גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שי ניצן נכנס לתפקיד פרקליט המדינה: "שום איום לא ירתיע אותי"

ניצן בטקס חילופי פרקליט המדינה: "אם הראיות מקימות סיכוי סביר להרשעה - חובה להגיש אישום, יהיה הנאשם בכיר כאשר יהיה" ■ "שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני - לא פצצה ברכבו של פרקליט, לא איום באלימות ולא הטרדות אישיות"

‎‎‏"אם פרקליט מוצא שהראיות נגד חשוד מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל משפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה הנאשם בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה" - כך אמר היום (ב') פרקליט המדינה הנכנס, עו"ד שי ניצן, בטקס חילופי פרקליט המדינה שהתקיים בבית לשכת עורכי הדין בירושלים.

בטקס השתתפו כמה מפרקליטי המדינה לדורותיהם, ובהם נשיאת העליון לשעבר, דורית ביניש; שופטת העליון עדנה ארבל; ופרקליט המדינה לשעבר; ערן שנדר, לצד בכירי משרד המשפטים, ובהם שרת המשפטים, ציפי לבני; היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; וקודמו, מני מזוז; מנכ"ל משרד המשפטים, גיא רוטקופף; ופרקליט המדינה היוצא, משה לדור.

‏‏"פרקליטות המדינה היא מוסד מפואר, בזכות עשרת פרקליטי המדינה ובזכות מאות הפרקליטים ששימשו בפרקליטות בשנים הרבות", אמר ניצן בנאום כניסתו לתפקיד. "לצערי הרב, יש פער גדול בין תדמיתה של הפרקליטות כיום לבין המציאות. חוששני שהציבור הרחב איננו מכיר ומוקיר די הצורך את הפרקליטים ועבודתם. את התדמית הזו, שאינה מבוססת על אדני אמת, יש לשנות מכל וכל, ואת זאת אנסה לעשות, שכן ראויים אנשי הפרקליטות שהציבור הרחב יוקיר את מעדיהם.

"הפרקליטים, המוכרים לי היטב, הם אנשי חיל, המתמודדים עם אתגרים קשים וכבדים, לרבות איומים ולחצים מסוגים שונים ואינם נרתעים כמלוא הנימה. שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני - לא פצצה המוצמדת לרכבו של פרקליט, לא איום במעשי אלימות, לא הטרדות אישיות ולא לחץ אחר מסוג כלשהו".‏

ניצן הוסיף כי "שאיפתם של הפרקליטים היא להגיע לחקר האמת ולאו דווקא להרשעה. פרקליט שמגיע למסקנה שאין סיכוי סביר להרשעה, חובתו הא לסגור את התיק ולא להגיש כתב אישום. חובתו של הפרקליט היא לחוק ולאמת ולשמירה על זכויות חשודים ונאשמים, ולא לרצות גורמים אינטרסנטיים כלשהם.

"במקביל, אם פרקליט מוצא שהראיות מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל את המשפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה הנאשם בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה. הפרקליטים פועלים על-פי ערכים אלה, ולא על-פי ערכים פופוליסטיים כאלה או אחרים".

על פרקליט המדינה היוצא, לדור, אמר ניצן: "משה לדור הוא גם איש חיל, גם איש אמת וגם שונא בצע. הוא הנהיג את הפרקליטות בתקופות קשות, תוך הפגנת מנהיגות, חוכמה ואומץ, בלא שחשש מפני איש".

לבני על ניצן: "אדם מבריק"

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה כי "משרד המשפטים הוא עמוד השדרה המוסרי של החברה בישראל. זכיתי לעבוד עם שי ניצן בתקופה קשה מאוד, וגיליתי אדם מבריק, עם יכולות משפטיות מרשימות. התרשמתי גם מהנחישות ומהיצירתיות. הוא תמיד פעל מתוך אמונה כנה במה שנכון, גם בתוך הרעשים מסביב שהוא מתייחס אליהם כרעשי רקע, עם אותו עמוד שדרה שנדרש, שבלעדיו אין פרקליט מדינה ראוי".

על לדור אמרה לבני: "כיהנת בתקופה סוערת, עשית את מה שהיית צריך לעשות, אכפת את החוק ללא משוא-פנים, קיבלת החלטות לא פשוטות, ללא מורא, לא מהפשיעה המאורגנת ולא מפוליטיקאים למיניהם. אני רוצה להביע את הערכתי על כך. בתוך ים הפופוליזם לא כופפת את הראש, ידך לא רעדה כשהיית צריך לחתום, ואמרת את הדברים בקול ברור, גם כשהיו כאלה שהדברים לא נעמו לאוזניהם".

היועמ"ש יהודה וינשטיין אמר על לדור: "איש בעל יושר מוחלט ולהט גדול לעשות את הטוב. לאורך כל תקופת עבודתנו המשותפת הייתי סמוך ובטוח שהפרקליטות נמצאת בידיים טובות. כל אותה עת נסך בי ביטחון שיש מי שיאכוף את החוק באופן בלתי מתפשר ומתוך להט גדול ואמונה בלתי מסוימת בצדקת הדרך. לדור היה תובע חדור אמונה. הוא קידם את המאבק בשחיתות השלטונית הן ברמה הארצית והן המוניציפלית. לדור פעל תוך דבקות במשימה ואמונה בצדקת הדרך, לא פחות חשוב מכך, מתוך אהבה גדולה למדינת ישראל".

את בחירתו של ניצן לפרקליט המדינה הגדיר וינשטיין כ"אות וסימן לכל פרקליט, שהוא יכול לעמוד על דעותיו ולייצג את האינטרס הציבורי בקול רם ברור וצלול, ובבוא היום יקבל את התפקיד הבכיר ביותר בפרקליטות".

לדור: "מערכת מעולה"

פרקליט המדינה היוצא, משה לדור, יסיים את כהונתו הלילה בחצות, ועד אז הוא מתכוון לקבל החלטות בכמה תיקים נוספים הממתינים על שולחנו.

"הפרקליטות היא מערכת מעולה בהשוואה לכל מערכת ציבורית שאני מכיר בישראל, ובהשוואה לכל מערכת תביעה מעבר לים", אמר לדור, "זו מערכת שראויה להערכה ולאמון. אני משוכנע כי הפרקליטות עוד תשתפר, בטח בעידן החדש. אני מקווה שהיא תדע להחליט החלטות על-פי התיק שמונח לפניה על השולחן, ולא על-פי הפרסום שיינתן להחלטה בתקשורת. שתשמור על אותם ערכים".

לניצן אמר לדור: "אתה מינוי מצוין. אני שמח מאוד על המינוי, ואין לי ספק שהפרקליטות מכאן ואילך תיראה יותר טוב בהרבה מובנים". ‏‎‎‏

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות