גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי נאמנויות זרות במו"מ להסדר מס מחשש למיסוי רטרואקטיבי

התיקון לחוק הנאמנויות יחייב את כל הישראלים הנהנים מנאמנויות שיצר תושב חוץ לדווח על קיומן של הנאמנויות, שעד כה לא היו חייבות בדיווח ■ לפי התיקון, חלק מנאמנויות אלה יחויבו במס רטרואקטיבי ■ מומחי מס: "מאות ישראלים חוששים"

"עשרות אנשים הנהנים מנאמנויות זרות מנהלים בימים אלה מגעים עם רשות המסים, מתוך רצון להגיע איתה להסדרי תשלום עוד לפני כניסתו לתוקף של חוק הנאמנויות בינואר 2014" - כך אומרת ל"גלובס" עו"ד ענת טנא, שותפה-מנהלת במשרד עורכי הדין אלתר, מהמובילים בתחום המיסוי.

הסיבה למגעים היא השינוי החקיקתי בנוגע למיסוי נאמנויות במסגרת חוק ההסדרים.

נאמנות הינה מערכת יחסים משפטית הנוצרת מכוח הסכם במסגרתו מעביר בעל נכסים (יוצר הנאמנות) נכסים השייכים לו לידי אדם אחר (הנאמן), במטרה שהאחרון ינהלו לטובת אדם שלישי (הנהנה). הנאמן מחויב לטפל בנכס לפי תנאים הנקבעים בהסכם, לטובת הנהנה.

החוק הקיים, שנכנס לתוקף ב-2006, קבע פטור ממס על נאמנות, אותה יצר תושב חוץ. לפי המצב החוקי הקיים, כאשר תושב חוץ מקנה נכסים וכספים לנאמנות לטובת תושב ישראל, לא קיים חיוב במס שוטף בשל הפירות, לרבות ריבית, דיבידנד, שכר דירה וכדומה, שנצברים בנאמנות בחו"ל. בנוסף, גם חלוקת כספים לנהנה הישראלי לא חייבת במס במועד החלוקה.

במסגרת הדיונים בחוק ההסדרים טענה רשות המסים כי יתרון מיסוי זה נוצל לרעה במקרים מסוימים, כאשר ישראלים העבירו דרך תושבים זרים הון לא מדווח שלהם לנאמנות לטובת עצמם, כאשר השליטה בפועל על הנאמנות נתונה לנהנה הישראלי ולא לנאמן, או שיש מעורבות דומיננטית של הנהנה בהחלטות.

מיסוי הנהנה

עקב החשש מתרמיות, תוקן חוק הנאמנות במסגרת חוק ההסדרים, באופן שעיגן בתוכו מנגנון של "נאמנות קרובים", במקום "נאמנות יוצר זר". החל מינואר 2104, נישום יידרש להוכיח קיומה של קרבת משפחה בדרגה ראשונה או שנייה על מנת שתתקבל הטבת מס בשל נאמנות, כשהיוצר הוא תושב חוץ והנהנה הוא תושב ישראל.

בנוסח החדש בחוק מוגדר ההסדר כ"נאמנות קרובים", המאפשרת את דחיית החבות במס. נאמנות קרובים זו תמוסה בגין חלקו של הנהנה הישראלי בלבד, באחת משתי החלופות הבאות (לפי בחירת הנאמן): או באופן שוטף מדי שנה וביחס לפירות הנאמנות בלבד בשיעור מס של 25%, כאשר החלוקה בפועל תהיה פטורה ממס בידי הנהנה; או במועד החלוקה בעתיד לנהנה, בשיעור מס של 30% בגין כספי החלוקה. אם ניתן להוכיח מהו מרכיב הקרן ומהו מרכיב הפירות בכספי החלוקה - ישלם הנהנה מס בשיעור 30% רק בגין מרכיב הפירות.

עו"ד יאיר בנימיני, שותף מיסוי במשרד אפשטיין-רוזנבלום, מסביר את השינוי: "עד היום נאמנות שנוצרה בידי תושב חוץ עבור תושב ישראלי, נהנתה מ-3 הטבות מס: היא לא הייתה חייבת בדיווח, היא גם לא הייתה חייבת במס בישראל עבור ההכנסותיה, וגם במקרה שבו הנהנים היו מקבלים כספים מהנאמנות - הם לא היו צריכים לדווח. החל מ-2014 כל ההטבות ישתנו".

לדברי עו"ד טנא, "בעבר היה גם פטור מדיווח על נאמנויות, אך התיקון לחוק מחייב את כל הנהנים בנאמנויות לדווח קודם כל על קיומן של הנאמנויות. עד עכשיו הן בכלל לא היו בבסיס המס, לא היה צורך להצהיר עליהן. כעת, עקב התיקון, חלק מהנאמנויות, שיידווחו פעם ראשונה ב-2014, יימצאו בבחינה רטרואקטיבית של רשויות המס.

"יבואו רשויות המס ויבחנו האם הנאמנויות האלה בשנים הקודמות באמת היו נאמנויות שהיו צריכות ליהנות מהפטור בחוק של נאמנות יוצר זר, שבאמת לנהנים לא הייתה מעורבות או שליטה בנכסי הנאמנות, כפי שדרש החוק הקודם, שפטר אותן ממס.

"נישומים היום חוששים מאוד שכשהנאמנות שלהם תגיש פעם ראשונה דוח ב-2014, רשות המסים תחליט שהיא לא עמדה בתנאי החוק הקודם, ותוציא שומה רטרואקטיבית לשנים שחלפו. אותם נהנים יחויבו על סכומי כסף גבוהים שקיבלו מהנאמנות 20 שנה אחורה".

לכן, מבהירה טנא, הן מחשש מהמס הרטרואקטיבי והן כדי להבהיר מה דין ההכנסות מהנאמנות החל מ-2014, קיימות היום פניות רבות לרשות המסים במטרה להסדיר את הנושא.

- התיקון משפיע רק על בעלי הון. כמה בעלי הון כאלה יש?

טנא: "מדובר בהיקפים של סכומים מאוד מאוד גדולים. הדוגמה הכי מפורסמת היא של בני שטיינמץ, שמנהל דיון בבית המשפט על נכסי נאמנות שהוא הנהנה בהם ואומר: 'יש יוצר זר, זה לא אני, לי אין השפעה על נכסי הנאמנות, אני רק ממליץ לכל החברות, ואני יועץ ואני לא המחליט'.

"בדרך-כלל מי שטורח ועושה נאמנויות הם בעלי ההון. לא ראיתי נאמנות שנפתחה על פחות ממיליון דולר, וגם זה יחסית חריג. מקימים נאמנות לפחות על מיליון דולר, כשבדרך-כלל מדובר על מיליוני דולרים רבים. יש עשרות נאמנויות כאלה בארץ, אם לא מאות, כשהנהנים הם תושבי הארץ שיחויבו פתאום במס".

בימים אלה, בשל המחלוקת שעלולה להיווצר ביחס לחבות המס בישראל החלה על הכנסות של נאמנויות, שבהן הנהנה הוא תושב ישראל, מגבשת רשות המסים הסדרי מעבר שיסייעו "לרכך" את כניסתו לתוקף של פרק הנאמנויות החדש.

בנוסף, הרשות הודיעה כי כדי להבטיח פשטות בדיווח וביישום התיקון, תקודם תקינה שתסדיר את מנגנון הזיכוי ממס זר בנאמנויות שבהן היוצר הוא תושב חוץ.

פירוק על הפרק

עו"ד בנימיני מוסיף כי תושבי ישראל שהינם נהנים מנאמנות, מרגישים דחיפות לבצע שינוי במבנה הנאמנות ובמקרים מסוימים אף דוחפים לפירוקה. "בחלק מהמקרים, הרצון לפרק את הנאמנות מגיע מהנאמן הזר, שעצם חובת הדיווח בישראל יוצרת אצלו חשיפה, שנאמנים בדרך-כלל אינם מוכנים לקחת על עצמם".

לדבריו, "קיימת בעיה בחלק מהמקרים לפרק נאמנות, למשל במקרה שבו הנאמנות נוצרת עבור ילד שעדיין לא נולד, או במקרה שבו נאמנות מראש אמורה להיות עבור נהנה שהגיע לגיל 25, והוא עדיין לא הגיע לגיל הזה, ואז נשאלת השאלה למי בעצם מעבירים את הכסף שהפקיד היוצר בנאמנות.

"במקרה שבו היוצר נפטר, הבעיה אקוטית ממש. בחלק מהנאמנויות הזרות, מוציאים את הנהנים הישראלים מהנאמנות, כדי שהנאמנות לא תחויב בדיווח. רצוי לכל מי שקשור, להיערך בצורה מושכלת לקראת כניסתם לתוקף של שינויי החקיקה בתחילת השנה ולבצע, במידת הצורך, שינויים נדרשים".

"עבור בעלי ההון בחו"ל זו גזירה פסיכולוגית קשה"

עו"ד שירה שיין, שותפה בכירה במיכאל שיין ושות' ומנהלת בחברת אם.אס.איי שיין גלובל פמילי אופיס, המייצגת משפחות רב-לאומיות ומנהלת נאמנויות ונכסים משפחתיים, אומרת בהתייחס לחוק הנאמניות החדש, שייכנס לתוקף בינואר 2014, כי "שיקול-הדעת אם ללכת להסדר או לא לפנות לרשות המס מאוד תלויה בנסיבות. מי שהיה עד היום בתחום אפור, שלא היה ברור אם הנאמנות שלו עמדה בתנאי החוק, אז הסדר בשבילו זה דבר פנטסטי; מי שלא היה בטוח אם הוא בנאמנות, אותה יצר תושב חוץ שלא חייבת בדיווח או כן חייבת בדיווח, אז הסדר זה מתנה בשבילו; אבל מי שכן פעל במסגרת החוק עד היום, אז כל החקיקה הזו במסגרת חוק ההסדרים זה 'bad luck'. יש פה הרבה מיסוי רטרואקטיבי והרבה 'ברוך', ויוצרי הנאמנויות בחו"ל ממש לא מבינים מאיפה זה נפל עליהם".

לדברי עו"ד שיין, בעלי הון בחו"ל שרצו להיטיב עם קרובים ישראלים נדהמו לשמוע על התיקון החדש. "אני צריכה להגן כל הזמן על מדיניות המס החדשה הזו מול לקוחות בחו"ל, שלא מבינים את השינוי הזה. הלקוח שלנו שהוא תושב חוץ לא מבין איך זה ייתכן שאם הוא היה מוריש או נותן במתנה נכסים או כסף לתושב ישראל אז זה היה פטור ממס, אבל עכשיו בגלל החוק הוא יצטרך לשלם אחוז מסוים מההון שמצוי בנאמנות לרשות המסים - זו גזירה שקשה פסיכולוגית לעכל אותה.

"מכיוון שכל הלקוחות שלנו פעלו על-פי חוק עד היום, אז אין להם שום טעם לנסות להגיע להסדרים עם רשות המסים - אז ההסדר שיגרום לכך שהם ישלמו מס בישראל, החל מעוד כמה חודשים, פשוט 'מבאס' אותם".

האופציות למיסוי "נאמנות קרובים" בגין חלקו של הישראלי:

■ באופן שוטף מדי שנה וביחס לפירות הנאמנות בלבד בשיעור מס של 25%, כאשר החלוקה בפועל תהיה פטורה ממס בידי הנהנה הישראלי.

■ במועד החלוקה בעתיד לנהנה, בשיעור מס של 30% בגין כספי החלוקה אם ניתן להוכיח מהו מרכיב הקרן ומהו מרכיב הפירות בכספי החלוקה - ישלם הנהנה הישראלי מס בשיעור 30% רק בגין מרכיב הפירות.

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק