גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"האיראנים צריכים שמחיר הנפט יהיה 140 דולר כדי לשרוד"

ד"ר גל לופט, חוקר ישראלי-אמריקאי המייעץ לממשל ארה"ב, מסביר למה מחירי הנפט אינם יורדים, מדוע הרכב החשמלי לא יהפוך למוצר המוני, וכיצד ניתן בכל זאת לשבור את קרטל הנפט שבשליטת מדינות ערב

ערב מלחמת יום הכיפורים עמד מחירה של חבית נפט על 24.7 דולר (מותאם לאינפלציה). צריכת הנפט העולמית הגיעה ל-55 מיליון חביות ביום וארגון המדינות מפיקות הנפט אופ"ק סיפק את רובה, כ-30 מיליון חביות. ב-40 השנים שחלפו מאז, זינק מחירה של חבית הנפט פי ארבעה וצריכת הנפט העולמית גדלה ל-88 מיליון חביות ביום. אלא שאופ"ק, החולש על שני שלישים מעתודות הנפט העולמיות, לא הגדיל את תפוקת הנפט שלו ולו בחבית אחת. הוא מפיק עדיין אותן 30 מיליון חביות ביום.

"העובדה שמדינות אופ"ק לא הגדילו את תפוקת הנפט שלהן במשך 40 שנה ממחישה עד כמה רחוק הן מוכנות ללכת כדי לשלוט במחיר הנפט", אומר ד"ר גל לופט, מומחה לנושאי אנרגיה וגיאו-פוליטיקה ויועץ למועצה לביטחון אנרגטי של ממשל ארה"ב. בשוקי האנרגיה היו השנה ציפיות לירידות במחירי הנפט, על רקע התפוגגות המתיחות עם איראן והגידול הדרמטי בתפוקת הנפט בארה"ב ובעיראק. "העובדה שמחיר הנפט כמעט לא זז מוכיחה שלגורמים כמו הגידול בתפוקת הנפט בארה"ב יש השפעה שולית על מחיר הנפט", אומר לופט. מה כן משפיע על המחיר? שיקולי התקציב של המדינות השולטות באופ"ק, ובראשן איראן וערב הסעודית.

האביב הערבי המחיש לשליטים מה עלול לקרות ברחוב אם מחיר הנפט יעלה, ולכן האינטרס העליון שלהם הוא לשמור על רמת מחירים נמוכה לאוכלוסייה המקומית. הסבסוד הכבד של הנפט בשוק המקומי יוצר גירעון תקציבי אדיר שהדרך היחידה לסתום אותו היא הגדלת ההכנסות ממכירת נפט ליצוא. "סעודיה צריכה שמחיר הנפט יהיה 94 דולר לחבית לפחות כדי לשרוד", אומר לופט, "האיראנים צריכים שהוא יהיה 140 דולר. המושג מחיר דו-ספרתי לנפט לא קיים יותר באופ"ק".

ציפיות לא ריאליות

לופט, חוקר ישראלי המתגורר בארה"ב ומנהל את מכון המחקר הוושינגטוני IAGS, נמנה עם יוזמי הוועידה הבינלאומית לתחליפי דלקים שהתקיימה בתל אביב בשבוע שעבר. הרעיון שמאחורי היוזמה הוא למצוא דלק חדש שיצמצם את התלות של העולם המפותח בנפט כדלק לתחבורה. את ההשראה שואב לופט ממאבק אחר, הרבה פחות מוכר, שניהל הקיסר נפוליאון בונפרטה נגד קרטל מפיקות המלח. "המלח היה האמצעי היחיד לשימור מזון", מספר לופט, "ונפוליאון הציע פרס למי שיפתח דרך אחרת לשמר מזון - וכך הומצאה קופסת השימורים. רעיון הפרס הועתק לוועידת תחליפי הדלקים. החלטנו להעניק פרס של מיליון דולר, ממש כמו פרס נובל, כדי להמחיש את חשיבות הנושא לעתיד העולם", אומר לופט.

צריכת הנפט העולמית מיועדת ברובה להנעת כלי רכב. התחבורה היא התחום היחיד שבו יש לנפט שליטה כמעט מלאה, ובדיוק לשם מכוונים המאמצים של לופט וחבריו. בינתיים, הניסיון הרציני הראשון שנעשה בישראל למצוא תחליף למכונית הבנזין הסתיים באופן לא מעודד עם קריסתה של בטר פלייס. "הרכב החשמלי לא נכשל, בטר פלייס נכשלה", אומר לופט.

- אבל גם ספקי רכב חשמלי אחרים לא רושמים הצלחה מסחררת.

"יש חברות כמו טסלה שכן משגשגות, אבל נכון שזו עדיין טיפה בים. הציפיות מהרכב החשמלי היו לא ריאליות. הגיעו כל מיני אנשי היי-טק מעמק הסיליקון והבטיחו שמחירי המצברים עומדים לרדת בטור הנדסי, ולא הבינו ש-70% מעלות המצבר מורכבת ממתכות שמחיריהן אינם מושפעים משיפורים טכנולוגיים. מבחינת ההשקעה הראשונית, רכב חשמלי תמיד יהיה יקר יותר מרכב בנזין. הוא לא יהפוך בהכרח למוצר המוני, אלא יישאר רכב נישה שלא מתאים לכל אחד".

- אם הרכב החשמלי לא ישבור את מונופול הנפט, מה כן?

"הדרך לשבירת המונופול היא ליצור תנאים שיאפשרו לתחליפי נפט להתחרות מול הבנזין והדיזל על אותה מכונית. בישראל עבר ייצור החשמל בתוך חמש שנים מפחם ומזוט לגז טבעי - זה התאפשר כי לנורה בבית 'לא אכפת' אם החשמל בתחנת הכוח מיוצר מגז או מפחם. אבל למכונית כן אכפת - היא 'מוכנה' לנסוע רק על בנזין או דיזל המזוקקים מנפט. בברזיל, בארה"ב ובסין יש כיום יותר ויותר כלי רכב הנוסעים על תחליפי נפט. בסין זה מתנול שמופק מפחם, בארה"ב אתנול המופק מתירס ובברזיל אתנול המופק מקני סוכר.

"בסין, בתוך פחות מעשר שנים, הגיע המתנול ל-10% מהדלק לתחבורה, וזה קורה בשעה שמספר כלי הרכב בסין גדל בשיעור של 12% בשנה. הבעיה היא שיצרני הרכב אינם מספקים אחריות על מנוע שנמהל באתנול או מתנול. אנחנו מנסים ללחוץ עליהם, באמצעות ממשלות ארה"ב, ברזיל וסין, לייצר כלי רכב בעלי מנועי פלקס פיול שיכולים להתאים לכמה סוגי דלקים".

- כיצד יכול המתנול להתחרות בבנזין?

"המתנול מסייע לסינים לא רק בהפחתת התלות בנפט, אלא גם בהפחתת זיהום האוויר. והוא זול יותר מבנזין בעשרות אחוזים. את המתנול אפשר לזקק עד ל-108 אוקטן וזה משפר את ביצועי המנוע".

- ואיפה המלכוד?

"במספר הקילומטרים לליטר. רכב שנוסע 16 ק"מ על ליטר בנזין ייסע רק 10 ק"מ על ליטר מתנול. המעבר למתנול מחייב להגדיל את מכלי הדלק בכלי הרכב ב-60% אם רוצים לשמור על אותם טווחי נסיעה בין התדלוקים".

- היכן נמצאת ישראל בנושא המעבר למתנול?

"בישראל נערך ניסוי בשיתוף דור כימיקלים במהילת מתנול במנועי בנזין, בשיעורים שיעלו בהדרגה. בשלב הראשון הניסוי הקיף 13 כלי רכב, וכיום מתבצע השלב השני. ישראל היא שוק קטן מאוד מבחינת צריכת הנפט ולכן התפקיד שלה הוא יותר בקידום טכנולוגיות חדשות ויוזמות גלובליות".

- לדעתך ישראל הייתה צריכה לשמור יותר גז להפקת מתנול?

"מבחינת מנהלת תחליפי הנפט זה משני אם המתנול ייוצר בארץ או בחו"ל. המטרה החשובה היא להפוך את המתנול לדלק עולמי, קומודיטי".

למה רכב חשמלי שווה בישראל פחות מאשר בדנמרק ובצרפת

רכב חשמלי יתרום לאיכות הסביבה בישראל פחות מאשר בצרפת ובדנמרק, כך עולה ממחקר שממצאיו פורסמו באחרונה ב-Journal of Environment Protection. המחקר, שמומן על ידי תוכנית המו"פ האירופית השביעית, נעשה בשיתוף אוניברסיטת חיפה, ומעבדות מחקר בדנמרק ובצרפת וכן יצרנית הרכב רנו ובטר פלייס הישראלית, כחלק מבדיקת ההיתכנות הטכנולוגית של מודל החלפת המצברים.

מטרת החוקרים הייתה לקבוע "תג מחיר", שיאפשר לכמת בכסף את התועלות הסביבתיות והבריאותיות של המעבר מכלי רכב מונעים בבנזין ובדיזל לכלי רכב חשמליים, מסבירה פרופ' אופירה אילון ממוסד שמואל נאמן בטכניון, מעורכי המחקר. "בדקנו את העלויות החיצוניות של השימוש בכלי רכב. צינור המפלט של כלי הרכב המונע בבנזין או בדיזל פולט חלקיקים מסוכנים לבריאות ובהם תחמוצות חנקן, חלקיקים ופחמן חד-חמצני. לפליטות האלה יש עלויות כספיות, למשל למערכת הבריאות. התועלת הסביבתית שבמעבר לרכב חשמלי היא בהפחתת פליטות הפחמן הדו-חמצני שמשפיע על שינויי האקלים בעולם. גם לשינויי האקלים יש עלויות כלכליות. מצד שני הבאנו בחשבון גם את העלויות הסביבתיות והבריאותיות שנגרמות בעת ייצור החשמל בתחנות הכוח".

ממצאי המחקר מראים שהמעבר מרכב מונע בנזין או דיזל לרכב חשמלי בישראל יביא לחיסכון (או לתועלת) של 44.34 אירו לכל 10,000 ק"מ של נסועה. הנתון המקביל בדנמרק עומד על 80.64 אירו ובצרפת על 110.79.

- למה התועלת בישראל נמוכה לעומת צרפת ודנמרק?

"תמהיל ייצור החשמל הנוכחי בישראל מבוסס במידה רבה על פחם, שהוא דלק מזהם. הדלקים שמשמשים לייצור חשמל בצרפת ובדנמרק פחות מזהמים - ולכן התועלת במעבר לרכב חשמלי שם יותר גדולה באופן יחסי".

הפערים בין המדינות צפויים להחריף בשנת 2020. באותה שנה תייצר צרפת יותר מ-90% מהחשמל במדינה ממקורות שאינם פולטים גזי חממה וחלקיקים מסוכנים (בעיקר מים וגרעין). דנמרק תפיק 50% מהחשמל שלה ממקורות אנרגיה מתחדשת (בעיקר רוח) בעוד שישראל תפגר הרחק מאחור עם 10% חשמל ירוק (בעיקר מהשמש). כתוצאה מכך, יחסוך המשק הישראלי סכום נמוך יחסית של 82.4 מיליון אירו בשנה, אם 40% מכלי הרכב יהיו חשמליים ב-2020.

המשק בדנמרק יחסוך כ-133 מיליון אירו בנתונים דומים, והמשק הצרפתי יחסוך לא פחות מ-2 מיליארד אירו בשנה. אם ישראל לא תצליח להעביר את כלי הרכב שלה להנעה חשמלית - המפסידים הגדולים ביותר מכך יהיו תושבי גוש דן. "ככל שהעיר גדולה וצפופה יותר, כך התועלת בשימוש בכלי רכב חשמליים באזורים אלה תהיה גבוהה יותר", אומרת פרופ' אילון.

רכב חשמלי

נפט

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי