גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חדש: מוסד לפתרון מחלוקות מסחריות בין ישראלים לפלסטינים

יפעל מהיום במזרח ירושלים ■ האלוף (במיל') אורן שחור: "מנגנון מוסכם לפתרון סכסוכים משפטיים יביא לביטחון הדדי בקיום עסקאות ולמסחר בהיקף של עשרות מיליארדים בתוך שנים, מה שעשוי לשנות את המציאות הגיאופוליטית במזה"ת"

בעוד שרת המשפטים, ציפי לבני, ונציג הפלסטינים, סאיב עריקת, מתקשים לקדם את המשא-ומתן המדיני, הקימו אנשי עסקים ישראלים ופלסטינים, וביניהם האלוף (במיל') אורן שחור והמיליארדר הפלסטיני מוניב אל מסרי, מוסד בוררות שיפתור סכסוכים מסחריים, יעניק ביטחון לסוחרים ויוביל לצמיחה כלכלית בין העמים.

היום (ב') יפתח את שעריו המרכז המשפטי הראשון מסוגו המוקדש לפתרון מחלוקות מסחריות בין ישראלים לפלסטינים. לדברי יוזמי המרכז, מדובר באירוע היסטורי, שכן לראשונה מאז 1967, לרבות אחרי הסכמי אוסלו מ-1993 שהסדירו הסכמי סחר בין ישראל לרשות הפלסטינית, יפעל מנגנון משפטי מוסכם ליישוב מחלוקות מסחריות בין העמים.

מרכז ירושלים לבוררות (JAC) ישמש כמוסד בלתי תלוי לבוררות משפטית המתמחה במחלוקות מסחריות בין ישראלים לפלסטינים על בסיס כללים ופרוצדורות המוסכמים של בית המשפט הבינלאומי לבוררות של לשכת המסחר הבינלאומית (ICC), ארגון הסחר הגדול בעולם, לרבות התחייבות דו-צדדית לאכיפת פסקי הבוררות המתקבלים במוסד ואכיפה של הוצאה לפועל.

הממשלה הפלסטינית והמערכת המשפטית התחייבו לכבד את פסיקת הבוררות ואף התחייבו לאכיפת פסקי הדין. תיקי הבוררות יגיעו למוסד באמצעות סעיפים בחוזים בין חברות ישראליות ופלסטיניות, לפיהם במקרה של סכסוך או מחלוקת כלכלית הוא יטופל ב JAC.

בראש המרכז לבוררות יעמדו כאמור האלוף (במיל') אורן שחור, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים והיום נשיא ICC ישראל, ואיש העסקים והמיליארדר הפלסטיני מוניב אל מסרי, גורם מרכזי בכלכלה ובפוליטיקה של הרשות הפלסטינית ונשיא ICC הפלסטיני. השניים יזמו והובילו את הקמת המרכז בשנים האחרונות. לצידם יעמדו ריפעת הישארצ' יאוגלו, ראש לשכת המסחר הטורקית, ונשיא בית הדין הבינלאומי לענייני בוררות (ICC העולמית), ג'ון ביצ'י, שיהיה אחראי על ההיבטים המשפטיים-מקצועיים.

"הסחר בין פלסטינים לישראלים מסתכם כעת בכ-20 מיליארד שקל מדי שנה ומעורר אלפי מקרים של מחלוקות מסחריות", אומר שחור. "מרכז ירושלים לבוררות מביא לאזור יישוב מחלוקות הוגן, מהיר וחסכוני וצפוי לסייע בשיקום הקשרים בין אנשי עסקים פלסטינים וישראלים, כמו גם לפתוח הזדמנויות לשווקים חדשים, למשוך משקיעים מקומיים וזרים ולהגדלת היקף המסחר באזור בעשרות מיליארדי שקלים, מה שעשוי להוביל לשינוי המציאות האזורית".

יצוין כי פתיחת המרכז תתקיים שבועות ספורים בלבד לאחר שהקוורטט למזרח התיכון הציג יוזמה כלכלית לרשות הפלסטינית, במטרה לתמוך בהסכם מדיני בשנה הבאה. התוכנית זכתה לברכתם של פקידים ישראליים ופלסטינים רשמיים ומהווה עדות מוחשית לכך שהסכם בין ישראלים לפלסטינים על אמצעים לקידום יישוב מחלוקות מסחריות באזור אכן אפשרי.

המרכז מוכר על-ידי רשויות המשפט בישראל וברשות הפלסטינית, ופסקי הבוררות שלו ניתנים לאכיפה ולהוצאה לפועל הן בישראל והן ברשות הפלסטינית.

"בתקופה זו, שבה כמעט ואין דו-שיח בין ישראל לרשות הפלסטינית ברמת החברה האזרחית, אנו מניחים בצד את חילוקי הדעות הפוליטיים, לטובת יישוב מחלוקות עסקיות ומסחריות של שני העמים כזרז, להכשרת הקרקע לשגשוג כלכלי אזורי", סיכם שחור.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הריבית הגבוהה כואבת לישראלים יותר. הנתונים מראים שהיא כאן כדי להישאר

בגוש האירו צפויים להתחיל בהורדת הריבית כבר ביוני, לאחר שסחרור המחירים מהשנה שעברה נבלם ● בבריטניה האינפלציה עומדת על 2.3%, כשבשיא היא הייתה גבוהה פי חמישה, וגם בקנדה ישנה הקלה ● בישראל עם זאת המגמה הפוכה והקונצנזוס הוא שהאינפלציה תטפס ● וגם: למה נוטלי המשכנתאות פה סובלים יותר?

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים, וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות ● מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? ● וולט: "הטענות אינן נכונות"

לבואינג אג''ח בעשרות מיליארדי דולרים בסכנה של הורדת דירוג / צילום: Reuters, Peter Cziborra

רודפים אחר תשואה ומתעלמים מהסיכונים הגוברים: נורות אזהרה למשקיעי האג"ח

מרווחי התשואות בשוק הקונצרני בארה"ב, במיוחד מתחת לדירוג השקעה (זבל), ירדו לשפל היסטורי ● הנפקות בסיכון גבוה, ובתשואה שאינה מפצה עליו, בוצעו מתחילת השנה בהיקף כפול מהתקופה המקבילה ● בישראל התמונה דומה, חרף סיכוני המלחמה. מה המשמעויות למשקיעים?

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק ביוני 2022 / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ

מדד ראסל מעדכן את המניות בו: אלה הישראליות שייכנסו

מה הוא מדד ראסל 3000, מי מנהל אותו, אילו מניות יכולות להיכלל בתוכו, ואיזו תשואה הוא הניב לעומת מדדי S&P 500 ונאסד"ק? ● וגם: המניות הישראליות שנכנסות כעת למדד, ואלה שיוצאות ממנו - דברים שכדאי לדעת לקראת עדכון המדד בסוף חודש יוני

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות ● למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה ● המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה קפצה ב-7%, הנאסד"ק שבר שיאים

מדד הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כרים חאן / צילום: ap, Peter Dejong

ההשוואה המקוממת של התובע בהאג: על ישראל לנהוג כמו בצפון אירלנד

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, אמר בראיון ל"סנדיי טיימס" כי ישראל הייתה צריכה להגיב להתקפת חמאס ב־7 באוקטובר כפי שהגיבו כוחות הביטחון הבריטיים להתקפות של ה־IRA ● "הבריטים לא אמרו 'ברחוב המרכזי של בלפסט יש ללא ספק כמה חברי IRA, ולכן בואו נפיל עליו פצצות של טון'", אמר חאן

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק ● ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

מחסום סגור בגבול פינלנד-רוסיה / צילום: Reuters, LEHTIKUVA

חומת מל״טים מנורבגיה ועד פולין: קו ההגנה החדש נגד רוסיה

שש מדינות אירופיות, להן גבול ישיר עם רוסיה או עם בעלות בריתה, נמצאות בשיחות סביב הקמת "חומה וירטואלית" שתורכב מהמוני כטב"מים ● רוסיה הגבירה לאחרונה את החיכוך באזור הגבול שלה עם מדינות נאט"ו, ובין היתר, כלי טיס שלה ביצעו גיחות מעבר לשטחה הטריטוריאלי - שנתפסות כצעדים של התגרות

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בן גביר זימן את המפכ"ל שבתאי לשימוע: לא מתפקד, אמליץ לממשלה להקדים את סיום כהונתו

במכתבו למפכ"ל קובי שבתאי ציין השר איתמר בן גביר את ההחלטה להאריך את כהונתו על רקע תפקודו באירועי ה-7 באוקטובר, ולצד זאת הוסיף כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים והטענות לאי-תפקודך הכללי"

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

סניף שופרסל שלי בתל אביב / צילום: איל יצהר

שווי שופרסל זינק ב-50%: "האחים אמיר הופתעו מעוצמת ההתייעלות שניתן להשיג"

בדוחות הרבעון הראשון, עדיין ללא מעורבות בעלי השליטה החדשים, מציגה שופרסל שיפור ניכר ברווחיה ● האחים אמיר כבר מורווחים 150 מיליון שקל על השקעתם, ובשוק מעריכים: "בכל מקום בו הם נוגעים ניתן לחסוך מיליוני שקלים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

מאז חקירת רה"מ בנימין נתניהו והעמדתו לדין לפני ארבע שנים הלך ופחת מספר חקירות השחיתות נגד אישי ציבור ● אולם גלי בהרב־מיארה, הוכיחה בשנה האחרונה שיש לה אומץ ויכולת לעמוד איתנה מול הממשלה ● ייתכן שההחלטה לפתוח בחקירה הנוכחית מלמדת על עידן חדש ויציאה מההקפאה באכיפת שחיתות בישראל