גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרישה לגיטימית של נתניהו

לגמרי הגיוני לדרוש מהפלסטינים להכיר בישראל כבמדינה יהודית

דרור פויר
א.

ביום שישי שעבר נערך בתל אביב כנס השמאל הישראלי של "שלום עכשיו", ומכל הבדיחות הצפויות והשדופות שסופרו על הכנס ועל המחנה הייתה רק אחת שדי הצחיקה אותי: שלכבוד הכנס ישונה שם האולם ל"בית פוסט-ציוני אמריקה". הייתי שם, בטח שהייתי שם. גם כי הוזמנתי לדבר באחד הפאנלים וגם כי תמיד נעים לפגוש חברים ותיקים לבוקר גשום של הלקאה עצמית.

במושב הפתיחה נאמה גם יו"ר מרצ זהבה גלאון. בהתייחסה לתהליך המדיני אמרה גלאון שנתניהו יצטרך בקרוב לקבל החלטה היסטורית, "אבל במקום זאת הוא ממשיך לדרוש מהפלסטינים הכרה במדינת ישראל כמדינה יהודית. אנחנו צריכים שיכירו בנו כמדינה יהודית? מה זו הדרישה המטומטמת הזאת, סליחה?". הקהל מחא כפיים בהתלהבות.

גלאון והשמאל לא לבד בהתנגדות לדרישה הזאת של נתניהו. הדברים האלה שבים ונשמעים. גם יאיר לפיד הביע אותה לאחרונה בסגנונו הוא, ובתגובה הואשם על-ידי מקורבי נתניהו בשמאלנות קיצונית: "אני לא חושב שאנחנו צריכים הצהרה מהפלסטינים שהם מכירים בישראל כמדינה יהודית. אבי לא הגיע לחיפה מהגטו בבודפשט כדי לקבל הכרה מאבו מאזן".

אנחנו לא רוצים טובות ולא צריכים שיכירו בנו: אנחנו בעצמנו נכיר בעצמנו!

אז נכון, אני לא יו"ר מפלגה, אבל אם יורשה לי: סליחה, מה כל-כך מטומטם בדרישה הזאת של נתניהו? בעיניי זו דרישה סופר לגיטימית. לא אגן כאן על נתניהו (אף שזה היה סוג-של כיף להגן עליו בכנס השמאל), ומאוד יכול להיות - הא לכם אנדרסטייטמנט - שראש הממשלה לא הכי מעוניין להגיע להסדר. אולי זה אכן תרגיל שנועד להציג את הפלסטינים כסרבנים, כמו שטוענת גלאון. אבל גם אם זה תרגיל, הרי שמאחוריו, או בליבו, של התרגיל הזה עומדת אמת, לצידה ניצב ההיגיון וקצת מאחוריהם, מבויש ומאחר, מתייצב הצדק.

אם אני מכיר בשאיפות הלאומיות הלגיטימיות של העם הפלסטיני - וכמוני רוב רובו המוחץ של העולם, כולל נתניהו ולפיד. אם מדינת ישראל מכירה בשאיפות האלה, למה זה כל-כך לא הוגן ולא הגון, שלא לומר מטומטם, לדרוש את אותה ההכרה מהפלסטינים? זה אלף-בית של הדדיות, לא? יש ערך שהאויב שלך, שותפך, שכנך, בר השיח שלך, יכיר בך. סמלי, נכון, אבל סמל חשוב.

ההתעקשות עליו אינה ילדותית או פולמוסנית במיוחד. להפך, האמירה "לא צריכים הכרה, אנחנו נכיר בעצמנו" היא מגוחכת וילדותית. אנחנו נכיר בעצמנו נה נה נה נה נה. הכרה עצמית וביטחון עצמי הם כמובן דברים חשובים, אבל מה שהופך את התינוק לילד, את הילד לבוגר, ואת ערימת הבשר והעצמות הזו לאדם חושב זו ההכרה, ההבנה - הקשה לאין תיאור והבלתי פוסקת - שאתה לא לבד בעולם, שאתה זה סך הממשק שלך עם האחר, ההשתקפות שלך, פעולותיך.

אתה חייב להכיר בזה שיש מישהו אחר. אף אחד הוא לא עץ שנופל לבד ביער. תמיד יש מי ששומע, תמיד יש מי שנופל איתך, לפעמים יש גם מי שירים, אבל לא תמיד. ואפרופו עץ שנופל לבד ביער: אתה צריך להיות בג'ונגל כמה זמן בשביל להבין עד כמה שהשאלה הזו שגויה: היער שומע. כל העצים מסביב שומעים ורואים ויודעים. אגב, מכל המכתמים החכמים הקיומיים-ילדותיים מצאתי עד עכשיו רק אחד שמתחיל להתקרב להבנה נכונה של טבע האדם: מי שאוכל לבד, מת לבד.

אבל גם ההבנה הזו (שאתה לא לבד ויש מישהו אחר) היא רק חצי מהדרך. אם אתה יודע שיש אחר, מתישהו נובטת ההבנה - קשה לא פחות מהקודמת - שכמו שיש אחר, ככה גם אתה אחר של מישהו אחר. ואז מגיע השלב שבו תוכל לדרוש את אותה ההכרה מאותו האחר, ולהיות צודק בדרישתך. הרי אם אתה מכיר בחשיבות ההכרה העצמית של האחר (שאיפותיו הלאומיות של הפלסטיני), למה לא לדרוש את אותו הדבר ממנו? כבוד הדדי בסיסי.

ואף יותר מזה: הדרישה ממך שתוותר על הדרישה הזו אינה לגיטימית.

ב.

האחר והאני הם קרקע חרושה. כל הפילוסופים, המשוררים והפסיכולוגים ששווים משהו התעסקו בזה. מהילד שרואה את עצמו במראה בפעם הראשונה, דרך תפקידו של הזולת בכינון העצמי ועד בכלל. אני אוהב במיוחד את המשפט הסתום-נהיר של לאקאן בעניין: התפתחות הסובייקט כתהליך דיאלקטי אל מול "אחרות". משפט שטוב להנהן מולו לרגע.

אם יש לכם ילדים במערכת החינוך אתם ודאי יודעים ש"האחר הוא אני" - זה הנושא השנתי שלומדים עליו השנה. באתר של משרד החינוך מצאתי את אמנת "האחר הוא אני". עיקרי האמנה קובעים שעלינו, התלמידים, לגלות אחריות אישית וחברתית בשמירה על זכויותיהם של בני האדם וחירותם; לקדם ערכים של צדק חברתי, ערבות הדדית, סולידריות ודאגה לכל אדם באשר הוא נברא בצלם אלוקים; להכיר בזכותו של כל אדם לחיות את חייו על-פי ערכיו ותפיסת עולמו, באופן אוטונומי ועצמאי, כל עוד אינו פוגע בזכויותיו של האחר; לגלות סובלנות, אנושיות, אכפתיות, הבנה ורגישות לצרכיו של האחר. להיות מודעים לעובדה שבמצבים מסוימים כל אחד מאיתנו הוא ה"אחר".

מילים יפות, ונעזוב עכשיו את הפער הבלתי נסבל בינן לבין המציאות של ישראל הרשמית. בכל אופן, השאלה בעינה ממשיכה לעמוד, וברוב תוקף: אם עלינו "להכיר בזכותו של כל אדם לחיות את חייו על-פי ערכיו ותפיסת עולמו, באופן אוטונומי ועצמאי" - איך נוותר על אותה הדרישה מאותו "כל אדם" כלפינו?

ג.

האירוניה הייתה שאת הדברים האלה (חוץ מענייני העצים והיער והאחר והאני) אמרתי בפאנל בכנס השמאל שנערך תחת הכותרת: "השמאל בתוך עצמו הוא גר? כיצד מגיעים אל לב החברה הישראלית?" (הכול, אגב, ביוטיוב). כיצד מגיעים אל לב החברה הישראלית? אולי הדרך המהירה ביותר היא פשוט להיות שם, בלב החברה הישראלית. מלבד זאת, יש להבין את חשיבותם של הסמלים ושל המילים.

הרי זה, פחות או יותר, מה שעומד בלב כל הסיפור. לדרוש את מה שאנחנו נותנים. ההכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אינה גחמה, ממש כשם שההכרה הישראלית בשאיפות הפלסטיניות איננה. ואתם יודעים מה, גם אם זה רק עוד תרגיל של נתניהו, זו עדיין איננה גחמה, ואם הפלסטינים מסרבים לזה בכזה תוקף, גם לזה יש משמעות.

וזו כנראה אחת מהבעיות הגדולות של השמאל, אולי העיקרית שבהן, המונעת ממנו להתרחב: לפעמים יכולה להטריף העמידה האוטומטית נגד העמדה הישראלית הרשמית. רוב הזמן זה נכון ונחוץ, אבל לא תמיד. איך אפשר להיאבק בעוז - מוצדק, מוסרי, נכון ונחוץ - על הגדרה עצמית של כל קבוצה אחרת והכרה בה ולוותר רק על זו של הפלסטינים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אני לא מוצא בזה הרבה היגיון.

אז נכון, ברור שטומי לפיד ז"ל לא הגיע מהגטו בבודפשט בשביל ההכרה הזו ואנחנו לא "צריכים" אותה, נוכל להסתדר בלעדיה עוד הרבה זמן ואנחנו לא כאן בזכותה, בגללה או בשבילה, אבל זה עדיין לא אומר שאין לה חשיבות.

וכן, אני יודע. מול אותה הכרה עומדת הכרה שלנו בזכות השיבה. אבל זה לא ממש סימטרי. להכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אין היבט מעשי, מה שלא כל-כך נכון לגבי זכות השיבה. כמובן שאם ההכרה בזכות השיבה היא דקלרטיבית בלבד, חייבים ללכת על זה ויאללה, להתקדם. רק תחשבו איזה כיף זה יהיה להאשים עוד פעם אחד את השני אם התהליך ייכשל גם הפעם.

לפעמים יכולה להטריף העמידה האוטומטית של השמאל נגד ישראל הרשמית. רוב הזמן זה נכון, אבל לא תמיד

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל