לפיכך, ייתכן מאוד שבמשרד התחבורה מתכננים כיום "חזית סודית" של הקמת מנגנון לפיקוח על מחירי הרכב החדש, שאינו כלול כלל בחוק שירותי הרכב. התהליך הזה לא יהיה פשוט ומהיר, ויהיו לו תופעות לוואי כמו הפחתה דרמטית של ההנחות על הליסינג וזינוק במחירי הליסינג - אבל עוד חזון למועד.

חוק רישוי הרכב: הנקודות המרכזיות

  • הסדרת המוסכים ונותני שירות הרכב: למשרד התחבורה תהיה סמכות בלעדית לתת רישיון או לשלול רישיון מנותני שירותים
  • מתן רישיונות יבוא של כלי רכב: הסמכת שר התחבורה לסרב לתת רישיון יבוא, לבטל רישיון יבוא, להתלות אותו או להגבילו, גם בהתאם ל"שיקולים תחרותיים"
  • הרחבת יבוא הרכב: הסדרה בחוק של שלושה סוגי יבואנים, וביניהם יבואן זעיר שיכול לייבא עד 20 כלי רכב בשנה ללא קשר עם יצרן הרכב
  • הסדרת העיסוק בתיווך יבוא רכב: הענקת רישיון מסודר למתווכי הייבוא האישי, שפעלו עד כה מחוץ למסגרת החוק

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד