אנשי השנה של "גלובס" לשנת 2013 הם מייסדי אפליקציית הניווט ווייז, שנמכרה לגוגל ב-1.15 מיליארד דולר - אהוד שבתאי (36), אורי לוין (48), אמיר שנער (47) ונועם ברדין (42).

בוועידת ישראל נחשפה היום (ב') הבחירה באנשי השנה וברדין, מנכ"ל החברה, ניהל שיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן במעמד ההכרזה.

- איך הרגשת אחרי החתימה עם גוגל?

ברדין: "זה דומה לאולימפיאדה, פרסי נובל וכו'. תחושה של ריקנות. אחרי המכירה הייתי הכי עצוב בחיים. ככה מרגישים אחרי שבונים דבר כל כך הרבה שנים. מאז דברים השתנו".

- מה גרם לסטארט-אפ להצליח?

"האנשים, ללא ספק. זו קבוצה מאוד מיוחדת, מאוד פתוחה ונטולת פוליטיקה ואגו. חוץ מזה, עשינו כמה החלטות נכונות, הרבה מזל, אבל בעיקר האנשים. הרעיון של ווייז בבסיסו הוא רעיון מדהים. היה לנו גם המון מזל וטיימינג מעולה. אחד הדיונים הראשון בחברה היו האם לאמץ את האייפון או הבלקברי. היום זה נשמע כבר מצחיק. בסך הכל קיבלנו יותר החלטות נכונות מלא-נכונות.

"ללא ספק ווייז זו הצלחה ישראלית. יום כיף אנחנו עושים בים המלח, לא בציריך ולא בשום מקום אחר. גם את האמריקאים שגייסנו לימדנו איך לעבוד עם ישראלים, וזה לא היה פשוט. גוגל חברה מאוד פתוחה ומעולה, ואני לא אומר את זה כדי להתחנף לבוסים. אני מנהל היום את אותם תהליכים, הם נותנים לנו להישאר עצמאיים. האתגר שלנו הוא באיזה גודל המבנה שלנו יכול לעבוד - 200, 500 או 1,000 איש".

- המטרה הייתה למכור את החברה?

"ווייז היא חברת מוצר, של קהילה, המטרה הייתה שימוש במוצר ובקהילה. היו מעט מאוד שינויים במהלך חיי החברה. לקראת 2013 התחלנו לחשוב על גיוס נוסף, ואז שאלנו את עצמנו מה אנחנו רוצים לעשות כשנהיה גדולים - מה יהיו ההחזרים למשקיעים, איך נעשה הנפקה וכו'. התחבטנו בדילמות האלה ב-2013.

"אין שום סיבה שסטארט-אפ קטן מרעננה לא יכבוש את העולם. זה השינוי שאנחנו רוצים להביא".

- משהו בחיים שלך השתנה מאז המכירה?

"לא. אני נוהג באותה פריוס ישנה וגר באותו בית. מה שהשתנה אצל כולנו זה הלחץ הקיומי, יש פרנויה אמיתית, וזה השתנה מאז הרכישה".

שימושית, פשוטה ומגניבה

בתחילת ינואר השנה, יום לאחר שנודע שאפל מגלה עניין ברכישתה של ווייז בסכום של כ-400 מיליון דולרים, פרסם היזם יוסי ורדי טור ב"ידיעות אחרונות" שבו לא חשש להתנבא. "אינני יודע אם העסקה אכן נרקמת או לא, אבל דבר אחד בטוח: ווייז היא אפליקציה מדהימה, ונכון לה עתיד מזהיר. לכן גם אם הפעם לא תצא בסוף עסקה, אני מאמין שבעתיד היא תקבל אפילו יותר מ-500 מיליון דולר".

ורדי צדק ולא היה צריך לחכות יותר משישה חודשים כדי להיווכח בכך. ביוני השנה נודע שגוגל החליטה לשלם תמורת אפליקציית הניווט הישראלית לסמארטפונים לא פחות מ-1.15 מיליארד דולר - הסכום הגבוה ביותר ששולם תמורת אפליקציה.

כמעט כל מי שהשתמש בווייז מאז השיקה החברה את הגרסה הנוכחית שלה ב-2009 הבין שמדובר בלהיט. היא הייתה שימושית, פשוטה ומגניבה. נסו לאתר בעל רישיון נהיגה בישראל שהאפליקציה אינה מותקנת בטלפון החכם שלו.