גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עופר עיני ורוית דום

העסקים, הפוליטיקה, הרגולציה ומי שמחבר ביניהם

המשפחתון של עופר עיני

הוא

מצב משפחתי: גרוש ארבעה

מקום מגורים: צפון תל אביב

עופר עיני, מי שכונה בעבר "המנכ"ל של המדינה", הודיע השבוע על פרישתו מתפקיד יו"ר ההסתדרות - תפקיד בו החזיק שמונה שנים שהיו די סוערות. עיני, שנולד וגדל בבאר שבע, למעשה כיוון עצמו לתפקיד זה מגיל צעיר. לאחר שהשתחרר מצה"ל ורכש הכשרה כיועץ מס, החל לעבוד בנציבות מס הכנסה אך ממש לא התכוון להיוותר פקיד הבודק שומות. לאחר שנה בנציבות, נבחר לוועד העובדים בסניף דרום של הנציבות, וזמן קצר לאחר מכן מונה ליו"ר הוועד.

שמונה שנים לאחר מכן נבחר ליו"ר ועד עובדי מס הכנסה הארצי. מתפקיד זה, למעשה, דרכו ליו"ר ההסתדרות הכללית (מחליפו של קודמו בתפקיד, עמיר פרץ) הייתה די סלולה. בשנת 1999 מינה אותו פרץ ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, בשנת 2004 מונה ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ובתחילת 2006, כשפרץ בחר לרוץ לפוליטיקה ונבחר לראשות מפלגת העבודה, מונה ליו"ר ההסתדרות הכללית.

הכהונה של עיני הייתה רצופה בניצחונות וכישלונות, והיא תיזכר, בין היתר, בזכות הרומן שניצת בינו לבין יד ימינו. רומן שהפך לטלנובלה, גרסת ההסתדרות הכללית, שהשלכותיו פגעו לא מעט בתדמיתו הציבורית. בשנת 2009 התגרש עיני מאשתו ענת, ושנה מאוחר יותר התגרשה רוית דום, אז עוזרתו האישית, מבעלה עו"ד גיל פידל. בתחילת 2011 מינה אותה עיני למנכ"לית רשת בתי החינוך של ההסתדרות, "עמל", ורק לאחר הביקורת הציבורית שהתעוררה עקב המינוי, הודו השניים כי הפכו לזוג. השבוע, כשהודיע על פרישתו מההסתדרות, אמר "אני רוצה להשקיע יותר זמן עם זוגתי רוית שעושה לי הכי טוב בעולם, ועם הילדים שלי".

עופר עיני

תפקיד: יו"ר ההסתדרות מינואר 2006; יפרוש מתפקידו בפברואר 2014

גיל: 54

השכלה: תיכונית; יועץ מס במקצועו

עוד משהו: את הדירה שהוא מתגורר בה בצפון תל אביב רכשה עבורו ההסתדרות בתחילת 2009 תמורת 340 אלף דולר. עכשיו היא כנראה שווה הרבה יותר

ועוד משהו: בתחילת 2011, עיני רכש לעצמו דירה בשכונה יוקרתית ברמת השרון תמורת 3 מיליון שקל בקירוב. הוא עדיין לא עבר לגור בה. גרושתו וילדיו עדיין מתגוררים בבית המשפחה בבאר שבע, העיר בה נולד וגדל

היא

מצב משפחתי: גרושה שניים

מקום מגורים: צפון תל אביב

דום, שצעירה מעיני ב-14 שנה ואימא לשתי בנות בגילאי 9 ו-4, שימשה במשך 12 שנה כיו"ר המטה של עיני, ולמעשה יד ימינו - מהרגע שבו הפך להיות יו"ר הסתדרות עובדי המדינה ויותר מאוחר כשמונה ליו"ר ההסתדרות הכללית. במסגרת תפקידה עסקה דום בניהול המערכת הפנים ארגונית, ונטלה חלק מרכזי בתהליכי ההתייעלות הטכנולוגית של הארגון והתאמתו לעידן המודרני, הכשרת עובדים ושיפור המבנה הארגוני. כמו כן, עסקה בהתוויית המדיניות הכלכלית של הארגון.

במשך כל התקופה הזו, כל אחד מהשניים היה נשוי לבן זוגו, ולא היה ידוע על קשר רומנטי ביניהם. בתחילת 2011 מינה עיני את דום למנכ"לית רשת החינוך "עמל", המסונפת להסתדרות, ורק לאחר הביקורת הציבורית שהתעוררה הודיע כאמור, עיני כי הוא ודום הפכו "לאחרונה" לזוג. הודאה זו גררה ביקורת נוספת, ועיני הואשם בנפוטיזם מהסוג הגרוע. בראיון שנתן בעבר ל"גלובס" לא התחרט על מהלך זה, וטען כי "אם הייתי היום בדיוק באותה נקודה, הייתי עושה את אותו הדבר.

מיניתי אותה כי היא ראויה לתפקיד. היא עבדה קשה מאוד בשלל תפקידים בהסתדרות והיא חידשה ורעננה את הארגון. בעיניי היא ראויה לכל הפרגון. האם לא הערכתי מראש את גודל הביקורת? התשובה היא לא, כי כשמיניתי אותה באמת לא הייתי בן זוג שלה".

רשת "עמל" מונה כ-120 מוסדות חינוך, וכיום לומדים בה כ-40 אלף תלמידים ומשתלמים מדי שנה. באתר הבית של הרשת, כותבת דום כי "נשאף כל העת לחדשנות, ליצירתיות ולהתפתחות, במטרה להעניק לבוגרינו אופק מבטיח. אנו רואים בכך חובה וגם זכות גדולה".

בקיץ 2010, מספר חודשים לפני שמונתה למנכ"לית "עמל", חשף "גלובס" כי דום מונתה לדח"צית בפאלאס תעשיות, חברה ציבורית בבעלות משפחת ברונפמן ושלום פישר, וזאת בזמן שעובדי החברה נאבקו בהנהלתה. פאלאס, שנסחרת כעת לפי שווי צנוע ביותר של 32 מיליון שקל, מייצרת ומשווקת נרות, מגבונים, ומוצרי אלומיניום ונייר. המינוי של דום נכנס לתוקפו בינואר 2010, אך לאחר כהונה קצרצרה בת חודשיים ועל רקע ניגוד העניינים, פרשה מתפקידה זה.

באותו הזמן, דום כיהנה במקביל כחברת הנהלה וחברת ועדת שיווק ומיתוג של איגוד הכדורסל; כחברת הנהלה של הוועד האולימפי וחברת הנהלה ב"נעמ"ת". היא כבר אינה מכהנת בתפקידים אלו.

רוית דום

תפקיד: מנכ"לית רשת החינוך "עמל"; בעברה יו"ר המטה של עיני ויד ימינו

גיל: 40

השכלה אקדמית: עו"ד (רכשה את התואר במכללת רמת גן)

עוד משהו: אמרה בעבר על הרגע שבו הפכה לבת זוגו של עיני: "רק אחרי שהתגרשתי זה קרה. התחלתי בתפקידי כמנכ"לית עמל וראיתי בו מישהו שאני סומכת עליו מאוד. מאז דברים התגלגלו. זה כמו עוגה: היו כל הרכיבים - חברות, כבוד הדדי, הבנה - והיה חסר רק תנור. יש לנו זוגיות נהדרת"

ועוד משהו: אין לה עדיין שאיפות פוליטיות. בעבר טענה כי "אני לא בנויה לזה כי בפוליטיקה שלנו צריך לרקוד על גוויות ולשלם מחיר אישי כבד. אנשים שעושים תמיד מפריעים למישהו או למשהו"

עומרי וערן עיני

עומרי עבד בעבר למשך תקופה קצרה כעוזר אישי למשנה למנכ"ל אי.די.בי תיירות, חברה-בת הנמנית על קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר. בשלהי 2010 עזב את החברה. עומרי היה אז סטודנט שנה א' למשפטים - כמעט ללא ספק חסר ניסיון לתפקיד של עוזר אישי בחברה כזו. כיום הוא עו"ד בתחילת דרכו.

ערן, הבן הצעיר יותר, הוא סטודנט לראיית חשבון. שני ילדיו האחרים של עופר עיני עדיין בגיל העשרה.

בני עיני

משמש כמנכ"ל סיעת "עוגנים", הסיעה הפוליטית של עיני בהסתדרות - תפקיד שעבורו הוא מקבל שכר מלא ובמסגרתו יש לו לשכה מפוארת במגדלי שקל בתל אביב. בני נחשב לאדם הקרוב ביותר לעופר, אחרי רוית. הוא לא מייעץ לו בעניינים שוטפים, אבל כן לוחש על אוזנו ברגעים חשובים ובשעות משבר. לא פעם הועברה ביקורת על הנפוטיזם של משפחת עיני בהסתדרות שבאה במקביל לידי ביטוי בקריירה של אח אחר, עזרא, בהסתדרות (ראו התייחסות נפרדת). כשאחיו נבחר לתפקיד יו"ר ההסתדרות, בני עבד בחברת החשמל, ולקח חל"ת כדי לסייע לו.

עזרא עיני

כשעופר עיני שימש יו"ר הסתדרות עובדי המדינה מונה עזרא לתפקיד סמנכ"ל קג"מ, קרן הפנסיה המרכזית של ההסתדרות. עד אז עבד בסניף בנק הפועלים בבאר שבע. כמו במקרים אחרים, עזרא לא החזיק בתפקיד זה זמן רב. שמו עלה לכותרות כששר התרבות לשעבר, ראלב מג'אדלה, ניסה למנות אותו לתפקיד חשב הארגון "אמנות לעם", המוקצב על ידי המשרד. יו"ר הארגון דאז, דוד פרוינד, התפטר בעקבות הלחצים של השר, אך לבסוף המינוי לא יצא לפועל.

בהמשך נודע כי עזרא משמש בתפקיד שיווקי ניהולי בכיר בסלקום שבבעלות נוחי דנקנר - מי שנחשב לבעל יחסים טובים עם עופר. גורמים בחברה טענו כי עזרא כמעט שלא נמצא בעבודה ולא ברורה מהי הגדרת תפקידו, אך הוא זוכה לשכר גבוה.

בהמשך הוא מונה לסמנכ"ל משאבי אנוש בחברת פילת המתמחה באבחון והשמה. מי שהביא אותו לפילת הוא המנכ"ל לשעבר גדי לוטן, ששימש קודם לכן כמנכ"ל ההסתדרות.

דקלה חדיר

אחותו היחידה של עיני הועסקה במשך שנים כאחראית תחום העסקת עובדים זרים במשרד התמ"ת במחוז הדרום. בתחילת 2012 הורשעה ונשלחה ל-8 חודשי מאסר בפועל בגין תיווך לשוחד, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. בעלה אמיר, פקיד במס הכנסה, הורשע בקבלת שוחד ואף בסחיטה באיומים ונדון ל-28 חודשי מאסר בפועל.

חדיר הואשמה בכך שזירזה קבלת היתרים לעובדים זרים, כשבעלה שימש ציר מרכזי בסוגיית השוחד. ערעורה לעליון של חדיר, אם ל-3, נדחה וביוני 2012 היא החלה לרצות את עונשה.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו