גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אופטימיים על שוקי המניות, אג"ח חברות ואג"ח בסיכון"

הבנק השוויצרי UBS מציג, בלעדית ב"גלובס", את המלצותיו למשקיעים לקראת 2014 ■ קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי ב-UBS ניהול נכסים ישראל, עם פירוט האפיקים, המגזרים והאזורים המועדפים, ההערכות שבבסיסם והאזהרות

השנה האזרחית עומדת להסתיים, וזה הזמן לבחון את תיק ההשקעות ולבצע את השינויים הנדרשים בו לקראת שנת 2014. אז איפה כדאי לשים את הכסף בשנה הקרובה? הבנק השוויצרי UBS פרסם לפני ימים ספורים מסמך נרחב, ובו בחן את מצב השווקים ואפיקי ההשקעה השונים, והציג המלצות למשקיעים.

"התאוששות הכלכלה העולמית הצפויה בשנה הבאה, בהובלת ארה"ב, והתהליך ההדרגתי הצפוי בשנים הבאות של עליית ריבית ותשואות, מותירים אותנו אופטימיים על שוקי המניות, אג"ח חברות ואג"ח בסיכון גבוה, בעיקר בארה"ב, שאמורים לבוא על חשבון הקטנת רכיב האג"ח הממשלתיות, אג"ח בדירוג גבוה ונזילות", כך אומר קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי ב-UBS ניהול נכסים ישראל.

פלר מוסיף: "אנחנו צופים תשואה שנתית של 7%-8% במדדי המניות הגלובליים ב-5-7 השנים הבאות, וממליצים להעניק משקל יתר לארה"ב ולאירופה. ארה"ב צפויה לשמר ואף להעצים את המובילות הכלכלית העולמית, ואירופה צפויה להמשיך להתאושש מהמיתון, תוך שיפור בגירעונות המדינות, במאזני הבנקים ורווחיות החברות - שנתמכים על ידי הבנק המרכזי".

לדבריו, בארה"ב מומלץ להשקיע במשקל יתר במגזרים חצי מחזוריים, קרי תעשייה, פיננסים וטכנולוגיה; ובאירופה - במגזרי הצריכה המחזורית, הפיננסים והבריאות.

בכל הקשור לאג"ח מציין פלר: "ציפיותינו לתשואה אפסית באג"ח בדירוג גבוה מובילות אותנו להגדיל השקעות באג"ח מדורגות במח"מ קצר ובינוני, ואג"ח בסיכון גבוה, שבהן אנו מעריכים תשואה של 4%-6% בארה"ב ובאירופה ב-2014, תוך המשך צמצום המרווחים מאג"ח מדינה וחדלות פירעון נמוכה".

בשווקים המתעוררים ממליץ UBS להתמקד סלקטיבית באג"ח דולריות של חברות יציבות ומדינות שמצבן המקרו כלכלי צפוי להשתפר, אין להן גירעונות משמעותיים והמטבע שלהן יציב יחסית. "סך חלק זה בתיק האג"ח עדיין קטן, ויש להתאימו לרמת הסיכון של התיק", מדגיש פלר.

עם זאת, חשוב גם להנמיך ציפיות במידה מסוימת. "תשואות שנתיות של 15% במדד המניות העולמי וכ-20% במדד ה-HY לא יחזרו בשנה הקרובה", הוא מציין.

- על מה מבוססות ההמלצות?

פלר: "ראשית, על התאוששות הצמיחה העולמית הצפויה ב-2014 לעומת השנה, בהובלת ארה"ב שצפויה לצמוח ב-3% לעומת כ-1.7% ב-2013; חזרה לצמיחה מתונה של כ-1.1% באירופה לאחר ההתכווצות השנה, בהובלת גרמניה; וחזרה לצמיחה סלקטיבית בשווקים מתעוררים - כ-5% לעומת 4.5% השנה. הצמיחה העולמית צפויה להאיץ ל-3.4% לעומת 2.5% ב-2013.

"שנית, הצפי הוא להמשך אינפלציה נמוכה בשווקים המפותחים, שתאפשר לבנקים המרכזיים להמשיך במדיניות המוניטרית המרחיבה כדי לתמוך בכלכלה הריאלית. גם צמצום רכישת האג"ח על ידי הפד לא סותר את העובדה שהריבית תישאר אפסית ב-2014 ולתוך 2015, ותימשך המדיניות המרחיבה. "הגורם השלישי הוא המשך השיפור ברווחי החברות בשווקים המרכזיים".

כמה חשוב הפיזור

פלר מציין אירוע מרכזי בשווקים ב-2013, שימשיך להשפיע גם ב-2014: "תחילת הדיון באפשרות צמצום הרכישות על ידי הפד, הצית תגובת שרשרת בשווקים שחלקה נמשך ויימשך, לאור ההערכה לתחילת צמצום הרכישות בפועל ברבעון הראשון של 2014.

"הירידות, שהיו חדות בחלק מהמקומות - בעיקר בשווקים מתפתחים אבל גם באג"ח של מדינות מפותחות - מדגישות את הצורך בפיזור השקעות גלובלי, כמו גם פיזור בתוך אפיקי ההשקעה עצמם. תיק מפוזר מקטין את התנודתיות בתקופות כאלה. קבלת החלטות בתקופות קיצון ולא במסגרת אסטרטגיית השקעות ארוכה פוגעת במשקיע ובתשואה שלו. למדנו גם עד כמה חשוב הפיזור להשקעות אלטרנטיביות - כמו קרנות גידור וקרנות פרייבט אקוויטי, אשר להן מתאם נמוך ואף הפוך עם ההשקעות הסחירות".

אחת ההמלצות של UBS ל-2014 היא השקעה גם באלטרנטיביות כאלה, ופלר מפרט: "השקעות אלטרנטיביות, ככלל, מומלצות בזכות האסטרטגיה המאפשרת שילוב של מכירות בחסר במקרה של קרנות גידור, והשקעה בהנפקות פרטיות במקרה של פרייבט אקוויטי". התשואות עשויות להגיע עד 4%-6% בשנה בתיק מפוזר בקרנות גידור, ולנסוק ל-11%-15% בפרייבט אקוויטי. "אלה צריכות להיות השקעות עוגן לאור העליות בשווקים בשנים האחרונות", הוא אומר.

מנגד, השקעה בסחורות פחות מומלצת, והצפי הוא לתשואה שנתית של 2%-3% בחמש השנים הבאות, כולל אפשרות לתשואה שלילית ב-2014 - כך שאין הצדקה להשקיע כהשקעה אסטרטגית, אלא רק במסגרת הזדמנויות טקטיות לטווח קצר.

ומהיכן עלולים להגיע הסיכונים ב-2014? כאלה, מתברר, לא חסרים. "הסיכונים פזורים בעולם בדמות בעיות בממשל בארה"ב, בעיקר סביב נושא תקרת החוב, שצפוי לחזור בחודשים מארס-אפריל", אומר פלר.

"סיכון אחר עלול להגיע מכיוון סין, עם אפשרות למחנק אשראי שיפגע בצמיחה עקב הצורך להמשיך לצמצם את הנזילות במערכת הבנקאית. באירופה יכולים לצוץ זעזועים על רקע הצורך להמשך רפורמות מבניות וכן הצורך במימון תוכניות להאצת הצמיחה והמלחמה באבטלה הגבוהה. גם יפן עלולה להחזיר את התנודתיות לשווקים אם האינפלציה תרים ראש והצמיחה לא תתרומם.

"אך החשש הגדול מכולם הוא מטעות במדיניות המוניטרית של אחד או יותר מהבנקים המרכזיים, שתציב אתגרים בפני ההערכות לצמיחה המתאוששת - אותה הערכה העומדת בבסיס האופטימיות הזהירה בשוקי המניות בחודשים האחרונים כמו גם לשנה הקרובה".

תחזיות אשתקד: איפה UBS צדק והיכן טעה?

גם בשנה שעברה פרסם UBS המלצות השקעה, ופלר מסכם בדיעבד היכן נרשמה הצלחה ואיפה טעה הבנק. "הן בשוק הבינלאומי והן בשוק המקומי המלצנו לתת משקל יתר למניות ואג"ח HY על-פני אג"ח ממשלתיות ואג"ח בדירוגים גבוהים, והמלצה זו הוכיחה עצמה היטב. בשוק המקומי, באדיבות בנק ישראל שהוריד ריבית לצד התעוררות שוק ההנפקות, אג"ח בדרוגים נמוכים השיאו תשואה גבוהה הדומה למדדי המניות.

"בשוק המקומי וגם בשווקים הבינלאומיים המפותחים המלצתנו למניות בינוניות השיאה תשואה עודפת משמעותית ביחס למניות הגדולות.

"בין הערכותינו שפחות התגשמו ניתן לציין את השונות הגבוהה בין נכסי שווקים מתעוררים, שחלקם, בניגוד להערכות, נפגעו בצורה חדה במהלך השנה. אולם את ההמלצה החיובית הרחבה, בעיקר באג"ח, שינינו במהלך השנה, כשהחלו לצוץ סימני שאלה לגבי התנהלותן הפיסקלית והמוניטרית של כמה מדינות כמו הודו, ברזיל, דרום אפריקה ואחרות".

עוד כתבות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"