גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תזרקו, תמכרו: הפריטים הישנים שלכם שווים כסף

החל מעגיל זהב שבור, דרך שטיח, כורסה או אופניים ישנים ועד סלולרי מיושן ורכב משנות ה-90: רגע לפני שאתם זורקים אותם, כדאי לדעת שלא מעט חברות וחנויות מוכנות לשלם לכם תמורתם ■ "גלובס" בודק מי קונה, כמה ואיך

הציוד הישן והבלתי שמיש ששוכב לכם בבית שווה לכם כסף. תמורת מאמץ קל תכניסו לכיסכם כמה שקלים, כשיש גם בונוס: ניקיון המצפון הסביבתי וערכי המיחזור.

חשוב לדעת: מכירת ציוד משומש - מהמכונית, דרך הסלולרי הישן ועד מיטת התינוק - היא כמובן רווחית יותר כשעושים זאת ישירות או דרך לוחות המשומשים.

עם זאת, היתרון שבדרכים המוצעות בכתבה הוא הפשטות. הן חוסכות "כאב ראש". לרוב מדובר בעסקאות טרייד-אין, כך שמכירת הפריטים הישנים מובילה לרכישה של פריט חדש.

ריהוט: השולחן של סבתא עובר חידוש

אופנת הרטרו משמישה חפצים רבים שאולי כבר אמרתם נואש מהם, כמו כיסאות ישנים או אגרטל של סבתא: חנויות לריהוט ישן (שלרוב עובר חידוש) ישמחו לרכוש פריטים ישנים שאין בהם צורך.

מי, מה ואיפה?

* דנדש: החנות, שנפתחה בבני-ברק לפני כשנה, מוכרת ריהוט וציוד לבית מיד שנייה. תהליך המכירה של פריטים לחנות הוא פשוט ולא מצריך מאמץ רב: שולחים תמונה של רהיט או פריט שאתם רוצים למכור באימייל או בעמוד הפייסבוק של החנות, במקרה שבדנדש סבורים כי יש ביקוש - נשלחת הצעת מחיר. אם המוכר ניאות לבצע את העסקה - מתאמים הובלה (שעלותה חלה על החנות) ומקבלים מזומן ללא התניה ברכישה בחנות.

* SECONDS: פונה למי שמחזיק בביתו רהיטי בוטיק או מעצבים בני עשר שנים מקסימום. שיטת המכירה של נועה, המנהלת את המותג, היא בקונסיגנציה למשך 90 יום. בסוף המכירה מתחלקים 50%-50% במחיר שנקבע. אם הפריט לא נמכר אחרי 60 יום, מחירו יורד ב-20%. ניתן למכור את הפריט באופן ישיר במחיר נמוך יותר. איך זה עובד? שולחים תמונה או מזמנים פגישה, קובעים מחיר ויוצאים לדרך. קונספט כזה אגב פועל ברחבי העולם. מכירת הריהוט היא מקוונת או באולם התצוגה בקבוץ עינת.

ביגוד: מחנות יד שנייה ועד H&M

פריחת חנויות יד שנייה היא תוצאה של כמות הבגדים שאנחנו לא צריכים. מובן שמותגים נחשקים שווים יותר: חלק מהחנויות מעניקות זיכוי לרכישה מחדש, חלקן תספקנה מזומנים וחלקן עובדות בשיטת הקונסיגנציה, קרי העברת התמורה לאחר המכירה.

מי, מה ואיפה?

* אדרת: בחנות התל-אביבית ניתן לקבל 40% ממחיר המכירה או 25% במזומן. לפריטים יקרים יש אפשרות לקונסיגנציה.

* צ'אי שופ: בחנות ברעננה (המפעילה את אתר nitichic) מציעים את אופציית הקונסיגנציה. המותג ומצב הבגד מהווים את השיקול העיקרי לקביעת המחיר, כשמנגד גם פריט משנות ה-70 ומטה (במצב טוב כמובן) עשוי להיות שווה ערך.

* H&M: בארץ, בדומה לפרויקט שמתנהל בעולם, הוצב מיכל מיחזור לבגדים משומשים. כל שקית בגדים (מכל מותג ובכל מצב) שוות ערך לשובר הנחה של 20 שקל בקנייה מעל 150 שקל. הבגדים מועברים לשימוש חוזר או למיחזור.

סלולר: לפעמים מקבלים מזומן, לפעמים זיכוי

כמה חברות מציעות איסוף של המכשירים ישנים בתמורה למזומנים או זיכוי לרכישה: ככל שהמכשיר טלפון אטרקטיבי יותר, המחיר עולה, וכשמדובר במכשיר מקולקל, אפשר לקבל עבורו כ-20% מערך מכשיר השומש תקין. באתרים המפעילים את השירות מופיעה רשימת המחירים עבור כל דגם, כך שבחיפוש של כמה דקות תוכלו לבצע סקר שוק עבור הסלולרי שברצונכם למכור.

מי, מה ואיפה?

* אתר RECELL: האתר קונה סלולריים משומשים. את המכשיר הישן ניתן לשלוח לחברה במעטפה שנשלחת אליכם (תגוביינא) או באמצעות שליח (30 שקל). עבור מכשירים ששוויים מעל 500 שקל - המשלוח חינם. את הכסף תקבלו לאחר 10 ימים, שבמהלכם ייבדק המכשיר. במספר דגמים שבדקנו עולה כי האתר הציע המחירים נמוכים ביחס לאחרים.

* אתר mobile2go: כאן מבטיחים העברת התמורה באמצעות המחאה ביום שבו מגיע הסלולרי לחברה.

* אתר וואלה!שופס: האתר נכנס לאחרונה לתחום, ומאפשר איסוף מהבית של מכשירים ישנים. תמורתם מקבלים הצרכנים זיכוי למימוש עתידי באתר המכירות של וואלה! שופס. באתר מופיע מחירון לדגמי הסלולרי השונים במצב שמיש או מקולקל. האיסוף מתבצע על-ידי שליח שיגיע לבית הלקוח ללא תוספת. השירות מתבצע בשיתוף חברת rebeeb, שמעבירה את מרבית המכשירים המשומשים לשימוש חוזר ברחבי העולם כשחלקם מפורקים לרכיבים עבור תיקון.

* קרביץ: גם קרביץ עובדת עם rebeeb, אך כאן הרשת נותנת זיכוי או כסף. היתרון הוא שבעבור סכום מופחת ב-10%-20% תוכלו לקבל מזומן, בסכום המלא ניתן לרכוש מוצרים בסניפי קרביץ.

כמה תקבלו על הסלולרי הישן

רכב: גריטה בחברות רכב

רכב ישן, בן 20 למשל, מוגדר כמפגע סביבתי. מה עושים? מעבירים את הרכב לגריטה, תהליך שבו "מורידים" את הרכב מהכביש ומפרקים את חלקי המכונית שיועברו למיחזור, כך שגם הסביבה מרוויחה וגם בעלי המכוניות.

מי, מה ואיפה?

* גריטה ממשלתית: לפי תוכנית הגריטה הממשלתית, בעלי מכוניות ישנות שעמדו בקריטריונים,קיבלו 3,000 שקל תמורת רכבם הישן. אלפי מכוניות פורקו ואלפים נמצאים ברשימת ההמתנה. אלא שהתוכנית הופסקה, משום שהתקציב, שעמד על 5 מיליון לשנה, נגמר מוקדם מהצפוי. ממשרד האוצר נמסר כי התוכנית תתוקצב באותו סכום בכל שנה בארבע השנים הבאות, וכי בתקציב המשרד להגנת הסביבה מתוקצבים 15 מליון שקל נוספים לטובת המשך פעילות זו בהתאם לסדרי העדיפויות של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

האלטרנטיבות העומדות בפני הצרכנים הללו הן באמצעות חברות פרטיות. אלה נותנות עבור הרכב הישן יותר ממה שהממשלה תקצבה, אבל בתנאי לרכישת מכוניות אחרת. הגריטה מיועדת לבעלי מכוניות פרטיות נוסעות, עם טסט ובמצב שמיש, שגילן 20 שנה ויותר.

* חברת טרייד מובייל: 5,000 שקל כזיכוי לרכישת רכב אחר בעסקת טרייד-אין ממגוון המכוניות שבסניפי החברה.

* לובינסקי טרייד: 5,000 שקל זיכוי עבור מכוניות מודל 1993 ומטה שיועברו לגריטה, לטובת רכישת רכב משומש שנמצא במאגרי הטרייד-אין של החברה.

מוצרים מכל הבא ליד: מהאופניים ועד המזרן

בתהליך הקנייה של מוצר חדש, מזרן, שטיח, אופניים או פריט אחר, כדאי לבדוק האם החברה תרצה לרכוש מכם מוצר מקביל שיעביר למכירה או לשימוש מחדש.

מי, מה ואיפה?

רוב עסקאות הטרייד-אין נועדו לעודד קנייה של מוצר חדש, ובכל זאת רווח סמלי ובעיקר פינוי ציוד ישן עשויים להיות בונוס נחמד:

* צמר: רשת השטיחים מציעה זיכוי של מאות עד אלפי שקלים לשטיח ישן במעמד רכישה של שטיח חדש. השטיחים הישנים עשויים לשמש כחלק משטיחי הטלאים הפופולריים בימים אלה, או נמכרים לסוחרי יד שנייה.

* עמינח: גם המזרן הישן שווה כסף. בעמינח אפשר לקבל זיכוי של 1,600 שקל על מזרן ישן בקניית מזרן קינג קויל, או 1,200 שקל בקניית מזרן עמינח. אירופלקס: זיכוי על מזרן ישן עומד על 1,300 שקל. אמריקן קומפורט: כורסאות במבצעי טרייד-אין שוות 500-800 שקל (בהתאם לכיסא החדש שרוכשים).

* סודה סטרים: בחברה מציעים זיכוי של 100 שקל על מכשיר ישן של סודה סטרים. נציג החברה שמגיע עם המתקן החדש מפנה את הישן.

* רוזן ומינץ: הרשת מציעה קניית אופנים משומשים במסגרת טרייד-אין.

* KIHELS: חברת הקוסמטיקה שעשתה לאחרונה עלייה לישראל, מזמינה את לקוחותיה להחזיר אריזות ריקות (של מוצרי קיהלס) ולקבל בתמורתם מוצרים. 10 אריזות ריקות שוות למוצר בגודל מלא (עד 125 שקל).

תכשיטים ושעונים: גם עגיל שבור שווה כסף

החלפת זהב ישן בחדש הוא תהליך מוכר שצובר תאוצה באמצעות ימי מכירה מיוחדים שעורכות הרשתות לאורך השנה, במטרה לעודד את הצרכנים לקבל יותר משווי השוק עבור הזהב הישן כדי לרכוש תכשיטים חדשים.

מי, מה ואיפה?

* מילר: בימים אלה מנהלת הרשת מילר את הקמפיין השנתי שלה, שבמסגרתו היא מתמחרת את הזהב המשומש ב-25% יותר ממחיר השוק. הרעיון הוא שתכשיטי זהב שאינם בשימוש, גם אם הם שבורים, שווים לכם כסף: פחות כסף אם תעדיפו לקבל מזומנים ויותר אם תמירו את הזהב הישן בחדש: קניית זהב אפשר בחנויות זהב פרטיות ובחלק מהרשתות, למשל רויאלטי. ככל ששיעור הקראט גבוה יותר, התמורה עולה בהתאם. את התכשיט הישן מזקקים ומשתמשים מחדש בזהב.

* רולטיים: גם בתחום שעוני היוקרה שעונים ישנים שלא בשימוש שווים כסף. ברולטיים, למשל, אפשר לקבל זיכוי על שעונים ישנים, רצוי של מותגים נחשקים כמו אומגה, טיסו וכד'. בחברה מציינים כי הזיכוי שווה למחצית מערך השעון הישן.

כמה אפשר לקבל על זהב ישן

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים