גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה אנחנו מתים על קוראניות?

כל מכונית רביעית שנמכרה פה הגיעה מקבוצת יונדאי מוטורס

אחת ההמלצות היותר שנויות במחלוקת, שגיבשה "ועדת זליכה" לבדיקת התחרות בענף הרכב הישראלי לפני כשנתיים, הייתה "הגברת התחרות באמצעות פיצול מותגים". כלומר אם יבואן ישראלי אחד מחזיק בזיכיון לשני מותגים של אותה יצרנית רכב, ונתח השוק שלו גדול מסף מסוים, הרי שפיצול המותגים לשני זכיינים יגביר את התחרות בשוק.

התיאוריה הזו הייתה ועודנה שטחית והיא מתעלמת מהעובדה שבסופו של יום הגורם הדומיננטי בתמונה אינו היבואן אלא יצרן הרכב עצמו, ששולט במותגים "המפוצלים" ומנווט אותם, ברמת ההנהלה הגלובאלית, בהתאם לאינטרסים הכוללים שלו.

הקוריאנים כובשים את השוק

הוכחה טובה ניתן למצוא במקרה של יונדאי וקיה, שהוא דוגמה לפיצול מותגים "טבעי". שני המותגים הללו, שנמצאים בשליטת יונדאי מוטורס גרופ, מיוצגים בישראל על ידי שני זכיינים שונים, שמתחרים ביניהם בעוז על כל פלחי השוק, על אותם לקוחות ולעתים קרובות הם גם עושים זאת עם מכוניות דומות עד זהות ברמת המפרטים הטכניים.

אבל כאשר בוחנים את נתח השוק המצרפי שלהם בשורה התחתונה מגלים שהשלם גדול מסך חלקיו. נתוני המכירות של ינואר-נובמבר מראים כי קבוצת יונדאי המורחבת הייתה השחקנית הדומיננטית בשוק הרכב הישראלי עם נתח מצרפי של כ-25% מכלל השוק - בסביבות 51 אלף כלי רכב. כאשר מתמקדים בטווח המחיר הנפוץ ביותר בשוק הרכב, מכ-70 עד 130 אלף שקל, מטפס נתח השוק המצרפי של יונדאי וקיה לכמעט 30%.

קבוצת יונדאי מוטורס זוכה בשנים האחרונות להצלחה מרשימה בכל העולם עם קצב צמיחה שנתי דו-ספרתי, עודפי ביקוש ומקום חמישי בדירוג המכירות העולמי הכולל.

עם זאת, בישראל מחזיק התאגיד את נתח השוק הגדול ביותר מכל שוקי היצוא, בפער לא מבוטל. בשוק האוסטרלי, למשל, שגם בו מתחרה יונדאי באגרסיביות לא מבוטלת, מחזיקים שני המותגים בנתח שוק של פחות מ-15%.

ההישג יוצא דופן במיוחד כשמביאים בחשבון שיונדאי וקיה הן כבר מזמן לא שחקניות "LOW COST" כפי שהיו בתחילת הדרך. יש להן קו מוצרים עדכני, מאובזר ולא זול לייצור; חלק גדול מהייצור שלהן מתבצע בטורקיה ובמדינות מזרח ומרכז אירופה, שבהן מיוצרות גם לא מעט מכוניות אירופיות ויפניות, שנמכרות בארץ; וקוריאה עצמה כבר אינה מדינה "זולה" בכל הנוגע לכוח אדם ועלויות ייצור.

אם מוסיפים לכך גם מכס בשיעור 7%, שמוטל על יבוא כלי רכב מתוצרת קוריאה, מקבלים גורמי רקע, שאם כבר אמורים היו להקשות - ולא להקל - על כיבוש נתח השוק יוצא הדופן בישראל.

מוצר וגם מחיר

אז איך הפכה ישראל ל"מעצמת רכב דרום קוריאני"? תלוי את מי שואלים. שלא לציטוט, טוענים חלק מהיבואנים המתחרים כי מדובר במדיניות אגרסיבית של מחירים זולים, שמעניק היצרן הקוריאני ליבואנים במטרה לכבוש נתח שוק תוך ניצול העובדה שבישראל אין תעשיית רכב מקומית ושאין לה גבולות פתוחים, שמהן יכולות המכוניות "לזלוג" לשווקים אחרים. הטוענים לכך מפנים את תשומת הלב לתלונה שהגישה בשנה שעברה ממשלת צרפת לאיחוד האירופי ולפיה "יונדאי נוקטת במדיניות היצף".

מנגד, אין ספק שניתן להסביר את הזינוק של הקוריאנים בשנה החולפת גם בגורמים מקומיים ונקודתיים. למשל, היבואנים "הקוריאנים", שרוכשים את כלי הרכב בדולרים, נהנו מהשחיקה המשמעותית של הדולר ביחס לשקל, שאפשרה להם להגדיל את ההנחות הסמויות בחלק מהפלחים. בנוסף, שתיים מהשחקניות החזקות בפלח המכוניות המשפחתיות, מאזדה 3 וטויוטה קורולה, סבלו במשך רוב השנה ממחסור בהיצע בשל סיום מחזור חיי הדגם. המשפחתיות הקוריאניות מילאו בזריזות את הפער; אי אפשר גם להתעלם מהאטרקטיביות היחסית של דגמי הדור החדש מבית יונדאי וקיה בפלחי שוק מסוימים. המשפחתיות הקוריאניות הן בין הגדולות והמאובזרות בפלח שלהן ולשתיהן יש מענה לביקוש בפלח המתפתח של דגמי הסטיישן הזולים לציי רכב, שחסרים בהיצע של מתחרות רבות.

דוגמה אחת היא קיה "פיקנטו", שכבשה ללא עוררין את פלח מכוניות ה"מיני" בינואר-נובמבר והפכה למכונית הנמכרת ביותר בישראל. היא עשתה זאת בזכות יתרון יחסי של מראה ומפרט טכני בפלח, ולמרות מחיר מחירון רשמית גבוה יחסית. לפי טענת היבואן גם ההנחות עליה היו מהנמוכות בסגמנט בשל עודפי ביקוש גבוהים.

שני היבואנים טוענים להשקעה לא מבוטלת במיצוב ובבניית מותג, שהובילה בשנים האחרונות לשיפור משמעותי בתדמית המותגים הקוריאניים בקרב השוק הפרטי, לשיפור דרמטי בשמירת הערך בשוק המשומשות וליכולת לחדור לפלחי שוק עתירי תדמית כמו רכבי הכביש-שטח והפנאי, סגמנט שבו רשמה קיה פריצת דרך עם ה"ספורטג'".

המסלול של הליסינג

לצד המוצרים אין ספק שהמסלול של יונדאי וקיה לכיבוש יותר מרבע משוק הרכב הישראלי עבר גם דרך חברות הליסינג - לפחות בכל הנוגע לפלח המשפחתיות, "המשפחתיות הקטנות" (יונדאי I25 וקיה "ריו") וה"סופר מיני".

שתיהן הסתייעו במצב העסקי הייחודי שנוצר בשוק בשנים האחרונות בישראל ובו קיים גרעין (הולך וקטן) של חברות ליסינג עצמאיות, שאין להן אינטרסים צולבים של בעלות עם יבואן רכב זה או אחר, ומנגד גרעין לא גדול של יבואני רכב, שמתעקשים להישאר מחוץ לתחרות הישירה בשוק הליסינג.

גם כלמוביל, יבואנית יונדאי, וגם טלקאר, יבואנית קיה, משתייכות לאותו גרעין של "יבואניות בלתי מזוהות", והן מתוגמלות על כך היטב במערכת יחסים הדוקה עם חברות הליסינג "העצמאיות", שיש להן כוח רכש של עשרות אלפי מכוניות בשנה.

שני המותגים גדולים וחשובים מכפי שגם חברות הליסינג בעלות האינטרסים הצולבים יוכלו להתעלם מהם. יונדאי, למשל, היא אחד משני המותגים הנרכשים ביותר ע"י "קבוצת שלמה", יבואנית אופל. אבל בשורה התחתונה הפיתוי העיקרי של הקוריאניות בשוק הליסינג הוא "דילים", כלומר הנחות רציניות על כמויות. בשתי החברות טוענים בתוקף שההנחות של המכוניות הקוריאניות אינן חורגות מאלה המקובלות בכלל השוק - ולעתים נמוכות יותר.

גדי אונגר, מנכ"ל טלקאר, אומר כי "זהו שוק ממוקד מוצר ושם נמצאות התשובות לכל השאלות. קיה פיקנטו היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל לא בגלל מחירי הקנייה אלא בגלל הצלחת היצרן בתחום העיצוב והמוצר. בשעה שהסגמנטים של המיני וה-SUV גדלו, לקוריאניות היו תשובות רלוונטיות לביקוש של הצרכן. כיום למכוניות יש משמעויות נוספות והיצרן הוא לא שיקול מכריע. משתנים כמו שימושיות ותמורה לכסף שובים יותר. מכונית צריכה להתאים לאורך חיים ולתדמית העצמית של הנהג. לכן גם הפופולריות הרבה של הקוריאניות".

ומה הלאה?

אין ספק שנתח שוק מצרפי שמתקרב ל-30% מעלה שאלות כמו "לאן הלאה". אם יימשך קצב הצמיחה שהפגינו יונדאי וקיה בישראל עד כה, אין מניעה ששתיהן יחצו את רף ה-35% ואולי 40% מהשוק ב-3 השנים הבאות - מה שעלול למשוך את תשומת הלב של הרגולטור.

פריצת הרף הזה עשויה להיות מהירה יותר אם ייחתם הסכם הסחר החופשי של ישראל עם קוריאה, שנמצא בגיבוש כבר שנים וקרוב להשלמה. מנגד, לא מן הנמנע שהיצרן הקוריאני עצמו, שנהנה מעודפי ביקוש בכל העולם, יתחיל "לקרר" את השוק המקומי באמצעות העלאת מחירים ליבואנים, הקטנת אספקות וכדומה. כך או כך, זהו מצב ייחודי בעולם הרכב ובשוק הישראלי.

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית