גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אתם שם בישראל, תמשיכו לעשות בדיוק מה שאתם עושים"

מנהל הבידור של צ'אנל 4 הבריטי, ג'סטין גורמן, מספר על האיזון העדין שגורם לערוץ להצליח ועל ההתמודדות עם השינויים בדמוגרפיה של הצופים שגורמת לו לצאת מגבולות ממלכת הטלוויזיה ולחפש להיטים חדשים מעבר לים - כאן אצלנו

דברים משתנים בימים אלו בטלוויזיה הבריטית. רצועות שנשלטו במשך שנים על ידי הבי.בי.סי, הולכות ונכבשות על ידי הרשת מאפיק 3, ITV. הרשת מיתגה את עצמה והביסה את ההגמוניה המוחלטת של הרשת הציבורית הבריטית הבכירה - בנתוני צפייה, כמו גם ברחש ברשתות החברתיות - בזכות יצירות מופת כמו "ברודצ'רץ'", ו"דאונטון אבי".

אך התמורות הללו, לא ממש מטרידות את אנשי צ'אנל 4. "אנחנו סירת מרוץ והם ספינות ענק", אומר מנהל הבידור של הרשת, ג'סטין גורמן, שמגיע בשבוע הבא לישראל במסגרת כנס INTV. "כמובן שאנחנו ערים למה שקורה סביב ונמצאים בלחץ מתמיד להיות בקו אחיד עם השוק, אבל אנחנו תמיד מציעים את האלטרנטיבה. אנחנו מתחרים אבל לא כמו הבי.בי.סי או ITV. אנחנו לא היינו מזמינים תכניות ענק כמו 'אקס פקטור' למשל, שיכולים להישאר על המסך לנצח. הדי.אן.איי שלנו אחר לחלוטין. הדברים שאנחנו עושים צריכים להיראות אחרת".

בהיותו ציבורי, מרגישים אנשי ערוץ 4 הבריטי כי לחץ הרייטינג אינו מונח כבדות על כתפיהם. "הדמוגרפיה שלנו צעירה ואנחנו אוהבים את הצופה הצעיר. אנחנו לוקחים בחשבון שאנחנו ערוץ שאופן הצפייה בו הוא כזה שאנשים עוברים דרכנו ודוגמים אותנו, ולא בהכרח כל הזמן יושבים ורואים תוכנית ברצף. אם הייתי צריך לתאר את הדי.אן.איי שלנו, זה מעל לכל הצורך לקחת סיכון. כערוץ שהוא גם ציבורי וגם מסחרי כאחד, העובדה שאנחנו לא עובדים עבור רווח, מאפשרת לנו לקחת סיכונים. הערוץ אחר, צעיר, שובב ('נוטי' בלשונו של גורמן - ל"א) וזה הופך אותנו למיוחדים".

שומרים על איזון

צ'אנל 4, הוא שם שאוהבים ואהבו לתת בישראל במשך השנים, כדוגמה מוצלחת לשידור טלוויזיה ציבורי. גם אם זה לא באמת היה תמיד מדויק לאורך חייו, במרביתם היה ממומן מכספי מחויבויות של ערוצים אחרים. המודל הייחודי עליו בנוי הערוץ, מאפשר לו היום למכור פרסום, שהכנסותיו כולן הולכות ישירות בחזרה אל המסך. זאת באמצעות הוצאה של כל כספי ההפקה אל השוק וללא הפקות פנימיות. הרשת עצמה היא גוף ציבורי, המחזיק בשורה ארוכה של ערוצי בת.

"אנחנו כרגע בתקופה מצוינת", אומר גורמן. אחת ההצלחות הגדולות שרשומות תחת שמו היא העלאת השעשועון הפופולרי "אל תפיל את המיליון", שזכה להצלחה ברחבי העולם. בין השמות המזוהים עם הרשת, זה של המגיש והקומיקאי אלן קאר, ומותגים כמו "החתונה הצוענית הגדולה והשמנה שלי" ששברה שיאי רייטינג, כמו הרבה מתחום הדוקו ריאליטי ובהם "לחנך את יורקשייר", שעוקב אחר הנעשה בבית ספר, "יומנו של נער בתול" ותוכניות רבות על חיות בית. לצדן, תוכניות רכש אמריקאיות המוכרות לצופה הישראלי כמו "הבחורה החדשה", "הומלנד" ו"סוכני S.H.I.E.L.D", שתופסות משבצות מרכזיות.

- המודל הציבורי הייחודי שלכם אכן כל כך מוצלח?

"הוא ללא ספק מיוחד", אומר גורמן בבריטית. "יש איזון מיוחד, בין המסחרי לציבורי, שדואג שאנשים יבואו לראות את הערוץ ומאפשר לעשות דברים מגוונים יותר. צריך לשמור על האיזון הזה, ולכן זה כה מצליח ולכן זה עובד. בשורה התחתונה אנשים מסתכלים על התוצאה. ואם תראה ערב שידור שלנו שמורכב מחדשות מחד ומאידך תוכניות מאוד מסחריות, כמו 'מה שקורה בצ'לסי', אתה תבין איך זה עובד. אתה צריך למתוח את עצמך אינטלקטואלית".

- ומה באשר לתהליכי הפנימיים אצלכם, זה יכול לעבוד מבנית?

"זה עובד כך כבר 30 שנה. אנחנו תומכים בסקטור העצמאי ולכן זה תמיד אתגר. אנחנו לא עושים הפקות בתוך הבית ואני לא רוצה לחשוב מה היה קורה בלעדינו לשוק ההפקה המקומי. הם חייבים אותנו. הייחוד הוא מה ששם אותך בפוזיציה שהופכת אותך למיוחדת".

- בריטניה ידועה בחוקים המעניקים זכויות רבות למפיקים, על פני גופי השידור. איך אתה כמנהל בערוץ מתמודד עם זה?

"השוק משתנה לחלוטין, אם תלך עשור אחורה, היו הרבה יותר חברות הפקה עצמאיות, כך שההסכמים האלה הם לא לכל האורך. יש תזוזות והעצמאיות משתנה. כך או אחרת, כולם תמיד ירצו יותר כדי שיוכלו לעבוד ולהחזיר את הכסף למסך. בערוץ שלנו יש היום 700-800 עובדים, ואנחנו גוף רזה ולא רודף בצע. הכסף חוזר למסך. אנחנו במצב בריא אבל הקרב הוא על האיי.פי - אנחנו לא מייצרים מכוניות, אנחנו מפעל לרעיונות ולכן תמיד תהיה התמודדות מול כוחות השוק וזה בריא".

לדבריו גורמן, המעבר לדיגיטל צפוי לאתגר את תעשיית הטלוויזיה העולמית, בכל מה שקשור לזכויות. "יהיו זכויות חדשות שאנחנו לא מכירים ולא חשבנו עליהן בכלל. אנחנו נמצא, וכבר מוצאים, את עצמנו בעולם עם כמה שיותר פלטפורמות חדשניות ואנשים יחליטו איך הם רוצים לצפות, מתי ובאיזו תדירות, והדבר עשוי לשנות לחלוטין את כל הסכמי הזכויות הנהוגים בשוק כיום".

לא לחפש מה "נכון"

"יש לנו יחסים מאוד מיוחדים עם הטלוויזיה בישראל", אומר גורמן. לדבריו, "האיכות של רבות מהתוכניות שמגיעות מישראל גבוהה מאוד ולמעשה אנחנו שמים עין על כל מה שעושים אצלכם".

כבר היום מנהלת הרשת מו"מ מול מספר גורמים בישראל על פיתוח של תכנים משלנו, ובין היתר נפגש גורמן עם אנשי קשת ועם אבי ארמוזה. "יש שני דברים שאנחנו מתעניינים בהם ספציפית, אבל לא חכם מבחינתי להגיד מה הם. בכל אופן, כדאי לנו מאוד להשקיע ביחסים עם ישראל", הוא אומר.

המחלקה שתחת אחריותו כבר רכשה את זכויות הפורמט "פלפלים צהובים", אולם עדיין לא שידרה אותו, כמו גם את הפורמט של ארמוזה "המכנה המשותף". בבריטניה מתחילים להתעניין נמרצות בנעשה בישראל, ובין היתר משודרת ברשת ITV, זו העונה השנייה, גרסה מקומית לתוכנית הריאליטי של קשת "3".

- תגיד, השתגעתם? הלוא אתם הבריטים, אתם מלכי היצירה הטלוויזיונית, מה פתאום אתם מחפשים חומרים במדינה עם תרבות טלוויזיונית כה צעירה ונטולת מסורת?

"פעם היה בבריטניה ערוץ אחד והיום אנחנו המון ערוצים שצריכים תוכן. עם כל השינויים שקורים סביב והמהירות שבה צריך להפיק ולהעלות דברים, זה היה מוזר ולא יצירתי אם לא היינו מחפשים מחוץ לבריטניה. ישראל באמת מאוד מרגשת. אני חושב שהחדשים תמיד הכי מעניינים ונקודת הראייה שלהם את הדברים תהיה תמיד תהיה אחרת. הקהל שלנו משתנה ונהיה צעיר יותר וזה היה לא הגיוני, אם היינו עושים את אותו הדבר. החיפוש בישראל ובמקומות אחרים, רק יעשה אותנו טובים יותר. בסך הכל, בסופו של יום, מדובר בהשראה. אסור לחפש איך לעשות את הדברים 'נכון' כמו שאתה רגיל, ככה אתה רק תעשה טעויות. אתה צריך לדעת מי התחרות ומה עושים, ובסופו של דבר העבודה שלי היא להביא אליי את הרעיונות הטובים ביותר לפני כולם".

- עכשיו, כשאתה פוגש ישראלים מעולם הטלוויזיה יותר מאשר בעבר, יש לך טיפ, משהו שהם צריכים לשנות בעצמם?

"אתם שם בישראל, תמשיכו לעשות בדיוק מה שאתם עושים. אתם עושים את זה מצוין, זה עובד טוב. זה תמיד מאוד מהודק, מוצלח ורענן. אני חושב שאתם חמים ואל תעצרו".

- מה אתם מחפשים היום?

"באופן אישי כמי שמחזיק במחלקת הבידור, הצרכים הספציפיים שלי מגוונים. אנחנו מחפשים אחר פורמט ל-17:00 אחר הצהריים. בבריטניה זה חלק חשוב בערוץ, שם אנחנו משבצים שעשועונים שנמתחים על פני השבוע כולו ומשודרים בכל יום ויום, מוקדם יותר.

"בכל הקשור לבידור, הוא תמיד היה אצלנו שובב יותר 'אל תפיל את המיליון', ובאותה מידה אנחנו עושים דברים כמו 'מייד אין צ'לסי'. אני מעוניין לשמוע כל רעיון שמוצע. הרבה פעמים, ואפילו לרוב, הרעיונות הגדולים באים כשאתה לא מחפש אותם באופן ספציפי. אם אנחנו מוצאים רעיון טוב, משימתנו היא להפוך אותו לתוכנית של צ'אנל 4. בכל אופן חייב להיות בו טוויסט, משהו חדש שלא ראינו עד כה. הסגנון, הלוק, הטון, האינטראקטיביות, כשאתה מוסיף את הדברים האלה הם הופכים את הדי.אן.איי של התוכנית למתאימה לערוץ שבו היא משודרת. וצריך לעשות את זה באופן מעודן ולא בוטה. הרעיון יכול להיות ממקום אחר לגמרי, אבל באופן שבו הוא יוצא, הוא ייראה שלנו".

צ'אנל 4 מתפעל פלטפורמות צפייה על פי דרישה דיגיטליות, שמאפשרות צפייה באמצעות כל מכשיר. "האופן שבו אנשים צורכים תמיד ריתק אותנו. אני חושב שהעובדה שיש לך אותנו בסלולר זו תזכורת לכך שאנחנו קיימים. אנחנו עובדים קשה מאוד בעבור חדשנות בעולם הדיגיטלי. הפלטפורמה עליה אנחנו שוקדים כיום היא כזו שתזהה מה אתה מפסיד בטלוויזיה והיא תציע לך לצפות בזה, בכל מקום שבו תהיה.

"הטלוויזיה עדיין מאוד חשובה, אנשים צופים יותר מאשר בעבר, רק שיש יותר בחירה. אני אישית חושב שהטלוויזיה היא איפה שתרצה לצפות בה. אתה חייב היום לצור יחסים מאוד אישיים עם הצופה. אתה צריך לזוז, וחשוב להיות יותר חדשני ולראות מה יהיה בעוד 10 שנים. יש טלפון חדש כל שבוע, הכל הופך מהיר יותר. הדבר המפחיד ביותר הוא כמה מהר הכל מתפתח".

ג'סטין גורמן, מנהל חטיבת הבידור של ערוץ 4 הבריטי

■ מקצועי: חתום על הצלחות כמו "אל תפיל את המיליון", "Stand Up for the Week" ו"The Comedy Gala"

■ רזומה: שימש מפיק בפועל ב"Objective Productions"; הפיק עבורPrincess Productions את "Model Behavior" ולפני כן את "Popstars and Blind Date" עבור Granada

■ עוד משהו: בעבר עסק בהפקת שעשועונים בחברה שעבדה עבור ה-BBC

עוד כתבות

פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי

מנהלי בתי החולים וולפסון והדסה: כך אפשר למנוע קריסה

פרופ’ זאב רוטשטיין וד"ר ענת אנגל, מנהלי בתי החולים הדסה ו-וולפסון, מדברים על הצעדים שיש לנקוט כדי למנוע קריסה

דינה אהרוני, צורפת ומעצבת תכשיטים, בעלת The 8 th floor studio / צילום: תמונה פרטית

"אני רוצה להישאר עם החלום שלי ולהילחם עליו, כי אולי הוא כן יתגשם"

דינה אהרוני, 33, צורפת ומעצבת תכשיטים, בעלת 8th floor studio ● 
"גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אלדן / צילום: יחצ

חברות הליסינג סופגות אש, אבל בדוחות "הכול דבש"

אחת התעלומות הגדולות ביותר של ענף הרכב המקומי היא הדיווחים הטובים של ענף הליסינג בישראל ● רוב מקורות מימון החיצוניים התייבשו כליל מאז החל משבר הקורונה, ועדיין, השחקנים בענף טוענים שרמת הסיכון נותרה יציבה והענף חסון כתמיד

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. קצב רכישות האג”ח מעיד כי הבנק מתכנן להתערב בשוק עוד תקופה ארוכה / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

הנגיד חושף את השיטה: משרד האוצר מנפח אומדנים, והפוליטיקאים חוגגים

בדיון בממשלה הזהיר הנגיד אמיר ירון מפני שימוש בעייתי ביתרות שנוצרות ונתן רוח גבית לשר כ"ץ בוויכוח עם מרידור • במסגרת הדיון טען ירון שהאוצר מחלק רזרבות ללא דיון מקצועי

חיסון לקורונה / אילוסטרציה: Dado Ruvic, רויטרס

אסטרהזנקה חושפת עוד מידע על הניסוי שהוקפא והוחזר, אך הקהילה המדעית דורשת שקיפות רבה עוד יותר

החברה הגיעה למסקנה כי לא סביר שהשיתוק ממנו סבלה אחת מהמשתתפות בניסוי שהיא עורכת לחיסון לקורונה קשור לחיסון, אך לא פירטה את הסיבות שהובילה אותה למסקנה זאת

נציבות שירות בתי הסוהר  / צילום: יוסי כהן

ביהמ"ש דחה עתירת בני זוג הומוסקסואלים לשהות יחד בכלא

"הזכות לחיי משפחה נקבעה כזכות חוקתית" קבע השופט רון שפירא והוסיף כי "אסיר איננו שונה מאדם אחר בכל הנוגע לזכויות החוקתיות" ● יחד עם זאת, דחה את בקשת בני הזוג לשהות יחד בכלא, תוך שקבע כי לא נפל פגם בהחלטת שירות בתי הסוהר 

האזור המתוכנן לבניית מרכז העסקים יואב / צילום: מועצה אזורית יואב

הצלחת מכרז שטחי האחסנה במועצת יואב: בשל הנגישות התחבורתית

עשרות יזמים התחרו על קרקע שבמתחם התעסוקה החדש של המועצה שממוקם ליד צומת מסמיה (ראם) ● בסך הכל ישלמו היזמים למדינה 524 מיליון שקל בגין השטח

עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור / צילום: גיין מדיה

אפולו ורפאל בשת"פ לצורך שימוש ביריעה הסולארית של החברה

סולארפיינט של אפולו תבצע תכנית עבודה שתימשך 13 שבועות ותגיש לרפאל ניתוח תוצאות, לאחר מכן רפאל תבדוק את ניתוח התוצאות בתוך כחודש ותודיע לסולארפיינט תוך ארבעה וחצי חודשים אם ברצונה להתקדם

פקחים מאתרים מבודדים על מנת לוודא שאכן פועלים על פי ההנחיות של משרד הבריאות והממשלה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עלות ימי הבידוד עבור המעסיקים עד כה: 3 מיליארד שקל

כך עולה מבדיקה שערך היועץ הכלכלי של לה"ב, ד"ר רובי נתנזון ● נתנזון: "יש לשקול קיצור של ימי הבידוד המחויבים עקב מגע אפשרי עם חולה מאומת ל-12 יום. קיצור כזה היה חוסך למעסיקים עד כה מעל ל-587 מיליון שקל"

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

הדיווחים על החמרת הסגר העבירו את הבורסה לירידות

עליות של 0.5%-0.7% במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט ● מגמה חיובית באירופה ● מחזור המסחר מסתכם בכ-680 מיליון שקל

לשכת התעסוקה בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

הלמ"ס: מספר מחוסרי העבודה ערב הסגר הגיע לקרוב לחצי מיליון

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את נתוני סקר כוח האדם לחודש אוגוסט, שחלקם פורסמו כבר לפני שבועיים ● מספר הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ ירד באוגוסט לכ-62 אלף, לעומת כ-75 אלף בחודש הקודם

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

גם משבר הקורונה לא בלם את חגיגת גיוסי האג"ח הקונצרניות בתש"פ

המגזר העסקי (ללא פיננסים) גייס כ-43 מיליארד שקל, גידול של כ-30% לעומת שנת תשע"ט, כשמגזר הנדל"ן היווה כ-38% מסך הגיוסים ● במחצית השנה השנייה ניכרה בולטות של חברות בקבוצות הדירוג הגבוהות ביותר

אנשים מחכים בתור לקניות בסופרמרקט במדריד, ספרד / צילום: Manu Fernandez, AP

מחמירה התפרצות הקורונה בספרד: 241 קורבנות ביממה האחרונה

מדובר במספר היומי הגבוה ביותר שנרשם במדינה מאז חודש מאי ● מספר המתים מתקרב ל-31 אלף קורבנות מאז פברואר ● מספר המקרים החדשים זינק בימים האחרונים, ועמד אתמול על כ-11 אלף ● בית חולים גדול בעיר הודיע אתמול כי הוא אינו יכול לקבל יותר חולי קורונה

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry

אמזון: עד סוף 2020 נגייס עוד 150 עובדים בישראל

עם התוספת, צפויה מצבת העובדים במרכזי הפיתוח של אמזון בישראל לעמוד על 1,300 עובדים ● המשרות המדוברות לא יהיו בתחומי המסחר הקמעונאי המקוון, אלא במסגרת פעילות הפיתוח של אמזון בישראל הנוגעות לשירותי הענן שלה AWS, וכן על הפעילות המבוססת על חברת אנפורנה

מפקדת השליטה של צה"ל למאבק בקורונה ברמלה. ממשיכים לעבות את המערך בחוקרים / צילום: דובר צה"ל

מנגנון מיושן של עט ונייר, שפה צבאית ונתונים חסרים: האם צה"ל יכול לנצח את הקורונה

באוגוסט עברה האחריות על מערך החקירות האפידמיולוגיות לצה"ל שהבטיח תוצאות "תוך ימים", אלא שאז התגלה מנגנון מיושן שעובד עם דף ונייר, נתונים אזרחיים שלא מדברים בשפה הצבאית וקושי להצליב נתונים עם השב"כ ומשרד הבריאות • שעת המבחן האמיתית מגיעה עכשיו: האם צה"ל יכול לנצח את הקורונה?

החדר הנקי שבו מייצרים את השתל של V-Wave   / צילום: ארז רוזנפלד

V-Wave השלימה גיוס של 98 מיליון דולר מקבוצת משקיעים מובילים בתחום הביומד

החברה פיתחה דלף (שאנט) לבבי לטיפול באי ספיקת לב ולחץ דם ריאתי ● המוצר כבר נמצא בניסוי קליני מתקדם ולהערכת החברה הכסף שגויס יספיק עד לקבלת אישור FDA לשימוש במוצר

הטרמיט הפורמוסי. המזיק אשר מסב את הנזק הכלכלי הגבוה ביותר לאדם הפרטי ולמדינה / צילום: שאטרסטוק

לראשונה בישראל: הטרמיט המזיק ביותר בעולם התגלה בפתח תקווה

מדובר ב"טרמיט-על", בעל יכולות האכילה והרבייה הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם ● "הוא הורס אדני רכבת ועמודי טלפון. הוא פוגע בקווי תקשורת וחשמל תת קרקעיים וגורם להפסקות חשמל" ● השרה גילה גמליאל: "עם החרפת משבר האקלים, כניסת מינים פולשים לישראל תעלה"

המתחם ביהוד שהוקם במסגרת פינוי בינוי. פסק דין ליורשי המנוחה / צילום: איל יצהר, גלובס

הדיירת המוגנת שנפטרה לא זכתה להגנה מבית המשפט

דיירת מוגנת שדירתה הייתה חלק מפרויקט פינוי בינוי, נפטרה בטרם נהרסה הדירה ● בית המשפט המחוזי קבע שיורשיה לא יקבלו דירה חלופית

מוכר דגים בפרו. לפי הערכות האו”ם, 11 מתוך 15 אזורי המדגה העיקריים בעולם נמצאים במגמת הידלדלות / צילום: Rodrigo Abd, Associated Press

בסוף נישאר בלי דגים: מרבית אזורי הדיג בעולם במצב קריסה

נתוני האו"ם מראים שכ-90% מאזורי הדיג בעולם נמצאים במצב קריסה או בדרך אליו ● בהיעדר ניהול משאבים נכון, המערכת האקולוגית הימית עלולה להתמוטט ולהוביל למשבר מזון ● בישראל, רפורמת הדיג לא מיושמת במלואה ● כעת החשש הוא ששר החקלאות אלון שוסטר יסיג לאחור את ההישגים המעטים בתחום

הדפסת תלת־ממד של מסכות מגן נגד קורונה בצרפת / צילום: Moritz Thibaud/ABACA, רויטרס

הקורונה בשירות המהפכה התעשייתית הרביעית

הכורח למצוא פתרונות להתמודדות עם משבר הקורונה נתן דחיפה עצומה לטכנולוגיות פורצות דרך בשלל תחומים, שכמה מהן משנות את כללי המשחק גם לתקופה שאחרי המגפה ● כיצד נחשפים להשקעה בתחומים אלה?