גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה עולה לנו צי הרכב הצבאי?

מתקציב הביטחון עולה שרק הדלק זה 150 מיליון שקל בשנה

בימים אלה שוקדים במשרד הביטחון ובצה"ל על הכנת מכרז ליסינג חדש להצטיידות בכלי רכב צמודים לאנשי הקבע, מה שנקרא "רכבי תנאי שירות" או "כלי רכב לבנים".

המכרז אמנם ייצא לאור רק במחצית הראשונה של 2014, אבל כמו כל דבר שקשור לכסף ולקופה הציבורית בימינו, גם הנושא הזה קיבל לאחרונה גוון פוליטי-חברתי. אבל אם נשים רגע בצד את הפוליטיקה, נגלה שזהו מכרז לוגיסטי שאינו שונה מבחינה עקרונית מהמכרזים שבאמצעותם בוחר המגזר הפרטי בישראל את כלי הרכב הצמודים לעובדים. הדבר השונה הוא כמובן סדרי הגודל.

הצבא ומשרד הביטחון מעולם לא ששו לפרסם נתונים מדויקים על היקף כלי הרכב ה"לבנים" בצה"ל, אולם דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מספק מספרים די מדויקים: נכון לסוף 2011 היו בשימוש צה"ל קצת יותר מ-14 אלף כלי רכב "לבנים", מהם כ-10,200 רכבי ליסינג צמודים לאנשי קבע. הנתון הזה הופך את צי הליסינג של צה"ל לגדול ביותר בישראל - כמעט פי 3 מזה של אלביט, למשל.

לצי כזה, הממומן כולו מכספי משלם המסים, יש פוטנציאל להפוך דוגמה ומופת לשוק הציים האזרחי בישראל, והוא יכול גם לתפקד כמעין "שדה ניסויים" של הממשלה, שבו היא מיישמת את הרפורמות והרגולציות בענף הרכב שהיא מנסה "להלביש" על השוק הפרטי. לפיכך ניקח לנו כאן חירות להשיא כמה עצות למתכנני המכרז ולמנהלי הצי הענק הזה בעתיד.

התאימו את המכוניות למשתמשים

עוד לפני שראינו את המכרז, אנחנו יכולים לנחש כיצד ייראה פרק "דרישות הסף הטכניות". כמו בעבר, הדרישות העיקריות יהיו מידות חיצוניות של הרכב (מקסימום ומינימום של אורך, רוחב ובסיס גלגלים, עד לרמת הסנטימטר). כמו במכרז הקודם, סביר להניח שהמידות הללו יתאימו ללא יותר מ-3-4 דגמים, שמתוכם יבחר הצבא (במקרה הטוב) שניים. המכרז גם יכלול קטגוריות להתאמת גודל הרכב לדרגת המשתמש - "משפחתית קטנה" לקצינים זוטרים, "משפחתית" לבכירים יותר ומכוניות מנהלים לצמרת הפיקודית.

אלא שגישת ה"מידה אחת לכולם" מתאימה אולי לבחירת מדי ב' ושכפ"צים, לא לניהול ציים מודרני. הגישה העדכנית בשוק הפרטי היא "לתת למשתמש לבחור ברכב המתאים לו" במגבלות התקציב. כלומר, להציג "מאגר" רחב של דגמים, שמתוכו יוכלו המשתמשים לבחור את הרכב לפי צורכיהם. קצינים רווקים, שמסלול הנהיגה העיקרי שלהם הוא מגוש דן לקריה, יוכלו לבחור רכב עירוני קטן וזריז. בעלי משפחות יוכלו לבחור מכוניות מרווחות יותר ועם תא מטען גדול יותר, ומי שעבודתו מחייבת אותו בנסיעות ארוכות בכבישים בין-עירוניים יוכל לבחור רכב הולם למטרה זאת.

בבחירת הרכב היינו ממליצים לצבא גם להפנים נושאים כמו נתוני פליטה וזיהום. המדינה השקיעה לא מעט בהגדרת "קבוצות הזיהום" של כלי הרכב ובהטיית השוק הפרטי לכלי רכב נקיים יותר. מה שטוב לאזרח הקטן אמור להיות טוב - במכפלה של עשרת אלפים - גם לצי הרכב הגדול במדינה.

גם לסוגיית צריכת הדלק המוצהרת, קריטריון מכריע בבחירת כלי רכב לצי של צה"ל, היינו מתייחסים בפרופורציה. רוב המכוניות המודרניות מציגות כיום, "על הנייר", נתונים פנטסטיים של צריכת דלק ממוצעת, שהמרחק רב ביניהם לבין צריכה בתנאי אמת (בוודאי בצה"ל). לא יזיק אם מישהו בארגון הגדול הזה יתפנה כדי לקחת את המכוניות המועמדות לנסיעת מבחן, כדי לבדוק את צריכת הדלק בתנאי אמת (כמו שעושים כתבי רכב, למשל).

נהלו את הצי כמו שצריך

העלויות האמיתיות של צי הליסינג הצה"לי קבורות ומוסוות בתקציב הביטחון עמוק יותר מסודות האטום, אבל אפשר לחשב אותן בקירוב.

בהנחה שרוב המכוניות בצי הן "משפחתיות קטנות", ואם לוקחים את ההנחות המוסדיות הנכבדות שלקוח כצה"ל מקבל מחברות הליסינג ומהיבואנים - שעדיין צריכים להרוויח - אפשר לקבוע עלות ממוצעת משוערת של כ-1,500 שקל בחודש לרכב לחוזה ליסינג, כלומר 15 מיליון שקל בחודש, או 180 מיליון שקל בשנה בדמי חכירה בלבד.

יש גם עלויות דלק. נאמר שרכב בצי הצה"לי נוסע רק 25 אלף ק"מ בשנה (בפועל, לעתים כפול מזה) וצורך - בחישוב אופטימי מאוד - 10 ק"מ לליטר. נניח גם שצה"ל, כלקוח גדול מאוד, משלם על הדלק רק 6 שקלים לליטר בממוצע.

הגענו ל-150 מיליון שקל בשנה עלויות דלק בלבד, ואנחנו בטוחים שאי שם בקריה מגחך כרגע מישהו ואומר שהיה שמח לחתום על עלויות מינימום כאלה. נוסיף על כך עוד כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה של עלויות בלתי מתוכננות - אבל נפוצות מאוד בצי הצה"לי - כמו קנסות על שימוש בהיקף חורג ונזקי פח ושלדה, וקיבלנו משקולת כבדה מאוד על הקופה הציבורית.

ברמת הוצאות כזאת, ניהול עדכני ומודרני של הצי יכול לחסוך עשרות מיליונים. זה לא עסק מסובך: כל שצריך זה "קופסה שחורה" קטנה ברכב, GPS, מודם אלחוטי ותוכנת בקרה שיכולה להפיק ולשלוח אוטומטית חתכים מדויקים של צריכת דלק וסגנון נהיגה, התרעות על שימוש חורג, מידע על תאונות ומה לא. כך מנוהלים כיום בעולם ציים של מאות אלפי כלי רכב, וזה גם המודל הטכנולוגי שהממשלה רוצה להנחיל כיום לאזרחיה לצורך גביית "מיסוי בהתאם להיקף הנסועה", "בקרת גודש" ושאר תוכניות מגירה.

אבל צה"ל, המיישם רבות מהטכנולוגיות הללו בשדה הקרב, לא כל כך מאמין ביישומן כאשר מדובר בניהול רכבי תנאי השירות שלו, אף שיש להן פוטנציאל לחסוך עשרות מיליוני שקלים מההוצאות השוטפות של צי הליסינג הענק הזה. על ההשלכות הכספיות של שיטת "הניהול המסורתי" (המבוססת על ערכי ניהול כמו "בערך", "בדיעבד" ו"יהיה טוב") אפשר לקרוא בדוח האחרון של מבקר המדינה.

מספיק עם ההתחסדות

משרדי האוצר והתחבורה, הממונה על ההגבלים ומי לא עסקו בשנתיים האחרונות ביישום "מהפכה צרכנית במחירי הרכב". אחד הכשלים התחרותיים המרכזיים שזוהו היה "הסבסוד הצולב", כלומר הפערים בין מחירי המחירון לצרכן לבין המחירים האמיתיים לחברות הליסינג. הרגולטורים מציעים "פיקוח מחירים", "הגבלת הנחות" ושאר שיטות כדי לצמצם את הסבסוד הזה.

אבל כשמדובר בצי של המדינה, מתברר שהעיוותים התחרותיים הללו דווקא עובדים היטב. ההנחות לחברות הליסינג בעת רכישת רכב למכרז הצה"לי מגיעות בקלות ל-30% ויותר מהמחיר הרשמי לצרכן, ולעתים הן מקבלות לשם כך גיבוי ישיר מהיצרן.

הסבסוד הצולב הזה מאפשר לצה"ל לקבל מחירי רצפה על רכבי הליסינג. במקרה של "פיקוח מחירים", עלויות החכירה ינסקו במאות שקלים בחודש לרכב אם לא יותר. בקיצור, משרד הביטחון, האוצר ומי לא נהנים ישירות מאותו עיוות תחרותי הפוגע בצרכן - ועוד לא הזכרנו את חברי הכנסת, שגם הם נהנים מליסינג מסובסד בחסות ה"שיטה". בקיצור, די להתחסדות. רוצים לשנות את השיטה, תתחילו אצלכם.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר