גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חושבים בקטן: רבבות ישראלים עוברים לרכבי "סיטי" קטנים

אחרי שנים רבות שבהן לקוחות רכב בישראל אימצו את הגישה "הרבה זה יותר טוב", מתחילים רבים לרכוש כלי רכב שמותאמים לצרכים האמיתיים שלהם ■ שוק הרכב הישראלי משתנה

המילה "שדרוג" - התרגום העברי למילה האנגלית upgrade - כבר מושרשת עמוק בשפה העברית. אבל רבים יופתעו לגלות שלמילה ההפוכה downgrade אין תרגום רשמי לעברית (ההצעה היחידה של האקדמיה ללשון היא "שדרוג הפוך").

ייתכן שהפער בשפה נובע מהעובדה שהישראלי הטיפוסי משתדל להדחיק את קיומה של המילה הזו מהתודעה ושואף תמיד להתקדם ולשדרג בכל תחומי החיים. הבעלות על רכב אינה שונה במובן זה. לאורך השנים, הנטייה הכללית של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי הייתה "הרבה זה יותר טוב". כולם רצו שהרכב הבא יציע יותר סנטימטרים לאורך ולרוחב, יותר כוחות סוס, יותר סטטוס וכך הלאה. ואם התקציב אינו מאפשר לשדרג? אז קונים משומשת - אבל משודרגת.

כיום מתחילים להופיע סימנים של שינוי. בשלוש השנים האחרונות החליטו עשרות אלפי לקוחות ישראלים להמיר את הסופר-מיני המשפחתית שלהם במכוניות "סיטי" קטנטנות. במקביל, משפחתיות "קטנות" נכנסות בהדרגה לנעליהן של משפחתיות מסורתיות, ואילו רכבי מיני-SUV זולים ואופנתיים פונים ללבם של לקוחות הג'יפים העירוניים לשעבר. התהליך הזה יואץ בחודשים הקרובים בזכות שלל דגמים קומפקטיים חדשים, במגוון פלחי שוק, שינסו להציע אלטרנטיבות לדגמים גדולים ומסורתיים יותר. הדגמים הללו עשויים לשנות את שוק הרכב הישראלי באופן יסודי.

מיניוואנים קומפקטיים: כבר לא קופסאות נעליים

פלח המיניוואנים הקומפקטיים, עם ממדים של מכונית משפחתית וקיבולת של שישה-שבעה נוסעים, אינו המצאה חדשה. אבל פיאט לוקחת כיום את הקטגוריה כולה למחוזות חדשים עם רכב, שהוא לא רק ה-5 2 הקומפקטי ביותר בשוק, אלא גם רכב שמביא את הפלח - שבעבר אופיין במוטו "מקסימום נוסעים במינימום כסף" - לטריטוריה חדשה של "רכבי סגנון חיים".

אורכה של הפיאט 500L בגרסת ה-living ה"ארוכה" הוא רק 4.35 מטרים, אבל יש לה רוחב נכבד, גובה לא מבוטל, המון משטחי זכוכית ובסיס גלגלים נאה של 2.6 מטרים. הקומבינציה הזו מאפשרת לדחוק לתוכה שבעה מושבים בשלוש שורות מבלי לגרום לנוסעים להרגיש כמו סרדינים בקופסה. כאשר כל המושבים פתוחים נפח המטען עומד על 168 ליטרים בלבד, אבל מי שזקוק להובלת מטענים יכול לקפל בקלות שישה מבין שבעת המושבים של ה-500 הארוכה לרצפה, ולקבל נפח הטענה רב-תכליתי של כמעט 1,600 ליטרים. לחלופין אפשר לבחור אחת מאין-ספור קומבינציות שונות לארגון החלל הפנימי.

המנועים שייכים למבחר המוכר של פיאט, והגרסה האוטומטית (רובוטית) היחידה תהיה עם מנוע 1.3 ליטרים בנזין בהספק 85 כוחות סוס. פיאט מבטיחה גם נוחות נסיעה טובה ויכולת ניהוג של סופר-מיני אירופית, אבל מה שבאמת מייחד את הכלי הזה הוא העיצוב, שמאמץ סממנים אופנתיים וצעירים ממשפחת הפיאט 500, כמו שילוב בין צבעי דיפון שונים (שחור/אדום, למשל), צביעה דו-גונית של המרכב ועוד. מחיר גרסת השבעה מקומות טרם פורסם, אך אם לשפוט על-פי מחיר הבסיס של הרכב בגרסת חמישה מושבים (כ-115 אלף שקלים), אפשר לצפות למחיר של פחות מ-130 אלף שקלים.

מכוניות "עירוניות": מנישה לשוק של ממש

המכוניות העירוניות הן הפלח הצומח ביותר בישראל בשלוש השנים האחרונות, והן ממחישות שיש לא מעט לקוחות שמוכנים לזנוח את האמונה "הרבה זה יותר טוב". מתברר שכאשר תג המחיר אטרקטיבי מספיק, והרכב מגיע עם ה"ניילונים" ועם אחריות היצרן, רבים מוכנים להתאים את הבחירה לצרכים האמיתיים שלהם.

עד לאחרונה, הפלח הזה היה די חד-ממדי, ורוב הדגמים ענו להגדרה "שלם מינימום, קבל מינימום". כיום המצב מתחיל להשתנות, והפלח הצר הזה הופך לשוק מגוון ורחב, עם טווח מחירים של כמעט 20 אלף שקלים בין הדגמים הבסיסיים לדגמים המשודרגים.

לחלק התחתון של הפלח הזה הצטרפו, ממש בשבועות האחרונים, דגמים שמחיריהם באזור ה-55 אלף שקלים, פלוס מינוס. אלה מיועדים למי שזקוק לתחבורה אלמנטרית ללא "אקסטרות", למעט היתרון של רכב חדש באחריות. במחיר הזה אפשר למצוא כיום את הסוזוקי אלטו הידנית, עם שש כריות אוויר, ואת גרסת הליטר האחד הידנית החדשה של שברולט ספארק. סביר להניח שעוד דגמים יצטרפו לטריטוריית המחיר הזו דרך מבצעי מועדוני לקוחות וכדומה.

מהצד השני של קשת הדגמים העירוניים מתחילות לזלוג לשוק אופציות שניתן לכנות אותן "סופר סיטי"; כלומר מכוניות עירוניות שנמצאות על גבול הממדים והשימושיות של מכוניות סופר מיני. הנציגה הראשונה בפלח היא הספייס סטאר של מיצובישי, שממדיה מציבים אותה בין פלח הסופר מיני לבין מכוניות עירונית. הדגם האוטומטי החזק שלה עולה פחות מ-80 אלף שקלים לפני מבצעים. מעבר לפינה נמצאת גם יונדאי I10 החדשה, שתגיע אלינו בקרוב עם תוספת של חמישה סנטימטרים לבסיס הגלגלים, שמונה סנטימטרים לאורך ו-6.5 סנטימטרים לרוחב - קרוב מאוד לממדי יונדאי גטס הראשונה.

פלח המיני יוקרה: האופוזיציה הגרמנית של הבריטים

המותג מיני של ב.מ.וו כתב מחדש את ספרי הלימוד של פלח היוקרה, והוכיח שיש מקום - גדול - בשוק לרכב פרימיום בממדים מינימליים. בעקבות ההצלחה הופיעו ה-A1 של אאודי, שגם היא גזרה קופון מכירות נאה מהפלח האופנתי הזה, פיאט 500 שמיצבה את עצמה מלכתחילה כאביזר אופנה נחשק, וסיטרואן DS3 שהצליחה לשדרג את תדמית המותג כולו.

אבל הפלח הזה רחוק מלמצות את עצמו, ובשנה הבאה הוא צפוי להתרחב למחוזות חדשים. באופק הקרוב כבר נמצאת אופל Adam הקטנה, שהולכת במסלול הבטוח, שסללה המיני של ב.מ.וו. במסגרת ממדים של מכונית סופר מיני היא מציעה עיצוב פנים תוסס ואיכותי, ואפשרות לבצע "פרסונליזציה" של הרכב עם אלפי שילובים שונים בין צבעי גג ומרכב, צבעי דיפון, סוגי גלגלים וכולי. יש גם מגוון אופציות "סגנון חיים" כמו מערכות מולטימדיה מתקדמות, מנשא מובנה לאופניים ועוד. המחירים בארץ צפויים לנוע סביב מחירי הפיאט 500 ומעלה.

מאוחר יותר, במחצית השנייה של השנה הבאה, צפויה מרצדס לבצע עוד ניסיון לבצע קאמבק לשוק הפרימיום-סופר-מיני, עם מכונית חמש דלתות חדשה ותוססת של המותג סמארט. רמז עבה לעיצוב - המרהיב - של הדגם העתידי סיפקה החברה באמצעות רכב תצוגה שהוצג בספטמבר בתערוכת פרנקפורט. כבעבר, מרצדס חוברת לצורך הפרויקט עם צד שלישי. בסמארט ארבע דלתות הקודמת השותפה הייתה מיצובישי. כעת זו רנו, שתייצר על אותו בסיס את הדור הבא של הטווינגו, גם הוא עם חמש דלתות. החידוש יהיה אופציה להנעה חשמלית כבר מהשלב הראשון של ההשקה.

מיני SUV: קטן זה גדול

כמו הרבה רעיונות מקוריים ופורצי דרך, שהופיעו בתעשיית הרכב בעשורים האחרונים, גם הקונספט "מיני Suv עירוני-אופנתי" נולד ביפן ונשדד ללא היסוס על-ידי שאר העולם. לא מדובר כאן על ניסן ג'וק הפופולרי אלא על דגמים מוקדמים הרבה יותר כמו דייהטסו טריוס ומיצובישי פג'רו-מיני, שהופיעו בשוק היפני לפני יותר משני עשורים ובמשך שנים רבות זכו להתעלמות גורפת - אם לא ללגלוג - מתעשיית הרכב הממוסדת.

אבל כיום זהו פלח המכירות הלוהט ביותר באירופה, וכל היצרנים הגלובליים לוחצים על הגז במטרה ליישר קו עם ניסן ג'וק ודומיו. כתוצאה, בחודשים הבאים עתיד השוק המקומי לספוג מבול של דגמי מיני Suv חדשים, קומפקטיים ואופנתיים במחירים, שמתחילים באזור ה-115 אלף שקלים בלבד לדגמים ידניים, ומגיעים עד 130 אלף שקלים פלוס-מינוס לדגמים אוטומטיים מאובזרים בנדיבות.

הרנו Capture מעלה בשוק כבר כיום גלים לא מעטים עם עיצוב סופר אופנתי ועם מחירים ידידותיים. שברולט Trax מציעה מראה של Suv "אמיתי" וקשוח והיצע מנועים ותיבות הילוכים של מכוניות משפחתיות. מעבר לפינה מחממת מנועים הפיז'ו 2008, שגם היא עתידה להציע חבילת אבזור/תמחור אטרקטיבית. אוטוטו מגיעה אלינו סוזוקי S-Cross בעלת העיצוב האופנתי, עם מחירים שיתחילו כבר בכ-110 אלף שקלים לדגם 4X2 ידני, עם מנוע 1.6 ליטרים בנזין, ויגיעו עד כ-140 אלף שקלים לדגם הנעה כפולה אוטומטי ומפואר. באופק נמצאים גם אופל מוקה, בן הדוד של שברולט טראקס, כלים מתחרים מבית הונדה וטויוטה, וסליחה אם שכחנו מישהו.

ייתכן שהפער בשפה נובע מהעובדה שהישראלי הטיפוסי משתדל להדחיק את קיומה של המילה הזו מהתודעה ושואף תמיד להתקדם ולשדרג בכל תחומי החיים. הבעלות על רכב אינה שונה במובן זה. לאורך השנים, הנטייה הכללית של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי הייתה "הרבה זה יותר טוב". כולם רצו שהרכב הבא יציע יותר סנטימטרים לאורך ולרוחב, יותר כוחות סוס, יותר סטטוס וכך הלאה. ואם התקציב אינו מאפשר לשדרג? אז קונים משומשת - אבל משודרגת.

כיום מתחילים להופיע סימנים של שינוי. בשלוש השנים האחרונות החליטו עשרות אלפי לקוחות ישראלים להמיר את הסופר-מיני המשפחתית שלהם במכוניות "סיטי" קטנטנות. במקביל, משפחתיות "קטנות" נכנסות בהדרגה לנעליהן של משפחתיות מסורתיות, ואילו רכבי מיני-SUV זולים ואופנתיים פונים ללבם של לקוחות הג'יפים העירוניים לשעבר. התהליך הזה יואץ בחודשים הקרובים בזכות שלל דגמים קומפקטיים חדשים, במגוון פלחי שוק, שינסו להציע אלטרנטיבות לדגמים גדולים ומסורתיים יותר. הדגמים הללו עשויים לשנות את שוק הרכב הישראלי באופן יסודי.

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר