גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תכלית תוריד את דמי הניהול ב-2 מהתעודות ל-0%

התעודות הממונפות, המניבות למנהלים את הרווח הגבוה בתחום, נחשבות לבוננזה של הענף ■ היקף הנכסים בקטגוריה הוא חצי מיליארד שקל בלבד

שנה אחרי שהבורסה ורשות ני"ע הסדירו את התחום, מנסה תכלית לפתוח את שוק תעודות הסל הממונפות לתחרות, ולנגוס בנתח השוק של המתחרה קסם. הבוקר דיווחה חברת תעודות הסל, בניהולם של דוד אללוף ואיל סגל על הורדת דמי הניהול ל-0% בשתי תעודות בקטגוריה: "תכלית ממונפת ת"א 25 פי 3" ו"תכלית ממונפת בחסר ת"א 25 פי 2". תעודות אלה, שהושקו לפני כחודשיים, גובות כיום דמי ניהול של 1.25% ו-1.5%, בהתאמה, ומנהלות נכסים בהיקף של כ-8 מיליון שקל ו-350 אלף שקל בהתאמה. ההפחתה תיכנס לתוקף מחר, ותימשך חצי שנה.

כאמור, תחום תעודות הסל הממונפות, שמנהלות כחצי מיליארד שקל ומהוות רק 0.5% מנכסי הענף, נשלט כיום בידי קסם, מקבוצת אקסלנס. החברה, שמנוהלת על-ידי אבנר חדד, חולשת על כ-80% מכלל הנכסים המנוהלים בתעודות הממונפות (כ-387 מיליון שקל מתוך 470 מיליון שקל). היתרה, נכון לסוף אוקטובר, מתחלקת בין תכלית, שמנהלת 15% מנכסי התעודות הממונפות (72 מיליון שקל) לבין פסגות סל והראל, שמנהלות 3.3% ו-0.8% (16 מיליון שקל ו-4 מיליון שקל), בהתאמה.

לא באמת כואב בכיס

על פניו, הצעד של תכלית - השחקנית השנייה בגודלה בענף תעודות הסל (אחרי קסם), המנהלת כ-28 מיליארד שקל (29% מכלל הענף) - נראה דרמטי: היא מתנדבת לוותר על הרווח מתעודות שבהן דמי הניהול נחשבים גבוהים, לטובת פתיחת תחרות בקטגוריה. האומנם?

ראשית, תכלית מנהלת בתעודות אלה, שנחשבות לפופולריות בקרב המשקיעים הספקולנטים, נכסים בשיעור דל יחסית. לכן, רווחיה מדמי הניהול, שעליהם היא מוותרת בחצי השנה הקרובה, נמוכים בהתאם.

לפי נתוני איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, שתי התעודות שבהן דמי הניהול יירדו ל-0% מהוות כ-12% מסך הנכסים שמנוהלים על-ידי תכלית בתעודות ממונפות, כלומר כ-9 מיליון שקל.

תכלית מוותרת באופן זמני על הכנסות של כ-110 אלף שקל בלבד - ויתור שלא באמת כואב בכיס, אבל מקנה לה יתרון משמעותי, שגם פוגע במתחרה העיקרית וגם נתפס על-ידי הלקוחות כאקט חיובי.

שנית, עיקר הרווח בתעודות הסל הממונפות לא מגיע מדמי הניהול, אלא מהריביות בגין המינוף. מנהלי התעודות, שגובים מהלקוחות ריבית על ההלוואה התיאורטית לטובת המינוף, גוזרים על כך קופון, משום שבפועל הפעולה מתבצעת דרך חוזים עתידיים, שבהם הריבית נמוכה מזו שהתעודה גובה מהמשקיע.

הנקודה השלישית היא העיתוי. התעודות הממונפות נחשבות לבוננזה של הענף, משום שהן תעודות הסל שמניבות למנהלים את הרווח הגבוה ביותר. בתקופות שבהן הריבית במשק גבוהה יותר, עמדו דמי הניהול האפקטיביים בתעודות הממונפות על יותר מ-10%. לכן, תקופות כמו זו הנוכחית, שבהן הריבית נמצאת בשפל, הן זמן אידיאלי מבחינת תכלית להוריד דמי ניהול ולנסות לנגוס בנתח השוק של קסם, שנחשבת למונופול בתחום.

קסם הצליחה לבסס את מעמדה בתעודות הממונפות, שנחשבות לפופולריות בקרב הספקולנטים, לאחר שבתחילת 2009 אסרו הבורסה ורשות ני"ע על הנפקת תעודות ממונפות פי 3.

לפני כשנה, בעקבות לחצים שהפעילו חברות תעודות הסל (כולל קסם עצמה), החליטו ברשות ובבורסה לבחון את פתיחת שוק התעודות הממונפות לתחרות, ודירקטוריון הבורסה לניירות ערך אישר הנחיות מתוקנות לרישום למסחר ואפשר לכל חברות תעודות הסל להנפיקן. ברשות ובבורסה סברו כי עם נטרול חלק מהבלעדיות של קסם בתחום, מגוון המוצרים יגדל, התחרות תגבר ומחירי התעודות הממונפות יוזלו משמעותית. זה עדיין לא קרה.

בעקבות המהלך מסר איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית, כי "כחלק מתהליך פתיחת שוק תעודות הסל הממונפות באיזון לכל החברות, וכמובן הגברת התחרות, החלטנו על שינוי זה. תכלית שמה לעצמה למטרה להוביל את ענף תעודות הסל על מגוון מוצריו, וכמובן גם במוצר מסוג זה", סגל גם ביקש להזכיר כי תעודות הסל הממונפות הן מוצר בסיכון מיוחד, ואינן מתאימות לכל משקיע".

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה