המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (א') בעליות שערים בהמשך למגמה בוול סטריט, שם המדדים נמצאים בשיאי כל הזמנים, וכאשר מדד המעו"ף נמצא במרחק של כ-1.2% מהשיא ההיסטורי שנקבע באפריל 2011. מחזור המסחר הסתכם בכ-626 מיליון שקל.

הצמיחה במשק מתמתנת. לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו היום התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה ברבעון השלישי של שנת 2013 בשיעור שנתי של 2.2%, לאחר עלייה של 4.6% ברבעון השני ועלייה של 2.6% ברבעון הראשון, בחישוב שנתי. (לסיפור המלא)

כאמור, מאז נעילת המסחר באחד העם ביום חמישי עלו המדדים בוול סטריט על רקע נאומה של נגידת הפד המיועדת, ג'נט ילן, אשר אמרה כי היא תומכת בהמשך תמרוץ הכלכלה האמריקנית על ידי רכישות האג"ח החודשיות בהיקף 85 מיליארד דולר.

יילן אמרה כי ‎כלכלת ארה"ב "התחזקה משמעותית" מאז המשבר הפיננסי ב-2008 והמיתון שבא בעקבותיו, אך היא עדיין זקוקה לעזרה מן הפדרל ריזרב כאשר היא ממשיכה להבריא. "תמיכה בהתאוששות הכלכלית היא הדרך הטובה ביותר לחזור למדיניות מוניטרית נורמלית ויהיה זה מסוכן להפסיק מוקדם מדי את תוכניות ההקלה, בייחוד כאשר הכלכלה עדיין במצב שברירי. הבראה חזקה יותר תאפשר לפד להפסיק את הרכישות", אמרה.

שלשום פורסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, אשר עלה ב-0.3%. ההערכות המוקדמות דיברו על עלייה של 0.1% לכל היותר. עיקר העלייה במדד מוסברת בזינוק במחירי העגבניות שעלו ביותר מ-64% ותרמו 0.17% לעליית המדד.

"מדד המחירים שפורסם בסוף השבוע היה גבוה מהציפיות אך הושפע באופן ניכר מגורמים עונתיים כמו העלייה במחיר העגבניות שתרמה למדד לבד כשליש מעלייתו", נמסר מבית ההשקעות של הלמן אלדובי. "צריך לזכור שבשנה האחרונה התרומה לאינפלציה נבעה משני סעיפים עיקריים - דיור ומזון. השחיקה בכוח הקנייה של הצרכן לא תאפשר עלייה מהירה במחירי השכירות בקצב שהיה בעבר".

לכן, מעריכים בבית ההשקעות, "המדדים הבאים צפויים להיות נמוכים ואף שליליים, מה שעשוי להביא את המשק לדפלציה". עם זאת, בבית ההשקעות סבורים כי בכל הנוגע לריבית, השקל מצליח להחזיק בינתיים מעל רמת ה-3.5 שקלים לדולר, כך שלמרות סביבת האינפלציה הנמוכה, ייתכן ובנק ישראל יעדיף לדחות את הורדת הריבית.

אפריקה ממשיכה לעלות

אפריקה ישראל המשיכה לרכז היום עניין לאחר שהחברה הבת אפי פיתוח הודיעה בסוף השבוע על שערוך נכס במוסקבה שבעקבותיו היא תרשום רווח הון של 81 מ' ד' ברבעון השלישי. אפריקה תרשום רווח חשבונאי של 42 מ' ד'.

בזן מצמצמת את השירותים שהיא שוכרת מקבלנים, וכ-1,000 עובדי קבלן בחברה סופגים פגיעה. צמצום העבודה של עובדי הקבלן החל מהיום. החברה הודיעה לאחרונה לקבלנים ולספקי שירותים חיצוניים - ממניחי צינורות ועד רתכים - על צמצום העבודה במסגרת תהליך ההתייעלות וקיצוץ ההוצאות. מהלך זה בוצע בתיאום עם ועד העובדים, במטרה למזער ככל האפשר את הפגיעה בעובדים הקבועים בבזן, וזאת על רקע הכוונה לפטר כ-240 עובדים קבועים.

קבוצת אלביט מערכות דיווחה ביום חמישי כי הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-49.6 מיליון דולר, 1.17 דולר למניה, לעומת 39.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

חברת בבילון המשיכה לעמוד במוקד. בצל סערת ביטול החוזה מול גוגל, בבילון נערכת לפיטורי 40-50 עובדים בישראל. בבילון מעסיקה כ-160 עובדים במשרדיה באור יהודה, כך שמדובר בכוונה לפטר קצת פחות משליש מהעובדים. החברה החלה כבר בהליך שימוש לפני פיטורים לחלק מהעובדים.

גם מניית בזק ריכזה עניין, על רקע דבריו של האנליסט גיל דטנר מלאומי שוקי הון: "איננו מוצאים הצדקה פונדמנטלית למחירה הנוכחי של המניה". בלאומי שוקי הון מאמינים כי מניית בזק יקרה וצפויה לרדת בכ-12%.