גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיריית ת"א תוותר על עשרות מ' ש' בגובה היטלי השבחה

ביהמ"ש המחוזי: העירייה תקזז מהיטלי ההשבחה את הפיצויים שבעלי הקרקע אמורים לשלם לשכניהם בגין ירידת ערך כתוצאה מתוכנית בשכונת בבלי

מכה לעיריית תל-אביב-יפו: בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי העירייה תידרש לקזז תשלומי פיצויים בגין תביעות ירידת ערך, שאותם היא משיתה על בעלי קרקע כתנאי לאישור תוכניות, מתשלומי היטלי ההשבחה שאותם היא גובה מהם.

משמעות הפסיקה היא הפחתה של עשרות מיליוני שקלים שצפויה העירייה לגרוף לקופתה בגין היטלי השבחה. מנגד, בקרב יזמי הנדל"ן מפרשים את הפסיקה כעשיית צדק.

פסק הדין ניתן בהרכב של 3 שופטים - יצחק ענבר, יהודית שבח ושאול שוחט - בהתייחס למחלוקת בין בעלי מגרש בשכונת בבלי, משפחת אברמוביץ' ומשפת זיתוני, לבין העירייה על גובה היטל ההשבחה שעליהם לשלם.

ב-2006 אושרה תוכנית המיועדת להקמת כ-1,000 דירות בשכונת בבלי. אברמוביץ' וזיתוני הם בעלי מגרש בן 4 דונם מהשטח, שעל-פי התוכנית שאושרה ניתן להקים עליו שני בניינים בני 127 דירות ועוד 18 דירות אופציונליות שיוקצו כנגד עבודות פיתוח.

על אותו מגרש, אגב, מנסה בשנתיים האחרונות מארגנת קבוצות הרכישה ענבל אור לארגן קבוצת רכישה ולרכוש את המגרש.

בעקבות אישור התוכנית שלחה העירייה שומת השבחה לבעלים.

אברמוביץ' וזיתוני חלקו על השומה, וב-2009 הגיעה המחלוקת לידי השמאי המכריע משה נדם, שקבע כי על הבעלים לשלם היטל השבחה של יותר מ-15 מיליון שקל.

בעלי הקרקע עתרו לבית משפט השלום, וטענו כי יש להפחית מהיטל ההשבחה את גובה הפיצויים שיידרשו לשלם לתושבי שכונת בבלי הגובלים בתוכנית, שהגישו תביעות לפיצויים בגין ירידת ערך נכסיהם כתוצאה מאישור התוכנית.

על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, בעל נכס שמוצא את עצמו נפגע מאישור תוכנית הגובלת בנכס, רשאי לתבוע את הרשות המקומית בפיצויים בגין ירידת ערך.

הרשויות המקומיות, ובהן עיריית תל-אביב-יפו, נוהגות להחתים בעלי קרקע ויזמים על כתבי שיפוי המבטיחים כי אם יהיו תביעות לפיצויים, הן תשולמנה על-ידי היזמים ולא על-ידי העירייה, וזאת כתנאי לאישור התוכנית.

בעלי הקרקע טענו כי תשלום פיצויים הוא הוצאה כספית נכבדה, שראוי לנכותה מסכום ההשבחה.

בית משפט השלום דחה את טענות בעלי הקרקע וקבע כי היטלי השבחה ותביעות פיצויים אינם קשורים זה לזה, ואין לחבר ביניהם. עוד נקבע כי על מנת שניתן יהיה לקזז מהיטלי השבחה את סכום הפיצויים, נדרש לכך סעיף מפורש בחוק שלא קיים.

"הגורמים הפוגעים"

באמצעות עורכי הדין רונן ירדני ורם מוסרי ממשרד המבורגר עברון, ערערו אברמוביץ' וזיתוני על פסק דין לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

השופט יצחק ענבר דן בשאלה העיקרית, האם יש להביא בחשבון בחישוב היטלי ההשבחה את הפיצויים שיידרשו לשלם מכוח כתבי שיפוי בגין תביעות לירידת ערך עקב אישור התוכנית. בניגוד לטענות בעלי הקרקע, טענה העירייה כי לא ברור כלל אם יוגשו תביעות פיצויים ובאיזה היקף, ועל כן על הבעלים לשלם היטל השבחה בגין תוכנית המשביחה את מגרשם.

השופט ענבר קיבל את טענות בעלי הקרקע, וקבע כי חיוב הבעלים לחתום על כתב שיפוי היה תנאי לאישור התוכנית המשביחה, ועל כן ההתחייבות לשאת בתשלום הפיצויים מהווה חלק מהתוכנית.

לדברי השופט, ההתחייבות לחתום על כתב השיפוי המהווה תנאי מוקדם לאישור התוכנית המשביחה, מקים את הבסיס החוקי לביצוע הקיזוז, "שהרי בגורמים המשפיעים על שווי קרקע יש לכלול לא רק את הגורמים המשביחים את שווי הקרקע, אלא גם את הגורמים הפוגעים".

לדבריו, באופן עקרוני, כפי שלצורך חישוב היטלי השבחה מקזזים הוצאות שהתוכנית מחייבת כמו הריסת מבנים, או שימור אתר - כך גם תשלום פיצויים מהווה אחד מאותם "גורמים שליליים" המקטינים את ההשבחה.

"הסיכון בתשלום הפיצויים לפי סעיף 197 לחוק, אשר הועבר אל כתפי המערערים ישפיע על מחירו של המגרש בשוק החופשי", קבע ענבר. "בעניין זה איני רואה הבדל כלשהו בין עלויות פיצויים לפי סעיף 197, לבין עלויות של מטלות אחרות שעל היזם לשאת בהן בהתאם לתוכנית המשביחה. אלה כאלה משפיעות לשלילה על שווי השוק של הקרקע ויובאו בחשבון על-ידי מי שירכוש את הקרקע, ולפיכך יש לשקללם במסגרת חישוב ההשבחה".

בנוסף ציין ענבר כי התמורות מהיטל ההשבחה מיועדות לכיסוי הוצאותיה של הוועדה המקומית, ובכלל זה תשלום פיצויים לפי סעיף 197 לחוק. לדבריו, אי-הבאתם בחשבון של סכומי הפיצויים במסגרת חישוב ההשבחה יוביל לכך שבעלי הקרקע ישלמו כפל תשלום.

"תוצאה זו אינה צודקת", קבע ענבר. "המערערים אמנם נהנים מהשבחת הקרקע, ומן הדין לחייבם לחלק את התעשרותם עם כלל הציבור, אך הנאה זו אינה מצדיקה חיוב לא מידתי בתשלומי כפל".

היחידים שמסתכנים

בנוסף קבע השופט כי בניגוד לעמדת העירייה, קיזוז סכומי הפיצויים משווי ההשבחה אינו מעקר מתוכן את כתב השיפוי שבעלי הקרקע חתמו עליו, כפי שטענה העירייה. לשיטתו, כתב השיפוי מבטיח לעירייה כי סכומי הפיצויים שהיקפם אינם ודאי בשלב זה, ישולמו במלואם על-ידי בעלי הקרקע. התחייבות זו יוצרת ודאות משפטית המאפשרת לעירייה להסתמך על מלוא סכומי היטל ההשבחה שתקבל מבעלי הקרקע, והיחידים שנושאים בסיכון של חוסר ודאות לגבי תשלום הפיצויים, הם בעלי הקרקע עצמם.

"בנוסף יש לזכור כי שיעור היטל ההשבחה הוא 50% מעליית ערך הקרקע, בעוד ששיעור הפיצוי לפי סעיף 197 הוא מלוא ירידת ערך", ציין ענבר.

השופט ביטל את פסק הדין של בית משפט השלום, וקבע כי יש להשיב את חישוב היטל ההשבחה לידי השמאי המכריע לצורך הכנת שומה חדשה.

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"