גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טבע תופסת אמריקה

ג'רמי לוין משנה את פני חברת התרופות הישראלית, ולא בטוח שלטובה

1. אלוהים, אומרים, נמצא בפרטים הקטנים, והפרטים הקטנטנים, הלא-חשובים לכאורה, הקטנוניים לכאורה, מעידים יותר מכול על התמונה המלאה, זו שקרובה יותר למציאות ובדרך כלל מנסים להדחיק או להסתיר. גם הסיפור הבא יישמע לכם מעט קטנוני, לא ממש חשוב, סוג של רכילות, אבל יש בו מוסר השכל חשוב.

המטה של חברת טבע, שעמדה השבוע במרכז העניין התקשורתי בעקבות ההחלטה לפטר מאות עובדים בישראל, נמצא כבר תקופה ארוכה מאוד בפתח תקווה, מרחק נסיעה של כמה דקות מהמרכז הרפואי רבין (בילינסון). שטח הנדל"ן שבו ממוקם המטה הדי גדול ודי ישן משתרע על כ-27 אלף מ"ר וחוזה השכירות שלו יסתיים בסוף 2014. אלי הורביץ ז"ל ודן זיסקינד, לשעבר מנהל הכספים של טבע, התגאו תמיד בעובדה שמשרדי טבע אינם מפוארים וצנועים, במיוחד ביחס להצלחת החברה ולשווייה בבורסה.

לאורך השנים הזדמן לנו לבקר פעמיים במשרדים בפתח תקווה. אכן, הייתה בהם צניעות, אפילו קיצונית כמעט - רהיטים שניכרו בהם השנים, ובאופן כללי תחושה של סגפנות, אולי בבואה לדמותו של הורביץ. משרדי ההנהלה, משהו די סמלי, שיקפו את הישראליות הישנה של טבע, למרות ההצלחה המסחררת שלה אז ואף שהצמיחה בקרבה עשרות מנהלים עם חשבון בנק של עשרות מיליונים לפחות. לא נוצץ, לא ראוותני, לא מנקר עיניים.

כשג'רמי לוין, מנכ"ל החברה הנוכחי, נכנס לתפקידו במחצית הראשונה של 2012, הוא מאס במסורת והחליט להפוך את מטה המשרדים מן היסוד. לוין הוא ההיפך הגמור מהורביץ: איש החיים הטובים, חובב מסעדות יוקרתיות ויין משובח. לוין החליט לנער את הבניין, בנה לו לשכה רחבה ויוקרתית (צריך להיות הוגנים: לפי עדויות של אנשים שביקרו במתחם לא מדובר במשהו מנקר עיניים ויוצא דופן, אבל בהחלט יוקרתי). גם המתחם הירוק מסביב למשרדים שודרג ונוספו מדשאה ופינות ישיבה, משהו שמזכיר קצת כפר נופש. סביבת עבודה רגועה, נעימה ונוחה היא בהחלט דבר שאין לזלזל בו, אבל בלי ספק, עלותה לא מבוטלת.

צריך להבין: עלות זו הייתה שולית בסך הוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות של טבע ב-2012, שהגיעו ל-1.2 מיליארד דולר. זה כלום, בוטנים, כסף גדול לכאורה שנבלע בים של הוצאות ענק. אבל הכסף הוא לא ממש העניין החשוב פה, אלא הנראות והמידתיות. המסר של לוין והיו"ר פיליפ פרוסט היה: טבע עוברת אמריקניזציה. התהליך הזה התחיל בבניין, אבל לא נגמר שם, כפי שמיד נראה. לראשונה יש לטבע יו"ר אמריקאי ומנכ"ל אמריקאי, וזה בהחלט בא לידי ביטוי בתרבות הארגונית. באופן טבעי, לוין הקיף את עצמו באנשיו ודחק אחרים, במיוחד את הישראלים.

2. הנה רשימת המינויים של לוין:

ד"ר קרלו דה נוטריסטפאני מונה לנשיא ומנכ"ל התפעול הגלובלי והחל לעבוד בחברה באוגוסט 2012. נוטריסטפאני היה חבר בצוות ההנהלה של בריסטול מאיירס, שממנה הגיע גם לוין לטבע.

פול ג' סכרי מונה לסמנכ"ל קבוצה בכיר, מנהל פיתוח עסקים גלובלי ומנהל עסקים אסטרטגיה ראשי והחל לעבוד בחברה ביוני 2013. סכרי עבד בעברו בנוברטיס (אחת המתחרות הבולטות של טבע). גם לוין בילה בחברה הזאת תקופה לפני שעבר לבריסטול מאיירס ומשם לטבע.

מדי וינר הייתה כפופה ללוין בנוברטיס והובאה על ידיו לטבע כדי להוביל צוות שבוחן את המיזמים המיוחדים בחברה.

ג'יל דה-סימון מונתה לתפקיד חדש בטבע: סמנכ"לית בכירה ומנהלת כללית של תחום בריאות האישה הגלובלי בטבע, שתפקח על כל היבטי הפעילות של עסקי בריאות האישה בחברה. דה-סימון הגיעה לטבע מ... בריסטול מאיירס.

ד"ר מייקל היידן מונה לנשיא המו"פ הגלובלי של טבע ולמדען הראשי במאי 2012, באותו חודש שבו נכנס לוין לתפקידו. היידן היה לפני כן מדען ללא ניסיון בחברת פיתוח תרופות.

במקביל הזיז לוין כמה מנהלים. ניחשתם נכון, הם ישראלים. ד"ר אהרון שוורץ, סגן נשיא טבע וסמנכ"ל מיזמים ייחודיים מצא את עצמו בחוץ, אחרי שלוין החליט לרוקן את תפקידו מתוכן והפסיק את שיתופי הפעולה עם חברות הביומד הישראליות. לא לחינם תקף השבוע שוורץ בעיתון "כלכליסט" את החלטתו של לוין ("טבע שגתה כשהחליטה לוותר על תרופות המקור שפותחו בישראל. השקעתי בתוכניות הפיתוח האלה המון שנות עבודה. מובן שאני חושב שזה היה צעד לא נכון, אבל קטונתי").

אהרון יערי, מוותיקי טבע, נדחק הצדה ולבסוף החוצה, ומונה השנה למנכ"ל בזן, חברה הנמצאת בצרות צרורות. פרופ' יצחק קרינסקי, שכיהן כסמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי בחברה, עבר לטוקיו אחרי שקיבל תפקיד חדש - יו"ר טבע יפן ודרום קוריאה. קרינסקי רואה בזה קידום, גורמים אחרים בטבע רואים את המעבר אחרת לגמרי.

מנהל ישראלי אחד, אבינועם ספיר, דווקא קודם - למנהל טבע ישראל. ספיר, אגב, הוא מהמייסדים של מפלגת "יש עתיד" שבראשות שר האוצר יאיר לפיד. האם אין פה חשש לניגוד עניינים, לפחות למראית עין? הרי ההידיינות של האוצר עם טבע על הרווחים הכלואים ושינוי משטר המס שלה (אם אכן אפשר לשנותו) נמצא עתה בשיאו ותהיה לו השפעה של מיליארדים על טבע.

שוב, המינויים הללו די טבעיים. כל מנהל מביא בדרך כלל את האנשים "שלו", אבל התנועה היא מובהקת: יותר מנהלים אמריקאים, הרבה פחות ישראלים. עוד שלב במהפך האמריקאי של החברה.

3. טבע מעסיקה שתי חברות ייעוץ מהגדולות בעולם: בוסטון קונסלטינג ומקינזי. ההתקשרות עמן נעשתה עוד לפני שלוין נכנס לתפקידו במאי 2012, אך עבודתן קיבלה משנה תוקף לאחר שגיבשו את התוכנית האסטרטגית החדשה של לוין. השבוע היא עלתה לדיון ציבורי נוקב בעקבות פרסומה תחת הכותרת המוזרה "טבע מאיצה את תוכנית ההתייעלות", שאמורה לחסוך לחברה קרוב ל-2 מיליארד דולר בשנה ולגרור בעקבותיה פיטורי אלפי עובדים.

על פי הערכות, עלה גיבוש התוכנית הזאת בלבד מיליונים רבים, יש הנוקבים אפילו במספר גדול בהרבה. בטבע מאשרים היום ל"גלובס" שעלות הייעוץ הכוללת לכ-70 מדינות בעולם נאמדת ב-70 מיליון שקלים, בתשלום חד-פעמי.

על תפקודן של חברות הייעוץ הארגוני יש מחלוקת רבת שנים מאז הפכו פופולריות והפכו פריט חובה למנהלים - עוד תופעה אמריקאית מאוד. יש הרואים בחברות הייעוץ אם כל חטאת של הקפיטליזם, אחרים רואים בהן ברכה, מומחים הנוחתים מבחוץ ומעניקים לחברה פרספקטיבה שלעתים היא מתעקשת לא לראות.

אנחנו מעולם לא הבנו את השימוש המוגזם והלא-מידתי ביועצים ארגוניים ובחברות ייעוץ ואת התשלום המופרז שהן גובות. בשביל מה בדיוק משלמות החברות למנהלים ולסמנכ"לים ולעוזריהם האישיים ולכל צוותי הניהול המנופחים שכר נדיב, אם לא כדי להכיר היטב את השוק שבו פועלת החברה ולהתוות לה אסטרטגיה? עזרה מבחוץ? או.קיי, אבל למה לשלם כל כך הרבה?

מקינזי העולמית הוציאה משורותיה לא מעט בכירים שבילו או מבלים עכשיו בכלא, אחרי שעברו מייעוץ לניהול חברות וסרחו. מקינזי היא זו שהתפארה במוניטין ובחדשנות של אנרון, זמן קצר לפני שקרסה ברעש גדול. צריך לקוות שהתוכנית האסטרטגית שגובשה בטבע לא "תבשר" חלילה על הבאות.

4. כשהצרות נערמות, כל השדים יוצאים מהבקבוק. כל עוד טבע הייתה שם נרדף להצלחה וליצירת ערך, איש לא התעניין בדברים הפחות נעימים שמתרחשים בה. כשהפכה מהמאמי הלאומית לשק החבטות הלאומי, הדברים הפחות נעימים עולים לכותרות.

מבחינת העובדים, יצא לאור הסוד הגלוי: טבע היא בסך הכול מראה להתרחבות הפערים החברתיים - קבוצה מצומצמת יחסית של מנהלים גרפה את כל השמנת, רוב העובדים קיבלו שכר נמוך יחסית אבל עם תנאים נלווים כמו סבסוד קייטנות וכדומה.

מבחינת ההנהלה, אז כך: מתחת לפני השטח מתנהל קרב אמוציונלי מאוד בתוך חילופי האשמות בין ג'רמי לוין לשלמה ינאי, קודמו בתפקיד. לוין, בפועל, מחק את האסטרטגיה של ינאי וגם "מחק" חלק מאנשיו. ינאי וחבריו להנהלה הקודמת, כמו שוורץ, מפנים אצבע מאשימה לאסטרטגיה החדשה של לוין. אסטרטגיה-אסטרטגיה, טבע היא "ספינה ענקית", הניהול בה אינו עניין של מופע קסמים.

ג'וזף חימנז, מנכ"ל ענקית התרופות נוברטיס, הגדיר זאת יפה: פיתוח תרופות, הוא אמר, מזכיר יותר תכנון והרכבה של נושאת מטוסים. אתה מחליט על מוצרים עם לוחות זמנים של שבע-שמונה שנים. חימנז, אגב, הוא לא רופא ולא מדען, עניין מרענן יחסית בחברת תרופות. מה הצמיחו זרעי האסטרטגיה של לוין נדע בעוד כמה שנים. מה שהצמיחו זרעי האסטרטגיה של ינאי אנחנו רואים כבר עכשיו, ומתברר שחלקם לא היו ממש מוצלחים, במיוחד ההחלטה להתמקד ברכישות ענק בתקופה יחסית קצרה ובמחיר מוגזם.

לא רצוי אף פעם להכליל, אבל חלק מהתסיסה החברתית של השנים האחרונות בארץ ובעולם הוא תוצאה של תרבות הניהול שהתפתחה בחברות. נטפלים לכאורה לתשלום כזה או אחר למנהל, אף שמדובר בסכומים שוליים יחסית למחזור של החברה ולרווחיה, אם יש כאלה, אבל שוב, העניין הוא מידתיות ונראות. מנהלים נוהגים לקטר על ועדים, על עובדים, על פריון של עובדים, אבל מתקשים להסתכל במראה.

לאורך עשרים השנים האחרונות נתקלנו בתופעות מדהימות: מנהלים שעובדים חזק מאוד על המיתוג האישי שלהם. הביצועים שלהם לא חשובים כמו הרושם שהם יוצרים, הדימוי, הפוזה, התמונה שתופיע בעיתון ומיקומם בסדר הנואמים באירועים שונים. הם משקיעים בזה אנרגיות בלתי נתפסות. חלקם נעים מכישלון לכישלון, רובם מקיפים את עצמם בחבורה של בעלי משרת משנה למנכ"ל, סמנכ"לים, עוזרים אישיים, יועצים תקשורתיים ויועצים ארגוניים. בדרך כלל מדובר בעדר חנפנים. לא פעם הם שיכורי כוח, שיכורי הילה, זחוחים עד בלי די ומאבדים כל קשר עם עובדיהם ומפעילים עליהם לחצים לא סבירים. זה כולל גם עיתונאים בכירים, "טאלנטים" לכאורה בארגון שלהם, שמדברים גבוהה-גבוהה על ערכים חברתיים אבל מתעלמים ממה שקורה בארגון שלהם.

5. ומה לנו כי נלין על המנהלים, הרי היה להם מורה דגול, מורה דרך מצוין, מופלא ממש - מר בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל וגדול המנותקים. איננו יודעים אם שמתם לב, אבל נתניהו הוריד לגמרי פרופיל בעניינים הכלכליים. שום מילה, שום התייחסות, שום כלום. כמנהל המדינה, נתניהו מתנהג כאילו בידיו הסמכות, אבל בהחלט לא האחריות, לפחות לא בתחום הכלכלי. תנו לו לדבר על איראן והוא יקפוץ מערוץ לערוץ. ראיון כלכלי? אין על מה לדבר, ו"גלובס" ניסה את מזלו בעניין כבר כמה וכמה פעמים.

נתניהו, מר כלכלה, נתקף לפתע אלם, כנראה בעצת יועצי התקשורת שלו. כאילו אין משבר דיור, כאילו לא היו מעולם גזירות, כאילו הטבות המס חסרות הפרופורציה מעולם לא ניתנו. זה מוזר, כי בקדנציה של נתניהו מחירי הדירות המריאו בעשרות אחוזים והתרחבו הפערים החברתיים באופן משמעותי. בקדנציה שלו כשר האוצר נפרצו כל הסכרים בהטבות מס, ללא בדיקה, ללא הגבלה, ללא מעקב. כל המחדלים הללו הם פרי יצירתו המופלאה של נתניהו ומדיניותו.

השבוע, כש"גלובס" פנה לבקש את תגובת נתניהו על אחריותו הישירה כשר אוצר על ממצאיו החמורים של המבקר בעניין הטבות המס, הוא שוב החליט להתעלם. הוא מצפצף על כולם. יש לו עיתונאים מאוד מאולפים שדאגו להעלים לחלוטין את חלקו בשערוריית המס הגדולה ביותר שהייתה בישראל.

יאיר לפיד בא לנתניהו משמים. מתת אל. כל עוד לפיד מפיץ את הגיגיו בפייסבוק, נתניהו יכול לשתוק ולחגוג. נאמניו של נתניהו בתקשורת אף מנסים להפיל את תיק הדיור או כל תיק כלכלי אחר על לפיד, שמתגלה אף הוא כאדם שלא תמיד ממש מחובר למציאות. הציצו באמרה משמאל של איין ראנד, שהאמינה בשיטה הקפיטליסטית, היא נכונה גם למנהלים וגם לפוליטיקאים: "אדם יצירתי מונע מכוח התשוקה להשיג, לא מכוח התשוקה לנצח אחרים". נתניהו ולפיד אינם עסוקים בלהשיג משהו לציבור, הם עסוקים בלנצח זה את זה. אין ספק, בינתיים נתניהו לוקח בהליכה.

eli@globes.co.il

ג'רמי לוין / איור: גיל ג'יבלי

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש משוטט קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?