גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפלגות הנסיעות בעולם מראה: ישראל לא מפותחת

איפה הולכים יותר ברגל, איפה המונים מדוושים באופניים, ומה הפופולריות של התחבורה הציבורית? ■ דוגמה: קווי רכבת תחתית באורך של 240 קילומטרים נחפרו בבייג'ין מאז 2008; מאות קווי אוטובוס חדשים התווספו לרשת הקווים

העולם אינו מחכה לרכבת הקלה בתל אביב, זו התחושה המקוממת, הכמעט גרוטסקית, שעולה מקריאת מחקר גלובלי מקיף שפרסם פורום התחבורה הבינלאומי (International Transport Forum) ארגון לא-ממשלתי המסונף לארגון ה-OECD, וחברות בו 54 מדינות. הדו"ח שסקר את הנעשה במטרופולינים הגדולים בעולם מוביל למסקנה חד-משמעית: הכרכים הגדולים בעולם נמצאים בתהליך מואץ של פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית.

הדו"ח לא בדק את תל-אביב - את ההשוואה בינה ליתר הערים עשינו אנחנו על-סמך נתונים המצויים בידינו - אך המסקנה הלא מפתיעה היא שמטרופולין גוש דן מפגר הרחק מאחור בפיתוח תשתיות התחבורה הציבורית שלו אפילו אחרי הערים האמריקאיות שהוצגו בדו"ח.

בין תל אביב לפורטלנד

פורטלנד, למשל, שבמדינת אורגון, דומה לגוש דן בגודלה מבחינת מספר התושבים (2.2 מיליון לעומת כ-3.4 מיליון בגוש דן). כיוון שהיא משתרעת על שטח המתקרב בגודלו לזה של מדינת ישראל כולה (17,370 קמ"ר) אין זה מפתיע לגלות כי 84% מתושבי פורטלנד משתמשים במכונית פרטית כאמצעי תחבורה עיקרי. אך אפילו בפורטלנד הענקית משקיעים בפיתוח תחבורה ציבורית הרבה יותר מאשר בגוש דן, שרמת הצפיפות בו גבוהה מזו של פורטלנד עשרות מונים. חמישה קווי רכבת קלה באורך כולל של 95 קילומטרים משרתים את תושבי מטרופולין פורטלנד וקו רכבת פרברית באורך 24 קילומטר. בגוש דן פועלים כידוע אפס קווי רכבת קלה וגם רכבת פרברית אין כאן. אפילו תשתית נתונים מסודרת אין לנו עדיין.

הנה למשל נתון מרכזי: ההשקעה הכוללת של הרשויות בפורטלנד בפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית ב-2011 עמדה על 116 מיליון דולר, מרביתם בפיתוח רשת מסילות הרכבת (87 מיליון). את הנתון המקביל בגוש דן לא ניתן לדעת משום שלמטרופולין תל אביב לא הוקמה עד היום רשות תחבורה שתרכז את הנתונים. רשות מטרופולינית לגוש דן נמצאת כידוע על שולחן הדיונים מזה תקופה, אך היוזמה איבדה מומנטום בעקבות ריב הסמכויות הגדול שהתנהל לפני שנתיים בין שר התחבורה ישראל כ"ץ לאוצר. הריב הזה הסתיים בניצחונו המוחלט של כ"ץ, בהתפטרותו של מנכ"ל משרדו דן הראל (שצידד בעמדת האוצר ע.ב.), באי יישום המלצות ועדת טרכטנברג בנושא ובאי הקמת רשות מטרופולינית עד היום.

נחזור לרגע לפורטלנד. 3% מתושביה משתמשים באופניים באמצעי תחבורה עיקרי (דומה לנתון המקביל בגוש דן) ו-9 אחוז עושים שימוש באמצעי התחבורה העתיק בעולם, הרגליים. התחבורה הציבורית הממונעת (אוטובוסים ורכבות) משרתת כיום רק 4% מתושבי הכרך האמריקאי, אך היא הולכת ומתפתחת בקצב נחוש ודי מרשים: שיעור הגידול השנתי הממוצע בנסועה של המשתמשים בתחבורה הציבורית בשנים 2005 עד 2011 בפורטלנד עמד על 4.8%.

פורטלנד היא דוגמה קיצונית לעיר שהתחבורה הציבורית שבה נמצאת בתחתית סדר העדיפויות והתקציבים (ומצבה עדיין טוב מזה של התחבורה הציבורית בגוש דן). ערים מרכזיות אחרות בעולם, בעיקר באסיה ובאירופה, עשו בשנים האחרונות התקדמות מרשימה הרבה יותר בפיתוח תשתיות התחבורה הציבורית שלהן.

"ערים גדולות וצפופות בעלות תשתית תחבורה ציבורית 'בוגרת' כמו לונדון ופריז", כותבים עורכי הדו"ח, "הצליחו לשמור על רמת השירות ולהציע שירותים חדשים. לעומתן ערים באסיה שבהן האוכלוסייה גדלה בקצב מהיר, השקיעו השקעות עתק בפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית חדשות, בעיקר של אוטובוסים רבי קיבולת (BRT)".

שתי הדוגמאות הבולטות לערים שנמצאות בתנופת השקעות בתחבורה הציבורית הן בייג'ין ושנזן. האתגר התחבורתי של בייג'ין היה כפול: במקביל לזינוק במספר תושבי הכרך (כיום מעל 20 מיליון) חלה עלייה ניכרת בהכנסה למשק בית וברמת החיים ובעקבותיה מעבר מאסיבי מאופניים והליכה רגלית לבעלות על רכב פרטי.

קנה מידה סיני

אם בשנות ה-80 עוד נשלט הנוף התחבורתי של בייג'ין על-ידי רוכבי האופניים, כיום נעות בכבישי בייג'ין למעלה מ-5 מיליון מכוניות מדי יום. המענה לאתגר היה אף הוא בממדי ענק סיניים: קווי רכבת תחתית באורך כולל של 240 קילומטרים (!) נחפרו בבייג'ין מאז 2008. מדובר ביותר מהכפלת האורך הכולל של הקווים, העומד כיום על 440 קילומטרים. מאות קווי אוטובוס חדשים התווספו לרשת הקווים הקיימים.

בין השנים 2008 עד 2012 הושקעו מעל 30 מיליארד דולר בפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית בבירה והתוצאה בהתאם: מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית בעיר גדל משנת 2006 בשיעור מדהים של 63%. שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית ממונעת בבייג'ין עומד כיום על 42% לעומת 33% המשתמשים במכוניות פרטיות ו-15% שממשיכים לרכוב על אופניים.

בשנזן הולך ונוצר אחד המטרופולינים הגדולים בעולם, שיכיל מעל 40 מיליון תושבים. בתחומי העיר יש כיום חמישה קווי מטרו ורכבת פרברית (לעומת 17 בביג'ין) בלבד, אך הרשויות בשנזן אינן מבזבזות זמן: שנזן, כמו ערים סיניות רבות אחרות, יצאה למבצע נרחב של הרחבת קווי רכבת תחתית, תוך הבטחת המשך פיתוח רשתות האוטובוסים, שיוכלו להתחרות ברכבות. 3 קווי מטרו חדשים באורך כולל של 107 קילומטרים נבנים בתחומי הכרך, בהשקעה כוללת של 132 מיליארד דולר.

תפקיד הממשלה

"המודלים של ערים כמו פריז, טוקיו, בייג'ין ושנזן אינם ישימים בערים קטנות יותר ומתאימים במידה רבה למדינות שבהן נמצאים הכרכים", כותבים עורכי הדו"ח, "אולם ישנם לקחים רבים שניתן להפיק מהם עבור ערים בינוניות הגדלות במהירות. אחד החשובים שבהם הוא להתמקד בשיפור איכות שירותי האוטובוס לפני שמתחילים בפרויקטים גרנדיוזיים של הקמת רכבות עירוניות. לקח חשוב נוסף מראה שחשוב ליצור מגוון נרחב של מקורות הכנסה למימון התחבורה הציבורית, כדי שזו לא תהיה תלויה במקור משתנה אחד".

אם למישהו היה ספק, עורכי הדו"ח סבורים כי ממשלות צריכות למלא תפקיד מרכזי בפיתוח תשתיות התחבורה הציבורית במטרופולינים של המדינות שלהן. הדבר צריך להיעשות במדיניות: מתן עדיפות ותמיכה בהשקעות ההון הענקיות הנדרשות להקמת פרויקטים כמו רכבת קלה, רכבת תחתית או אפילו קווי BRT.

בנוסף, טוענים מחברי הדו"ח למען חיזוק המוסדות המוניציפליים (ע"ע רשות מטרופולינית, ע.ב.) ושילוב פרויקטים במדיניות התכנון והרווחה הלאומית ובקביעת מדיניות לאומית של פיתוח תחבורה ציבורית במטרופולינים. אשרי המאמין.

השוואת נתונים

התפלגות נסיעות בערים בעולם

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה נצבעו אדום

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ועבר לירידות ● ירידות בבורסות אירופה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה