גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ד"ר יובל נח הררי: "כסף ואלוהים הם משהו מדומיין"

לאחר שהפך לרב-מכר גדול בארץ, "קיצור תולדות האנושות" שכתב ד"ר יובל נח הררי פורץ בחו"ל עם תרגומים ל-20 שפות ■ בראיון בלעדי ל"גלובס", מסביר הררי מדוע הנשק האטומי אחראי לצמצום המלחמות, ולמה הקפיטליזם הוא כיום הדת השלטת בעולם

קצת יותר משנתיים חלפו מאז יצא לאור ספרו של ד"ר יובל נח הררי, "קיצור תולדות האנושות", ונדמה שהחיים מחייכים אליו. הספר הפך לרב-מכר גדול בישראל (108 אלף עותקים נמכרו, והוא עדיין ברשימת רבי-המכר), מהסוג שמעטים ספרי העיון שזוכים לו, ולאחרונה הוא גם מעורר עניין רב בחו"ל, עם תרגומים ל-20 שפות, חוזים במאות אלפי דולרים, וכנראה שזו רק ההתחלה.

הראיון עם הררי, שישתתף בשני הבא בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בפאנל "פתוח לחשיבה", על עלייתו ונפילתו של הליברליזם, מתקיים במהלך טיול בחורשות שליד ביתו במסילת ציון, בחברת שניים מכלביו. טיול ושיחה על נחיתות המונותאיזם אל מול עבודת האלילים, על תוצאותיה המופלאות של פצצת האטום (לעת עתה), על ייחודו של הקפיטליזם ביחס לשאר ה"דתות" ועל צעדיו הראשונים של הספר בחו"ל.

"רוב הרעיונות בספר אינם שלי", אומר הררי בראיון ל"גלובס". "מה שעשיתי זה סינתזה של רעיונות מתחומים שונים והעברתם לציבור הרחב, כמו הרעיון של סדר מדומיין. הכלבים שהולכים כאן לצידנו רואים את העצים ואת האבנים מסביב. אנחנו הולכים ומדברים על כסף, על אלים ומדינות, שאותם הכלבים לא יכולים לראות, כי הם קיימים רק בדמיון שלנו. זה רעיון שפילוסופים עוסקים בו אלפי שנים. הסינתזה היא החיבור של הרעיון הזה לכלכלה ודתות - להבין שגם כסף ואלוהים הם משהו מדומיין".

- לגישתך, קומוניזם וציונות הם גם דתות, והדת המצליחה ביותר בעידן המודרני, היא הקפיטליזם.

"ראשית, זה עניין סמנטי. אפשר להגדיר איך שרוצים כל עוד שומרים על עקביות. אפשר להגיד שאם יש אלים, נקרא לזה דת ואם אין, נקרא לזה אידיאולוגיה. אני מעדיף לקרוא לכולם דת, כי הפונקציה של קומוניזם וקפיטליזם לאורך ההיסטוריה דומה לפונקציה של הנצרות והאסלאם - ליצור בסיס לסדר החברתי. הבעיה הגדולה של סדר חברתי מדומיין, זה להסביר מדוע בני אדם צריכים להתנהג דווקא כך ולא אחרת.

"הדתות, לגווניהן השונים, טוענות שהחוקים שלנו נגזרים ממציאות על-אנושית שבני אדם לא יכולים לשנות כרצונם. מה זו המציאות הזו? באסלאם ובנצרות אלה אלים ובקומוניזם ובקפיטליזם אלה חוקי הכלכלה הנצחיים והבלתי-ניתנים לשינוי".

- למה הדת הקפיטליסטית ניצחה?

"ראשית, כי היא מבקשת דברים קלים - שעשירים יהיו תאבי בצע ושהעניים יתנו דרור לכל התאוות ויקנו יותר. זאת, בניגוד לנצרות שרוצה שנסתפק במועט והבודהיזם שרוצה שנפתח חמלה. זו הדת היחידה בהיסטוריה שמאמיניה באמת עושים את מה שמצפים מהם. בנוסף, הקפיטליזם באמת מצליח להעניק לאנושות הרבה כוח. הוא לא מבטיח גן עדן וגיהנום לאחר המוות, אלא דברים שאפשר לראות ולהשתמש בהם כאן ועכשיו".

חוסר סובלנות דתי

תפיסה אחרת שהשפיעה דרמטית על ההיסטוריה האנושית, היא המונותאיזם. הררי כותב שאמונה בעקרון אחד השולט ביקום כולו הייתה קיימת גם בפוליתאיזם ואם כבר משהו אפיין את המונותאיזם, ולא לטובה, זה חוסר סובלנות דתי: "בפוליתאיזם יש משהו מאוד אטרקטיבי בעיניי, כי הוא נוטה להיות פתוח וסובלני יותר. התפיסה הפוליתיאיסטית היא שהכוח העליון של היקום הוא חסר משוא פנים, ואין סיבה שהוא יעשה איתי עסקאות מיוחדות. המונותאיזם הרבה יותר מגלומני. לפי המונותיאיזם, לכוח העליון של היקום יש אינטרסים והעדפות, ומכל התופעות והיצורים בעולם, הוא החליט לעשות עסקה דווקא איתי".

- מאמינים אומרים לזכות המונותאיזם שהוא המציא את המוסר.

"גם אצל שימפנזים קיים מוסר. במסופוטמיה הקדומה ובמצרים אנו יודעים בוודאות על כללי מוסר 1,500 שנה לפני התנ"ך. לאבוריג'נים באוסטרליה, לאינדיאנים באמריקה ולתושבי הודו וסין היו כללי מוסר מאוד מפותחים מבלי שהם ידעו דבר על התנ"ך או על ישו. הרעיון שהמונותאיזם המציא את המוסר כל-כך אווילי ומקומם, שאם לא הייתי שומע אותו מהרבה אנשים, הייתי מעדיף לא להתייחס אליו".

- לא היהדות בישרה לעולם על המונותאיזם אלא הנצרות, כשפתחה את שערי המועדון הזה לכולם. זו החמצה היסטורית?

"אולי להיפך. אם המונותאיזם הביא להתפתחות שלילית מהרבה בחינות, אני די שמח שאי אפשר להאשים בזה את היהודים".

חלק מכוחה של ההיסטוריה, הוא הפרספקטיבה. אנשים יתפסו את המציאות בתקופתם כנכונה באופן "טבעי", אף כי בתקופות אחרות נהגו אחרת לגמרי. ה"אמיתות" של ימינו אינן "נצחיות", כפי שרבים מאמינים.

"כל פעם שמישהו מדבר על הנצח, כמו 'ירושלים היא בירת ישראל הנצחית', זה 'מקפיץ' אותי. הוא באמת מאמין שבעוד 73 מיליון שנה תהיה מדינת ישראל שבירתה ירושלים? ומהם כבר 73 מיליון שנה לעומת הנצח. אבל גם במונחי זמן הרבה יותר קצרים, אנשים בטוחים שמה שמסביבם הוא טבעי ונצחי, גם אם הוא מתקיים רק 20 שנה".

- לשיטתך, הקפיטליזם אחראי גם על צמצום המלחמות בעולם.

"מתמעטים גם המקרים שמשטרים רודניים יוצאים למלחמה. אני לא חסיד של ההסבר הדמוקרטי. הנשק האטומי הוא הסבר יותר טוב, בגלל שהוא העלה מאוד את מחיר המלחמות".

- זה הופך אותו מההמצאה איומה ביותר להמצאה חיובית.

"זה נכון ל-2013. תמיד ייתכן שעוד נשלם על כך בריבית, אבל נכון להיום זו המצאה מאוד חיובית. סיבה שניה להתמעטות המלחמות, היא עליית הקפיטליזם, שהפך את השלום להרבה יותר רווחי. יש גם משקל לשינויים תרבותיים ופוליטיים, כמו עליית הדמוקרטיה, האינדיבידואליזם והפציפיזם".

דיון פתוח ומעמיק

החיים המקצועיים של הררי בעת האחרונה מתמקדים בעיקר בהפצת הספר בחו"ל. "קיצור תולדות האנושות" מתורגם ל-20 שפות, ביניהן סינית וקוריאנית, והחוזים איתו כוללים מקדמות בהיקף של מאות אלפי דולרים.

לדבריו, "קבלת אחוזים ממכירות הספר, עשויה להיות בעלת פוטנציאל גדול יותר. אם הספר יצליח מעבר לים, אפילו לא באופן אנלוגי להצלחה בישראל, אלא רק עשירית מזה, אהיה מסודר כלכלית להרבה שנים".

- איך בכלל נולד הספר?

"הספר הזה התפתח מתוך קורס באוניברסיטה העברית שהעברתי - 'מבוא להיסטוריה עולמית'. הסטודנטים התלוננו שצריך לקרוא הכול באנגלית ולכן נידבתי להם את הרשימות שלי בעברית. בשלב מסוים הסיכומים הללו החלו להיראות כמו ספר, ואז חשבתי 'למה שלא נוציא את זה?'".

- ואז פנית להוצאות הספרים?

"פניתי לארבע, חמש הוצאות שלא רצו אותו, חוץ מ'כנרת-זמורה-ביתן-דביר'. העורך שמואל רוזנר התלהב, ואמר שנלך על זה. והשאר היסטוריה".

- בוודאי יש סיפוק מכך שהרבה אנשים קוראים את הספר.

"נכון. אחרי שנים שאני כותב מאמרים מלומדים ומסובכים באקדמיה ואף אחד לא קורא אותם, פתאום קוראים ומגיבים".

- הופתעת מהצלחת הספר?

"כן, והיא עדיין ממשיכה להפתיע, אם כי פחות. אנשים שבהחלט לא חשבתי שהספר יגיע אליהם, למשל בני 13-14, לא רק קראו אלא גם הבינו בדיוק על מה אני מדבר. ראיתי גם דיון ב'חדרי חרדים', שלהפתעתי ושמחתי היה דיון מאוד פתוח ומעמיק. היה ברור שהאנשים קראו את הספר, הבינו את הרעיונות ולא דוחים אותם על הסף".

- יש גם קושי סביב הצלחת הספר?

"קיימת מערכת יחסים מורכבת עם הציבור. לאנשים שקראו את הספר, יש דימוי לגביי, שהוא לעתים הרבה יותר חיובי מאשר של אנשים שמכירים אותי. הם משליכים עליי כל מיני פנטזיות, ויוצרים אייקון.

"זה כמובן מפתה להאמין לזה אלא שהמחיר הוא שזה מנפח את האגו מעבר לכל פרופורציה, מה גם שאותם אנשים יכולים לרסק את האייקון באותה קלות שהם יצרו אותו, אם אעשה משהו שלא ימצא חן בעיניהם. אם אני אתרגל להסתכל על עצמי דרך עיני הציבור, זו סכנה מאוד גדולה".

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית