גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השחקנית מרים זוהר: "לא מוכרת את עצמי בשביל כסף"

שחקנית התיאטרון מרים זוהר מדברת על קריירה:"בגיל שלי את לא יכולה להיות מפונקת"; על התיאטרון: "יש קהל נהדר, האולמות מלאים" ועל טלוויזיה: "אני אוהבת את כוכב נולד ואקס פקטור"

עד היום, 64 שנים מאז עלתה לישראל מרומניה, מרים זוהר מתקשה לקרוא עיתונים. זאת אומרת, היא דווקא מרפרפת על הכותרות, גוזרת מאמרים שמעניינים אותה ושומרת אותם בצד ליום כיפור, אז היא מתעמקת בהם ומוצאת שרבים מהם כבר לא אקטואליים, כך שאת החדשות היא צורכת ממהדורות הרדיו והטלוויזיה.

"לוקח לי זמן לקרוא בעברית", היא צוחקת, לבושה בהידור, למרות שרק 11 בבוקר, ומאופרת בטעם. אישה יפה בת 82, עם אנרגיות של בת 40. "לא רק שעברית לא השפה שלי, אני גם קצת דיסלקטית והקריאה מימין לשמאל, ההפוך הזה, קשה לי. ספרים אני קוראת באנגלית. אף פעם לא הלכתי לאולפן כדי ללמוד את השפה באופן מסודר באולפן, כי מיד כשהגעתי לכאן התחלתי לעבוד ולהיות עסוקה".

- איך את מתמודדת עם עברית של התיאטרון?

"פיתחתי זיכרון מקצועי לעברית, כי קודם לא שיחקתי בשפה אחרת. אני דוברת שפה נכונה ולא יכולה לסבול כשהנכדים מדברים, כאילו הלכתי וכאילו עשיתי - הלכת או לא הלכת? וכשאני שומעת את המילה 'כפרה' אני לא מסוגלת לסבול את זה".

- ואת שומעת את השפה הסלנגית הזו הרבה, כי את עובדת כל הזמן עם צעירים בתיאטרון.

"אז אני אומרת להם, 'סליחה, מה זה חבל על הזמן?' אצלנו זה היה חבל לבזבז את הזמן".

- איך שומרים על רלבנטיות?

"פשוט הולכים עם הזמן. אני לא משחקת כמו ששיחקו פעם השחקנים בהבימה, עם הפאתוס והעברית הרוסית. כשהגעתי לארץ התיאטרון היה סגור, תיאטרון של קולקטיב. המזל שלי שבדיוק אז פתחו את הדלתות לדור הצעיר ונתנו לי הזדמנות. אני הלכתי עם הצעירים".

- ומה השתנה בדור השחקנים הנוכחי?

"מה שהשתנה לא כל-כך לטובה, זה שרוב השחקנים למדו לדבר כמו בטלוויזיה, כשיש מיקרופון צמוד, בשקט, והם לא חושבים שגם הקהל שיושב בשורה עשרים צריך לשמוע. באים ואומרים לי, למה אותך שומעים ואותם לא? אין לנו מיקרופונים שצמודים לפה, וגם אם יש, צריך לדבר ברור כדי שיבינו מה אומרים, לא למלמל. אני מהשחקנים הבודדים שהולכים לראות כל הצגה שיוצאת, ומי שמדבר ברור זה תענוג בשבילי".

- בשביל מה ללכת לכל הצגה שיוצאת?

"כי שחקן צריך לראות. הוא לומד מהטוב ומהרע, ואני לומדת עד היום. ברור שאני יותר ביקורתית מצופה פרטי, בדיוק כמו רופא שהולך לרופא אחר. אם זה טוב, זה נהדר, וכשזה לא טוב, אני לומדת עוד יותר. מכיוון שלא למדתי אף פעם משחק באופן מסודר, כי הייתי במחנות ההשמדה ולא הספקתי, בשבילי כל דבר זה לימוד. בגלל זה אני אוהבת ריאליטי בטלוויזיה".

- הפתעת אותי. את אוהבת ריאליטי?

"לא את האח הגדול, אבל אני אוהבת את כוכב נולד, את אקס פקטור, כי אנשים מסקרנים אותי. אני הולכת לראות סרטים, הצגות, קונצרטים, כל דבר מסקרן אותי. מאז שבעלי איננו, ואני לבד כבר יותר מעשרים שנה, אני משתדלת לא להיות בערב בבית כשאני לא עובדת בתיאטרון".

- ממי למדת לשחק?

"קשה לי מאוד לדבר על זה, כי זו הייתה תקופה שמאוד סבלתי ממנה. לא באתי מבית של שחקנים, או מסביבה תרבותית. לא ידעתי מי זה שייקספיר. בגיל מאוד צעיר נלקחתי למחנות. בגיל 9 נשארתי בלי אבא. גטו, אחר כך המחנות, המציאות הייתה נוראית, לא כמו זו שאני נתתי לילדות שלי, אימא פולנייה משוגעת, אפילו שלא תמיד הייתי בבית.

"סבלתי מכל תפקיד. לא ידעתי איך בונים תפקיד, לא הייתי ישנה בלילה בגלל זה, אבל האינסטינקטים שלי היו טובים. היה לי כוח פנימי שהוביל אותי למקום הנכון, וכשהתחתנתי עם בעלי, איש משכמו ומעלה, שידע את שייקספיר בעל-פה, הוא נתן לי כוח ולימד אותי לאהוב אמנות ומוזיקה קלאסית. רציתי ללמוד, לספוג הכול".

- מתי הרגשת שאת שחקנית ממש?

"עד היום אני מחפשת את דרכי, עד היום אני מתרגשת. כשבאתי לארץ התחלתי מיד לעבוד, כשקיבלו אותי להבימה, וזה נתן לי את הכוח להמשיך, להבין שזו הדרך השלי".

- נדמה שהרפרטואר בזמנו היה איכותי יותר.

"גם היום מציגים מחזות קלאסיים. בהבימה הציגו את הדיבוק ואת הגולם. היום מחפשים יותר מחזאות ישראלית שלא הייתה אז, למעט יגאל מוסינזון ועוד כמה. אני שואלת איפה אוסבורן ו'הבט אחורה בזעם'? איפה הוותיקים והטובים? אז יכול להיות שהמחזות פחות איכותיים, אבל עדיין מציגים בקאמרי את שייקספיר".

- אולי טעם הקהל השתנה?

"אנחנו חיים בתקופה מאוד קשה בחברה שלנו. יש קהל נהדר שהולך לתיאטרון, האולמות מלאים, וכשאת מדברת איתם, הם רוצים לצחוק, רוצים הקלה. אני משחקת עכשיו ב'מדליה להארי' בבית ליסין, הצגה קטנה של חמישה שחקנים, והקהל נהנה מכל רגע. המחזה מראה שיש תקווה לאדם המבוגר בבית האבות, שזו לא סוף הדרך".

- את מזדהה עם האמירה הזו?

"אצלי זה אחרת, כי אני עדיין עובדת נון-סטופ, וזה הבדל גדול. אני רוצה לעבוד כל עוד המוח עובד, ותודה לאל שהוא עובד. אין כל-כך הרבה תפקידים לגיל שלי, כך שאין לי הרבה אפשרויות לבחור. היו הרבה תפקידים שלא לקחתי כדי להיות עם הילדות, ויכולתי לעשות את זה כי בעלי פרנס אותנו. בגיל שלי את לא יכולה להיות מפונקת. עשיתי תפקיד קטן ב'מקסי ואני' ונהניתי להיות עם החבר'ה הצעירים, עם פחות אחריות על הבמה, לא כמו ב'מדליה להארי' שאני שם כל הזמן".

- אז באין ברירה את לוקחת מה שמציעים לך?

"אם זה תפקיד קטן עם בשר, אני אעשה. אבל לא אעשה כל דבר, גם לא בטלוויזיה. אני לא מוכרת את עצמי בשביל כסף. אני לא רעבה ללחם תודה לאל".

- את פרילנסרית?

"אני בבית ליסין. מאז שעזבתי את הבימה, זה הבית שלי, ואם אין תפקיד בשבילי, אז ציפי (פינס, המנכ"לית והמנהלת האמנותית, ל' ר') מחפשת בשבילי, כי היא רוצה שאשאר בתיאטרון".

- ואם יציעו לך תפקיד בתיאטרון אחר, תיקחי?

"זה תלוי בציפי. אם יציעו משהו בקופרודוקציה, למה לא".

- רצית להופיע יותר בטלוויזיה?

"אני מאוד אוהבת את המקצוע, וטלוויזיה, אפילו שהיא אחרת מהתיאטרון, היא גם משחק. אם יציעו משהו טוב - אלך. לדעתי זה קשה יותר מתיאטרון. לוקחים אותך בחמש וחצי בבוקר, מתחילים לצלם בשבע ונשארים עד שבע בערב. בתיאטרון עושים חזרות עד שתיים ואני לא מסכימה לעבוד בצהריים, כי המוח שלי מפסיק לעבוד. הציעו לי כל מיני דברים, גם פרסומות, אבל לא נראה לי".

- את הבימה עזבת בטונים צורמים.

"אחרי 45 שנים. כשהייתי שם זה לא היה רק מקום עבודה. אם הייתי יוצאת לחודש חופש, הייתי מתגעגעת. הגיע לשם מנהל חדש שלא התנהג אליי כמו שצריך. עזבתי את הבימה קצת לפני הפנסיה".

- נשמע שאת עדיין פגועה, אף שעברו כבר תשע שנים מאז.

"זה כבר לא אכפת לי. זה לא עושה לי כלום היום, וגם אותי הם לא זוכרים. יש לי בית אחר, בבית ליסין. אני הולכת להצגות בהבימה כשמזמינים אותי, ויש לי חברים שם. אני לא ברוגז עם התיאטרון ואני מאוד מרוצה ממה שיש לי".

- כמה את עובדת?

"לא פחות מעשר הצגות בחודש, לפעמים 15, ערב-ערב. בנהריה קנו את 'מדליה להארי' לכמה הצגות רצופות, אז אסע הלוך ושוב".

- הנסיעות האלה לא הורגות אותך?

"הורגות. בעיקר עם כאבי הגב שלי".

- איך את מתמודדת איתן?

"כשמוכרחים עושים, סובלים. אם לא הייתי עושה, הייתי סובלת עוד יותר, גם מכאבים וגם מחוסר עשייה. לפעמים אני עולה על הבמה עם סחרחורת, עם כאבי תופת. אני מתגברת על הבמה, וכשאני יורדת כואב לי. אז אני נוסעת ועושה קרכצען".

- שזה חלק מהכיף.

"בשביל היהודים בעיקר. מי לא אוהב לעשות קרכצען?".

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש