גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם פרסומת בסופרבול באמת שווה 4 מיליון דולר?

הוא מרתק יותר מ-100 מיליון צופים וכולל ברייק פרסומות מיתולוגי שאף צופה לא רוצה לפספס ■ גם המפרסמים יודעים שפרסום בגמר ליגת הפוטבול האמריקאית הוא מתכון בטוח להצלחה ■ ניתוח מיוחד של הפסקת הפרסומות המדוברת בעולם

כאשר מנהל מותג הממתקים Butterfinger, ג'רמי וואנדרוואט, רצה לעורר גל הדף גדול להשקת המוצר הגדולה ביותר בהיסטוריה של המותג בן ה-90 שנה - הוא ידע בדיוק לאן לפנות - לסופרבול. "הלכנו למנכ"ל ולהנהלה כדי לקבל תוספת מימון לקמפיין ההשקה והם אישרו אותו בתוך 5 דקות בדיוק", הוא אומר. "רצינו לשבץ פרסומת בזמן המשחק כדי לזכות בנקודות בקרב הצרכנים, להראות להם שאנחנו באמת מאמינים במוצר ולייצר כלפיו מודעות גבוהה ונרחבת".

עבור מנהלי מותגים רבים, גמר ליגת הפוטבול האמריקאית אינו בחירה מובנת מאליה: ייתכן שזו הבחירה היקרה והמסוכנת ביותר בכל עולם הפרסום. לצד סיפורי הצלחה - כמו למשל הפרסומת של קרייזלר במשחק של 2011, יש גם לא מעט סיפורים - של כישלון בפרופיל גבוה. בקטגוריה הזאת אפשר לציין את הפרסומת של גרופון מאותה שנה, שזכתה לביקורת רבה לאחר שלקחה בקלילות יחסית את המצוקה של חבל טיבט בסין. "הסופרבול יכול להיות ההחלטה הכי כלכלית, חכמה ונטולת סיכון שאפשר לקחת או לחילופין התסבוכת הכי גרועה שאפשר להיכנס אליה", אומר דייוויד לובארס, יו"ר ומנהל הקריאייטיב הראשי של סוכנות הפרסום BBDO בצפון אמריקה, ומי שעבד על פרסומות לסופרבול במשך 14 שנה.

חשיפה בארה"ב או בעולם?

ההכנות של המפרסמים לקראת המשחק שיתקיים ב-2 בפברואר וישודר ברשת FOX נמצאות לקראת סיום. השנה צפוי מחירו של של ספוט באורך 30 שניות להגיע ל-4 מיליון דולר.

בכל מה שנוגע לסופרבול המתקרב, יש משתנה אחד שלא היה במשחק של 2010 ומתוכנן להתרחש בפעם הנוכחית - משחקי אולימפיאדת החורף. המשחקים יתחילו הפעם רק 5 ימים לאחר הסופרבול ויעניקו למשווקים עוד הזדמנות לאירוע משמעותי שיהווה פוטנציאל להקצאת תקציב פרסום החורף שלהם. חברת Century 21 פרסמה בשני אירועי הסופרבול החולפים ואילו הפעם היא אחת מאלה שבחרו להשקיע את תקציב הפרסום שלהם במופע הראווה האולימפי שיימשך שבועות, על פני פרסומת באירוע הסופרבול החד-פעמי.

החברה, המשווקת נדל"ן, לא תפרסם בסופרבול, אבל תהיה נוכחת לאורך ולרוחב אולימפיאדת החורף, לרבות פרסומות ב-NBC וברשתות מחוץ לארה"ב, וזאת במקביל להיותה הספונסר של נבחרות הגברים והנשים של ארה"ב במרוצי מזחלות.

מנהל השיווק הראשי, בוו ת'ורן, אומר כי Century 21 שואפת להגיע לקהל בינלאומי כדי להניע עניין באתר האינטרנט החדש שלה, שאמור להציג כ-500 אלף נכסים. "אנחנו מצביעים ברגליים ובדולרים, ונבצע את ההשקעה באולימפיאדה השנה מאחר שלהערכתנו זו תהיה ההשקעה הטובה יותר עבורנו", הוא אומר.

בעוד שהסופרבול משודר גם מחוץ לארה"ב, הקהל האמריקאי מהווה 90% מצופי משחק הגמר, וזאת בהשוואה לאולימפיאדה שמושכת אליה מספר גדול יותר של צופים מיותר מקומות בעולם - כך לפי Future Sport & Entertainment, שהיא חלק מקבוצת מדיה שמודדת את הצפייה באירועי ספורט גלובליים.

אלא שעבור מותגים רבים שום דבר אינו דומה לחשיפה הביתית שמעניק הסופרבול, שזכה לפי נתוני נילסן, לצפייה ממוצעת של 108.4 מיליון איש בארה"ב בשנה החולפת ברשת CBS. לאור נתונים אלה, המשדר מתברג במקום השלישי בכל הזמנים של נתוני הצפייה בטלוויזיה (המקומות השני והראשון גם הם שייכים למשחקי סופרבול). "מה שמפריד בין הסופרבול לכל השאר הוא שהצרכנים נכנסים למשדר בציפייה לרצות לקבל את המסרים האלה ולצפות בפרסומות", אומר סם זוסמן, סגן נשיא בכיר בחברת סטארקום ארה"ב מקבוצת פובליסיס, שבה תפקידו לנהל משא-ומתן על רכישת זמן שידור במשדרי ספורט.

אלא שתשומת-הלב של הצופים מביאה עמה גם ביקורת, לצד עלייה במחיר של זמן השידור. העלות הצפויה של 4 מיליון דולר לספוט של 30 שניות מהווה עלייה לעומת ה-3.8 מיליון דולר של השנה שעברה, ולעומת ה-2.7 מיליון דולר בממוצע שנרשמו ב-2008, לפי נתוני נילסן. "מאוד לא סביר לקבל החזר על ההשקעה הזו בצורת צמיחה במכירות בטווח הקצר, וזאת מאחר שאנשים לא צופים בפרסומת בסופרבול ומייד לאחר מכן רצים לקנות את המוצר", אומר טים קאלקינז, פרופסור לשיווק בבית-הספר לניהול קלוג שבאוניברסיטת נורת'ווסטרן. "הסיבה לכך שמפרסמים משתתפים במשחק הזה היא שהוא נותן זריקת מרץ מוגברת ומחודשת למותג שלהם. מאוד קשה לקשור את נתוני המכירות באופן ספציפי לקניית המדיה", הוא מסביר.

הצהרת כוונות

משחק הפוטבול הוכיח את עצמו כזירה מעולה למותגים קטנים. סודהסטרים, המוכרת מכונות ביתיות לייצור סודה, זוקפת את צמיחת ההפצה שלה ל-16 אלף חנויות לעומת 10,000 בעבר, לזכות הפרסומת שלה בסופרבול אשתקד - כך לדברי דניאל בירנבאום, מנכ"ל החברה. "למעשה זו הצהרה על כך שהכוונות שלנו רציניות. זה פתח עבורנו דלתות", הוא אומר.

המשווקת תחזור למשחק גם השנה, ואשתקד היא זכתה גם לתוספת מסוימת של יחסי ציבור לאחר שדיווחה כי CBS דחתה את הגרסה הראשונה של הפרסומת, מאחר שלדעת רשת השידור הפרסומת היוותה התקפה ישירה מדי על קוקה-קולה ופפסי - שתיהן מפרסמות מסורתיות בסופרבול.

מותג הפיסטוקים Wonderful Pistachios יחזור אף הוא במשחק הקרוב, וזאת לאחר שרשם את הופעת הבכורה במשחק האחרון. בגלל שהמותג הריץ מספר מוגבל בלבד של פרסומת בתקופת החורף, ביכולתו לקשור צמיחה של 18% במכירות באופן ישיר לזכות הפרסומת בסופרבול האחרון, אומר מארק סגויין, סגן נשיא בכיר ב"חוות פרמאונט" המייצרת את המותג. המותג הציג בפרסומת שלו את הראפר הדרום קוריאני Psy ("גנגנאם סטייל"), ולפי השמועות הוא שוקל להציג בפרסומת של השנה את מיילי סיירוס - כך לפי דיווחים בצהובונים. "האמת היא שאנחנו עדיין לא יודעים מה זה יהיה", אומר סגויין.

לא אדישים למחיר

עבור חלק מהמפרסמים החשיפה כבר לא שווה את המחיר. בקבוצה זו אפשר למנות את רשת הכריכים Subway, שהשתתפה בסופרבול של 2013 ולא תחזור ב-2014.

"הערך למחיר תמיד משנה עבורנו", אומר מנהל השיווק של החברה, טוני פייס.

במקום זאת, ובדומה לחברת הנדל"ן, רשת הכריכים מתכננת נוכחות משמעותית באולימפיאדת החורף. "אפשר לטעון שסך הקהל באולימפיאדת החורף גדול יותר ממה שתקבל בסופרבול", מסביר פייס.

לפי רשת NBC, משחקי אולימפיאדת החורף של 2010 בוונקובר נצפו על-ידי 24.4 מיליון בני אדם בממוצע בפריים-טיים לכל משך הזמן של המשחקים, וכן 190 מיליון איש שצפו בחלק מהמשחקים בזמן כלשהו ברשתות NBC יוניברסל. 4 שנים אחרי, ועם באזז שהולך וגדל סביב האירוע, מספר הצופים באולימפיאדת החורף צפוי להיות גדול יותר.

מודעות מיידית

אתר Cars.com הופיע בכל סופרבול מאז 2008 אך לא יחזור ב-2014, בעיקר בגלל שהחברה לא מצויה במהלך של קמפיין חדש. לדברי מנהלך השיווק בחברה, לינדה בארטמן, החברה מעוניינת לחלק את הקצאת רכש המדיה שלה באופן יותר שוויוני במהלך השנה. "כאשר השקנו קמפיין חדש בכל פעם באמצעות הסופרבול, באמת היה צריך לחכות עד שהסופרבול יתחיל כדי לראות את הפרסומת, כעת אנחנו מתכוונים להיות באוויר כל השנה".

יותר ויותר משווקים מצדיקים את ההוצאה על הסופרבול כדי לבשר על השקת מוצרים חדשים. לצד השקת מותג החמאת בוטנים (באטרפינגר) שמצפה לגייס בעזרת הפרסומת בסופרבול מודעות צרכנית שתעלה מכמעט אפס ל-50% עד 80%, גם החטיף מארס, מותג ותיק שמפרסם בסופרבול, מתכנן לעורר תהודה במשחק. החברה תפרסם את החטיף סניקרס או M&M's.

חברת אנהויזר-בוש ניצלה ב-2012 את ההזדמנות כדי להשיק את הבירה באדלייט פלטינום. החברה תחזור על האסטרטגיה הזו גם השנה כדי להשיק את באדווייזר בלק קראון. מאחר שאנשים צופים במשחק בין היתר בגלל הפרסומות המיוחדות שבו, "יש לך רוח גבית מובנית בהשקה של משהו ובהשגה של תשומת-לב", אומר פול שייב, סגן נשיא בכיר לשיווק בחברה. אנהויזר-בוש תרוויח גם מכך שתהיה מפרסמת בלעדית במשחק בקטגוריית הבירה. זאת, בניגוד לקטגוריות אחרות כמו מכוניות, שאין בהן בלעדיות: "קשה לזכור של מי הפרסומת שראית ואיזה מוצר זה היה", אומר שייב.

שמים גז: 8 מותגי רכב יפרסמו בסופרבול

חברות הרכב חזרו לסופרבול ב-2011 והוציאו 80 מיליון דולר על קניית מדיה במשחק באותה שנה, ובשנה שלאחר מכן הוציאו 90.5 מיליון דולר - כך לפי נתוני נילסן. במשחק של 2013, 8 מותגי רכב רכשו פרסומות במשחק. ההיעדרות של ג'נרל מוטורס הורגשה, אך היא תחזור למשחק ב-2014. "אם אתה משווק מכוניות ואתה לא במשחק, אתה ככל הנראה מסכן את העבודה שלך מאחר שכל היתר יהיו שם", אומר מנהל שיווק בכיר שפועל בקטגוריה זו.

הספוטים צריכים להיות חכמים, מצחיקים או לגרום למעורבות הצופה, אומר סטיב שאנון, סגן נשיא בכיר ביונדאי אמריקה, שתופיע בסופרבול בפעם השביעית ברציפות ב-2014 עם שתי פרסומות. "אנחנו עושים פרסומת למכונית. זה נשמע מיושן, אבל אנחנו צריכים גם להראות יתרון אחד או שניים של המוצר", הוא אומר, ומוסיף ביחס לפרסומות המתחרות, כי "הן אולי מבדרות, אבל השאלה היא האם אנשים זוכרים איזה מותג הן ייצגו והאם הם קיבלו מידע כלשהו שהם צריכים לדעת על המכונית".

סופרבול

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום