גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת הביומד שמתכננת לשים סוף למחלות אוטואימוניות

סלקט, שהתמזגה לשלד טי.אר.אף, פיתחה טכנולוגיה להפרדת תאי גזע מתאים אחרים ■ האם היא תצלח את הרגולציה והאתגר המימוני?

חברות ביומד רבות מנסות להגיע למצב שבו יש להן בהישג יד מוצר ראשוני שמיועד אולי לשוק לא גדול אבל יכול להגיע אליו במהירות, ולצדו מוצר חלומי לשוק ענק, שאליו הוא יכול להגיע בטווח הרחוק. סלקט (Cellect), חברת תאי הגזע שהתמזגה לאחרונה לשלד טי.אר.אף, מציגה סיפור כזה בגרסה הקיצונית שלו. המוצר הקטן שלה נראה די נגיש. המוצר הגדול שלה מאוד שאפתני, מאוד חלומי ומאוד רחוק.

"כשכולם חיפשו זהב בסן פרנסיסקו, את הכסף הגדול עשה בכלל זה שמכר את המסננת". כך אומר נוריאל צ'יריץ' קסביאן, ממייסדי סלקט והמשקיע העיקרי בה, "עבור תעשיית תאי הגזע אנחנו כמו אותו מוכר מסננות - כל מי שרוצה להתעסק עם תאי גזע, צריך קודם כל לברור את תא הגזע מדגימת תאים כללית, ואנחנו מאפשרים זאת".

סלקט הוקמה על ידי צ'יריץ', קונסול הכבוד של ישראל בטנזניה ומפיק טלוויזיה (את השם הוא אימץ כמחווה למאמן הכדורגל היוגוסלבי מילובן צ'יריץ', שאימן את נבחרת ישראל בשנות ה-60); ד"ר שי ירקוני, ממייסדי ומנהלי חברת טרגט אין, מייסד קלאסטר ביו-נגב ומעורב בכמה סטארט-אפים ופעילויות ממשלתיות וציבוריות בתחום הביומד; וד"ר נדיר אשכנזי, מנהל המעבד לחקר תאי גזע במרכז הרפואי רבין.

מערכת חיסון חדשה

כיום חברת תאי גזע נוהגת לברור את התאים מתוך דגימה על פי צורתם או מאפיינים חיצוניים אחרים. סלקט, לעומת זאת, בוררת אותם לפי ההתנהגות שלהם - תגובתם לחומרים המעודדים אפופטוזיס, כלומר מוות מתוכנן של תאים. בחשיפה לחומרים כאלה כל התאים מתים, מלבד תאי הגזע.

ההתוויה הראשונה והפשוטה יותר שסלקט מייעדת לטכנולוגיה הזו היא ברירת תאי גזע להשתלת מח עצם בחולי סרטן. בהליך כזה, שהוא מקובל מאוד כבר היום, משמידים את מערכת החיסון הקיימת של החולה ומשתילים במקומה מערכת חיסון חליפית מתורם.

תאי הגזע החיסוניים של התורם בונים מחדש את מערכת החיסון, אך תאים אחרים מן התורם שאינם תאי גזע עלולים לתקוף את הגוף של המושתל, ולגרום למחלה בשם GVHD (מחלת שתל נגד מאכסן) שיכולה להוביל לנכות קשה ואפילו למוות. הפרדה מושלמת בין שני סוגי התאים, כמו שסלקט טוענת שהיא יודעת לעשות, תמנע את מחלת ה-GVHD גם בתרומות שסיכוייהן נראים נמוכים.

על פי הערכות השווי של החברה, מכירות המוצר הזה ללקוח סופי, כלומר לבית החולים שמבצע את ההשתלה, עשויות להגיע לכ-500 מיליון דולר ב"תרחיש חיובי קיצוני". בתרחיש מתון יותר מוערכות המכירות בשיא בכ-200 מיליון דולר, וכמובן הובא בחשבון תרחיש של כישלון. כך הגיע מעריך השווי לערך חברה של 25 מיליון דולר.

חברות רבות מנסות לשפר את תהליך השתלת מח עצם בחולי סרטן, ובהן גמידה סל ואנליבקס מקבוצת הדסית. סלקט טוענת כי היא יכולה להשתלב בטכנולוגיה של כל אחת מהחברות הללו ולשפר אותה (אך גם להחליף אותה).

היתרון של סלקט עליהן הוא שבעוד התאים עצמם נחשבים למוצר ביולוגי בעיני ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), הרי שעל פי בדיקות שערכה סלקט ערכה להפרדה של תאים תיחשב כל הנראה למכשור רפואי.

בכל זאת, החברה מעריכה שתזדקק לניסויים קליניים, אם כי לא בהיקף של תרופה, וכי עלות התהליך תגיע לכ-15 מיליון דולר לשני ניסויים שייערכו בכמה עשרות בני אדם. הראשון שבהם יחל, על פי התוכניות, בעוד שנה וחצי.

האם ניתן כיום לגייס 15 מיליון דולר מן הציבור עבור חברה צעירה שרק לאחרונה התמזגה לשלד ולא הביאה הון רב מהבית? "אין לי הרבה ניסיון עם הבורסה, אך אני מופתע לטובה מהאופן שבו קיבלו אותנו", אומר ירקוני, "אני רואה כמה חברות אחרות גייסו, ומאמין שכן - אפשר לגייס את הסכום. אולי לא נצטרך את כולו מהבורסה, אלא נחתום על שיתופי פעולה במהלך הדרך".

"עדיף ללכת לציבור מאשר לקרנות, שייקחו את החברה כל אחת לכיוון שלה", מוסיף צ'יריץ', "אנחנו מציעים לכל עם ישראל להיות שותף באקזיט שיגיע. אם ריקי כהן מחדרה יכולה להשקיע סכום מסוים במוצר כזה, בבוא היום היא תעשה אקזיט יחד עם כולם".

סלקט מתגאה בכך שהעסקה שביצעה עם השלד טי.אר.אף הייתה פשוטה ביותר - הקצאת 85% ממניות השלד נטול החוב לידי סלקט, ללא דילולים עתידיים לבעלי המניות הקיימים וללא דמי ייעוץ מתמשכים לאדריכלי המיזוג.

בהנחה שהמוצר יוכח כיעיל וכמשפר את תוצאות הטיפול, ההצלחה הכלכלית עדיין תהיה תלויה בדרך שבה תוגדר הערכה בשוק. אם החברה תצליח לתמחר את הערכה כמוצר רפואי - על פי התועלת שהיא מביאה לחולה והחיסכון בנכות ובחיי אדם - סלקט תיכנס מיידית לשוק של עשרות עד מאות מיליוני דולרים; אם המוצר ייתפס רק כ"ערכת מעבדה המשפרת את תהליך ניקוי התאים", הוא יתומחר במחיר נמוך יותר.

הקץ למחלות האוטואימוניות?

ומה מוצר החלום של החברה? "החזון שלנו הוא להוכיח כי טיפול בהשתלת מח עצם הוא אפשרי לא רק בלוקמיה, אלא גם במגוון של מחלות אוטואימוניות (כאשר מערכת החיסון תוקפת את הגוף)", אומר ירקוני, "כיום לא מסכנים חולה ב-GVHD כדי לרפא אותו מסוכרת, אבל כאשר פקטור הסיכון איננו - ולשם אנחנו מכוונים - מדוע לא להחליף את המערכת החיסונית? תיאורטית, טיפול כזה אמור לרפא את המחלה לחלוטין".

שוק התרופות למחלות אוטואימוניות מגלגל עשרות מיליארדי דולרים בשנה.

החזון של סלקט הוא שאפתני ביותר. החברה תצטרך להוכיח שהתאים שלה אכן בטוחים לחלוטין, ואחר כך גם לשכנע את השוק לשנות את כל פרדיגמת הטיפול בחולים אוטואימוניים. הפיתוח יהיה לא טריוויאלי - העלויות גבוהות מאוד והרגולציה קשיחה - אולם סלקט מקווה כי הכנסות המוצר הראשון והנגיש יותר יממנו את ההרפתקה.

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר