גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקי אבני: "יש דברים שלא עושים בשביל כסף כמו 'האח הגדול'"

השחקן אקי אבני מדבר בריאיון ל"גלובס" על היחס הקר שקיבל כשחזר מלוס אנג'לס, על הקריירה: "הייתי צריך לבנות מחדש את הבית, והבית של המשחק הוא התיאטרון", על פוליטיקה: "מי שמשייך את עצמו לצד כזה או אחר הוא אידיוט"

החזרה של אקי אבני מלוס אנג'לס לא הייתה פשוטה, בלשון המעטה. הוא חשב שיקבלו אותו פה בחיבוק חם, אבל לא רק שהשוק לא התרגש מחזרתו ארצה, הוא התעלם ממנו בהפגנתיות. היו גם כאלה שכעסו עליו. כיום נראה לנו טבעי לגמרי שאיילת זורר, גל גדות, מורן אטיאס ומרק איווניר מצליחים בהוליווד, כשהצלחתם היא גאווה לאומית, אבל כשאבני פרץ את הדרך, כשעבר לשם עם אשתו לשעבר, סנדי בר, בשיא הצלחתם בארץ, הוא נחשב לבוגד. עד כדי כך. היחס הקר פגע בו עד עמקי נשמתו. "מה הם רוצים ממני?", הוא משחזר, "אני בסך-הכול אמן שנסע כדי להרחיב את האופקים שלו. הייתי המאמי הלאומי, 'טירונות', 'הוא הלך בשדות', ואנשים כנראה הרגישו שבגדתי בהם".

- חזרת לבסיס שממנו התחלת את הקריירה, לתיאטרון, אחרי שנים בטלוויזיה ובקולנוע.

"אחרי הלימודים אצל יורם לוינשטיין הצטרפתי לקבוצת הצעירים של רינה ירושלמי לעוד שנה של התמקצעות, ואחר כך עשיתי את 'סיפור הפרברים' ואת 'המפקח', ואז היה 'תוסס', וקם ערוץ 2 ומאוד קסם לי לעשות שם את תוכנית הנוער הראשונה 'סטוץ'. משם התגלגלתי לתוכניות ולסרטים, והתיאטרון תפס מקום משני, כי היה אז פחות סקסי בעיניי. כשחזרתי מאל.איי. נפגשתי עם בועז בן-ציון כדי שייצג אותי. הוא שאל, מה אתה רוצה לעשות וכמה אתה יכול לחכות עד שזה יקרה? אמרתי שאני רוצה לעשות תיאטרון ושיש לי אורך נשימה כלכלי".

- למה דווקא תיאטרון?

"הרגשתי שאני צריך לחזור הביתה. בשנה האחרונה שלי באמריקה התפרק הבית שלי עם סנדי, והתפרק הבית המקצועי שלי שם. הייתי צריך לבנות מחדש את הבית, והבית של המשחק הוא התיאטרון. מה גם שהמצב בטלוויזיה מבחינה תוכנית הוא עגום. כשהביזנס יותר חשוב מהתוכן בכל ממד ופורמט, הולכים לאיבוד".

- מוזר לשמוע משפט כזה ממי שעבר להוליווד, שם הביזנס מעל הכול.

"לתפיסתי הסברה הזו שגויה, כי בארצות הברית יש מקום גדול לכולם, בכל נישה. יש ערוץ לריאליטי, לדרמות - כל אחד יכול להתקיים בכבוד עסקי ואמנותי".

- השוק שלנו קטן וחייב להיות רווחי.

"בארץ, אם אמן מתפזר זה בגלל שאין לו ברירה. צריך שעטנז שגם יכבד אותך כלכלית וגם את הנשמה המקצועית שלך. כיום אני מגיש תוכנית בוקר בערוץ מסחרי, ובערב אני בתיאטרון. זה מה שנכון לי כרגע".

- אתה מותח ביקורת על התכנים שבטלוויזיה, ועדיין מגיש תוכנית בוקר, שחלק מהביקורות שקיבלתם עליה היו קשות.

"ואחרות כתבו שזו תוכנית נהדרת. התוכן שלה הוא פנטסטי. אין בה כדורי בדולח והכנת כרטיסי ברכה לשנה הבאה. אנחנו משתדלים להביא אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, ויש גם חצי שעה של פוליטיקה וענייני דיומא, שעליה התעקשתי".

- אתה אדם פוליטי? מעורב?

"אני מוצא את עצמי עושה פעולות למען המדינה עם משרד החוץ וההסברה. בשנה שעברה נסעתי עם משלחת לאירלנד, שם מצבנו איום, כי אין שדולה יהודית-ישראלית, שבארץ לא מבינים עד כמה היא חשובה; והעובדה שאחרי הרבה שנים של תמיכה עיוורת במדינת ישראל, האירים מעדיפים להזדהות עם הפלסטינים, עם האנדרדוג, ולא איתנו. אז היינו שם בשבוע האפרטהייד נגד מדינת ישראל, נתנו מלחמה, אבל גם הקשבנו טוב-טוב".

- זו הסיבה לכך שיצאת לסיור ביהודה ושומרון?

"אנחנו חושבים שאפשר להפריד שטחים ושלום, והעניין הוא הרבה יותר מסובך. הלכתי לשם לראות במו עיניי את ההשקה הפיזית שבין האוכלוסיות שם. עניין אותי לבקר שם בתעשייה. יש שם 172 מפעלים, 6,000 פועלים, מהם 3,000 פלסטינים, שמשתכרים לפי פרמטרים ישראלים עם תנאים טובים יחסית. מדברים על דו-קיום, אבל זה הדו-קיום הגדול ביותר, לטוב ולרע. ולא משנה באיזה צד אתה נמצא".

- אז באיזה צד אתה נמצא?

"מי שמשייך את עצמו לצד כזה או אחר הוא אידיוט. המציאות כל-כך ורסטילית, בכל יום היא מציעה הזדמנויות חדשות".

- שיש כאלה שמסרבים לראות אותן.

"אטימות היא הדבר הרע ביותר לכל מהלך יצירתי מכל סוג שהוא. המדינה זזה לאמצע והמחאה היא תוצאה של זה, ואנחנו רק בתחילת המהלך שהיא התניעה. ההפגנות היו טבילת רגל. במודעות אנחנו כבר שם. במציאות, יש רגולציה, ביורוקרטיה. עם הפלסטינים אני רוצה להגדיר את עצמי כאופורטוניסטי, ואני רוצה לראות עם מי בא לי לרקוד טנגו. גם הצד השני צריך להכיר בכך שאנחנו צריכים לרקוד טנגו, וכשאבו מאזן אומר אחרי שחרור האסירים שאין מצב לדיאלוג, זו אמירה איומה שעושה טוב להדיוטות שבצד השני, וברור שהיא פרופגנדה".

- לא הצטרפת בזמנו לחרם על אריאל.

"זה קרה כשהופעתי ב'לילה לא שקט' וכשאני חלק מתיאטרון ציבורי (הקאמרי, ל' ר'), שממומן בחלקו על-ידי המדינה, אז אני סוג של עובד ציבור והחרמה היא לא לגיטימית בעיניי. להגיד אפשר, אבל ההחלטה להחרים הייתה עגומה".

- בוא נחזור רגע לתקופה שבה ניסית לחזור לשחק בארץ. איך שיווקת את עצמך?

"הלכנו לפגישות והתיאטרון חיבק אותי מיד. בהבימה הציעו לי חוזה לשלוש הצגות ספציפיות, שלא עלו בגלל בעיות תקציביות, אז הלכנו לעמרי ניצן (המנהל האמנותי של הקאמרי, ל' ר') שהרים את הכפפה".

- ונתן לך את 'לילה לא שקט', שלא הצליחה.

"זה לא מדויק. מבחינה כלכלית ההצגה כיסתה את עצמה פלוס. אחר כך עברתי ל'בעל למופת' של סובול, ובהצגה השנייה עמרי קרא לי למשרד והציע לי את 'קברט', שזו ההכרה הכי גדולה שקיבלתי בתיאטרון. אתה אחד מאיתנו, בוא הצטרף לחבורה הכי טובה במדינה - אולה שור, מיקי קם, גדי יגיל".

- ואיתי טיראן. צבטת את עצמך?

"לגמרי. הייתי כל-כך רעב לעשייה טובה ואיכותית, והייתי חייב להתאבד על זה. הייתי בכל רגע נתון שם ב-200%, כמעט ערב-ערב בתיאטרון. שלא ייגמר לעולם".

- ובכל זאת, כפרילנסר, החוזים קצרי טווח. כשיש לך ילד זה לא פשוט, הלחץ הזה.

"להפך. זה מאתגר. במקצוע הזה אתה טוב כמו העבודה האחרונה שעשית. חברי האנסמבל עלולים להירדם בשמירה".

- ואתה חייב להיות על קצות האצבעות.

"אבל לא למכור את עצמך לזנות, אלא לשמור על האיכות האמנותית, שלאורך זמן יש לה שווי כלכלי. אני תמיד יכול להתגאות שלא עשיתי אופרת סבון שהייתה יכולה לתת הרבה כסף. מבחינתי זה כמו שהיו נותנים למנכ"ל שטראוס לנהל סופרמרקט. הוא היה קם בבוקר ורוצה למות. על אחת כמה וכמה שכסף לא יוכל לתקן את הפגיעה בשם. אז יש דברים שלא עושים, כמו 'האח הגדול', שמציעים סכומים שיכולים לאפשר לך לקנות עוד דירה, או 'מחוברים'. אבל אני לא אעשה את זה לבן שלי, ולחברה שלי ולאשתי לשעבר. אתה סוחב כל עוד אתה מצליח לסחוב".

- השכלת לחסוך?

"לא תמיד אפשר, ובעיקר במדינת ישראל שבה תחשיב המיסוי לא נכון. באמריקה, כשאתה משלם 40% מס, הכול מגולם בו - משכנתה, רכב, הוצאות הבית, ובסופו של דבר אתה משלם את ה-12% בכיף".

- אתה רואה את עצמך בפוליטיקה?

"כרגע לא".

- אתה נוגע בפוליטיקה ב"פרוסט ניקסון" בקאמרי, שבו אתה מופיע מול עודד תאומי.

"עודד הוא האורים והתומים. כמה נשארו מדור המייסדים? זה כמו לעבוד עם המר"ן. זה בית ספר לדרך ולא לתוצאה, שזו האמנות בעיניי, שהיא מלאה בימים טובים ובימים קטסטרופליים".

- יש סיכוי שעוד תחזור לקולנוע?

"גילה אלמגור אמרה פעם שהייתה לה תקופה של עשור שאף במאי לא לקח אותה, והיא התקשרה וניסתה לשכנע, ואני מתאר לעצמי שלכל אמן יש תקופה כזו. עצוב לי שאנשים באים אליי אחרי המתיחה שעשיתי לדב נבון ב'אמבוש' ואומרים לי, 'איפה אתה? היית מעולה'. דווקא קטע כזה של 12 דקות בתוכנית מתיחות מעוררת בהם געגוע. לי אין חסך. אני מלא בתיאטרון".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

באירופה התלהבו ממערכת חץ 3, ובחברות הביטחוניות נרשמה התעניינות גוברת

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס