גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד הפרסום לרבעון השלישי של 2013: הענף לא מתאושש

מדד הפרסום של איגוד חברות הפרסום מאותת שגם ברבעון השלישי לא נרשמה בשורה לענף ■ ההוצאה לפרסום תקועה, הביקוש לעובדים בירידה, ומספר ההפקות החדשות לא מתרומם ■ כנראה שהציפיות לחזרה לשגרה היו מוקדמות מדי

דווקא באחת התקופות העמוסות ביותר בפעילות פרסומית, כשהפסקות הפרסומות בטלוויזיה עמוסות לעייפה ומספר דו-ספרתי של דקות פרסום לא מצליחות למצוא מקום על המסך, מגיעים נתוני מדד הפרסום הרבעוני ומזכירים כמה שברירי מצבו של הענף.

למרות התחכום לכאורה של המפרסמים בעידן החדש, הם עדיין שומרים על דפוס פעילות יחסית קבוע: נשארים עם הארנק בכיס עד לרגע האחרון ואז מצטופפים בתוך המולה פרסומית, יחד עם מפרסמים אחרים שחיכו גם הם לרגע האחרון.

המדד, העומד הרבעון על 127.8 נקודות, מראה כי למרות פעילות הפרסום הערה שנרשמה בתקופה שלפני החגים, שמגיעה לשיאה בימים אלה ממש, נמשכת מגמת הריסון. ענף הפרסום לא מצליח להיחלץ מהמשבר שבו הוא נמצא כבר כ-8 רבעונים ולעבור למגמה רציפה של צמיחה.

מהנתונים עולה כי רק שניים מבין חמשת הפרמטרים המרכיבים את מדד הפרסום מצביעים ברבעון הנוכחי על עלייה, וגם באלה לא מדובר בעלייה משמעותית. סך ההוצאה לפרסום ברבעון, המתבססת על נתוני יפעת וכוללת פקטורים להערכה למחירים ריאליים, עלתה ברבעון השלישי של 2013 בשיעור זעום של כ-0.5% בהשוואה לרבעון הקודם. משמעות הדבר היא סטגנציה וקיפאון בתקציבים המופנים לפרסום.

ההוצאה לפרסום באינטרנט עלתה בשיעור של 8.5%, הרבה יותר מזו של הפרסום המסורתי. שאר הפרמטרים של מדד הפרסום מצביעים על ירידה. למרות תקופת החגים ירדו מחירי הפרסום בטלוויזיה בכ-5%. גם הפקות טלוויזיה חדשות, הנותנות ביטוי לציפיות המפרסמים ביחס לרמת הפעילות בחודשים הקרובים, ירדו ברבעון זה בשיעור של כ-3%. הפרמטר שרשם את הירידה הגדולה ביותר הוא הביקוש לעובדים בחברות הפרסום, הנותן ביטוי לציפיות הפרסומאים, שירד ברבעון זה בשיעור מדאיג של כ-17.5%.

1. המפרסמים חוששים ממדיניות הממשלה: נתוני מדד הפרסום לרבעון השלישי של 2013 נותנים ביטוי להשפעות עונתיות ובמיוחד להשפעת החגים. מהנתונים והפרסומים של יפעת בקרת פרסום עולה כי ההוצאה לפרסום בתקופה לפני החגים עלתה השנה בשיעור מרשים של כ-15% בהשוואה ל-2012. עם זאת, ההוצאה השנה עדיין נמוכה בכ-25% בהשוואה לתקופה שלפני המחאה החברתית. כלומר, פעילות הפרסום בתקופה שלפני החגים לא הצליחה להשפיע על התוצאות הרבעוניות. כאמור, מדד הפרסום ירד ברבעון זה בהשוואה לרבעון הקודם ובוודאי שלא חזר לרמה שלפני המחאה החברתית.

נתוני מדד הפרסום סותרים לא רק את ההרגשה הכללית הקיימת בימים אלה בענף, בו מדברים על סוג של התאוששות, והיא סותרת גם מדדים כלכליים אחרים הנותנים תחושה מסוימת של אופטימיות, בהם המדד המשולב של בנק ישראל, נתוני הלמ"ס, נתוני רשתות השיווק ועוד. באיגוד חברות הפרסום מסבירים את הפער בין המדדים האחרים לזה של האיגוד בכך שענף הפרסום הקטן והתנודתי עדיין לא התגבר על גלי ההדף של המחאה החברתית והוא ממשיך להתנהל באופן מרוסן ומכווץ.

סברה נוספת היא שמדד הפרסום של הרבעון האחרון נותן ביטוי לחששות המפרסמים והפרסומאים מהמדיניות הכלכלית המרסנת של הממשלה, הכוללת קיצוצים בתקציב והעלאות מסים. במקרה כזה מאותת מדד הפרסום גם על האטה אפשרית בפעילות הכלכלית במשק בחודשים הקרובים, לפחות בתחום הצריכה.

2. גם בעולם מנמיכים תחזיות: הנתונים המצטברים של מדד הפרסום לשלושת הרבעונים האחרונים מצביעים על התאוששות בפעילות הפרסום בישראל בחודשים ינואר-ספטמבר 2013, למרות שמדד הרבעון השלישי "מקלקל את החגיגה" ועלול להשפיע גם על התוצאות של 2013 כולה. אבל ההתנהלות של ענף הפרסום בישראל דומה למה שקורה בעולם. ההוצאה הגלובלית לפרסום תגדל ב-2013 אך תחזיות הצמיחה האופטימיות של האנליסטים מתחילת השנה השתנו. חברת GroupM לדוגמה, עדכנה באמצע חודש אוגוסט את תחזיותיה להוצאה העולמית לפרסום. התחזית עכשיו היא גידול של 3.4% במקום 4.4% בתחילת השנה.

ההוצאה הריאלית לפרסום, שהיא הפרמטר החשוב ביותר במדד הפרסום, מיטיבה לאפיין את ענף הפרסום הפגיע והתנודתי במיוחד מאז פרוץ המחאה החברתית. מהנתונים עולה כי ההוצאה לפרסום חזרה אמנם לרמה של המחצית הראשונה של 2011 - בעידן של טרום המחאה החברתית - אך הפעילות נותרה תנודתית ועדיין לא התייצבה מגמה רציפה של צמיחה בהוצאות לפרסום.

יתכן שמעבר מתמיד ומתמשך של חלק מפעילות הפרסום לאינטרנט משפיעה באופן חיובי על ההוצאה לפרסום באינטרנט, אך משפיעה באופן שלישי ובהיקף נרחב יותר על סך ההוצאה לפרסום. הסיבה לכך היא שהפרסום באינטרנט גם יותר זול וגם יותר ממוקד, מה שמביא לכך שבפחות כסף אפשר להשיג לא פחות מבחינת חשיפה. מפרסם שהקצה חלק מהפרסום שלו לאינטרנט על חשבון אמצעי מדיה אחרים, לא יעביר שוב את היתרה למדיות המסורתיות וכך למעשה הכסף נגרע מעוגת הפרסום.

3. הטלוויזיה לא חזרה לימי השיא: בכל הקשור לטלוויזיה, מצטיירת תמונה מעט שונה. מעט פרדוקסלי לדבר בימים אלה על בעיה כלשהי באמצעי מדיה זה, שכן הוא נהנה מביקוש שיא שלא נראה פה בשנתיים האחרונות, אך זה קשור יותר לאופן ההתנהלות של המפרסמים מאשר לאיזשהו שינוי מגמה.

הטלוויזיה המסחרית הצליחה לעבור את המחאה החברתית תוך מזעור נזקים, ולאחר ההתרסקות הגדולה סביב המחאה היא התייצבה והתחזקה בקו רצוף במשך שבעת הרבעונים שחלפו מאז. בשני הרבעונים הראשונים של 2013 גדלה ההוצאה לפרסום בטלוויזיה - אמנם לא באופן דרמטי אך בשיעורים של כ-3.5% שאותתו על יציאה מסטגנציה. אבל ברבעון האחרון שוב ירדה ההוצאה לפרסום בטלוויזיה בשיעור של כ-2%. למרות העליות, ההוצאה לפרסום בטלוויזיה עדיין לא חזרה לרמה של הרבעון הראשון של 2011 לפני פרוץ המחאה החברתית.

הטלוויזיה נפגעת ברבעון זה לא רק ברמת היקפי הפרסום אלא גם בנתוני הרייטינג. מהנתונים עולה כי הרייטינג של הרבעון השני של 2013 מצביע על ירידה קטנה בשיעורי הצפייה הממוצעים בערוץ 2 בהשוואה לרבעון הקודם ועלייה קטנה ברייטינג של ערוץ 10. ניתוח נתוני הרייטינג הרבעוני הממוצע בערוצים המסחריים מצביע על כך שהצפייה בטלוויזיה המסחרית בישראל ב-4.5 השנים האחרונות לא נפגעה, למרות בעיות הרווחיות ולמרות התחזקות הפרסום הדיגיטלי.

ניתוח מחירי הפרסום בטלוויזיה בשנים האחרונות מלמד על מגמת יציבות עם תנודות תקופתיות במחירים, בהתאם לרמת הפעילות בענף ובהתייחס לתיקונים עונתיים מתבקשים. ברבעונים הראשון והשני של 2013 עלו המחירים בשיעור של 5% ו-6% בהתאמה. ברבעון השלישי לעומת זאת ירד המחיר הממוצע של נקודת רייטינג בכ-5% למרות השפעת החגים. נתון זה הוא פועל יוצא של ביקוש המפרסמים ונתוני הרייטינג ואלה משפיעים על נתוני ההוצאה לפרסום בטלוויזיה.

4. סרטי התדמית חוזרים למסך: מספר הפקות הטלוויזיה החדשות ירד ברבעון השלישי של 2013 בכ-3% בהשוואה לרבעון הקודם. מספר הפקות טלוויזיה חדשות הוא פרמטר הנותן ביטוי לציפיות המפרסמים ביחס להיקף הפעילות בחודשים הקרובים.

לצד ההפקות החדשות יש לשים לב לסוג הקמפיינים שעולים לאוויר. קשה להתעלם מהעובדה שברבעון האחרון עולים יותר ויותר קמפיינים שאינם מתמקדים אך ורק בהארד סייל. למסך חזרו מספר לא מבוטל של סרטי תדמית, שאמנם לא מגיעים לרמת ה"שואו" שאפיינה אותם לפני עידן המחאה אבל בעצם זה שהם קיימים יש משהו המעיד על הלך הרוח של המפרסמים ועל נכונות מסוימת שלהם לצאת מהבונקרים לאחר תקופה ארוכה.

הביקוש לעובדים בחברות הפרסום ירד ברבעון האחרון בשיעור ניכר של 17.5% בהשוואה לרבעון הקודם. עם זאת, בדיקת "גלובס" שנעשתה באחרונה העלתה כי בחודשים האחרונים לא נפגע שכרם של עובדי הענף ובכל הרמות הוא נשאר זהה לזה של השנה שעברה.

גיוס עובדים

מדד הפרסום הרבעוני

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?