גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": קנייה ברשתות המוזלות יכולה לעלות ביוקר

חושבים שרמי לוי הכי זול? שכדאי לקנות בשופרסל דיל או מגה בול? לא בטוח ■ ברשתות המוזלות לוקחים רווח מוגדל על מוצרים שהצרכן לא מודע למחיריהם: "אסור שהלקוח יראה את זה, אחרת אתה שובר לו את תפיסת הדיסקאונט"

עד כמה אתם בטוחים שכאשר אתם נכנסים לשופרסל דיל, מגה בול או רמי לוי, אתם משלמים פחות? לא יהיה מוגזם להמר שאתם בטוחים במידה רבה.

אלא שבדיקה מיוחדת שערך מכון נילסן לבקשת "גלובס" מגלה כי בכמה מאות מוצרים, המחירים ששילם הצרכן הישראלי בפועל בשנה החולפת היו יקרים משמעותית דווקא ברשתות המוזלות.

כך לדוגמה, בשנה החולפת שילם הצרכן הישראלי 49% יותר על פיצה איטלקית משפחתית של מעדנות ברשתות הדיסקאונט, בהשוואה לרשתות השיווק השכונתיות - 36.7 שקל לעומת 24.6 שקל. מחירו של ממרח שוקולד נוטלה 350 גרם עלה בממוצע ברשתות המוזלות 13.2 שקל, לעומת 10.6 שקל ברשתות השכונתיות - פער של 24%.

בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה בכוחן של רשתות הדיסקאונט, המתחזקות מרבעון לרבעון על חשבון הרשתות השכונתיות. מלחמות המחירים הפורצות מפעם לפעם בין רשתות השיווק באזורים שונים בארץ, שבמסגרתן נמכרים מוצרי מזון ולעתים גם מוצרי צריכה במחירי הפסד - מסייעות כל העת להתגברות המגמה.

אלא שבניגוד לתפיסה הרווחת, שלפיה מוצרי המזון יהיו לעולם זולים יותר ברשתות הדיסקאונט - כפי שטוענים גם הקמעונאים עצמם - המציאות כנראה מעט שונה. הקמעונאים, נזכיר, מסבירים כי המחירים בחנויות השכונתיות גבוהים בשל הוצאות גבוהות של שכירות וארנונה, במיוחד בערים.

מתברר כי במסגרת הקרב על כיסו של הצרכן, רשתות השיווק נאלצות לחתוך מחירים במוצרים מסוימים - אך דואגות לפצות את עצמן ברווח מוגדל במוצרים שהצרכן פחות רגיש אליהם. מנגד, ייתכן כי גם היחלשות כוחן של הרשתות השכונתיות מאלצת אותן לתגבר בהן מבצעים, בניסיון לשמור על רמת המכירות.

דוגמאות חוצות קטגוריות ויצרנים

עבודת הניתוח של חברת נילסן מציגה דוגמאות רבות בתחום מוצרי היסוד, מוצרי חלב, משקאות חמים, מוצרי אפייה ומוצרים קפואים ויבשים. הדוגמאות לא רק חוצות קטגוריה אלא הן גם חוצות יצרנים, וניתן למצוא בהן מוצרים של יצרנים גדולים כמו תנובה ואסם, לצד מוצרים של יצרנים קטנים. בחלק מהמקרים מדובר במוצרים פופולריים, שהמכר שלהם מגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה.

בתחום מוצרי הייסוד נמצאו למשל פערים דו-ספרתיים באורז פרסי של מאיה, שמן תירס של שוקחה, שמן זית של עץ הזית, ספגטי 250 גרם של אסם ועוד. בשמן ספריי קנולה של חברת טעם הארץ, הצרכן שילם מחיר כמעט כפול - 18.4 שקל ברשתות המוזלות לעומת 9.5 שקלים ברשתות השכונתיות.

בתחום המשקאות החמים שילם הצרכן כ-5% יותר על קפה טסטרס צ'ויס של אסם-נסטלה 200 גרם. במוצרי התה של חברת ליפטון הגיעו הפערים עד ל-35%. פער של 30% נמצא גם בתה ירוק פומפדור ובמוצרים נוספים.

אחד הקמעונאים אומר ל"גלובס" כי פערים כאלה לא יחולו אף פעם על מוצר התה הבסיסי של ויסוצקי, הנמכר באריזה ירוקה וכחולה. בשני מוצרים אלה הצרכן מודע למחיר.

דוגמאות לפערי מחיר לטובת הרשתות השכונתיות במוצרי בשר ותחליפיו יש בנקניק הקבנוס של טירת צבי, הסלמי של עוף טוב, אצבעות העוף של מאמאעוף ועוד.

הפער בטונה בשמן זית של חברת פילטונה הגיע ל-38% - 10.5 שקלים לעומת 7.6 שקלים בשכונתיות. פערים נמצאו גם במוצרים הנמנים עם המותגים הפרטיים של רשת מגה ורשת שופרסל ובאופן מפתיע, גם בשורה של מוצרי חלב.

כך לדוגמה, מחירה של גבינה לבנה תנובה 500 גרם - מוצר המתאים במיוחד לרשתות המוזלות - היה גבוה יותר דווקא בהן. פער דו-ספרתי נמצא בגבינה קשה תנובה, גבינת שומרון 5% במשקל, גבינת פיראוס תנובה במשקל, מולר ביאנקו של טרה ועוד.

"צריך לאזן את הרווח הגולמי"

"צריך להרוויח מאיזשהו מקום. מורידים מחירים במקום אחד וצריך לפצות על כך במוצרים שפחות חשובים, פחות נראים לעין, מוצרים שהלקוח פחות שם לב אליהם, מוצרים שהלקוח פחות רגיש אליהם", מודה קמעונאי בשיחה עם "גלובס".

לדבריו, במוצרים המובילים - כמו למשל בעוף, ירקות, קוקה-קולה ובמוצרים קפואים בעלי חשיבות גבוהה - המרווח של הקמעונאי קטן. לעומת זאת, במוצרים אחרים הקמעונאי דואג לקחת פרמיה גבוהה.

"בטואלטיקה יש הרבה סדרות. יש מוצר-שניים מובילים, ועל כל היתר לוקחים פרמיה. אותו הדבר במוצרי המזון. למשל, בנקניקים, בחלק מחלקי העופות, בחלק מהמשקאות הקלים, בקפה, בתה הירוק לוקחים הרבה פרמיה. גם בחלק מהמוצרים של ויסוצקי לוקחים פרמיה, למשל בעוגיות הלחמי או בעוגיות אחרות של אסם".

- איך זה מסתדר עם המסר הקבוע שרשתות הדיסקאונט הן אכן רשתות מוזלות?

"הן זולות יותר ב-400-500 מוצרים, כשבחנות סופרמרקט גדולה יש 13 אלף עד 20 אלף פריטים. הצרכן צריך להיות נבון ולבדוק - לא את המוצרים בקו הראשון, ששם אין כל-כך הרבה פערים, אלא את המוצרים בקו השני, כמו למשל מוצרים למדיח כלים, אבקות כביסה, מוצרים לשיניים ועוד".

"כל הריטייל עובד כך", אומר קמעונאי אחר ל"גלובס". לדבריו, "אתה מכניס אנשים על בסיס מוצרים מוכרים במחיר נתפס - מוצרים שהלקוח מכיר את המחירים, ובסל אתה מקווה שהוא יקנה מוצרים לא מוזלים.

"גם רשתות הדראגסטור עובדות כך. הן שמות מחיר אטרקטיבי לקולגייט ותוקעות מחיר על משחת שיניים סמי-רפואית. בחשמל מביאים אותך לחנות על מותג אחד ומנסים למשוך את הקניות שלך למותג אחר. תפיסתית הרשת צריכה להיות תחרותית במוצרים שהלקוח מכיר את המחירים שלהם. כל רשת תגיד לך שהיא תשתדל להיות תחרותית במוצרים האלה".

עם זאת, הוא מוסיף, "ברור שבמקום אחד אתה מוריד מחיר, אז אתה צריך לאזן את הרווח הגולמי. הרווח הגולמי שהרשתות מציגות הוא שקלול של כל הפעילות. תפיסתית אסור שהלקוח יראה את זה, אחרת אתה שובר לו את תפיסת הדיסקאונט. בשביל מה הוא נוסע עוד רבע שעה? הלקוח סומך על הרשת שבגלל שהוא נסע, הוא יקנה יותר בזול".

לדבריו, רמי לוי טוען שהוא הזול ביותר, במגה בול מבטיחים את המחירים הזולים, ובשופרסל דיל אומרים 'הכסף שלך קונה יותר'. "אז איך הכסף שלך קונה יותר אם המוצר יותר יקר? כשיש לך מיתוג, אתה לא יכול שהדיסקאונט יהיה יותר יקר מחנות שכונתית. מישהו כנראה נרדם בשמירה", הוא אומר.

מחיר קנייה נמוך

באופן שגרתי, רשתות השיווק המפעילות פורמטים שונים (מוזלים ושכונתיים) קונות את כלל המוצרים באותו המחיר. אלא שלדברי קמעונאים, ישנם מקרים שבהן הרשתות, ובכללן שופרסל ומגה, דורשות הנחה מיוחדת מהספקים בגלל שחיקת המחיר כתוצאה מהדיסקאונט, ומכאן שהן זוכות למחיר קטלוגי (מחיר בסיסי) נמוך יותר שאינו מצדיק בשום אופן את פערי המחיר.

ספק גדול מאשר ל"גלובס" את הדברים. לדבריו, הבקשות להנחות מיוחדות על פורמט הדיסקאונט החלו לאחר הקמת שופרסל דיל והתרחבו לאחר מכן לרשתות אחרות. "הרעיון של שופרסל דיל היה Every day low price. בשופרסל דיל אמרו שכיוון שאין ברשת מבצעים, הם רוצים שנתרגם את המבצעים ברשתות האחרות להנחה, רק שלאחר מכן הם התחילו לעשות מבצעים בדיל".

תגובות

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "אין מצב כזה. לא אמור לקרות דבר כזה. בשופרסל עולם התמחור הפרטני הוא עולם שמתגלגל מהחנות הזולה ביותר לחנות היקרה ביותר. יש תרשים זרימה לפי פורמטים, והסבירות שואפת לאפס. היא יכולה להיות ברמה נקודתית של תקלה ולא מעבר לזה".

רמי לוי, מבעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה: "לא נתקלתי בכזה דבר. לפעמים יש מוצרים שהרשתות השכונתיות עושות עליהם מבצעים לתקופה מסוימת, וזה לזמן מוגבל, ויהיו מוצר אחד או שניים זולים יותר, אבל המחירים ברשתות השכונתיות הרבה יותר גבוהים מהרשתות המוזלות".

ממגה נמסר: "רשת מגה מפעילה מספר פורמטים קמעונאיים המבוססים על-פי אופי והרגלי הצריכה השונים של הצרכנים. כחלק מהאסטרטגיה החדשה של החברה, אנו מנהיגים מדיניות מחירים ברורה והוגנת בכל תתי-הרשתות, שלפיה הלקוחות מקבלים ברשת המוזלת את המחירים הזולים ביותר, וברשת השכונתית יכולים להנות מחוויית קנייה המשלבת נוחות וקרבה לצד מחירים הוגנים ומשתלמים".

מוצרים שעלו לצרכן

הפתרון: מעקב מחירים ופיצול קניות / פרשנות

ניתוח הנתונים של חברת נילסן מוכיח שוב כי בכל הקשור ליחסי רשת שיווק-צרכן, רב הנסתר על הגלוי.

מזה כמה שנים שעם ישראל נוהר אל רשתות הדיסקאונט, מתוך ביטחון שבהן הוא ירכוש את המוצרים במחיר הזול ביותר. גם הסקרים המתפרסמים מפעם לפעם בתקשורת מוכיחים לכאורה רושם זה. אלא שבפועל, קיים מרחק רב בין התדמית למציאות.

רשתות השיווק נלחמות על תדמית הרשת הזולה ביותר, מתוך ידיעה ברורה שהרשת שמנצחת בקרב על התדמית, זוכה בלקוחות. אלא שהתדמית הזאת לא תמיד מדויקת. בזמן שמחירי העוף הטרי והירקות יורדים ברשתות הדיסקאונט למחירי רצפה ואפילו למחירי הפסד, על מוצרים אחרים הצרכן משלם מחיר הגבוה לעיתים בעשרות אחוזים.

חרם הקוטג' הביא אמנם למודעות גדולה יותר של הצרכן בכל הקשור לתמחור המוצרים, אבל אלפי הפריטים הנמכרים בסופרמרקט ממוצע מותירים את הצרכן חסר ידע מול המדף. בחוסר הידע הזה בדיוק משתמשות הרשתות.

יש דרכים לקנות בזול, והמפתח אליהן הוא מעקב מחירים ופיצול הקניות. זה אמנם נשמע מורכב, אבל זה די פשוט. חלק לא מבוטל ממוצרי סל הקנייה שלנו אפשר לקנות אחת לשבועיים ואפילו רק אחת לחודש.

צרכן שישכיל לקנות את המוצרים הזולים ביותר בכל סופרמרקט, בין אם בפורמט Heavy discount או בסופרמרקט שכונתי, הוא גם זה שיצליח להוזיל את הקניות הלכה למעשה.

עוד כתבות

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל ● להבדיל ממנהלי בנקים אחרים, היל ראה עצמו בראש ובראשונה כקמעונאי, אך נראה שדווקא גישה זו, בסופו של דבר, הכשילה את מיזמיו

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

מיזם ''אבנים עם לב אדם'' / צילום: פרויקט אבנים עם לב אדם

המגזר העסקי זוכר: יוזמות ההנצחה האזרחיות

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת חיילים וחיילות שנפלו במערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, ובהם נופלי מלחמת חרבות ברזל

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות

עדן גולן מופיעה בגמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

שברה את שיא הרייטינג של התאגיד: כמה ישראלים צפו בביצוע של עדן גולן?

המתמודדת הישראלית באירוויזיון עדן גולן שברה אתמול שיא בתאגיד מאז הקמתו, כאשר הריטיינג בביצוע שלה עמד על 53.6% ● המשדר כולו גרף רייטינג של 36.8%, שיא מאז 2019

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

כ-300 אלף משתתפים במחאה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

"זה לא מסובך": מה עומד מאחורי הסלוגן שפוגע בתדמית של ישראל

במשך 50 שנה, לפני הכרזת העצמאות ומייד אחריה, ישראל הייתה קלה להבנה ולהסבר ● עכשיו, מבקשי נפשה חוטפים את הנרטיב, ומכריזים שאין דבר פשוט יותר מהבנת צדקתם של הפלסטינים ● הנזק כבד והשאלה היא מה אפשר לעשות שעדיין לא נוסה

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בג"ץ אישר למבקר המדינה לבקר את אירועי ה-7 באוקטובר

השופטת כנפי-שטייניץ קבעה שצה"ל ומבקר המדינה יגישו את טיעוניהם עד ה-8 ליוני, אך לא קבעה צו ביניים ● במשרד מבקר המדינה אומרים כי "מצופה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים לשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים"

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

מחאה שקטה בעת דבריו של שר הביטחון גלנט בטקס יום הזיכרון בקריית שאול / צילום: דן בר דוב

"פושע, מה אתה עושה פה": צעקות לעבר בן גביר בבית העלמין באשדוד

עשרות בני משפחות שכולות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעת בן גביר, וצעקו לעברו: "החטופים עכשיו" • בני משפחות שכולות אחרות התפרצו לדברי המוחים - ובמקום פרצה מהומה • מחאה גם בזמן נאום גלנט בקריית שאול: "הדם שלהם על הידיים שלך", רגב ושרים נוספים ספגו קריאות "בושה"

ענבל קנקה, הממונה על הליך ההפקעות בנת''ע, וכיכר מגן דוד בתל אביב / צילום: כדיה לוי

"זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו

"ההפקעות יוצאות משתלמות מאוד לבעלים", אומרת עו"ד ענבל קנקה, הממונה על הליך הפקעות הנכסים בחברת נת"ע שאחראית על הקמת המטרו ● בראיון לגלובס היא מספרת על המבצע הגדול מסוגו בתולדות המדינה והודפת טענות ללחצים פוליטיים ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד