גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרכה לצמרת של לימור גנות, מנכ"לית אלון רבוע כחול

היא התחילה את הקריירה כרואת חשבון, הפכה למומחית במיזוגים ורכישות, וב-2010 הובילה את תהליך המיזוג המורכב של חברת הדלק דור-אלון עם רבוע כחול ■ היום לימור גנות עומדת בראש תאגיד הקמעונאות הגדול בארץ

באפריל האחרון מינה דודי ויסמן, בעל השליטה והמנכ"ל של אלון רבוע כחול, את לימור גנות, למנכ"לית משותפת. אפשר היה לצפות שגנות (40) תקפוץ על התפקיד - הרי לא בכל יום מנהלת צעירה עוקפת מנהלים ותיקים ממנה, שמחזיקים ברקורד עשיר יותר, ומתבקשת לעמוד בראש קבוצת הקמעונאות הגדולה בארץ, שמחזור המכירות השנתי שלה עומד על כ-12 מיליארד שקל. אך גנות היססה. בבית מחכים לה שלושה ילדים, שהקטן בהם הוא רק בן שלוש. היא גם ידעה שאם עד עכשיו חייה הפרטיים נדחקו הצידה, מרגע זה, היא יכולה לוותר עליהם כליל.

"היא התייעצה איתי לפני שהסכימה לקבל את המינוי. ההתלבטות הייתה כיוון שזו החלטה כבדת משקל, לטווח הארוך, ויש לה מחיר אישי, משפחתי", מספר בכיר במשרד רואה החשבון סומך חייקין, שבו התמחתה עם סיום לימודיה ונשארה בו עוד מספר שנים. "עודדתי אותה לקחת את התפקיד. היא מוכשרת מאוד, ואין ספק שהיא תצליח. אני גם יודע שיהיה לה טוב, אבל כן, אין ספק שמעכשיו היא יכולה לשכוח מלשחק סקווש, התחביב הגדול שלה".

גנות התרצתה, ועתה היא עומדת בראש חברת האחזקות שכוללת את רשת המזון השנייה בגודלה בארץ, מגה (רבוע כחול), שלה שורה של תתי-רשתות מזון ובהן שפע שוק ועדן טבע מרקט. עוד רשתות בקבוצה הן AM:PM ואלונית. הקבוצה הממוזגת כוללת גם את פעילות האנרגיה של דור-אלון ודור-אלון גז. הקבוצה פועלת גם בתחומי הנדל"ן המניב (רובו קשור לעסקי הקבוצה) והיזמי, והתקשורת - היא הבעלים של תחנות הרדיו האזורי FM99 ו-MF103 ושל העיתון POST.

הבעיה הגדולה של הקבוצה היא שלמרות היותה יצרנית מזומנים חזקה, הרווחים שלה אינם פרופורציונליים להכנסות. גנות, שנחשבת למנהלת חריפת מחשבה שמבינה במיזוגים ובהערכות שווי, תצטרך להתמודד השנה עם שני אתגרים מורכבים: ירידה מתמשכת ברווחי רשת מגה, ודשדוש מותג הסלולר של הקבוצה, YouPhone, המתחרה מול גולן טלקום והוט מובייל. חברת אלון סלולר היא, אמנם, מפעילת הסלולר הזולה בישראל וכבר גייסה עשרות אלפי לקוחות, אך היא עדיין מתקשה לעבור לרווחיות.

"עצה לעצמי: לא למהר"

המשמעת העצמית של גנות כיוונה אותה מגיל צעיר לצמרת העולם העסקי, למרות שגדלה בבית שרחוק מאוד מהעולם הזה. אביה בנה מגרשי סקווש, ואמה עבדה כמורה לאנגלית. בילדותה הייתה ספורטאית מצטיינת. "לימור הייתה בחוגי ג'ודו, סיף והתעמלות קרקע", מספרת קרובת משפחה. "כשגדלה, התמקדה בסקווש, הפכה לאלופת אגודת הספורט האקדמי (אס"א) כשלמדה באוניברסיטת תל-אביב, ואפילו ייצגה את ישראל במכביה".

מהתקופה הספורטיבית של חייה לקחה עמה כמה תובנות לעולם הניהול. "הבנתי שבניהול, כמו בסקווש, כדי להצליח ולנצח לא מספיק רק כישרון, אלא חשובות גם ההתמדה, העבודה הקשה והנחישות".

היא למדה ראיית חשבון באוניברסיטת תל-אביב, ומיד עם סיום לימודיה, ב-1996, הגיעה להתמחות באחת מחברות ה"ביג פור", סומך חייקין. היום היא מצטערת על כך שמתחילת הדרך הייתה כל-כך ממוקדת בקריירה, ולא לקחה זמן לעצמה. "אם הייתה לי אפשרות לשנות משהו, אני חושבת שהייתי מייעצת לעצמי לא למהר. מיד אחרי הצבא התחלתי ללמוד, וכבר במהלך הלימודים התחלתי לעבוד", היא מספרת ל'ליידי גלובס', "בדיעבד אני מבינה שפספסתי קצת חוויות שעברו בני גילי, וחבל. לא הייתי מחסירה דבר אם הייתי מתחילה את הקריירה אחרי טיול של שנה באוסטרליה".

"לימור עבדה אצלנו חמש שנים, והייתה מהאנשים שיותר הערכתי וחיבבתי", מספר בכיר במשרד רואי החשבון סומך חייקין. "היא סופר מוכשרת ואני בקשר איתה עד היום, דבר שלא קורה עם כל עובד. כשסיימה את הסטאז', ביקשנו ממנה שתישאר כרואת חשבון בחטיבת הייעוץ. בהתחלה היא הייתה שותפה לתהליך ההבראה שעשינו לתעשייה האווירית, ואחר כך התפתחה ועשתה עבודות ייעוץ לחברות נוספות.

"את דודי ויסמן היא הכירה כשליוותה אותו בתהליך הרכישה של פעילות טוטאל פינה בדרום מערב ארה"ב, ובייזום והקמת הקונסורציום שהקים את כביש 6. אני חושב שכבר אז הוא העריך אותה וזמם לקחת אותה לעבוד איתו. בפרזנטציה שעושים בנוכחות הלקוח, נמצאים לא רק המנהלים הבכירים, אלא גם רואה החשבון שליווה אותו. במעמד הזה אתה מיד רואה אם הלקוח מעריך את דעת רואה החשבון או לא. דודי מאוד העריך את לימור".

- איך היית מאפיין את העבודה שלה אז?

"יועצי חברות נחלקים לשניים. יש כאלה שמסתכלים במקרו, על התמונה השלמה, ומשם מסיקים, ויש כאלה שבוחנים את המיקרו, את הפרטים הקטנים. נדירים האנשים שיודעים לעשות גם וגם, להתרומם לגובה עשרת אלפים רגל ובו זמנית לרדת לפרטים הקטנים, וזו לימור. היא בלטה אצלנו מהרגע הראשון כאשת מקצוע חריפה עם יכולות אבחון וניתוח ברמה מאוד גבוהה. היה לי ברור שהיא תגיע רחוק".

לימים תספר גנות שכבר כשעבדה בסומך ביקש ממנה ויסמן להצטרף לחברה, אך היא בחרה להמשיך ולצבור ניסיון בתחום הפיננסי. "כעבור כמה שנים נפגשנו שוב והתזמון היה מצוין, בדיוק אחרי שנולד בני הבכור והייתי מוכנה לאתגרים חדשים. הפעם, לא סירבתי להצעה".

המיזוג המורכב

תפקידה הראשון בקבוצת אלון היה כמנהלת פיתוח עסקי, משם התקדמה לתפקיד סמנכ"לית מיזוגים ורכישות, וכבר אז סומנה כמי שתהיה יד ימינו של ויסמן. ב-2010, בתהליך המיזוג הגדול והמורכב של דור-אלון עם רבוע כחול, כבר אי-אפשר היה להתעלם ממנה. היא ושניר, בנו של ויסמן, ביצעו את המיזוג על כל היבטיו - כולל העברתו בדירקטוריון ובאסיפת בעלי המניות של רבוע כחול. באותם ימים סיפר ויסמן כי "המהלך נעשה כדי להפוך את החברה הממוזגת לזרוע הקמעונאות הגדולה בישראל. זה חלום ישן שקיים אצלי מהרגע שבו קניתי את השליטה ברבוע כחול". גנות, שהובילה את המהלך, הרוויחה הרבה נקודות.

"מדובר באחד ממהלכי הרה-ארגון המורכבים ביותר שהיו במשק הישראלי בשנים האחרונות, ושדרש ממני ניהול של מספר צירים, חלקם במקביל וחלקם בטור, בתחומים של מימון, מיסוי, משפט וחשבונאות", סיפרה בתום תהליך המיזוג למקורביה. "כדי להשלים את המהלך היינו צריכים לקבל אישורים שונים ומגוונים ממספר רב של רשויות רגולטוריות - רשות המסים, רשות ניירות ערך, הבורסה ובית המשפט. כל מי שעובד מול אחת מהרשויות הללו יודע ומבין את המורכבות של תהליך יחיד שכזה, שלא לדבר על ניהול מספר תהליכים במקביל, כשכל אחד מותנה בשני.

"בתחילת הדרך המהלך נראה לרבים כמשימה בלתי אפשרית. אבל אם יש משהו שלמדתי מדודי (ויסמן) זה ש'לא אפשרי' פשוט לא נמצא בלקסיקון, ושהכול שאלה של דבקות במטרה. דודי הוא מהאנשים המוכשרים והחכמים ביותר שפגשתי. הוא משלב שכל ישר עם אינטואיציה נדירה. כבר מזמן למדתי לא לחלוק על תחושת הבטן שלו, כי לרוב היא נכונה".

"היא יודעת להתחבר לאנשים ולהניע אותם, וזו הסיבה שהמהלך הזה כל-כך הצליח", מסביר בכיר לשעבר בקבוצה. "היא גם יצירתית, וכל הדרך חשבה על פתרונות שיאפשרו לעבור את המשוכות - מה שהתברר כמהלך מאוד מוצלח".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"