גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך משלבים שחקני החאן גם דיבוב דמויות לילדים ביום

מהשועל חטפני דרך החתול של שרק ועד לסמי הכבאי, את הקולות של שחקני החאן ניר רון, אריה צ'רנר ויהויכין פרידלנדר, ושל שחקני גשר נטע שפיגלמן וגלעד קלטר, אין ילד שלא מזהה ■ הם מסבירים איך הם משלבים בין תיאטרון תובעני בערב לדיבוב ביום

ניר רון

"בוא'נה, כל הילדות שלי גדלתי עליך"

"אני סופרמן הישראלי", אומר ניר רון, 49, שחקן תיאטרון החאן, שבמקביל מנהל קריירת דיבוב עשירה בת שני עשורים. מאיפה תכירו את קולו? מעבר לסופרמן הישראלי בסדרה המצוירת, רון הוא גם סמי הכבאי המהולל, ראלף ההורס ועוד.

- גם כבאי, גם גיבור על וגם מולייר. הלו"ז שלך בטח צפוף.

"כשעשיתי את סופרמן הייתי מגיע ל-14 שעות שבועיות באולפן. כשעשיתי את ראלף בסרט ראלף ההורס הגעתי לשישים שעות אולפן בחודש וחצי. זאת, למשל, נחשבת תקופה עמוסה. אבל כמות השעות שמדבבים סדרות חדשות בארץ ירדה. כבר לא משקיעים בסדרות חדשות אלא ממחזרים סדרות ישנות ככה שאתה בתנועה כל הזמן, זה משתנה".

- בכל מקרה, זה אף פעם לא על חשבון התיאטרון.

"לא, זה היתרון של הדיבובים - אין לזה מזג אוויר וזה לא תלוי בכלום, מתאמים מתי שנוח לשחקן בין החזרות בתיאטרון. מהבחינה הזאת, זה נוח לשחקן שעובד המון שעות בתיאטרון. זאת עבודה נוספת שמכניסה רווח, לפעמים יותר ולפעמים פחות".

- יותר או פחות?

"התשלום על דיבובים מאוד ירד בעשרים השנים שאני עושה את זה. השכר נשחק בצורה דרמטית. לא האולפנים אשמים בזה, אלא גופי השידור למיניהם, שפשוט לא משלמים מספיק כסף וכולם צריכים להתחלק בעוגה: האולפנים, הטכנאים, הבמאים והשחקנים".

- היית מוותר על הדיבוב אם היית יכול להרשות לעצמך כלכלית?

"הייתי מוותר על כל דבר שאני עושה שהוא לא תיאטרון אם רק הייתי מקבל משכורת מספקת בחאן. המשכורות בתיאטרון אמנם לא נשחקו, אבל הן אף פעם לא היו גבוהות ביחס להיקף העבודה. הדיבוב זאת תוספת שלמרות שלפעמים היא לא גבוהה, צריך אותה".

- אם לא כסף גדול, אז לפחות סיפוק מקצועי? לסמי הכבאי יש הרבה מעריצים.

"אני מדובב את סמי הכבאי שפונה לאוכלוסייה מאוד צעירה וגם ההורים מכירים אותו. הרבה פעמים הורים מבקשים ממני לדבר עם הילדים כשהם מבינים שזה אני. אבל ילדים בני ארבע מסתכלים עליך כמו על עב"מ. אומרים לי 'אתה לא סמי, אתה בכלל לא דומה לו, מה פתאום'. אני חושב שזה די מכה בשביל הילדים, הם נבהלים מזה. מה שכן, כשאני נפגש עם בני נוער או אחרי צבא שמזהים את הקול שלי הם אומרים 'רגע, אתה... אתה...', נתקעים ואז מבקשים 'תדבר רגע, אתה... בוא'נה, כל הילדות שלי גדלתי עליך".

- קצת שונה מהאלמוניות של שחקני התיאטרון ברחוב.

"נכון שפחות מזהים אותי מהצגות, למרות שהקהל של החאן מכיר אותי הרבה שנים והולך איתי מתפקיד לתפקיד. מה גם שהרבה פעמים על הבמה אתה נראה קצת אחרת כי אתה עם פאה ובסוף ההצגה אתה מוריד את הבגדים ומתערבב עם הרחוב. גם בדיבוב, אתה יושב באולפן ואחרי זה יוצא לרחוב. אז נכון שיש את הקול שמזהה אותך, אבל מי שיעמוד מולי לא ידע שעשיתי את סמי הכבאי לעולם".

- אתה עסוק גם באיכות התכנים שאתה מדבב?

"הייתה תקופה לפני מספר שנים שהיה גל של סדרות שהביאו מיפן וסין עם המון אלימות, שיטפון של איכות מחורבנת. השתתפתי בכמה סדרות כאלה וכל הזמן היו צרחות. צרחתי כמו מטורף באולפנים, זה הרג אותי קולית. אבל התחילו לשים לב לזה ויש גם סדרות מקסימות ועדינות".

יהויכין פרידלנדר

"הלב של העניין זה המשחק"

משנות ה-80 מדבב יהויכן פרידלנדר, 57, שחקן תיאטרון החאן, דמויות רבות. עניין מוכר בתיאטרון הוא שבמהלך הצגות בפני בני נוער, כאשר ייכנס פרידלנדר לבמה יתחילו ההתלחשויות בקהל. "זה ההוא מצבי הנינג'ה", יגידו התלמידים אחד לשני. "לא, הוא מהסדרה ארתור".

- נעים מאוד, "רב מגף" מנעלולי פלא.

"כל אחד אומר מאיזו סדרה הוא זוכר אותי, עכשיו אני יודע בת כמה את".

מפתיע לשמוע מפרידלנדר איך לאורך כל קריירת הדיבוב העשירה שלו עד כה הוא כמעט ולא דיבב סדרות ישראליות מקוריות. "בניגוד לארצות שבהם מייצרים את הסרטים", הוא אומר, "אנחנו רק פוסעים בשבילים ששחקנים אחרים עשו לנו".

- כמו שדיבבת את דמותו של הלורד פרקוואד, אויבו של שרק שגילם במקור גון לית'גאו.

"לית'גאו נתן שם קונצרט. שמעתי את זה ואמרתי לעצמי שאני חייב להיכנס לנעליים שלו. זה אתגר משחקי בכל קנה מידה".

- איך התגלגלת לדיבוב?

"הראשון שנתן לי תפקיד דיבוב היה יוני חן וברגע שאתה מתחיל אצל אחד, מתגלגלים לאחרים. בעבר היו הרבה יותר אולפנים וגם שילמו יותר טוב. ההכנסה עצמה, באופן מדהים, הייתה יכולה להגיע להכנסה לא פחותה מהתיאטרון ולפעמים אפילו יותר. אבל לפני 15 שנה דברים השתנו. היום אני מדבב הרבה פחות והתמורה קטנה יותר, אבל עדיין אני נהנה - זה כסף קטן וכיף גדול".

- לא רק הסכומים השתנו אלא גם הטכנולוגיה.

"פעם היו שולחים לנו קלטות כדי להתכונן בבית לתפקיד, היום זה כבר נעשה באולפן. אתה שומע את הדיבוב המקורי ובאותו הרגע מנסה לקפוץ פנימה, אין ממש חזרות ואתה גם לא פוגש את השחקנים האחרים. כל הפלטפורמה הטכנית השתנתה. פעם היית צריך לפתוח את הפה ולסגור ביחד עם הדמות ואז היו גוזרים ומדביקים על סרטים. היום הכול אלקטרוני. לא צריך להיות מודאג אם איחרת במילה, מיד מזיזים את הקול או מורידים ומעלים. הכול בידי המחשב ואתה כלי קטן".

- נשמע מאוד רחוק מהעבודה החיה בתיאטרון.

"נכון, אבל עדיין הלב של העניין זה המשחק. אנשים צעירים שנורא רוצים להיכנס לדיבוב שואלים אותי איך אפשר לעשות את זה. אני עונה להם שזה אפשרי, אבל קודם כול צריכה להיות להם יכולת משחק, מפני שלדבב זה לא רק להמציא צבע של קול אלא במהותו זה משחק לכל דבר, גם בדיבוב הדמות צריכה להיות משכנעת".

גלעד קלטר

"ממש לא חלטורה"

"החיים שלי הם לא סדרת דיבוב מצוירת", מתעקש גלעד קלטר, 37, שחקן תיאטרון גשר, בזמן שהוא עומד על גג הבניין ורעש המולה מסביבו. "מצד אחד בונים כאן בניין ומצד שני יש משאית זבל רועשת", הוא מסביר לטלפון. "אני כאן כי אני מחכה לאיש הדובים".

- אתה עומד על הגג ומחכה לאיש הדובים?

"איש הדודים, לא איש הדובים".

- אה, אבל אתה אופטימוס פריים מהרובוטריקים, אתה יכול לסדר את הדוד לבד. שנה לו את הצורה.

"לדבב את אופטימוס פריים זאת באמת הייתה הגשמת חלום. בתור ילד כל מה שרציתי זה להיות אופטימוס פריים. אם לא הוא, איפה כולנו היינו?", צוחק, "הוא והחבר'ה הצילו את העולם כמה פעמים. זה באמת לדבב מיתוס".

ואכן, כשקלטר לא עומד על הגג או על במת תיאטרון גשר, הוא מדבב עסוק מאוד זה למעלה מעשור. מאיפה הקול שלו יהיה מוכר לכם ולילדיכם? נסו את בוב ספוג, רובוטריקים, פוקימון, הדרדסים ועוד, וישנו גם השועל "חטפני" מהסדרה הפופולרית דורה. "בסופו של דבר, כל בן אדם מכיר את חטפני, או מילדותו או כהורה".

- עד כמה שונה ההתכוננות לתפקיד חטפני לעומת תפקיד בגשר?

"הכנה לתפקיד בתיאטרון זה משהו הרבה יותר רציני, למרות שבציבור מכירים אותי כחטפני הרבה יותר מאשר הדמויות שאני עושה בגשר".

- מבקשים מחטפני חתימות?

"בהחלט, זה כבוד גדול לעשות דמויות מצוירות שנכנסות לכל בית. בדרך כלל מה שמבקשים ממני זה להגיד משהו בקול של הדמות שעשיתי, בערך אלף פעמים ביום".

- ואתה נותן את זה לקהל?

"לפעמים כן. 'שני צורה וצאי לדרך'".

- תודה! עד כמה לדיבוב יש משקל בחיים המקצועיים שלך, כשחקן?

"יש לדיבוב משקל מאוד גדול בחיים שלי. מבחינה מקצועית החיים שלי מתחלקים בין התיאטרון לדיבוב ואני מתייחס לדיבוב באותה רצינות כמו שאני מתייחס לתיאטרון. מן הסתם, בתיאטרון החיפוש והעומקים הרבה יותר משמעותיים מאשר בדיבוב, ששם זה הרבה יותר מהיר. אני גם נחשב למדבב מהיר, אז ההספק שלי די גבוה".

- זה חלק קבוע מלוח הזמנים השבועי שלך?

"לשמחתי הרבה כן. רמת הדיבוב בארץ מאוד גבוהה. לא פעם אני שומע שהדיבוב בעברית עולה על המקור באנגלית. יש שחקנים מאוד מוכשרים בארץ".

- וזה גם מקור הכנסה נוסף.

"זאת השלמת הכנסה מכובדת, משהו שאני נשען עליו וחלק משמעותי בשכר שלי. לשמחתי הרבה יוצא לי להשתכר משני דברים שאני מאוד אוהב. יש אנשים שקוראים לכל מה שלא קשור לתיאטרון חלטורה, אבל עבורי זאת ממש לא חלטורה. זאת עוד התעסקות במקצוע על כל פניו וצדדיו".

- יש טאלנטים בדיבוב שמשלמים להם יותר?

"הרבה פעמים בסרטים מצוירים חברות ההפצה לוקחות שמות של טאלנטים וכוכבי טלוויזיה, שמדבבים את הדמות הראשית בשביל השם ואז הם מקבלים שכר יותר גבוה, אבל בקרב המדבבים בסדרות מצוירות השכר אחיד".

אגב, לאחרונה גם בנו של קלטר, רום, עושה את צעדיו הראשונים בעולם הדיבוב. "הוא בן עשר וחצי ונורא רצה להתנסות בזה. הכנסתי אותו לדיבוב ומסתבר שהוא מאוד מוצלח. אפילו עשינו כבר סדרות ביחד שבהן אני מדבב את האבא והוא את הבן. זה היה מאוד נחמד".

נטע שפיגלמן

"בשבילי זאת השתעשעות נטו"

מעניין מה היה חושב חנוך לוין על דמותה של אדלה פרייס מהסדרה סמי הכבאי או על דמותה של ג'קי מסדרת הילדים קיק, שאותן מדבבת שחקנית תיאטרון גשר, נטע שפיגלמן, 30. בשנת 2007 זכתה שפיגלמן בפרס האקדמיה לתיאטרון כשחקנית המבטיחה על משחקה במחזה יאקיש ופופצ'ה שכתב לוין. "ג'קי זאת דמות מהממת של מעריצה מטורפת וקיצונית. אני אוהבת אותה וגם את אדלה", היא אומרת.

- חשבת שתעסקי בדיבוב כשעלית אז לבמה וקטפת את הפרס היוקרתי?

צוחקת. "דיבוב זה משהו שאני לא לגמרי תופסת כחלק מקריירת המשחק שלי למרות שזה דורש כישורי משחק גבוהים. בשבילי זאת השתעשעות נטו בגלל שהפרנסה שלי לא תלויה בזה. זה כיף לדובב: לשמוע את הדיבוב המקורי, להגיע למסקנה על הדמות, למצוא את החיבור לדמות ולהמציא משהו חדש. ויש גם את המפגש מול ילדים. חברים שלי אומרים לילדים שלהם 'בוא תכיר, זאת אדלה פרייס'".

- איך הם מגיבים?

"ילדים קטנים לא מבינים את הקשר בין הבחורה שעומדת מולם ובין הדמות מסמי הכבאי, שזאת סדרה מאוד מצליחה. יש להם קצר במוח: 'מה זאת אומרת? את לא אדלה פרייס, אני יודע איך היא נראית'. ככה שבטלפון זה עובד יותר טוב ולפעמים אני מסתתרת מאחורי דלת. הרי אני אף אחת מבחינתם, זה נראה להם כמו בדיחה".

- זה לא מתסכל קצת שאת מוכרת בכל בית, אבל בעצם בכלל לא?

"זה משהו שאני כבר מכירה, זה לא מתסכל אותי. גם בתיאטרון זה ככה, ביאקיש ופופצ'ה אני משחקת דמות לגמרי מכוסה עם אף של ליצן, וגם שם אף אחד לא מזהה אותי אחר כך. אנשים אחרי הצגה מרכלים עליי כשהם עומדים לידי. זה נותן הרבה חופש, אני יודעת מה אני מרוויחה מזה ולא סופרת את ההפסדים".

- איך התגלגלת לדיבוב?

"לפני שלוש שנים הגעתי לזה דרך במאי של סדרות שהכרתי. הוא קרא לי לאודישן ועשינו מבחן קול וככה התחלתי. עברתי מסדרה לסדרה. זה משהו שהרבה שחקנים עושים. זה גם נורא כיף וגם כאילו עוד הכנסה".

- כאילו עוד הכנסה?

"עם השנים השכר הולך ויורד בצורה משמעותית. ערוצים מורידים את המחיר עבור קניית סדרה, אז נאלצים למכור סדרות במחיר נמוך. מעבירים הלאה את הקיצוץ עד שזה מגיע למדבב".

- איך נקבע התשלום עבור הדיבוב?

"בסדרות מקבלים תשלום לפי רפליקה, לפי שורה".

- עד כמה הטכניקה מורכבת?

"אי אפשר לשבת ולדבב עשר שעות ביום אלא גג שעתיים. הקול נשחק וזאת עבודה קשה לשבת מול מסך. זה דורש רמת ריכוז גבוהה וגם יש גבול כמה פרקים אפשר לעשות באותו שבוע".

- עד כמה עבודת הדיבוב שונה מהעבודה בתיאטרון?

"מאוד שונה. יש כמובן דמיון כי זה משחק, אבל בתיאטרון אתה עובד על תפקיד במשך שלושה חודשים, ואילו בדיבוב אתה מקבל מוצר גמור שמישהו אחר החליט החלטות לגביו. מעבר לזה שזה תהליך הרבה יותר מהיר, זאת גם עבודה הרבה יותר אימפולסיבית ואינטואיטיבית. אתה משתמש בכל הכלים שיש לך כשחקן, כי לפעמים אתה פוגש בחומרים לראשונה באולפן, כך שזה כמעט אימפרוביזציה. ואילו בתיאטרון אתה נדרש לחקירה. זה קצת מחוץ לקריירה מבחינתי, מקום של כיף".

- כל מה שמחוץ לתיאטרון הוא מחוץ לקריירה בעצם?

"הרבה מהזמן שלי מוקדש לתיאטרון, אבל אני חייבת להודות שאני כבר לא במקום הזה של 'רק תיאטרון' ואני עושה גם דברים אחרים. זה אמנם היה חלום ילדות והגעתי למקום שלא העזתי לחלום עליו, להגיע לגשר, ואני נורא שמחה להיות בו. כל אחד מהדברים האחרים שאני עושה, אם זה לשחק על במה או על מסך קולנוע או מאחורי דמות מצוירת או על במת פרינג' אלה כמעט מקצועות נפרדים עבורי. נכון שלכולם יש אותו גרעין, אבל בדיבוב אתה מתחבא מאחורי מסיכה מסיבית של דמות שיש לה חיים ותנועה - אתה בסך הכול רק אלמנט שחי בתוכה".

אריה צ'רנר

"משתדל להפוך את הדמות לשלי"

לאריה צ'רנר, 56, שחקן תיאטרון החאן, ולשחקן בראד גארט, המזוהה מתפקיד האח של ריימונד בסדרה "כולם אוהבים את ריימונד" יש קריירות דיבוב מקבילות: "אנחנו נפגשים לא מעט", מספר צ'רנר ומדגים למשל בתפקיד השף גוסטו בסרט רטטוי שבו חלקו את התפקיד. "יש לנו גוון קול דומה, אנחנו עושים את כל מגוון הכושים כי יש להם קול עמוק או את תפקיד המאהבים. אני עוקב אחריו בקריירה שלו, משתדל לתת את הכבוד למקור, אבל יחד עם זאת, משתדל להפוך את הדמות לשלי".

צ'רנר הוא שחקן פעיל בשלוש זירות: התיאטרון, הקולנוע והטלוויזיה והדיבוב. אולם שלא כמו רבים משחקני הדיבוב, צ'רנר עוסק בדיבוב סרטים בלבד ולא בסדרות. "לרוב זאת בחירה של במאי שאוהב לשמור לעצמו את הקולות ולא מוותר עליהם, בדומה למנהל תיאטרון ששומר על השחקנים שלו. אנחנו קבוצה של לא מעט שחקנים כמו אלי גורנשטיין, למשל, שעושים דיבוב רק בסרטים".

- זה מתבטא גם בשכר גבוה יותר ששמור למסך הגדול?

"לא בהכרח, שחקן שמדבב סדרות מרוויח תמלוגים בסוף שנה באזור 15 אלף שקל ואילו אני עושה 3,000 שקל מהתמלוגים. בסדרות מן הסתם משלמים פחות כסף לרפליקה, אבל יש הרבה יותר רפליקות שנכנסות. אלה מיומנויות אחרות".

- ואם כבר מיומנויות, עד כמה מיומנות הדיבוב שונה מהתיאטרון ומהקולנוע?

"אלה שלושה סוגים שונים של משחק. בדיבוב יש קסם אחר: אתה יושב בתוך אולפן, די בודד, מולך יושב במאי. אתה מקבל דמות מצוירת ומכניס את הנפח שלך לדמות. מהדבר הטכני הזה נוצרת דמות כמעט בצלמך, כמו ילד קטן שנולד, ולא משנה אם אתה משחק את הטוב או את הרע".

- אבל לבן שלך זה משנה.

"באחד הסרטים שיחקתי את הדמות של הרע ובסוף הסרט אני מת. כל הילדים בבית הקולנוע מחאו כפיים והבן שלי יושב לצדי, מסתכל עליי בעיני עגל. אמרתי לו 'לך על זה' והוא נכנס להיסטריה של מחיאות כפיים. שמחתי כי אפילו הבן שלי קיבל את הדמות שלי כדמות הרע אפילו שזה הקול של אבא".

- בדיבוב אתה מת רק פעם אחת, באולפן, אבל בתיאטרון זה יכול לקרות מדי ערב.

"כל דמות מצוירת חיה את הרגע ומעבר לרגע הזה היא חיה לנצח, ואילו אותלו חי כל ערב מחדש בתיאטרון. אין מה להשוות, אלה שתי אמנויות שונות לחלוטין. גם אמנות הבמאי אחרת לגמרי ופועלת בנוסחאות אחרות ומכיוונים אחרים, ממחקר ומניסיון להגיע אל הדמות הכתובה. בדיבוב זה יותר פשוט וקל לזייף רגש. אני, כמובן, לא עושה את זה, אבל זה בסדר לעשות את זה. ואילו על הבמה לא הייתי מעז לזייף גם אם היה אפשר".

- אבל אתה עוסק בדיבוב לא רק בשביל הכסף.

"לפעמים יש לי חזרה ביום, הצגה בערב ודיבוב בלילה. אם זה היה רק מקור פרנסה ולא הייתי ממש אוהב, הייתי מעדיף שינה טובה על פני 500 שקלים".

- נכון לקבוע שבענף הדיבוב ישנם יותר שחקני תיאטרון משחקני קולנוע?

"נכון. כדי להחזיק סרט מצויר אתה צריך להיות אמין ומגוון הדמויות שלך צריך להיות רחב. שחקני תיאטרון הם שחקנים שבדרך כלל למדו בבית ספר למשחק ויש להם היכולות הללו. הרי גם אם אתה עובד כאח בבית חולים ויש לך סינר לבן, זה לא אומר שאתה יכול לעשות ניתוח לב פתוח".

- ובכל זאת, הדיבוב הפך למקצוע מבוקש.

"שחקנים רוצים את זה כי זה מקור הכנסה, אבל מעבר לכך אנשים פשוט רוצים להתנסות. עולם הטלוויזיה והקולנוע בארץ די סגור כי צריך הרבה פחות מכישרון כדי להיכנס אליו. יש שחקנים בישראל שלא עובדים ואם הם פונים לדיבוב הם מחזירים לעצמם חלק מהכבוד האבוד של המקצוע".

"השכר נשחק בין 25% ל-50%"

70 שחקני דיבוב מתאגדים תחת שח"ם ויוצאים למאבק: "אנחנו נמצאים בתחתית השרשרת"

לפני כחצי שנה התכנסו 70 שחקני דיבוב והחליטו להתאגד תחת שח"ם ולצאת למאבק. "אנחנו קודם כול רוצים להיאבק על השכר", מסבירה השחקנית אורנה כץ, אחת משבעת חברי הוועד של האיגוד הצעיר. "בעשור האחרון שכר המדבבים נשחק בין 25% ל-50%, זאת למרות שמתרבים הערוצים ויש כיום 11 ערוצי ילדים שמשדרים דיבובים לעומת שניים לפני עידן הכבלים. כל אחד מהם מעוניין לשלם פחות לאולפנים ונוצרת תחרות. כל אולפן מוריד קצת את המחיר עבוד הסדרה ואנחנו, המדבבים, נמצאים בתחתית השרשרת".

- וישנם גם יותר מדבבים בענף, שמוכנים לעבוד עבור הרבה פחות.

"אנשים נורא רוצים לדבב. זה חלום לא רק של כל שחקן אלא של אנשים שהם גם לא שחקנים, לכן צריך לאחד ולאגד את כולם שלא יסכימו לעשות עבודה במחיר מגוחך. זה תחום שבו עובדים אנשי מקצוע עם כישורים מיוחדים. לא כל שחקן הוא מדבב מוצלח".

מעבר לשכר, כץ מלינה גם על התנאים: "נכון שאנחנו עצמאים כמו הרבה עצמאים אחרים, אבל אין לנו החזרי נסיעות, לא על אוכל או שום דבר אחר. לפעמים זה כמעט לא משתלם לנו לבוא ועושים את זה רק בשביל להישאר בענף. המצב הזה לא יכול להימשך. אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים ולא רוצים להתפשר על האיכות בגלל שהמחירים יורדים. זה משהו שחשוב לכל הציבור. כל הילדים גדלים על התכנים הללו".

עוד כתבות

גביע העולם בשלוש מדינות / עיצוב: אלישע נדב

מחירי הכרטיסים למונדיאל שברו שיא היסטורי. איזו נבחרת היא היקרה ביותר?

המשחקים האחרונים של רונאלדו ומסי, אורחים כמו מאסק, צוקרברג וטראמפ ופריסה על פני שלוש מדינות הפכו את מונדיאל 2026, שייערך ביוני, לאירוע חריג בכל קנה־מידה ● לראיה: מחירי הכרטיסים שברו שיא היסטורי ● בפיפ"א צופים 6.5 מיליון מבקרים, שייצרו 185 אלף מקומות עבודה למקומיים ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

השר אלי כהן והשר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי אמסלם - לע''מ, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

פשרה בממשלה: האוצר יקבל דריסת רגל בהחלטות על משק החשמל

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום פשרה בין בצלאל סמוטריץ' לאלי כהן, ולפיה החלטות מדיניות במשק החשמל שחוצות עלות תקציבית מסוימת יעברו רק לאחר התייעצות עם משרד האוצר ● זאת לאחר שבאוצר הזהירו כי צעדים יקרים עלולים להתגלגל לחשבון החשמל של הצרכנים ולהזין את האינפלציה, ודרשו זכות וטו

''מיוחסת''. האחים כועסים / צילום: באדיבות yes

כשהכסף נכנס לתמונה, הכול מתערער: "מיוחסת" מעלה שאלות על פריבילגיות

בקומדיה החדשה שעלתה ל-yes ניצבת צעירה שמקבלת ירושה מפתיעה ● היא נשאבת לדרמה משפחתית של חלוקת הון ויחסי כוח, אך מציבה מראה לאחים שגדלו בעושר, ומציעה דרך אחרת לנהל כסף, בלי לוותר על קשר, חום ואנושיות

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

רשות התחרות משנה את הכללים. האם תחנת הכוח דוראד תאושר?

תחנת הכוח דוראד לא הייתה יכולה להתרחב עפ"י התקנות הישנות, בשל מניות המיעוט של אדלטק - יצרנית החשמל הפרטית הגדולה בישראל ● השינוי בתקנות נותן לדוראד הזדמנות נוספת, אך ייתכן כי אדלטק ושותפיה בדוראד ייאלצו להיפרד בכל זאת, דבר שיסיים סכסוך ארוך שנים בין השותפים

עו״ד גיל וייט, שותף מנהל במשרד הרצוג פוקס נאמן / צילום: עידן גרוס

הצעד של הרצוג פוקס נאמן: קרן השתלמות כסטנדרט לכל עורכי הדין

הרצוג פוקס נאמן ייתן קרן השתלמות לכל עורכי הדין החל מוותק של שנה ויעלה את שכר עורכי הדין בשנה הראשונה • קבוצת BST של משפחת טנוס אירחה בכירי משק באירוע בחוות רונית • בנק מזרחי טפחות יעניק מענק לילדים שנולדו אחרי ה-7 באוקטובר 2023, במהלך בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן • וגם: מינויים חדשים בקרן אלפא הזדמנויות ובפלאפון • אירועים ומינויים

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן? / צילום: Shutterstock

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן?

מהי אולומואוצקי טברוז'ק, היכן נמצא רחוב שלושת החצים, ואיזו תחנת רדיו שידרה מבניין בית הספר "המנחיל" שברמת גן? ● הטריוויה השבועית

מתוך הסדרה The Eternaut. לראשונה יצירה עם פריים סופי שיצרה AI / צילום: ©2024 Netflix, Inc

דיסני שילמה מיליארד דולר ל-openAI כי היא הבינה שהיא הפסידה בקרב

העסקה בין דיסני ל־OpenAI מסמנת רגע היסטורי בו הוליווד הפסיקה לנסות לעצור את הבינה המלאכותית, והחלה לנהל אותה מבפנים ● זהו מהלך שנועד לשמור על כוח ושליטה בתעשייה משתנה, גם אם המחיר הוא המרת הנשמה היצירתית באלגוריתמים

מימין: טוביה ברלב, אדם סינגולדה ואייל פסו / צילום: אתר Actelis, טאבולה, יח''צ

הישראלית שזכתה להמלצה חיובית, וזו שזינקה משפל של כל הזמנים

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך סוף השבוע ● גאוזי זינקה במעל 40% ביום שישי, לאחר שירדה החודש לשפל כל הזמנים, בעקבות פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות בנות שלה בצרפת ● טאבולה עלתה בשיעור דו־ספרתי, על רקע המלצה שקיבלה באתר השקעות ● ואקטליס ממשיכה ליפול, עם תשואה שלילית של 96% מתחילת השנה

השנה הטובה של הבורסה / צילום: Shutterstock

שיאניות התשואה וחגיגת משקיעי הריטייל: 5 הערות על השנה ההיסטורית בבורסה

הבורסה לניירות ערך בתל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ומפרסמת את הנתונים של 2025: מחזורי המסחר זינקו, שוק ההנפקות התאושש, ומניות הפיננסים הפכו ללהיט ללא תחרות ● וגם: המשקיעים שהציפו את השוק

נשים מציגות את דגל סומלילנד לאחר הבחירות לשלטון ב־2024 / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

המהלך שמטלטל את אפריקה: למה ישראל הכירה בסומלילנד?

ישראל הפכה לחברה הראשונה באו"ם שמכירה רשמית בסומלילנד כמדינה עצמאית ● מה החשיבות הביטחונית של הצעד למערכה נגד החות'ים, מי המדינה שמשקיעה מאות מיליוני דולרים בטריטוריה האפריקאית - ואיך מגיב העולם למהלך? גלובס עושה סדר

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בג"ץ הוציא צו ביניים: סגירת גלי צה"ל הוקפאה

נשיא העליון יצחק עמית הוציא צו ביניים שמקפיא את החלטת הממשלה על סגירת תחנת גלי צה"ל ● ההחלטה ניתנה לאחר הודעת היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, כי היא תומכת בהוצאת הצו

כסף בקיר. עם אלרם רג׳ואן / צילום: פרטי

הצעיר שסגר את עסקת הנדל"ן השביעית שלו בגיל 27

אלרם רג'ואן רק בן 27 וכבר אחרי 7 עסקאות נדל"ן ● מה שהתחיל ברכישה מוצלחת של דירה להשקעה בפתח תקווה, הפך למסע בלתי פוסק אחרי עוד ועוד אפיקי השקעה משתלמים - וצבירת שלל תובנות מהשטח ● וכן, יש גם את העסקה הלא מוצלחת בערד

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

היועץ הפיננסי ישלם מאות אלפים בגלל שלא מנע מבעל עסק להקים אותו

העליון קבע כי זכותם של עורכי דין לשכר־טרחה אינה גוברת על האינטרס הציבורי שבחילוט כספי נאשמים ● ביהמ"ש דחה תביעה לפיצול משק חקלאי בין שתי אחיות ● יועץ פיננסי חויב לפצות בעל עסק שקרס, לאחר שנקבע כי היה עליו לייעץ לו שלא לפתוח את העסק מלכתחילה ● 3 פסקי דין בשבוע

עידו דויטש / צילום: קין עלית צילומי תדמית

בגיל 8 הוא פתח עסק בבית הספר. היום הפיתוח שלו משמש גופי ביון וממשלות בעולם

הוא גדל בקריית שמונה, הפך את בית הספר לזירת עסקים, שיחק בהפועל גליל עליון וחלם להגיע ל־NBA ● אחרי שניסה לכבוש את ארה"ב עם מיזם לשטיפת סכו"ם, חזר לארץ ● היום הפיתוח שלו משמש גופי ביון וממשלות בעולם ● שיחה קצרה עם עידו דויטש, מייסד–שותף ומנכ"ל ארגו

מתקני סולאר / צילום: Shutterstock

כבר הכריזו ש"הסקטור כולו מת". אבל אז המניות האלה זינקו ב־100% ויותר

כמו הקנאביס, כבישי ההטענה החשמליים ושלל מניות חלום שצמחו בשנות הקורונה, היו מי שטענו שגם חברות האנרגיה המתחדשת הן טרנד בועתי חולף ● עם עליית הריבית והשבעת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, קשה היה לדמיין את הענף מתאושש ● אבל הביקוש האינסופי לחשמל בצל מהפכת ה־AI שינה את התמונה

דיוויד גוקלר,  מנכ''ל סנדיסק / צילום: ap, Don Feria

זינקה 600% בחודשים: המניה הכי טובה במדד S&P 500 השנה והקשר הישראלי

חברת אחסון המידע סנדיסק, שהקים וניהל בעבר אלי הררי, זינקה ב־614% והיא נסחרת בשווי של 36.6 מיליארד דולר ● החברה מעסיקה מאות עובדים בישראל, לאחר שרכשה כאן בעבר את מפתחת ה"דיסק און קי" ● בצמרת התשואות ב־S&P 500 - עוד 3 חברות מתחום אחסון המידע

מסחר פיזי בכסף בהודו / צילום: ap, Anupam Nath

המתכת היקרה שעקפה את הזהב בסיבוב, ושברה שיא של 45 שנה

מחיר החוזים על הכסף זינק ביותר מ־160% מתחילת השנה, בעודו שובר שיא של 45 שנה ● דצמבר היה אחד החודשים הטובים בהיסטוריה של התעשייה ● אבל יש מי שמזהירים: "מחירי הכסף נוטים לזנק מהר - ואז לקרוס"

כמה עולה לגור במרחק הליכה מהים / צילום: Shutterstock

7 מיליון שקל בנהריה, 58 מיליון בתל אביב: כמה עולה לגור ליד הים בישראל?

2025 סיפקה שלל עסקאות בלתי שגרתיות על קו החוף. יצאנו לבדוק את המובילות שבהן ● הסקירה כוללת מדגם של עסקאות שבוצעו לאורך חוף הים התיכון - מנהריה שבצפון ועד לאשקלון שבדרום