גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין גניבת זרע לגניבה

מתי קיום יחסי מין בלי אמצעי מניעה יכולה לסבך את הגבר?

בנם של דוד גלילה וחנה חן הוא בן 7 כיום. בעוד שנה-שנתיים, כאשר כיתר חבריו בני גילו הוא כבר יעשה שימוש שוטף בגוגל, הוא יוכל להגיע בקלות לפסק הדין העוסק בנסיבות הולדתו, במסגרתו קובע בית המשפט שאימו רימתה את אביו ו"גנבה את זרעו" כדי להביאו לעולם, שבואו לעולם מהווה "עוגמת-נפש" ברת-פיצוי כספי עבור אביו, ושעצם קיומו בעולם מהווה "נזק" שבגינו על אימו לפצות את אביו.

את כל הפנינים הללו הילד, ואולי גם חבריו, יוכלו לקרוא, מאחר שהתביעה בין האב לאם לא נדונה בבית המשפט לענייני משפחה, שם כל פרטי הצדדים חסויים ממילא, אלא בבית משפט השלום, אשר התייחס לתביעה כאילו מדובר בתביעה על גניבת תכשיט ולא בתביעה על גניבת זרע שממנו נולד ילד בשר ודם.

למעשה, פסק הדין כולו מתעלם מקיומו של הילד ומההשלכות של הפסיקה עליו, ולכן בית המשפט גם לא טרח להסתיר את שמות ההורים לפני שהפיץ את פסק הדין לפרסום כה רחב.

רק בחודש מאי השנה התקבלה לראשונה בבית המשפט לעניני משפחה תביעת פיצויים על גניבת זרע, לאחר שהאם גנבה מבחנת זרע ועברה הפריה חוץ-גופית כדי להביא את הילד לעולם ללא רשות האב.

השבוע היה זה בית משפט השלום אשר קיבל לראשונה תביעת נזיקין בשל גניבת זרע, אך בעוד שבפסק הדין בבית המשפט לענייני משפחה נקבע כי התקיימה "גניבת זרע בנסיבות יוצאות דופן ביותר, הפעם בית המשפט קיבל את הטענה שהאם גנבה זרע כאשר הילד נוצר כתוצאה מקיום יחסי מין בלתי מוגנים על-ידי שני הצדדים.

עובדות המקרה מספרות על רווק בשנות ה-20 לחייו, שקיים רומן עם גרושה בשנות ה-30 לחייה. אין ספק שלבחורה היו בעיות פוריות, שכן במשך שנות נישואיה היא לא הצליחה להביא ילדים לעולם על אף טיפולי פוריות שעברה.

גם בשנים שבהם הבחור קיים יחסי מין עם הבחורה - "לא פעם ולא פעמיים ולא עשר ולא עשרים" כדבריו - היא לא הרתה, וגם לא מבני זוג אחרים שעימם קיימה יחסים לטענתו במהלך השנים. לפיכך הבחורה אמרה לבחור שהיא "עקרה", והוא סמך על כך דיו בכדי לקיים עימה יחסים בלתי מוגנים.

לאחר פירוד ממושך בין בני הזוג, וערב נישואיו לאחרת, הצדדים שוב קיימו יחסים, גם הפעם לא מוגנים, ודווקא ממפגש חד-פעמי זה הבחורה הרתה, והילד המשותף בא לעולם.

בהתאם להלכה המשפטית, לאחר שאושרה אבהותו על הילד, הבחור חויב לשלם לאם מזונות עבור גידולו. שלא בהתאם להלכה המשפטית, הפעם האם חויבה לשלם לו פיצוי על כך שלעמדת בית המשפט היא רימתה אותו בהציגה את עצמה כעקרה, ובכך בית המשפט הפחית מאחריותו של הגבר להולדת הילד - והעביר אותה לכתפי האישה.

זוהי עמדה הפוכה לגישת הפסיקה עד היום, לפיה כל אדם שמקיים יחסים חייב להביא בחשבון הריון אפשרי כתוצאה מסתברת ממעשיו, גם אם הסיכוי נמוך, שכן כידוע הן עקרות והן שימוש באמצעי מניעה אינם מבטיחים הגנה של 100%.

לכן אם פסק דינו של בית המשפט השלום יאושר בערכאות הערעור ויהפוך לתקדים מחייב, יהיה בכך שינוי כל מאזן הכוחות בין הצדדים, ולמעשה מדובר במהפכה של ממש.

כל גבר שלא דאג לאמצעי מניעה מטעמו מתוך שסמך על דבריה של האישה שלא תהרה, וכתוצאה נולד ילד לא רצוי מבחינתו, יוכל לתבוע מהאישה פיצויים על הולדת הילד. הדבר גם יאפשר לגברים להפעיל לחץ על האישה להפיל את הילד בטרם נולד, מחשש שמא תתבע לשלם פיצויים גבוהים לגבר על הולדת הילד.

לא ברור אם השלכות אלה של פסק הדין הן בגדר תוצאה רצויה או לא מבחינת בית המשפט, שכן הם כלל לא נשקלו ולא נלקחו בחשבון במסגרת פסק הדין.

כך או כך, ההתייחסות להולדתו של הילד כנזק עבור האב במישור האזרחי, שניתן לכמתו במנותק מהמערך המשפחתי הכולל שנוצר, היא גישה מוטעית. הנזק העיקרי שבית המשפט מכיר בו הוא תשלום מזונות הקטין, ולכן חיובו של האב לשלם את המזונות לאם בכיס אחד, כאילו מדובר בילד שנולד בנסיבות רגילות, ואז להוציא את הכסף מהכיס השני באמצעות תביעת הנזיקין, מבלי לבדוק את המשמעות של הליך זה על רווחתו של הילד - היא התגלמות האבסורד.

הרי אם הילד יסבול ממחסור כתוצאה מכך שהאם נאלצה לשלם את פיצויי הנזיקין, היא תחזור ותתבע הגדלת מזונות, והכסף שוב יעבור הלוך ושוב מכיס לכיס.

החלטה של אם ללדת ילד בניגוד לרצון אביו, במירמה או שלא במירמה, צריכה לבוא לביטוי במסגרת תביעת מזונות הקטין, ולא במסגרת תביעת נזיקין בבית המשפט האזרחי. אם האם אמידה, ויש ביכולתה לממן את גידול הילד - יש לתת לכך ביטוי בהקטנת חלקו של האב בתשלום המזונות.

מאידך, אם האם סובלת ממחסור כלכלי - מזונות הקטין, שבוודאי אינו אשם בנסיבות הבאתו לעולם, אינם יכולים להפגע בגלל אי-רצונו של אביו בהולדתו, לא על-ידי הפחתת מזונות, ובוודאי שלא על-ידי חיוב האם בתשלום נזיקין.

דוגמא לאיזון כזה ניתן בפסיקתו של בית המשפט לענייני משפחה בנושא גניבת הזרע. בית המשפט אמנם חייב את האם בתשלום פיצויים לאב בגין גניבת הזרע, אך דחה את תשלום הפיצוי עד לאחר בגרותו של הילד.

בניגוד לבית המשפט האזרחי, לבית המשפט לענייני משפחה יש את הכלים לעשות כן, מאחר שהוא מרכז בידיו את כל המידע אודות הצדדים: האם, האב והקטין.

* עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית בדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".

עוד כתבות

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים, המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב–10%–20% וזמן האספקה יתארך, וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ״ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2%, לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג יורד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"