גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו מדינה דו-קוטבית שצריכה טיפול פסיכולוגי דחוף"

הנריקה צימרמן הוא התגלמות העיתונאי החדש - הוא מספק לבדו ידיעות חדשותיות ל-5 כלי תקשורת ב-5 שפות, לפעמים בפער של 5 שניות זו מזו

כשהנריקה צימרמן היה בן 11 החליטה אמו שהגיעה השעה ללמד את הילד פרק חשוב בהלכות החיים ולתת לו הרצאה בנושא חינוך מיני. "חיינו בחברה מאוד שמרנית בפורטוגל, אבל היא חשבה שזה חשוב, והיא הסבירה לי את הכול בפירוט שאני חושב שאז גם בגיל 30 לא היו נותנים", הוא נזכר. "למחרת, באתי לבית הספר והחלטתי לספר לכל הילדים את מה שלמדתי. זאת הייתה ההרצאה הראשונה בחיים שלי, ואני חושב שיותר לא הצלחתי לזכות שוב בכזאת תשומת-לב".

בבית הספר לא ראו את העניין בעין יפה, והאם זכתה לשיחת נזיפה מהמנהל, אבל מאז מנסה צימרמן לשחזר את החוויה, להדהים את הקהל בעלילה פנטסטית שתהיה טובה מכדי שתהיה אמתית, לכבוש את העורכים שלו עם הזווית המקורית שעליה לא חשבו, ובקיצור, להביא את הסיפור.

את הסיפורים שלו הוא מספר כיום בלא פחות מ-5 שפות. לצופים בישראל הוא מוכר בעיקר בזכות כתבותיו ב"אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, ונוסף על כך הוא משמש זה כ-20 שנה כתב לענייני המזרח התיכון של ערוץ הטלוויזיה הספרדי "אנטנה 3", ככתב של רשת הטלוויזיה הפורטוגלית SIC. בתקופה האחרונה הוא גם מכין כתבות באנגלית ובצרפתית לערוץ הבינלאומי החדש i24news שמשדר מישראל, ולערוץ הטלוויזיה הסיני הבינלאומי CCTV. וזה בלי להזכיר את העיתון הקטלאני "לה ואנגרדיה", שגם עבורו הוא מדווח על הנעשה במזרח התיכון.

"המשבר הכלכלי בספרד דווקא פתח לי דלתות", הוא מספר. "היתרון הגדול שלי הוא שאני יכול לנהל את עצמי. והיום אני בעצם לוקח את אותו חומר גלם שמעניין אותי בנושא מסוים ומגיש אותו בכל מקום בדרך אחרת".

- נשמע מאוד מבלבל.

"למי שלא חווה את זה על בשרו זה באמת נשמע נורא מבלבל, אבל אני גדלתי ככה, בכמה שפות. 20 ומשהו שנה אני משדר ככה - בפערים של 5 שניות. אני מסיים שידור חי בשפה מסוימת ואומרים לי 'עכשיו שפה אחרת', ואני עובר, ומעולם לא טעיתי בקטע הזה".

הוא מקרין נימוס ואלגנטיות זרים, אירופיים, אבל האמת היא שצימרמן, 54, נמצא בלבנט כבר מגיל 16 (עם הפסקה קצרה של שליחות בת 4 שנים בספרד), אחרי שהגיע לביקור בארץ בחופשת הקיץ והחליט לא לחזור לבית ההורים בפורטוגל. לטלוויזיה ולעיתונות כמקצוע הוא התגלגל רק בראשית שנות ה-30 לחייו, כשערוץ אנטנה 3 הספרדי הציע לו לסקר מטעמו את ועידת השלום במדריד.

"זה היה בשבילי בית ספר מדהים, חוויה מרתקת, וכשחזרתי - חזרתי עיתונאי, והחלטתי שזה מה שאני הולך לעשות", הוא אומר. "הרגשתי שבתחום הזה אני יכול לשלב את שתי האהבות שלי: תקשורת וישראל".

עברו עוד שנים לא מעטות עד שנחשף גם לצופי הטלוויזיה המקומיים, כשהחל להכין כתבות ל"רואים עולם" בערוץ הראשון. בהמשך התגלגל ל"אולפן שישי" בערוץ 2, שם ב-3 השנים האחרונות ניתן לצפות בכתבות שלו מדי כמה חודשים. "מי שבאמת נתנו לי את הצ'אנס החזק שם זה אבי וייס (מנכ"ל חדשות 2, י"כ), שנדמה לי שאהב את הדברים שעשיתי, וגולן יוכפז (לשעבר עורך "אולפן שישי" וכיום מנכ"ל חדשות 10). גולן הוא שדחף אותי פנימה, הוא איש מרשים מאוד, עיתונאי ברמ"ח איבריו", הוא אומר.

ועכשיו אתם מתחרים. בערוץ 10 העלו מהדורה חדשה שמנסה לקרוא תיגר על הדומיננטיות של "אולפן שישי", אבל בינתיים העסק שם לא ממש מתרומם.

"נכון, אבל יכול להיות שהמצב הזה ישתנה בצורה זו או אחרת, ותחרות היא תמיד בריאה וחיונית. אני מאמין שצריך לתת להם זמן וזה טוב מאוד אם ערוץ 10 יתקדם. הם יצאו מתקופה של חוסר ודאות גדולה ומנסים עכשיו לעשות סדר באורוות. אני מכיר טוב את גולן ואני אומר: הוא ייתן פייט. אני משוכנע שאם הוא עשה את המעבר הזה, הוא הולך לתת פייט גדול. ושוב אני אומר - זה מצוין".

- אחת הביקורות על "אולפן שישי" היא שהוא יותר מדי ממלכתי וממסדי. אתה מסכים עם הביקורת הזאת?

"תראה, היו תקופות שחשבתי שהוא יותר ממלכתי. יש פה אולי בעיה ברגע שאתה מנצח ומביס בצורה כזאת כל תחרות, ולא משנה מהי. כי ערוץ 10 עושה עבודה טובה, ובכל זאת הוא מובס בפערים גדולים".

קשרים עם החמאס

הכתבות של צימרמן ב"אולפן שישי" מתבססות בדרך-כלל על הקשרים שיצר מחוץ לישראל (ועל הדרכון הזר שלו), בעיקר במדינות המזרח התיכון, אבל כמובן תוך הדגשת הזווית הישראלית והיהודית. חלקן אנקדוטות חביבות ולא מזיקות כמו ביקור במגדל הגבוה בעולם בדובאי, או בעלות כותרת פנטסטית מהסוג שכל עורך יתקשה לסרב לה, כמו "הקשר היהודי של אוסמה בן-לאדן", אבל הרבה מהן בעלות מטען משמעותי יותר, בעיקר בכל מה שקשור לאירועי האביב הערבי בשנים האחרונות במצרים ובסוריה, ולעולם הערבי בכלל. בסוף השבוע הקרוב (ה-18 באוקטובר), למשל, עומדת להיות משודרת ב"אולפן שישי" כתבה שלו ובה רשמיו מביקור שערך במחנה הפליטים הענק - השני בגודלו בעולם, לדבריו - שבצפון ירדן, אליו נמלטים מאות אלפי סורים.

ההישג העיתונאי האחרון שלו הוא דווקא התיעוד המצולם הנדיר של האפיפיור פרנסיקוס במעונו בוותיקן, זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד ("הייתי מאוד סקפטי עד השנייה שנכנסנו למתחם הוותיקן ובעצם גם אחר כך. בלב כבר חשבתי 'וואו, איזה פלופ זה הולך להיות'").

אחד הדברים שהכתבות שלך מתאפיינות בהם, הוא הסיקור והתיעוד של אירועים וגורמים לא-ישראליים במזרח התיכון, כשמטבע הדברים בהרבה מקרים מדובר בקשרים שאתה צריך לתחזק עם אויבים מרים של ישראל.

"כשנכנסתי לעיתונות השארתי את הרגשות בצד, וכמו כל עיתונאי שרוצה לחפש סיפור פיתחתי קשרים עם החמאס, עם הג'יהאד האסלאמי. הם אולי חשדו שאני ישראלי או יהודי, בכל זאת צימרמן, אבל בשנים הראשונות, כשלא הייתי מאוד ידוע, זה נשאר בצד. גם כשגילו למשל שאני יודע עברית לא החרימו אותי, כולל השייח' יאסין, אגב. מי שבא אחריו, רנטיסי, היה אנטישמי בצורה מחרידה".

- והיו סיטואציות שחשת בהן בסכנה?

"ודאי, היו סיטואציות. תראה, כשאני התחלתי בשנות התשעים זה היה עולם אחר. ב-1997 הנשיא קלינטון עמד להגיע לביקור בעזה, ואני הלכתי אז לראש הג'יהאד האסלאמי, עבדאללה שאמי, כי חשבתי שהוא יכול להתנגד לביקור. והוא אמר לי 'אני רוצה לראות את קלינטון מת מחר פה בעזה'. זה שודר, הסוכנויות התחילו לצטט את זה, ואז המפיק הפלסטיני שלי מעזה מתקשר אליי בבהלה ואומר לי: 'תשמע, הסי.איי.אי והמשטרה הפלסטינית באו לעצור את שאמי ועוד 10 מנהיגים של הג'יהאד, בגלל הריאיון שלנו'. ואני למחרת צריך להיות בעזה לסקר את הביקור של קלינטון, להסתובב בעיר, וזה לא היה פשוט, זה היה מפחיד אפילו.

"אחרי כמה חודשים, שחררו את שאמי ובאתי לדבר איתו, לדעתי הוא כבר ידע שאני יהודי וישראלי, ובכל זאת הוא קיבל אותי, אבל כשיצאנו משם, אני והמפיק, סגרו עלינו חבורה של אנשים והתחילו לצעוק שאנחנו מהמוסד. רצנו לאוטו, ופשוט הסתלקנו משם, וזה היה קטע מאוד לא נעים".

- ואיך אתה מרגיש היום בביקורים במדינות ערב, במדינות המפרץ למשל?

"אני שומר על כללי זהירות מסוימים, אבל לדוגמה אני לא מסכים - וזה קרה לי כבר כמה פעמים - שמנהיגים ערבים, כולל מאוד קרובים לפה, מציעים לי שמירה צמודה. אני לא מסכים, כי אני חושב שזה מזיק עוד יותר".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי