גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההמלצות החמות: קרן השקעות קטנה - האם היא גם מטריפה?

קרן ההשקעות JTI הפכה לציבורית לאחר שהתמזגה לתוך שלד בורסאי ■ מה כולל פורטפוליו ההשקעות שלה, ומדוע מומלץ לעקוב אחריה

התייבשות הבורסה המקומית, כפי שנהוג לומר זאת, צמצמה את מספר החברות הציבוריות בתל-אביב. חלקן מחקו עצמן מהמסחר ביוזמתן, וחלקן מכרו את פעילותן ונותרו ריקות מתוכן, שלד בורסאי בעגה המקצועית. אחת מהן היא דניאל החזקות (בעברה "ריבוע הזמן"), שבפברואר האחרון קלטה לתוכה את פעילות קרן ההשקעות הפרטית JTI (ר"ת של Jerusalem Technology Investment), וזו תנסה עכשיו לנצל את הפלטפורמה הציבורית כדי לחזק את הפורטפוליו שלה, ולמתג עצמה ככתובת מתאימה לחברות טכנולוגיה וביומד צעירות שצמאות למימון. לקרן, וזוהי נקודה די מהותית, אין מזומן בקופה (נכון לרבעון השני), וזה אומר ששוויה הפוטנציאלי נגזר בעיקר משווי "על הנייר" של חברות הפורטפוליו שלה.

JTI, יוזמה של צביקה בן פורת (מנכ"ל, בעברו מנכ"ל מעין ונצ'רס) ושל שמואל הכהן (יו"ר), אינה שונה בהרבה מקרנות השקעה צעירות דוגמתה (חיה ובועטת רק 3 שנים), אך עדיין יש דבר אחד או שניים שמבדילים אותה מקרנות דומות לה. ראשית, לקרן יש מנגנון חלוקת רווח יחסית אטרקטיבי לפיו בכל מקרה של מימוש השקעה בחברת פורטפוליו או לחילופין כשאחת מחברות הפורטפוליו מחלקת דיבידנד, אזי תחלק הקרן לבעלי המניות שלה 75% מהתמורה נטו, והיתרה שלא חולקה תשמש להמשך השקעה בפורטפוליו ו/או הרחבתו.

מודל זה יחסית חריג בתעשיית הקרנות מכיוון שרובן פועלות כשותפויות מוגבלות, דהיינו השותף הכללי זכאי לרווח שיורי קבוע (Carried Interest) שלא מותנה בחלקו היחסי בקרן. למעשה, המנגנון של JTI יותר דומה לזה של חברה ציבורית, ומכאן היתרון הטמון בה למשקיע המוסדי.

שנית, ביולי 2011 הצטרפה JTI לתוכנית הממשלתית לעידוד השקעות מוסדיים פנסיוניים בקרנות - תכנית שמטרתה לשתף את המדינה בסיכון הגלום בהשקעות הון סיכון. במסגרת התוכנית, כל גוף מוסדי ישראלי שישקיע בקרן הון סיכון יקבל הגנה חלקית בצורת החזר כספי של עד 25% מגובה ההשקעה הראשונית שביצע. המשקיע המוגן זכאי להחזר במקרה שבו הקרן לא תגיע לתשואה של 15% לאחר שבע שנות השקעה. יתרון זה מגדר בחלקו את הדאונסייד הטמון בהשקעה בקרן JTI.

לקרן יש כרגע בפורטפוליו שמונה חברות, וחמש מהן מוגדרות כמהותיות (הן על בסיס שיעור ההחזקה של הקרן בהן והן על בסיס השלב במחזור חייהן). הקרן מגבילה עצמה להחזקה מקסימלית של עשר חברות, וכן משתדלת להימנע מהשקעה בחברות שמצויות בשלב המו"פ ובשלב ההיתכנות הראשונית של המוצר, ומעדיפה להשקיע בחברות שכבר נכנסו לשלב המסחרי בחייהן. הנה פירוט על חמש ההחזקות המהותיות של הקרן, שעדיין מצויות בתחילת מחזור חייהן המסחרי, ולכן יש בהן אפסייד משמעותי בצד דאונסייד משמעותי.

Mantis Vision: רוכבת על גל התלת ממד

המוצר העיקרי של מנטיס ויז'ן נקרא F5, וזוהי מצלמה דיגיטלית תלת ממדית המאפשרת ליצור תוכן תלת ממדי. המוצר הושק באוגוסט 2010, ומחירו הוא 60 אלף דולר בקירוב. מוצר זה מיועד בעיקר לגורמי צבא וביטחון; רשויות חוק ומשטרה; חברות גז ונפט (לצורך צילום של מערכות צנרת מסובכות באסדות קידוח ובבתי זיקוק, לדוגמה) וחברות נדל"ן.

מלבד מוצר זה, שוקדת מנטיס ויז'ן על פיתוח שני מוצרים נוספים, הראשון נקרא K1 (דומה ל-F5 אך מיועד בעיקר לשוקי אסיה ודרום אמריקה), והשני נקרא Z4D (שהוא למעשה F5 גנרי, דהיינו זול יותר). שני אלו אמורים להיות מושקים בשנתיים הקרובות. לפי הידוע, מחזור המכירות השנתי של מנטיס ויז'ן עומד על מיליוני דולרים בודדים, והוא גדל בקצב תלת ספרתי.

Top I Vision: צופה מלמעלה

טופ איי ויז'ן מפתחת ומייצרת מערכות תצפית שמוצבות על גבי בלונים או מזל"טים, וכן מטענים קלי משקל הנישאים על כלי טיס ומיועדים לשימושים צבאיים ואזרחיים כאחד. לפי הידוע, מכירות החברה בשנה הבאה צפויות לנוע סביב 15 מיליון דולר, כשקצב הצמיחה השנתי שלהן הוא דו ספרתי גבוה. לקוחות החברה הם בעיקר משוק האבטחה והביטחון הצבאי והאזרחי והם פרושים על מדינות כמו ישראל, איטליה, דרום אפריקה, ניגריה, ברזיל וקולומביה.

לפי הידוע, החברה מקווה לחדור בעתיד הרחוק יותר לשוק שידורי הטלוויזיה מתוך אמונה כי בלוני תצפית ישמשו לצרכי תיעוד ושידור אווירי. השבוע דיווחה JTI כי טופ איי ויז'ן קיבלה הזמנה לאספקת מערכות מודיעין מוטסות למדינה באפריקה, ועלותה היא 3 מיליון דולר.

HRVision: עושה סדר בשוק העבודה

אייץ'.אר.ויז'ן מספקת פתרונות מבוססי תוכנה למיון מועמדים לשוק העבודה עבור מעסיקים גדולים. תוכנת החברה אוספת מהמעסיק נתונים לגבי התכונות והכישורים הנדרשים לכל משרה ספציפית, ודרך אלגוריתם בונה נוסחת התאמה המוצאת את המועמד המתאים ביותר. מודל ההכנסות של החברה הוא תשלום קבוע פר גיוס של עובד, והפתרון שלה מורכב משני אלמנטים שמשלימים האחד את השני: פתרון לאפיון והגדרת התפקיד ותוכנת הסינון והמיון שנקראת Jobbing.

החברה מתמקדת בחברות גדולות שמעסיקות מסות של מוקדני שירות ועובדי שירות בכלל, וזקוקות לפתרון איתור מדויק, חסכוני ומהיר של עובדים על רקע התחלופה המסיבית שמאפיינת מחלקות כאלו. לאייץ'.אר.ויז'ן יש לקוחות בישראל, הולנד, מקסיקו, ברזיל ודרום אפריקה. נכון להיום, מכירות החברה מתבססות על מכירת פתרון האפיון והגדרת התפקיד בלבד, בעוד תוכנת ה- Jobbing מצויה בתחילת דרכה השיווקית.

Nadlan.com: דירה ישר מהקבלן

האתר Nadlan.com הוא אתר אינטרנט שמשמש זירה מקוונת להשכרה, מכירה וקנייה של נדל"ן לצרכי מגורים ומסחר. האתר מתמקד בפרויקטי נדל"ן חדשים המוצעים לגולשיו ישירות מהקבלנים, ומודל ההכנסות שלו מבוסס על מכירת שטחי פרסום לקבלנים וגופים פיננסיים שונים.

מספר הגולשים הייחודיים של האתר עומד על 200 אלף בחודש, והוא כרגע חינמי מתוך מטרה להגדיל את התעבורה אליו. אתר זה מתחרה בלוחות נדל"ן מקוונים דומיננטיים כמו יד2 של וואלה, winwin של "ידיעות אחרונות" ו-Homeless. לפי הידוע, ההכנסות השנתיות של האתר נעות סביב 3 מיליון שקל, ושיעור הרווחיות התפעולית שלו עומד על קצת מעל 30%.

BioCell: זה לא "רק קוסמטיקה"

ביוסל מפתחת מוצרי קוסמטיקה המבוססים על חומרים ביולוגיים, ומתמקדת בעור הפנים. מקור החומרים הביולוגיים הוא ברקמות המצויות בסביבת תאי גזע כמו רקמת חבל הטבור והשליה לאחר לידה. ביוסל היא עדיין חברה בשלב המו"פ שלא הגיעה לשלב הניסויים הקליניים (באף אחד ממוצריה), וזה אומר שאין לה מוצר מסחרי, בניגוד לארבע ההחזקות המהותיות האחרות בפורטפוליו של JTI.

JTI

■ שנת הקמה: 2010

■ תחום פעילות: קרן המשקיעה בחברות עתירות טכנולוגיה

■ מיקום: רמת גן

■ שווי חברה: 5 מיליון ד'

■ תשואה מתחילת השנה: -1.9%

■ מנכ"ל: צביקה בן פורת

■ יו"ר: שמואל הכהן

■ בעלי המניות: שמואל הכהן - 28.6%; צביקה בן פורת - 9.6%; פרידלנדר היימן - 5.7%; אריה עובדיה - 5.6%; ציבור - 50.5%

חברות הפורטפוליו

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר