גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תורת הקבלה לעבודה ב-4 סעיפים

"פורבס" פרסמו 10 כישורים, הנה עוד 4 שהם ממש הכרחיים

"פורבס" פרסמו את עשרת הכישורים שמובילים אדם להתקבל לעבודה: חשיבה ביקורתית, יכולת לפתור בעיות, קבלת החלטות, יכולת הקשבה פעילה, ידע במחשבים ובאלקטרוניקה, כישורים מתמטיים, תפעול וניתוח מערכות, יכולת ניטור, תכנות, ושיווק ומכירות.

אני אישית לא מסכימה עם הרשימה הזאת. חוץ ממקצועיות ואישיות נעימה, המובנים מאליהם כקריטיים לקבלה לעבודה, נמצאים ברשימה שלי עוד ארבעה תנאים לצליחת תהליך החיפוש: אופי החיפוש, מידת המוכנות לריאיון, כישורי התקשורת, וסלחו לי, אך גם מראה חיצוני.

חיפוש יוזם ופרואקטיבי

אחד המכשולים העיקריים במציאת עבודה הוא התחרות האדירה בשוק, ולכן, מציאת משרות פוטנציאליות ורלוונטיות לפני האחרים מגדילה משמעותית את הסיכויים לצלוח את התחרות עליהן עוד לפני שהחלה.

אפשר לשלוח קורות חיים כהיענות לפרסומי הדרושים, ואפשר למצוא דרך כיצד להיות הראשון במתמודדים. לשם כך לא יספיק דפדוף מידי וזריז במודעות - שם התחרות כבר בשיאה, וחלק מהמודעות הללו פיקטיבי (ניסיון חברות כוח האדם לעבות את מאגר מועמדיהם).

הכוח האמיתי ניתן למחפשי העבודה הפרואקטיביים - אלה שיוזמים פניות לארגונים ולמכרים, משתמשים בשירותי חברות השמה שרלוונטיות לתחומיהם ולדרגיהם, תופרים קורות חיים מותאמי-משרה, מפיצים אותם ביוזמתם ולא רק כמענה לפרסום משרות, ומנהלים נטוורקינג וקידום עצמי שוטף.

מוּכנוּת לריאיון

מוכנות לריאיון היא תורה שלמה. חלקה נגזר מיכולות מולדות, ככושר ביטוי, ועל חלקים אחרים אפשר להתאמן, כמענה על השאלות הקשות בריאיון (מה המעלות והחולשות שלך? מה ידוע לך על הארגון שלנו? מה מביא אותך לחפש עבודה אצלנו? מדוע עזבת את עבודתך? מיהו לדעתך המנהל האידיאלי?).

המראיין לא מכיר את המועמדים באמת. הוא נחשף רק להתנהגות הדמות הנשקפת אליו בריאיון. לכן, גם אם מדובר במועמד המושלם העונה על כל עשרת הכישורים של פורבס - אם ישיב על שאלה קשה בריאיון באופן שמדגיש את חולשותיו, הוא מסתכן בהחמצת ההזדמנות שלו.

להיות "מוכן לריאיון" משמע להתכונן לקראתו: לעשות שיעורי בית בנוגע לחברה, למשרה, לקודים התנהגותיים הנהוגים בה, למהות התוכן, השירות או המוצרים שלה; להכיר את קודקודיה ואת הרקע שלהם, להבין את צרכי המשרה, ולהצטייד במסר המפגין התאמה לצרכים הללו מבחינה מקצועית ואישית, ומבליט את היתרונות והמעלות בביטחון במינון הנכון.

תקשורת מותאמת - במייל, בטלפון או בריאיון

כישורי תקשורת בריאיון משמעם היכולת לדבר בעומק המתאים - לא בשטחיות ובכלליות רבה מדי, ולא בהעמקה יתרה, וכן בטון המתאים, בקצב הנכון, בלי חזרות מרובות על מסרים שכבר נאמרו, ותוך שמירה על הדדיות בשיחה.

אולם תחת קטגוריית כישורי התקשורת ישנו תת-כישור חשוב ביותר - ניהול תקשורת מותאמת: יכולת המועמד להתאים עצמו נקודתית ומידית הן למראיין והן למצב. להבדיל, למשל, ממועמד שמתאמן על המסר שלו לריאיון בצורה אחידה, כזה שחוזר על עצמו בכל ריאיון וריאיון, בלי להתחשב במראיינים השונים זה מזה, ובמצבים המשתנים.

מראיינים שונים הם, למשל, מראיין משימתי, נלהב, אנליטי או מתחשב. לא רק שמביך לדבר בהתלהבות מול אדם שמדבר ביובש ומאזין בדממה. במקרה כזה המסר עלול גם להתפספס, והמראיין יכול להסיק שאין כימיה בינו לבין המועמד משום שהם מדברים בשפה שונה. במקרה הגרוע יותר, זו יכולה להיות עוד טקטיקת הטעייה של מראיין המנסה להתנהג בצורה מסוימת בכוונה ולבחון כיצד המרואיין מגיב. אז הוא כבר יכול להסיק שלפניו אדם שלא מסוגל להתאים את עצמו למי שמולו, וככזה, אולי יתקשה להתאים את שפתו לשפת הלקוחות שיטפל בהם, או להסתדר עם הקולגות שלו.

מצבים משתנים - כבסיפורו של מועמד שסיפר לי על ריאיון שהתקיים ביום של השקת מוצר בחברה שבה רואיין. בשל כך, פקדו את משרדיה עשרות אנשים מבחוץ, האווירה הייתה חגיגית ונרגשת, והריאיון נקטע כחמש פעמים בשל מעברים מחדר לחדר בניסיון להתרחק מהרעש (ולבסוף אף הופסק לגמרי כשהמרואיין עצמו הוזמן להצטרף להרמת הכוסית). מועמד שזורם עם התרחשות שכזאת, לא מאפשר לה לקלקל את המטרה שלשמה הגיע, ומצליח להותיר את הרושם הרצוי - הוא מועמד בעל כישורי תקשורת מותאמת.

לבוש ומראה

רצוי או לא רצוי - בפועל, למראה חיצוני יש השפעה מרובה על ההחלטה לגבי מועמדים.

זה לא שצריך להיראות כמו בר רפאלי כדי להתקבל לעבודה (מראיינים רבים אף הודו בפניי שנמנעו מלקבל מועמדים שנראים "טוב מדי" משום שחשו שהדבר מאיים עליהם או שחששו שיפריע למהלך התקין של העבודה), אלא שחשוב להתאים את הסגנון לכזה שמתאים לנהוג בחברה ולמהות התפקיד המיועד. לכן, חלק מתהליך ההתכוננות לריאיון הוא בירור קוד הלבוש בארגון.

הסיבה לכך היא שהמראה הוא חלק מהמסרים שהמועמד מגיע עמם ומעידים על אישיותו. מועמד שמשקיע רבות ומופיע לריאיון כולו ייצוגי ומעונב, כשהמשרה המיועדת דווקא דורשת חברמניות, נגישות וידידותיות, עלול לשדר משהו עצור, מנוכר ורשמי מדי, ולגרום למראיין לתהות אם הוא מתאים לאופי התפקיד. בדומה לכך, גם מועמד שמיועד לתפקיד זוטר מאחורי הקלעים יכול להשאיר את החליפה המהודרת בבית.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מגמה מעורבת באסיה


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

צה"ל השתלט על מעבר רפיח בצידו הפלסטיני; שני חיילים נהרגו במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי