ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד החליטו היום (א') למנות את ד"ר קרנית פלוג לנגידה התשיעית של בנק ישראל. זאת, לאחר שנתניהו התנגד למינויה בחודשים האחרונים - חרף המלצתו של הנגיד הקודם, פרופ' סטנלי פישר. לפיד, לעומת זאת, תמך תחילה במינוי פלוג ובהמשך תמך במינויו של צבי אקשטיין.

פלוג מכהנת כממלאת מקום נגיד בנק ישראל, למעשה כנגידה בפועל, מסוף יוני 2013, המועד שבו פרש פישר מתפקידו. כס הנגיד נותר מיותם 112 ימים.

היום אמרה פלוג, בתגובה לבחירתה: "אני היא מודה לראש הממשלה ושר האוצר על מינויי לנגידת בנק ישראל. בפני הבנק והמשק ניצבים אתגרים משמעותיים ואני מצפה לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם צוות העובדים והמנהלים המקצועי והמסור של הבנק, כמו גם עם גורמים ממשלתיים שונים, על מנת לעמוד באתגרים הללו".

נתניהו ולפיד מסרו בהודעה משותפת: "התרשמנו מתפקודה של ד"ר פלוג בחודשים האחרונים בראשות בנק ישראל, ואנו בטוחים שהיא תמשיך לסייע לנו בהצעדת כלכלת ישראל להישגים נוספים מול הטלטלה הכלכלית העולמית".

פלוג קיימה לאחרונה כמה פגישות ושיחות עם דמויות מפתח בכלכלה העולמית ועם בכירים בבנקים מרכזיים, הן בכנס בשווייץ והן בוועידה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון. אירוע חיצוני נוסף, שאולי העניק "רוח גבית" לבחירתה, הייתה הכרזת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על מינוייה של ג'נט יילן ליו"ר הפדרל ריזרב. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של הבנק הפדרלי שאשה תעמוד בראשו. ועכשיו, גם בבנק ישראל.

המועמדת של פישר

ועדת טירקל אישרה כבר לפני יותר מחודש את שלושת המועמדים הסופיים לתפקיד הנגיד - פרופ' מאריו בלכר, פרופ' צבי אקשטיין וויקטור מדינה. שבועות רבים לפני כן כבר היו שמות שלושת המועמדים ידועים לכל. כל זאת, לאחר הפיאסקו הכפול שבו נאלצו פרופ' יעקב פרנקל ופרופ' ליאו ליידרמן למשוך את מועמדותם לתפקיד בזה אחר זה.

כל זה, על רקע סירובו המוחלט של נתניהו למועמדותה של פלוג, שהייתה המועמדת המועדפת על פישר לתפקיד. פלוג חזרה לתמונת המירוץ רק בסוף השבוע האחרון, לאחר שנפגשה עם נתניהו שהבהיר לה, בשינוי עמדות מוחלט, שהיא "מועמדת ראויה כמו כל השאר".

חזרתה של פלוג ריחפה באוויר זה שבוע ימים, בעיקר אחרי שכמה מבכירי בנק ישראל החלו להפעיל לחצים כבדים על דוד וזאנה, יו"ר ועד עובדי בנק ישראל (ירושלים) למשוך תלונה שהגיש ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדבר דוח ביקורת קשה בה מעורבת פלוג ובעלה פרופ' שאול לאך. יצוין כי מדובר בדוח ביקורת בן כ-15 שנים שאין בו ביקורת ישירה על פלוג וכי ועדת טירקל בדקה אותו בעת מינויה למשנה לנגיד.

הדוח, שנחשף ב"גלובס", מתייחס להעסקתו של לאך במחלקת המחקר של בנק ישראל באופן "חריג, בלתי תקין ובניגוד לכל נוהל תקין" כאשר פלוג כיהנה כסגן מנהלת המחלקה. בעקבות עבודות אלו קיבל לאך כ-108 אלף שקלים.

אקשטיין, שקיבל את ההודעה על אי מינויו מראש הממשלה איחל לפלוג הצלחה בתפקיד והודה לראש הממשלה כי שקל ברצינות יתרה את מועמדותו. "אני שמח להמשיך בתפקידי כדיקן ביה"ס לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה, בהוראה ובמחקר וכן, ביתר פעילותי הציבורית", הוא מסר.

גם בלכר איחל לפלוג הצלחה בתפקידה החדש: "קרנית היתה תלמידה מצוינת שלי ואני זוכר אותה לטובה. אני מאחל לה המון בהצלחה ואני לרשותה תמיד. אני מודה לראש הממשלה שנתן בי אמון מלא".

פלוג החלה את דרכה בבנק ישראל ב-1988 במחלקת המחקר, לאחר שארבע שנים לפני כן הצטרפה ככלכלנית לקרן המטבע הבינלאומית. במסגרת עבודתה עסקה בנושאי מקרו-כלכלה ושוק העבודה בהם סוגיית שכר המינימום, קליטת העלייה והעוני. בין 1994-1996 עבדה בבנק האינטר-אמריקאי לפיתוח ככלכלנית מחקר בכירה. ב-1997, שבה לבנק ישראל ומונתה לסגנית מנהל מחלקת המחקר. בשנת 2001 מונתה למנהלת מחלקת המחקר ולחברת הנהלת בנק ישראל.

ביולי 2011 מונתה פלוג לתפקיד המשנה לנגיד בנק ישראל.‏ בתחילת יולי 2013, בעקבות פרישתו של סטנלי פישר מתפקיד נגיד בנק ישראל, מונתה לממלאת מקום הנגיד.‏ שמה הועלה, כאמור, כמועמדת לתפקיד - אולם נתניהו טען כי אינו מסכים עם מדיניותה הכלכלית. עם הפרסומים בדבר בחירתו של ליאו ליידרמן לתפקיד זה, אף הודיעה פלוג על כוונתה לפרוש מהבנק.‏ כעת היא חוזרת לראש המערכת, הפעם באופן רשמי וקבוע.