גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איריס גרוסמן | אחראית רפואה מותאמת אישית בטבע "לגעת בחיים של אלפי חולים"

אישי: 35, נשואה 4, מתגוררת בחוות יאיר השכלה: תואר ראשון ושני במדעי הרפואה מהטכניון; מסלול ישיר לדוקטורט במדעי הרפואה בטכניון, בשיתוף עם המחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן; פוסט דוקטורט מאוניברסיטת דיוק

איריס גרוסמן הצטרפה לחברת התרופות טבע רק לפני חצי שנה, אבל נראה שכל חייה המקצועיים הובילו אותה לשם: הקמה וניהול של יחידה חדשה בחברה, שעוסקת באחד התחומים המרתקים והחמים בתחום הרפואי - רפואה מותאמת אישית ופרמקוגנומיקה. ככה זה כשהדוקטורט שלך הוא על תרופת הקופקסון של טבע, וכשאת עוסקת בייעוץ באופן עצמאי וטבע היא אחת מלקוחותייך.

"כל הילדות שלי חשבתי שאהיה רופאה", מספרת גרוסמן, "אבל עם החשיפה שלי בדוקטורט לתחום הפרמקוגנומיקה, הבנתי שכאן אני יכולה למנף את יכולות המחקר שלי ולגעת בחיים של אלפי חולים ובאמת לשפר משמעותית את מצבם".

אז מה זה בעצם פרמקוגנומיקה ורפואה מותאמת אישית? גרוסמן מסבירה: "כיום אנחנו מסוגלים להבין את התהליכים הביולוגיים שמובילים לתחלואה, ואת אלה שמובילים לאופן התגובה לתרופה, באופן הרבה יותר מדויק מאשר בעבר. אנחנו חוקרים את כל המדדים ומנסים להתאים את התרופות שאנחנו מפתחים בחברה, כדי שנוכל למקסם את היעילות ולהביא למינימום את תופעות הלוואי; ובכל מקרה, להבין יותר טוב את האופן שבו התרופה עובדת כדי שנוכל להגדיר את האוכלוסייה שתקבל אותה".

היחידה שבראשה עומדת גרוסמן מוקמת למעשה בימים אלה: "זו יחידה קטנה, אבל מאוד ייחודית. האנשים שעובדים איתי אחראים לשוחח עם כל היחידות האחרות בחברה כדי להבין מה כדאי לעשות בפועל בכל שלב של פיתוח".

לא סתם גרוסמן מונתה לתפקיד הכולל הקמה מאפס של יחידה חדשה: היא מוערכת מאוד בחברה ומסומנת כמי שעשויה להגיע רחוק. מי שהביא אותה לחברה הוא ד"ר מייקל היידן, נשיא מחקר ופיתוח גלובלי והמדען הראשי של טבע, שהגיע לחברה בעקבות המנכ"ל הקודם, ד"ר ג'רמי לוין.

הדחתו של לוין יצרה רעידת אדמה בטבע, ואף שבחברה מדגישים שתימשך האסטרטגיה שהתווה (בשיתופו של היידן ושאר חברי ההנהלה), אי הוודאות קיימת. אם נוסיף לקלחת גם את הפיטורים הצפויים, חוסר הוודאות אף גובר.

"מבחינתי אין אי ודאות", מדגישה גרוסמן. "האסטרטגיה מאוד ברורה, התמיכה והעניין בתחום הזה ברורים. לא השתנה שום דבר בצורת העבודה ובמסירות שלנו. יש לנו אמונה מלאה בדרך ויש פרויקטים מעניינים, שרבים מהם יצליחו".

ירידה לצורך עלייה

את נקודת התפנית בקריירה שלה היא מזהה בשלב שבו הייתה בבית הספר לרפואה, כשעבדה כעוזרת מחקר של ד"ר אריאל מילר בקליניקה לטרשת נפוצה, ועלה הרעיון לעשות דוקטורט ברפואה: "חשבנו על פרויקטים שיתאימו לי ואחד מהם שילב את טבע. זאת הייתה הפעם הראשונה שבאמת הבנתי מה זה פרמקוגנומיקה".

לאחר שהשלימה את לימודיה בארץ גרוסמן "ארזה" את משפחתה ונסעה לפוסט דוקטורט באוניברסיטת דיוק בארצות הברית.

"בעלי הוא אמריקאי שעלה לארץ עוד לפני שהכרנו, והוא פחות רצה לעזוב, אבל ההזדמנות הייתה ייחודית, ובמקרה התאימה גם לקריירה שלו, והוא התקדם בחברה שהוא עבד בה. מראש, המטרה הייתה להיות שם שנתיים ולחזור. אבל אחרי כמעט שנתיים בדיוק התקבלתי למשרת מנהלת בחברת התרופות גלקסו-סמית-קליין, ונשארנו שם".

איך התקבלה ההחלטה לחזור, לאור ההזדמנויות שיש בארצות הברית?

"זה נכון שהקריירה שלי התפתחה ושפרחתי שם, וכך גם בעלי, אבל תמיד רצינו לחזור. חיפשנו את ההזדמנות הנכונה לחזור ולהשתמש ביכולות שרכשנו, פה בארץ. זו תמיד הייתה המטרה: להביא את התחום לארץ".

משפחת גרוסמן חזרה ארצה בספטמבר 2011, ובנתה את ביתה בהתנחלות חוות יאיר שבשומרון, הסמוכה ליישוב נופים.

זה משהו שהיה חשוב לך, אידיאולוגית?

כל אותן שנים שגרנו בארצות הברית חלמנו לשוב לארץ לגדל את ילדינו באווירה המשפחתית שמאפיינת את ישראל, ובמיוחד את את חוות יאיר. התרבות, איכות החיים והקרבה לסבא ולסבתא מוסיפים נופך ששום מקום בעולם לא יכול להשתוות לו. החיים בשומרון מעניקים תוכן ערכי ומסורתי*.

אוקיי, אז הגעתם לארץ - ואז מה?

"הקמתי חברת ייעוץ והמשכתי לעבוד עם קליינטים מארצות הברית", היא מספרת. "הדוקטורט שלי היה עם חברת טבע וכל השנים שמרתי על קשר, אבל אחרי שחזרתי יצרתי קשר מחדש במסגרת חברת הייעוץ שלי. בשלב מסוים, נוצרה לי אפשרות לפנות ישירות למייקל היידן בכנס שבו הייתי. התחלתי לשוחח איתו, הוא הזמין אותי לפגישות ודנו בנושא של רפואה מותאמת אישית. החזון והתוכנית שהצעתי למייקל מצאו חן בעיניו ויחד פיתחנו רעיון איך זה צריך להתבצע, והוא הציע לי את המשרה".

סליחה על השאלה הקלישאתית, אבל איך משלבים בין ניהול והקמת יחידה בטבע לבין חיי משפחה ואימהות?

"בהרבה מובנים, בעלי ואני תיאמנו את עצמנו אחד עם השני, ואחד הדברים המופלאים בחיי זה שבעלי כל-כך תומך, ושיכולנו לתמוך אחד בשני. הייתה תקופה שהוא עשה MBA במקביל לעבודה, אז אני הייתי יותר בבית. שנינו מאוד משפחתיים ומסורים למשפחה, ומצד שני מאמינים בעבודה קשה וביכולת למולטי-טאסקינג. זה דורש הרבה תכנון ועבודת צוות, וזה הסיפור של חיינו".

מה את עושה בשעות הפנאי המעטות?

"אני אוהבת לבשל: בכל יום שישי אני מכינה הפתעה חדשה, יצירה חדשה. אנחנו אוהבים לארח, לטייל, לקרוא, ללכת לתיאטרון. הייתה תקופה שהיינו שטים".

איזה הישג יגרום לך להגיד "זהו, אני את שלי עשיתי, מעכשיו פנסיה ושיט מסביב לעולם"?

"קשה לי להאמין שיש משהו כזה. אני תמיד רוצה לשפר ולעשות יותר. אני נהנית לתת את כל-כולי ולראות דברים מצליחים. אם זה לא הולך באופן מיטבי, אני רואה את זה כאתגר אישי".

עוד כתבות

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק