גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח מיוחד: למה דודי עזרא רץ להשקיע באי.די.בי?

איך קשורה ההשקעה של דודי עזרא באי.די.בי לעובדה שנטו מלינדה אחראית ל-53% ממכירות הבשר הטחון בארץ? ■ ואיך זה שבמגה עדיין לא למדו לדבר לצרכן בגובה העיניים? ■ "גלובס" מנתח את המהלכים האחרונים בקמעונאות

1. האינטרסים הסמויים של קבוצת נטו באי.די.בי

לפני ימים אחדים דיווחה קבוצת נטו של איש העסקים דודי עזרא כי החברה-הבת נטו מלינדה הצטרפה לקבוצת גרנובסקי-דנקנר במאבק השליטה על א.די.בי ותשקיע 134 מיליון שקל. במתווה המתוכנן תחזיק הקבוצה באחזקת מיעוט שלא תעלה על 15% ותיוצג עם דירקטור אחד. במילים אחרות, היא תהיה חסרת השפעה. אז למה דודי עזרא רץ להשקיע באי.די.בי?

אחת האחזקות המשמעותיות של אי.די.בי היא רשת שופרסל, הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל. הצצה לדוחות של נטו מלינדה מעלה, כי מכירות החברה לשופרסל הגיעו אשתקד לכחצי מיליארד שקל, וכי שופרסל הייתה אחראית לכרבע מההכנסות של נטו מלינדה. לתלות הזאת אין אח ורע בשוק המקומי. אפילו לתנובה או לאסם אין כזאת תלות בשופרסל.

בכלל, כוחה המונופוליסטי של נטו מלינדה נשאר תמיד מחוץ לכותרות, והסיבה לכך פשוטה. רוב המוצרים הנמכרים על-ידי הקבוצה לא נמדדים במערכות סטורנקסט או נילסן, המפרסמות באופן קבוע נתונים על הצריכה השוטפת ונתחי שוק של ספקים.

כדי להבין עד כמה עצום כוחה של נטו, יש להסתכל בנתונים שהיא עצמה מספקת. החברה אחראית ל-53% ממכירות הבשר הטחון בארץ, 60% ממכירות הסלמון המעושן, 40% ממכירות הדגים הטריים, 30% ממכירות הדגים הקפואים, 35% ממכירות הבשר הקפוא ול-32% ממכירות שימורי הדגים. למרות זאת, נטו אפילו לא מוכרזת כמונופול בשום ענף.

כעת נשאלת השאלה, כיצד תשפיע כניסתה של נטו לגרעין השליטה באי.די.בי על יחסיה עם שופרסל? זה לא סוד שקבוצת נטו, כמו כל ספק אחר, מעוניינת להגדיל את מכירותיה ברשת שופרסל, על חשבון המתחרים.

כניסתה לגרעין השליטה באי.די.בי תפתח בפניה את הדלת בדיוק לכך. בשום מקום יחסי ספק-רשת לא דומים ליחסי ספק-רשת כשהספק הוא גם אחד מבעלי הבית.

מה יקרה מחר, כשנטו תבקש לבצע עליית מחיר? האם היא תמצא את עצמה מחוץ למדפיה של שופרסל כפי שקורה לא אחת עם ספקים אחרים? אפשר להניח שהתשובה לכך שלילית. בנוסף, כשספק מצליח לבצע עליית מחיר ברשת גדולה, הדרך לעליות מחיר ברשתות האחרות קלה הרבה יותר. את המחיר משלם הצרכן.

בשורה התחתונה, אם קבוצת נטו תיכנס בסופו של דבר לגרעין השליטה באי.די.בי, לא מן הנמנע כי את התשואה האמיתית על ההשקעה הזאת היא תעשה ברשת שופרסל. השאלה היא מי ישלם על כך את המחיר ועד כמה הוא יהיה כואב.

מנטו מלינדה נמסגר בתגובה: "מדובר בטענות חסרות שחר, וזאת בשימת לב למבנה העסקה ושיעור האחזקות הצפוי, הן בחברה-האם והן בחברות-הבנות".

העסקים של דודי עזרא

2. הקפיצה האדירה של וילי-פוד במכירות

בפברואר 2012 השקיעה חברת וילי-פוד של האחים צביקה ויוסי ויליגר 2.5 מיליון שקל במה שזכה לכינוי "הנפקת החברים" של נוחי דנקנר. צביקה ויליגר עצמו מעיד שהוא חבר של נוחי דנקנר, אבל בין השניים יש קשרים עסקיים הדוקים, כיוון שוילי-פוד היא ספק של רשת שופרסל.

לפני ימים אחדים דיווחה וילי-פוד על התוצאות שלה לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. המכירות של החברה גדלו ב-21% והגיעו ל-254.5 מיליון שקל. מה שלא פחות מעניין הוא הנסיקה של הרווח הגולמי, שקפץ ל-64.3 מיליון שקל, אבל השיעור שלו עלה משמעותית מ-23.1% ל-25.3%. השיפור הזה בא לידי ביטוי גם ברווח התפעולי והתגלגל עד לשורה התחתונה של הרווח הנקי לבעלי המניות.

מה גרם לקפיצה האדירה במכירות של החברה? מהדוח הכספי של החברה עולה כי המכירות שלה לרשת שופרסל ב-9 החודשים הראשונים של השנה עמדו על 46.5 מיליון שקל. מדובר בקצב מכירות שנתי של 62 מיליון שקל והוא משקף גידול של 33.3% במכירות החברה לשופרסל. לשם השוואה, בשנת 2011 המכירות לשופרסל גדלו בפחות מ-1% ובשנת 2012, אז החל השינוי, הן גדלו ב-6.4%.

מה גרם לקפיצה האדירה במכירות של החברה, ומה תרם לעלייה בשיעור הרווח הגולמי? מהדוח הכספי של החברה עולה כי המכירות שלה לרשת שופרסל ב-9 החודשים הראשונים של השנה, עמדו על 46.5 מיליון שקל. מדובר בקצב מכירות שנתי של 62 מיליון שקל, והוא משקף גידול של 33.3% במכירות החברה לשופרסל.

לשם השוואה, בשנת 2011 המכירות לשופרסל גדלו בפחות מ-1%, ובשנת 2012, אז החל השינוי, הן גדלו ב-6.4%. בשופרסל אומרים שאין כל קשר בין "הנפקת החברים" לעלייה במכירות של וילי-פוד ברשת.

בהתייחס לכך אומר צביקה ויליגר ל"גלובס": "זה לא נכון. ברשת רמי לוי גדלתי ב-70%, וביינות ביתן ב-80%. פשוט יש לנו הרבה יותר מוצרים".

- ההשתתפות שלך "בהנפקת החברים" של נוחי סייעה לך בשופרסל?

"לא".

משופרסל נמסר כי "לשופרסל יש ספקים רבים שצמחו בשנתיים האחרונות בשיעורים שונים. היקפי הצמיחה של ספקים ברשת נובעים מביקוש של הצרכן ומשיקולים מסחריים. וילי-פוד הוא אחד מספקי הרשת, ואנו גאים שלספקים שונים יש צמיחה ברשת. השיקולים לגביו הם ענייניים בלבד".

הקפיצה במכירות

3. הפרעת התקשורת של רשת מגה

לפני ימים אחדים הכריזה רשת מגה על הוזלה של 1,000 מוצרים ברשת מגה בעיר, כחלק מתחילת היישום של התוכנית האסטרטגית. לא רק עובדי מגה מחזיקים ידיים שהרשת תצליח, אליהם מצטרפים הספקים שלא רוצים לראות כוח מופרז בידי שופרסל, וגם הצרכנים, שהרי ריבוי השחקנים והתחרות בין הרשתות, הם היחידים שעוד בולמים השתוללות מחירים.

אלא שבכל הקשור לצרכן, נראה כי מגה סובלת מהפרעה קשה בתקשורת. בכניסה לחלק מסניפי מגה בעיר, היא הציבה שילוט ענק תחת הכותרת "בשביל 10 שקלים לא שווה לצאת מהעיר". בשילוט מוצגת השוואת מחירים בין מגה בעיר ל"סופר דופר קובי" ואפילו מספרי הח.פ של החברות, משמע - מדובר בחברות קיימות. האמנם? לא ממש.

מתברר כי "סופר דופר קובי" הוא פרי דמיונה המפותח של מגה. יותר מכך, לפי השלט, מגה בעיר יקרה יותר מסופר דופר קובי ב-10 שקלים - 368 שקלים לעומת 358 שקל. מי משקיע בפרסום כדי להראות שהוא יקר, יותר ואם הפער הוא אכן 10 שקלים - מדוע מגה לא מציגה סל של אחד המתחרים?

אם לא די בכך, נראה שמישהו שכח לעשות הגהה על השלט. בסל המוצרים של "סופר דופר קובי" צוין מחירו של חטיף בוטנים מגה, אף שמדובר במותג פרטי של הרשת הנמכר במגה בלבד.

שאלנו את המאבטח באחד מסניפי מגה בעיר מה הוא חושב על השלט. הוא השיב לנו בשאלה: "השאלה אם יש כזה דבר 'סופר דופר קובי'. זה במציאות?".

שנתיים אחרי חרם הקוטג', במגה עדיין לא למדו לדבר אל הצרכן בגובה העיניים. ברשת עדיין לא הבינו שהצרכן היום בודק ומבקש שקיפות ואמינות. מה שמגה עשתה עם השלטים הוא בדיוק ההפך הגמור. היא מוכרת לצרכן סיסמאות ומצפה שהוא ילך אחריה בעיניים עצומות. העידן הזה חלף, וטוב שכך.

אם מגה רוצה לשדר אמינות, מן הראוי שתפרסם במלואה את רשימת 1,000 המוצרים שהוזלו לטענתה, ולא תחלק פלאיירים המבשרים על הוזלה אך מציגים מספר מועט של מוצרים שבהם חוזרת התמונה של הקטשופ 4 פעמים. החזרתיות הזאת עלולה להעלות חשש שלא באמת מדובר ב-1,000 מוצרים.

מנכ"ל מגה, מוטי קרן, אמר שלשום (ג') כי "שנת 2014 הולכת להיות שנת הפריצה של מגה", וכי מגה עומדת לבצע "מהפכה". כדאי שמגה תתחיל את המהפכה ביחסים שלה עם הצרכן.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים