גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוציאליסט שבנה עיתון כלכלי

כך המציא אבא שלי בן-כלאיים לוקאלי בצבע דג סלמון ושם מוזר

30 שנה זה הרבה זמן. המון.

לפני 30 שנה, בשנת 1983, היה לנו רק ערוץ אחד בטלוויזיה. הטלפון בבית היה טלפון חוגה של בזק. בשביל לצחצח שיניים עם משחת שיניים של קולגייט, מישהו היה צריך לנסוע לאמריקה וגם לחזור ממנה.

לפני 30 שנה האינפלציה הייתה 191%, משבר מניות הבנקים פרץ, הבורסה נסגרה, והדולר פוחת ב-30%. איש עם חזון בשם יצחק דוידוב החליט להפוך סטנסיל של שערי מניות בן 4 עמודים שאותו הפיץ למשקיעים בבורסה הישראלית, לעיתון ערב כלכלי. היומון הכלכלי הראשון בישראל.

הגיליון הראשון נפתח במילים האלה: "בעקבות סגירת הבורסה לתקופה ארוכה, כאשר עדיין אין כל ידיעה מתי היא תיפתח, החל להתפתח שוק חדש של מסחר במניות בנקים, כאשר המסחר נעשה שלא בין כותלי הבורסה...". על הכתבה הראשונה בגיליון הראשון חתום "כתבנו הפיננסי".

בשוליים השמאליים התחתונים מופיעה מודעה: "עכשיו הזמן לקנות נדל"ן. קנה וילה בנופים. תשלום במניות בנקים לפי ערכן ביום 6.10.83".

לפני 30 שנה, חיים בר און, גבר בן כ-40, סוציאליסט משיכון עובדים בתל-אביב, מזרחן יוצא שב"כ, המו"ל של המגזין "מוניטין", אבא שלי, נסע עם עדנה, אמי, במכונית בדרך מגבעתיים לפתח-תקווה והסתכל בעניין רב במודעות הרבות, שפוזרו בכל מכווני התנועה בכבישים ובישרו על הופעת העיתון הכלכלי הראשון בישראל. כמה כסף הם שופכים על העיתון הזה, מלמל לעצמו.

הוא צדק. העיתון נקלע לקשיים כמעט מיד, ובשנה האורווליאנית 1984 אבא שלי רכש אותו, יחד עם מיקי אלבין, שותפו עוד מימי עיתון הסטודנטים הירושלמי "פי האתון".

העיתון הקטן, עם 4,000 מינויים על הנייר ו-2,000 בפועל, כמקובל בדיווחי מספרי המינויים בעיתונות הישראלית הדייקנית, נראה אז כמוצר תימהוני לגמרי. מי צריך יומון כלכלי במשק סוציאליסטי קטן, היפר אינפלציוני וריכוזי, שעיקרו בבעלות ממשלתית?

באותם ימים של הפיכת העיתון הכלכלי השולי למשהו לגמרי אחר, החלו תהליכי עומק אדירים במשק העולמי בכלל והישראלי בפרט.

אחרי שנים של סגירות ופרוטקציוניזם, תוכנית החשיפה פתחה את המשק הישראלי לעולם ושינתה אותו באופן מהותי. באותה שנה, דוד עזריאלי שילב קנייה עם חניה, המציא את המילה "קניון" ופתח את קניון איילון ברמת-גן, ועולם הצריכה הישראלית החל בתהליך שינוי עמוק מאוד.

סניף מקדונלד'ס הראשון בישראל, סמל הגלובליזציה, נפתח באותו קניון 10 שנים לאחר מכן. השינויים שיהפכו את הכלכלה והצרכנות הישראליות על ראשן החלו, גם אם משמעותם לא נחזתה.

תהליך עומק אדיר החל אז גם בעיתונות ובתקשורת. בשנת 1984, השנה שבה אבא שלי החליט להיכנס לעיתונות היומית, הושק פרוטוקול TCP/IP, אשר נחשב לתחילת האינטרנט, והושקה מצלמת הווידיאו הביתית הראשונה. שנתיים אחר-כך פלאפון הציעה לראשונה שירות סלולרי בישראל. כל מה שנראה יציב בעולם העיתונות עד אותו הרגע, החל אז להתמוסס באוויר.

כלכלה חופשית

השינויים לא נחזו, אבל התהליכים שיביאו אליהם, כבר החלו. בתוך עולם של כלכלה ומשק משתנים מצד אחד, ושל עיתונות ותקשורת משתנים מצד שני, גיששו את דרכם אבא שלי ו"גלובס". בן-כלאיים לוקאלי. עם צבע של דג סלמון דהוי שדומה ל-FINANCIAL TIMESהאנגלי והאיורים המופלאים של גיל ג'יבלי שדומים ל-WALL STREET JOURNAL האמריקאי. עם שם מוזר, ג'יבריש עם ניחוח של חו"ל, שאבא שלי התרגז נוראות כשמישהו העז לקרוא לו בחיבה או בלעג "קלופס".

עד 1998, שנת פטירתו, הוא ליווה את "גלובס" בהרבה אהבה ותשוקה אמתית. לעיתונות באשר היא. לתפקיד שלה בחשיפת מידע, בהנגשתו לקהלים, בשמירה על הדמוקרטיה. לעיתונות כמוצר ציבורי. לפיתוח השיח הכלכלי, גם כשזה לא תאם את תפיסת עולמו מבית אבא, אחדות העבודה.

הוא הספיק להגדיל את תפוצת העיתון בעשרות אלפי מינויים, לברוא מוספים על גבי מוספים - מ"ליידי גלובס" ועד "G" - לחלק טלוויזיות במסעות פרסום מהפכניים לזמנם, ולהקים את ועידת ישראל לעסקים, את אתר האינטרנט הכלכלי הראשון בישראל ואת ארכיון העיתונות הדיגיטלי הראשון בישראל.

הוא נפטר ולא היה עוד לראות: את דעיכת העיתונות, את עמלות היתר שגבו משרדי הפרסום ושהורידו את רווחיות העיתונים אל הברכיים, את פריחתם של גוגל ופייסבוק על חשבון כל גופי המדיה בעולם, את גמגומי הסגירה של "מעריב", או את היום שבו פמפלט יח"צ פוליטי חינמוני עבר את התפוצה של "העיתון של המדינה".

הוא גם לא הספיק לראות את מקצוע העיתונות נשחק אל תוך כיסוי אינטרנטי אינטנסיבי צעקני ושוחק של 24/7, שנועד לרצות ציבור בהפרעת קשב, המעדיף זמינות על מהות ומקדש חינם על פני איכות, ובכך הופך במו ידיו את כלב השמירה שלו לחתלתול בשירות משרדי הפרסום והיח"צ, בעלי ההון והפוליטיקאים.

והוא לא הספיק לראות את הפיכת שפת הכלכלה לשפה המדוברת והמשפיעה ביותר בעולם. את העיתון הכלכלי WALL STREET JOURNAL הופך לעיתון הנפוץ בעולם, בפער של יותר מ-40% מהבא אחריו, העיתון הכללי USA Today; לא את פתיחת שני יומונים ישראליים כלכליים חדשים, מבית "הארץ" ו"ידיעות אחרונות", אשר הפכו את ישראל לאחת המדינות המצטיינות בדירוג של מספר עמודי העיתונות הכלכלית היומית לנפש, וגם לא את הסגידה שאנו רוחשים, תכופות על גבי ואף בגלל העיתונות עצמה, לאלה בינינו שהצליחו לגרוף לחיקם הכי הרבה מטבעות משולחן ההימורים הכלכלי.

ובתוך כל זה הוא גם לא ראה את "גלובס" הוורדרד הקטן נאבק ושורד את קרבות קיומו בהתמדה ובאומץ, גם אם במחירים כבדים. היומון העצמאי היחיד שקם לאחר קום המדינה ויוצא לאור כבר 30 שנה.

והוא גם לא יראה את השלב הבא של העיתונות ושל הכלכלה. יהיה זה השלב שאחרי ההתפכחות, שאולי מחכה לנו ממש עוד רגע, מעבר לפינה. במדיה אחרת, בצורה שונה, תשוב העיתונות להיות מה שהיה כל-כך יקר לאבא שלי: כלב שמירה עצמאי, מנגיש מידע ומקדש דמוקרטיה. ואולי אז גם הכלכלה תחזור להיות כלי בשירות כל אזרחיה, ולא רק בשירות עשיריה. אותי לימדו שעיתונות כערך, כמו שאבא שלי טיפח, כמו שצריכה להיות, היא תנאי שאי-אפשר בלעדיו.

* הכותבת היא בתו של מו"ל "גלובס" חיים בר און ז"ל.

חיים ז

עוד כתבות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת